"kalau tersinggung, memang sengaja. kalau marah, maafkan saja.
kalau suka, aku pun sama"


17 Disember 2006

Menunggu Fatwa Dari Mufti Darus Sunnah

Setelah saya membaca Majalah I, keluaran kumpulan KarangKraf SDN BHD yang terbaru. Memaparkan gambar "sohibus samahah" Dr Mohd Asri Zainul Abidin yang meghiasi muka depan majalah tersebut. Tentunya kita semua dapat meneka apakah yang akan dibicarakan di dalamnya setelah melihat kulitnya. Jika yang baru pertama kali membacanya sudah tentu belum tahu apa-apa mengenai Majalah I dan siapakah Dr Mohd Asri?
Rasanya belum rasa terlambat jika saya ingin mengucapkan sekalung tahniah kepada beliau, kerana kesudian menjadi mufti kepada Negeri Perlis "Darus Sunnah" yang diperintah oleh Shahidan Kassim. Juga rasanya berbaloi dengan penat lelah "berjuang" menegakkan "siapakah yang paling sunnah di antara ahli sunnah?". Dahulu negeri Perlis dekenali denga laqqab Indera Kayangan tetapi tidak lagi kini. Sudah bertukar dengan Darus Sunnah. Maka jangan pula negeri-negeri lain menjadi Darul Bida'ah. Maka yang baik kita ikut tak tak elok jadikan sempadan.
Sebelum tu, saya nak juga cerita sedikit berkenaan "siapakah yang Ahli Sunnah yang sebenarnya". Cerita ini berdasarkan pengalaman saya belajar di sebuah Kolej Islam di Negeri Kelantan Darul Naim. Ada satu hari semasa kuliyah subjek Tafsir Ayat Ahkam. Sebelum kuliyah bermula, pensyarah yang mengajar kami, mengajukan satu soalan. Pensyarah itu bertaraf Dr dan mengambil PhDnya di Universiti Madinah. Soalannya lebih kurang berbunyi begini, "siapa di dalam kelas ini bermazhab Hanafi? Sila angkat tangan!", maka sudah tentu tiada siapa yang mengangkatnya. Sekali lagi beliau melontarkan soalan yang agak sama maksudnya "siapa di dalam kelas ini bermazhab Syafei?" dengan soalan yang diajukan, kami semua dengan tidak teragak-agak mengangkat tangan. Setelah itu beliau memberitahu kami semua "saya bermazhab al Quran dan As Sunnah". Seterusnya, beliau memulakan pengajian seperti biasa, dan meninggalkan kami agak terpinga-pinga. Maka dengan itu saya memulakan berfikir dan terus berfikir sehingga habis kuliyah beliau. Lalu saya lontarkan soalan itu kepada rakan saya, "Imam Syafei tak ikut Al quran dan As Sunnah ke?". Soalan saya lontarkan kepada rakan itu saya tidak memerlukan jawapan. Biarkan sahaja dia berfikir bersama.
Berbalik kepada Dr Mohd Asri atau lebih dikenali di dalam dunia cyber ni sebagai MAZA. Saya mula mengenali tulisan-tulisan beliau di dalam majalah Tamadun. Jika siapa yang perasan, seingat saya berkisar persoalan Hudud dan Qisas. Wartawan Tamadun membuat sesi temuramah dan soal jawab berkenaan dengan masalah Hudud dan Qisas. Pada ketika itu rasanya dia belum ada title Dr. Bagaimanapun jawapan-jawapan beliau membuatkan saya tertarik, dengan berkopiah putih dan berbaju melayu, menjawab dengan tegas berkenaan dengan Hudud dan Qisas.
Sepanjang di Malaysia, beliaulah di antara "ulama" yang saya kagumi. Kerana kepetahan serta menggunakan sumber-sumber yang mantap, samada dari Al quran dan Hadith dan kitab-kitab rujukan lain. Pernah sekali saya mencadangkan kepada Naib Presiden Persatuan kami agar menjemput beliau untuk berceramah atau berforum. Tetapi tak kesampaian.
Sehinggalah kini saya di bumi Mesir, melanjutkan pengajian di Universiti Al Azhar. Suasana di sini agak berlainan apabila respond dari para ustaz dan tok-tok guru serta para mahasiswa sangat jauh dari sangkaan saya terhadap MAZA. Terutama mahasiswa yang "lahir" dari pusat pengajian pondok sangat amat tidak senangi dengan MAZA. Bahkan Syeikh Nuruddin Al Banjari Al Makki pun agak kurang senang dengan beliau. Maka sedikit sebanyak ia terkesan kepada diri saya dan method pengajian saya dalam ilmu-ilmu Islam. Saya rasa lebih berhati-berhati berbanding di kolej dahulu.
Apa yang saya nanti-nantikan dari pelantikan MAZA sebagai Mufti Perlis yang baru ini adalah fatwa-fatwa beliau. Fatwa atau apa-apa pendapat yang amat saya sangat tunggu-tunggukan adalah berkenaan dengan masalah-masalah pokok di dalam negara kita sekarang. Tidak lain tidak bukan ialah:
  • Akidah Negara
  • Perundangan Syariah
  • Islam Hadhari
  • Pertubuhan Sister In Islam
  • Demokrasi dan Pilihanraya
  • Sistem beraja
  • Sekularisme
  • Nasionalisme

