"kalau tersinggung, memang sengaja. kalau marah, maafkan saja.
kalau suka, aku pun sama"


05 September 2009

Catatan Merdeka. Lambat ke?

1. Baru 5 September. Baru 5 hari negara aku sambut merdeka kali ke 52. Taklah lambat aku buat catatan sikit. Kali ini sambutan merdeka terkena pada bulan puasa. Kerajaan pun buat sambutan ala kadar (yang sepatutnya begitu) di perkarangan bangunan parlimen. Aku tak tengok siaran langsung tersebut.

2. Dulu-dulu aku suka tengok perarakan sambutan kemerdekaan kat tv. Pagi-pagi dah tercongok kat depan tv. Suasana pagi meriah betul, adik beradik masing-masing kat rumah. Arwah abah pun join kami adik beradik. Tapikan, kami pun dulu tertunggu-tunggu acara Singapore National Day. Sebab acaranya lebih hebat dari Malaysia. Masa sekolah rendah dulu. Apa yang aku tunggu-tunggu perakan bala tentera tak kiralah dari tentara darat, laut atau udara. Sebab kawat diorang smart! Teratur. Paling best ada sekali kereta-kereta kebal, yang membuatkan aku terpegun. Tak tahulah sekarang macam mana.

3. Sepangjang aku hidup kat Malaysia ada beberapa perarakan kemerdekaan yang aku pernah sertai. Antaranya:
  • Kali Pertama: Mewakili PAS sebagai salah sebuah parti politik di Malaysia. Masa ni aku masih bersekolah di Madrasah Al Masriah. Tak ingat tahun bila. Ustaz Abdullah Hussin sebagai ketua kontinjen kami. (Antara 1996-1998)
  • Kali Kedua: Mewakili Kontinjen Kolej Islam Antarabangsa Sultan Ismail Petra, Kelantan. Sambutan ini, di sambut di Kelantan. Masa tu aku masih belajar di situ. Tahun berapa pun tak ingat hehe. (Antara 2002-2004)
4. Sejak aku berangkat ke Mesir aku tak sangka pula ada buat sambutan besar-besaran. Kalau kat negara-negara lain aku rasa tak semeriah budak-budak Mesir ni sambut. Kalau kat UK, Australia, Russia, Jordan atau mana-manalah. Aku rasa tak semeriah dan semembazir sambutan di Mesir. Mungkin sekadar ucapan, makan-makan, kibar bendera.

5. Kat Mesir pun aku tak terlepas dari dijadikan kontinjen perbarisan Perayaan Menyambut Hari Kemerdekaan anjuran PMRAM.
  • Kali Pertama: Tahun 2007 tak silap aku, mewakili BKPJM. Perbarisan di waktu pagi yang kepanasan pakai baju melayu, bersongket tak bersongkok. Bawa bendera Johor di perkarangan Asrama Rumah Melayu Abbasiah (ARMA).
  • Kali Kedua: Tahun 2007 juga. Juga Mewakili BKPJM. Tapi sambutan kemerdekaan anjuran Kedutaan Besar Malaysia di Kaherah.
  • Kali Ketiga: Tahun ini. Juga mewakili BKPJM, dan menang perbarisan pulak tuh! Mungkin perbarisan buat waktu malam. Kami agak semangat jugalah. Walaupun aku tak masuk latihan. Hahaha. Sempena Ekspo Gempak PMRAM (Acara sambut merdeka juga lah).

Gambar: Perbarisan Kontinjen BKPJM semasa Ekspo Gempak PMRAM 2009 harituh. Psst!! Korang nampak tak bendera Malaysia besar kat belakang tu? Bendera tu menutup sebahagian Asrama Pelajar Selangor Mesir. Besar kan! Gempak tuh! Gambar ni Chaon punya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails
Kalami boleh dilanggan secara
Email atau pun RSS.


KEMPEN KIBARKAN BENDERA KELANTAN
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Kenapa aku kibarkan bendera Kelantan? [KLIK SINI]

Credit untuk DIMAN

Follow ibnuali1949 on Twitter

Pro-Tajdid Segar

Palestin & Tarbiah

Wasiat Sepuluh


1.Dirikanlah solat apabila saudara mendengar azan walau dalam apa keadaan sekalipun.

2.Bacalah alQur'an atau bacalah buku-buku atau dengarlah perkataan yang baik-baik atau berzikirlah kepada Allah dan janganlah membuang masa walau sedikit pun dalam perkara yang tiada faedah.

3.Berusaha dan bersungguh-sunggulah saudara untuk bertutur Bahasa Arab yang betul (fus-hah) kerana sesungguhnya itu adalah antara syi'ar-syi'ar Islam.

4.Janganlah banyak bertengkar dalam apa-apa perkara sekalipun kerana pertengkaran tidak memberi sebarang kebaikan.

5.Janganlah banyak ketawa kerana hati yang sentiasa berhubung dengan Allah itu sentiasa tenang lagi tenteram.

6.Janganlah bergurau kerana ummat yang berjuang itu tidak mengerti melainkan bersungguh-sungguh dalam semua perkara.

7.Janganlah saudara meninggikan suara lebih daripada kadar keperluan para pendengar kerana suara yang nyaring itu adalah suatu resmi yang sia-sia dan menyakiti hati orang.

8.Jauhilah mengumpat peribadi orang, mengecam pertubuhan-pertubuhan, dan janganlah bercakap melainkan yang boleh mendatangkan kebaikan.

9.Berkenal-kenalanlah dengan tiap-tiap saudaramu walaupun ia tidak meminta saudara berkenalan kerana asa gerakan dakwah kita ialah berkasih sayang dan berkenal-kenalan.

10.Kewajipan-kewajipan kita lebih banyak daripada masa yang ada. Oleh itu tolonglah saudaramu sendiri tenteng cara-cara bagaimana hendak menggunakan masa dengan berfaedah dan jika saudara mempunyai tugas sendiri, maka ringkaskanlah perlaksanaannya.

 

Rukun Bai'ah

1. Faham
2. Ikhlas
3. Amal
4. Jihad
5. Pengorbanan
6. Ketaatan
7. Thabat
8. Tajarrud
9. Ukhuwah
10. Thiqah

Solawat!

My Days

Komen-Komen

Arkib

Promo


Mahu Menjadi Ahli PAS? [klik sini]

Klik pada iklan untuk maklumat lanjut

Blog Aku Juga

Mata Rantai