"kalau tersinggung, memang sengaja. kalau marah, maafkan saja.
kalau suka, aku pun sama"


28 November 2009

Berjemaah itu apa?

Aku jarang menyentuh isu persatuan kecil Badan Kebajikan Pelajar-Pelajar Johor Di Mesir (BKPJM) di blog ini. Ini kerana sepanjang aku di sini (bermula tahun 2005) aku masih belum melalui satu rasa kerisauan yang amat sangat. Aku menyatakan bahawa gelak tawa aku yang kadang-kadang nampak tidak serius semasa atau diluar mana-mana mesyuarat bukanlah menggambarkan bahawa kerisauan itu tiada.

Bagi pesatuan peringkat pusat (PMRAM) mempunyai masalah tersendiri dan bagi peringkat negeri juga mempunyai masalah tersendiri termasuk BKPJM. Aku tak nak mambandingkan masalah pusat dan negeri yang mana lebih susah mengendalikannya. Aku mahu menyatakan hanya satu, iaitu setiap persatuan negeri yang ada sekarang ialah membentuk pusat. Maka setiap masalah negeri ialah masalah pusat. Ketandusan pimpinan atau individu-individu penting pada negeri bakal dialami oleh pusat.

Ada yang bangga yang kerjanya banyak di peringkat pusat berbanding negeri. Bahkan jika di-list-kan memang nampak terbeban. Namun dari kebanggaan tersebut adakah semua kerja-kerja kebanggaan tersebut semuanya selesai dengan baik? Bukan kerja aku nak nilai baik atau tidak kerana itu bukan tujuan aku.

Aku suka hidup berjemaah, malah apa-apa kerja yang aku dipertanggungjawabkan oleh pimpinan jemaah maka aku galas. Tapi aku tak minat jika jemaah "mengerjakan aku"! Boleh faham kah?

Aku pernah menyatakan beberapa isu ini kepada peringkatan pimpinan tetapi malangnya ianya dipandang sepi. Tapi sebaliknya peringkat pimpinan mahukan terbaik dari ahli-ahlinya. Aku merasakan ianya telah berlaku ketidakseimbangan. Mungkin ada sahaja yang boleh menidakkan kenyataan aku ini tapi terpulanglah untuk menilai dengan hati yang mendalam.


Gambar: Pimpinan pusat yang mengharapkan pelapis.

Khutbah raya Aidilaha tadi di Masjid Musa dibacakan oleh Tuan Presiden Abdul Muizz Mohammed. Namun intipatinya tidak menyentap hati hadirin dengan masalah yang dialami pimpinan PMRAM sekarang. Dengan masalah-masalah yang berlaku sebelum ini yang boleh dikatakan serius tetapi ruh pada khutbah tadi seperti di bawa angin lalu. Nasib baik Tuan Presiden mengenakan ridak "Kita PMRAM" ianya sedikit membantu.

Pusat pada akan datang semestinya mengharapkan pengganti mereka pada akan datang. Ini hakikat yang perlu kita terima dahulu. Tetapi sedarkah pimpinan pusat bahawa masalah yang melanda peringkat negeri sangat membimbangkan. Pantauan khusus dari peringkat pusat semestinya dilakukan segera. Aku tak tahu ini kali ke berapa aku sampaikan, namun ini mungkin kali pertama dalam blog rasanya.

Aku pernah mengalami "sindrom melenyapkan hanset". Tapi belum sampai pergi bersembunyi di mana-mana pyramid di Mesir ini. Aku tak pasti samada pernah juga berlaku kepada mana-mana sahabat lain. Walaupun banyak sudah kursus-kursus kepimpinan yang telah disertai namun realiti yang berlaku menidakkan teori kursus-kursus tadi. Sehinggakan realiti yang berlaku berjalan atas momokan teori bukan disiplin teori.

Berbalik kepada perenggan atas sekali tadi. Aku menyatakan BKPJM sekarang hilang pelapis untuk pusat. Malah untuk memenuhi kerusi pimpinan yang ada di peringkat negeri pun seakan semput apatah lagi mahu mengisi kekosongan yang bakal diisi di peringkat pusat. Dan tidak keterlaluan jika aku menyatakan ada pimpinan pusat sekarang yang syok sendiri dan membuat keputusan-keputusan yang membelakangkan ahli-ahli.

Bagi mereka yang baru merasakan menjadi pimpinan. Hal ini bukan meremehkan kemampuan kamu akan datang. Tetapi mahu kamu bersedia dan jangan sampai nanti kamu juga terkena sindrom melenyapkan hanset malah lebih teruk lari bertapa di mana-mana pyramid kosong di Mesir ini!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails
Kalami boleh dilanggan secara
Email atau pun RSS.


KEMPEN KIBARKAN BENDERA KELANTAN
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Kenapa aku kibarkan bendera Kelantan? [KLIK SINI]

Credit untuk DIMAN

Follow ibnuali1949 on Twitter

Pro-Tajdid Segar

Palestin & Tarbiah

Wasiat Sepuluh


1.Dirikanlah solat apabila saudara mendengar azan walau dalam apa keadaan sekalipun.

2.Bacalah alQur'an atau bacalah buku-buku atau dengarlah perkataan yang baik-baik atau berzikirlah kepada Allah dan janganlah membuang masa walau sedikit pun dalam perkara yang tiada faedah.

3.Berusaha dan bersungguh-sunggulah saudara untuk bertutur Bahasa Arab yang betul (fus-hah) kerana sesungguhnya itu adalah antara syi'ar-syi'ar Islam.

4.Janganlah banyak bertengkar dalam apa-apa perkara sekalipun kerana pertengkaran tidak memberi sebarang kebaikan.

5.Janganlah banyak ketawa kerana hati yang sentiasa berhubung dengan Allah itu sentiasa tenang lagi tenteram.

6.Janganlah bergurau kerana ummat yang berjuang itu tidak mengerti melainkan bersungguh-sungguh dalam semua perkara.

7.Janganlah saudara meninggikan suara lebih daripada kadar keperluan para pendengar kerana suara yang nyaring itu adalah suatu resmi yang sia-sia dan menyakiti hati orang.

8.Jauhilah mengumpat peribadi orang, mengecam pertubuhan-pertubuhan, dan janganlah bercakap melainkan yang boleh mendatangkan kebaikan.

9.Berkenal-kenalanlah dengan tiap-tiap saudaramu walaupun ia tidak meminta saudara berkenalan kerana asa gerakan dakwah kita ialah berkasih sayang dan berkenal-kenalan.

10.Kewajipan-kewajipan kita lebih banyak daripada masa yang ada. Oleh itu tolonglah saudaramu sendiri tenteng cara-cara bagaimana hendak menggunakan masa dengan berfaedah dan jika saudara mempunyai tugas sendiri, maka ringkaskanlah perlaksanaannya.

 

Rukun Bai'ah

1. Faham
2. Ikhlas
3. Amal
4. Jihad
5. Pengorbanan
6. Ketaatan
7. Thabat
8. Tajarrud
9. Ukhuwah
10. Thiqah

Solawat!

My Days

Komen-Komen

Arkib

Promo


Mahu Menjadi Ahli PAS? [klik sini]

Klik pada iklan untuk maklumat lanjut

Blog Aku Juga

Mata Rantai