Saya merasakan pemilihan MAZA amat tepat sebagai Mufti Perlis untuk membawa hal-hal seperti ini di meja para Mufti. Seperti mana yang dilakukan oleh SS Dato Dr Harussani Mufti Perak yang bertungkus lumus memerangi gejala murtad yang semakin parah. Ia juga berdasarkan kuliyah-kuliyah, ceramah-ceramah dan perdebatan-perdebatan yang sangat popular sekarang dan mempunyai pengaruh yang amat memberangsangkan. Rasanya inilah masa yang sangat sesuai untuk mencerminkan peribadi beliau sebagai mufti Darus Sunnah, dan amanah dan ikhlas terhadap apa yang telah banyak beliau sampaikan kepada masyarakat kini.

Jangan pula hanya berkisar tentang talqin, zikir, qunut, serta masalah lain yang dilihat sebagai masalah-masalah cabang dalam ilmu Islam. Saya bertanggungjawab atas tulisan saya, jika MAZA mahukan saya sebagai jurucakap berkenaan dengan masalah-masalah yang saya usulkan itu saya amat-amat alukan.

Teringat dengan kata-kata Tuan Guru Dato Nik Abdul Aziz Nik Mat semasa menjawab pelawaan Tengku Razaleigh Hamzah, jika Kelantan berjaya diperintah UMNO maka mahu melantik Tuan Guru sebagai Mufti Kelantan. Jawapannya berbunyi "fatwa pertama yang saya akan keluarkan jika saya dilantik sebagai mufti negeri adalah, mengundi UMNO adalah HARAM".

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails
Kalami boleh dilanggan secara
Email atau pun RSS.


KEMPEN KIBARKAN BENDERA KELANTAN
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Kenapa aku kibarkan bendera Kelantan? [KLIK SINI]

Credit untuk DIMAN

Follow ibnuali1949 on Twitter

Pro-Tajdid Segar

Palestin & Tarbiah

Wasiat Sepuluh


1.Dirikanlah solat apabila saudara mendengar azan walau dalam apa keadaan sekalipun.

2.Bacalah alQur'an atau bacalah buku-buku atau dengarlah perkataan yang baik-baik atau berzikirlah kepada Allah dan janganlah membuang masa walau sedikit pun dalam perkara yang tiada faedah.

3.Berusaha dan bersungguh-sunggulah saudara untuk bertutur Bahasa Arab yang betul (fus-hah) kerana sesungguhnya itu adalah antara syi'ar-syi'ar Islam.

4.Janganlah banyak bertengkar dalam apa-apa perkara sekalipun kerana pertengkaran tidak memberi sebarang kebaikan.

5.Janganlah banyak ketawa kerana hati yang sentiasa berhubung dengan Allah itu sentiasa tenang lagi tenteram.

6.Janganlah bergurau kerana ummat yang berjuang itu tidak mengerti melainkan bersungguh-sungguh dalam semua perkara.

7.Janganlah saudara meninggikan suara lebih daripada kadar keperluan para pendengar kerana suara yang nyaring itu adalah suatu resmi yang sia-sia dan menyakiti hati orang.

8.Jauhilah mengumpat peribadi orang, mengecam pertubuhan-pertubuhan, dan janganlah bercakap melainkan yang boleh mendatangkan kebaikan.

9.Berkenal-kenalanlah dengan tiap-tiap saudaramu walaupun ia tidak meminta saudara berkenalan kerana asa gerakan dakwah kita ialah berkasih sayang dan berkenal-kenalan.

10.Kewajipan-kewajipan kita lebih banyak daripada masa yang ada. Oleh itu tolonglah saudaramu sendiri tenteng cara-cara bagaimana hendak menggunakan masa dengan berfaedah dan jika saudara mempunyai tugas sendiri, maka ringkaskanlah perlaksanaannya.

 

Rukun Bai'ah

1. Faham
2. Ikhlas
3. Amal
4. Jihad
5. Pengorbanan
6. Ketaatan
7. Thabat
8. Tajarrud
9. Ukhuwah
10. Thiqah

Solawat!

My Days

Komen-Komen

Arkib

Promo


Mahu Menjadi Ahli PAS? [klik sini]

Klik pada iklan untuk maklumat lanjut

Blog Aku Juga

Mata Rantai