"kalau tersinggung, memang sengaja. kalau marah, maafkan saja.
kalau suka, aku pun sama"


18 November 2006

Melihat dan Mentafsir....


Agak-agaklah. Apa yang anda semua dapat perhatikan gambar ini? Cuba renung2kan, tapi jangan sampai termenung ye.

17 November 2006

Muslimah Yang Terpilih

BEBERAPA panduan menurut Islam diberikan dalam memilih pasangan hidup. Antaranya, pasangan hidup hendaklah yang mempunyai pegangan agama. Kriteria wanita beragama ialah yang solehah. Ia termasuk juga elok rupa paras, taat, baik dan amanah.

Rasulullah s.a.w bersabda dengan maksud: "Wanita dikahwini kerana empat perkara: hartanya, keturunannya, kecantikannya dan agamanya. Maka pilihlah yang beragama, mudah-mudahan kamu akan terpulihara dan bahagia." (al-Bukhari, Muslim).

Selain itu, hendaklah memilih wanita yang bersifat penyayang dan subur. Rasulullah s.a.w bersabda lagi: "Kahwinilah wanita yang bersifat penyayang dan subur. Maka sesungguhnya pada Hari Kiamat kelak aku berbangga dengan banyaknya bilangan kamu."(Sabiq 2000, II: 14-15).

Zakat: Biar Betul-Betul, Jangan Tidak-Tidak!!!

Persoalan ini sering diutarakan di segenap pihak yang berkenaan. Jika dia seorang miskin, dia bertanyakan hal ini. Jika dia seorang amil (pengutip zakat) dia juga menyebut tentang hal ini. Jika dia seorang bapa, dia juga menanyakan hal ini. Jika dia berkerja di agensi kerajaan, dia juga bertanyakan hal yang sama. Jika dia seorang pelajar, dia juga bertanyakan hal sedemikian. Ini membuktikan bahawa zakat adalah perkara penting dalam hidup sebagai muslim (orang islam).

Zakat adalah institusi yang diwujudkan dalam Islam. Ianya juga terpecah dalam pelbagai bentuk dan cara pembayaran. Adakah semua muslim sedar akan hal ini? Ataupun sedar hanya tentang zakat Fitrah, yang dikenakan pada bulan Ramadhan. Zakat adalah satu resolusi penyelesaian kekurangan keperluan yang diterapkan oleh Islam. Ianya berbentuk pengagihan keperluan ekonomi kepada setiap muslim, mengikut asnaf-asnaf yang ditetapkan. Bukan dijalankan mengikut keperluan. Ianya wajib dibayar pada setiap tahun, dan WAJIB dihabiskan pada tahun berkenaan juga. Bukan untuk disimpan. Dijadikan modal dan sebagainya. Ianya satu bentuk kitaran ekonomi yang dilihat sebagai mata rantai.

Jika dilihat di bumi Malaysia yang makmur dan kaya dengan pelbagai hasil bumi mahupun langit. Zakat boleh terwujud dengan pelbagai bentuk. Contohnya, zakat pendapatan, zakat hasil pertanian, ternakan, zakat emas, dan sebagainya. Ini membuktikan bahawa kesyumulan Islam dalam aspek pengurusan harta amat ditekankan. Bagaimanapun di Malaysia tebahagi kepada dua institusi yang menguruskan hal demikian, iaitu zakat dan cukai. Cukai pula terbahagi dengan pelbagai bentuk. Dari sumber yang agak sama tapi cara pelaksanaanya berlainan. Ini berlaku kerana sistem pemerintahan negara kita adalah sekular (maaflah kalau ada yang tersingggung).

Apa yang nak ditekankan di sini adalah ke mana zakat-zakat yang dikutip dan diterima dari kaum muslimin di Malaysia diagihkan? Perkara ini sering menjadi persoalan dan tanda tanya (bagi orang-orang yang prihatinlah). Dilaporkan bahawa negeri kelahiranku zakatnya terbeku sebanyak RM14juta. Pelikan?? Sepatutnya orang-orang yang tergolong dalam asnaf-asnaf penerima zakat memperolehinya dalam tahun yang sama ianya dikutip. Bagaimanapula ada yang terbeku? atau "dibekukan"? atau "membeku"? (berapa banyak beku daaa)

Tidak kurang para pelajar yang tergolong dalam asnaf fi sabililah, yang kurang mendapat bantuan zakat. Tak perlu jauh-jauhlah, di sekitar tempat penulis belajar ni pun ramai pelajar yang merungut dalam hal zakat ini. Zakat yang diterima pula tidaklah banyak mana nak dibandingkan negeri-negeri lain. Hanya RM3500 per tahun, untuk pelajar-pelajar tahun 3 dan 4 sahaja dan bukan tahun mengulang. Bagaimana dengan pelajar-pelajar tahun 1 dan 2? Dan juga pelajar-pelajar yang mengulang tahun? Adakah mereka tidak termasuk dalam asnaf yang membolehkan mereka terima bantuan zakat? Sudahlah kami tidak menerima "keistimewaan" PTPTN seperti pelajar-pelajar IPTA yang belanjanya lebih mahal berbanding di sini. Untuk merima bantuan zakat pun bermacam-macam halangan.

Bila berlaku hal-hal begini, ianya bakal mewujudkan bermacam-macam bentuk fitnah. Sana salah, sini salah. Akhirnya terbeku zakat. Teringat apa yang berlaku ketika Khalifah Umar Abdul Aziz memerintah khilafah Islmiyah. Institusi zakat sangat berfungsi mengikut yang dianjurkan oleh Islam, sehinggakan tidak wujud golongan yang layak menerimanya atau mahu menerimanya. Membuktikan kitaran harta terus berjalan dengan baik tanpa wujud sebarang fitnah sekaligus mencerminkan tahap kefaham Islam yang tinggi di kalangan ummat Islam pada ketika itu.

10 November 2006

Jambatan Sudah Roboh?

"Jambatan sudah roboh, sudah roboh, sudah roboh hari ini" Korang mesti pernah perasan lirik ni kan? Dulu masa korang kecik-kecik, yang pompuannya belum kenal apa itu uzur, yang lelaki selalu tersepit dek zip seluar. hehe. Ianya sebenarnya dari lirik lagu London Bridge, seingat aku mcmnilah lebih kurang. "london bridge is falling down, falling down", yang lebih2nya pandai korangla sambung. Aku pun tak ingat.

Nak cerita pasal jambatan ini, mcm2 kita boleh cerita. Kalau korang mesti boleh cerita mcm2 kisah tentang jambatan ni. Tak kiralah, samada kisahnya berlaku pada diri korang ataupun pada orang lain.

Selalunya jambatan ni, orang kita melayu islam mengaitkannya dengan ikatan. Jika ada jambatan senang nak berhubung, dari kampung ulu ke kampung seberang. Jambatan juga selalunya dikaitkan dengan gotong-royong. Ianya dibina dengan "kederat" orang-orang kampung. Suka sangat bila jambatan dah siap. Bila dah siap, masing na lalu kat jambatan tu. Yang kaki ngail pun ambil kesempatan nak ngail kat situ. Yang kaki ngurat anak dara orang pun amik kesempatan ngurat anak dara orang kat situ.

Itu mungkin zaman dulu. Zaman belum kenal apa tu internet, apa itu laptop. Zaman ke zaman berlalu, hingga ke zaman kita sekarang. Segalanya dihujung jari. Segala urusan banyak di depan skrin. Jumpa kawan pun dalam skrin. Senang mudah, jambatan penghubung terbina di depan skrin.

Pastu, orang dah mula pandai. Otak dah mula pusing, kononnya fikir macam2. Macamna nak bangunkan kemajuan? Camna nak bina infra sana sini. Biar rakyat senang. Mulalah rancak pembangunan jambatan lerentasi pulau ke pulau. Melintasi sungai.
Time tu ada yang otak mula nak mereng dah. "manna adda mahal? itu jambatan 40juta juga, rakyat juga kasi senang". Retak menanti belah. Tunggu runtuh juga.. sepatutnya 30juta tapi dah seluk bawah meja naik 40uta. Itu satu jambatan kena 10, 20, 200, 400 buah??? Jadi tahi rasuahla jadinya.

Sampaila Che Det ngan Pak Lah. Mula laaaa. Tang sini tak kena, tang sana tak kena. Pimai Pi mai tang tu juga. Dua2 makan duit kita juga. Apasal depa kelahi? Pasal jambatan juga. Dua keris UMNO yang ada kat lambang dia tu, masing-masing dah hunus, sapa yang kena tikam nanti tak tau la aku. Kita bina jambatan nak erat hubungan, jambatan sebagai penghubung. Tapi jambatan sekarang dah lain. Dia ada market dia tersendiri pada mata2 zaman laaa. Che Det kata Pak Lah camni, Pak kata Che Det camtu. Pastu ramailah yang buat taklikan. Mulalaaaa. Tang ni, orang melayu memang suka. Tang ni memang orang melayu amik bahagian. Memang tak lepaskan peluang.

Haiii..jambatan. Aku tak tau laa, pasaipa depa berkelahi tentang ko. Padahal nak bina jambatan ni, senang nak berhubung, bukan kelahi. Tapi la ni, depa tengok,nilai ko bukan setakat itu. Mungkin melayu sekarang tak macam melayu dulu. Gotong-royong buat jambatan. Sekarang ini untong-motong buat jambatan.

01 November 2006

Related Posts with Thumbnails
Kalami boleh dilanggan secara
Email atau pun RSS.


KEMPEN KIBARKAN BENDERA KELANTAN
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Kenapa aku kibarkan bendera Kelantan? [KLIK SINI]

Credit untuk DIMAN

Palestin & Tarbiah

Wasiat Sepuluh


1.Dirikanlah solat apabila saudara mendengar azan walau dalam apa keadaan sekalipun.

2.Bacalah alQur'an atau bacalah buku-buku atau dengarlah perkataan yang baik-baik atau berzikirlah kepada Allah dan janganlah membuang masa walau sedikit pun dalam perkara yang tiada faedah.

3.Berusaha dan bersungguh-sunggulah saudara untuk bertutur Bahasa Arab yang betul (fus-hah) kerana sesungguhnya itu adalah antara syi'ar-syi'ar Islam.

4.Janganlah banyak bertengkar dalam apa-apa perkara sekalipun kerana pertengkaran tidak memberi sebarang kebaikan.

5.Janganlah banyak ketawa kerana hati yang sentiasa berhubung dengan Allah itu sentiasa tenang lagi tenteram.

6.Janganlah bergurau kerana ummat yang berjuang itu tidak mengerti melainkan bersungguh-sungguh dalam semua perkara.

7.Janganlah saudara meninggikan suara lebih daripada kadar keperluan para pendengar kerana suara yang nyaring itu adalah suatu resmi yang sia-sia dan menyakiti hati orang.

8.Jauhilah mengumpat peribadi orang, mengecam pertubuhan-pertubuhan, dan janganlah bercakap melainkan yang boleh mendatangkan kebaikan.

9.Berkenal-kenalanlah dengan tiap-tiap saudaramu walaupun ia tidak meminta saudara berkenalan kerana asa gerakan dakwah kita ialah berkasih sayang dan berkenal-kenalan.

10.Kewajipan-kewajipan kita lebih banyak daripada masa yang ada. Oleh itu tolonglah saudaramu sendiri tenteng cara-cara bagaimana hendak menggunakan masa dengan berfaedah dan jika saudara mempunyai tugas sendiri, maka ringkaskanlah perlaksanaannya.

 

Rukun Bai'ah

1. Faham
2. Ikhlas
3. Amal
4. Jihad
5. Pengorbanan
6. Ketaatan
7. Thabat
8. Tajarrud
9. Ukhuwah
10. Thiqah

My Days

Komen-Komen

Arkib

Promo


Mahu Menjadi Ahli PAS? [klik sini]

Klik pada iklan untuk maklumat lanjut

Blog Aku Juga

Mata Rantai