"kalau tersinggung, memang sengaja. kalau marah, maafkan saja.
kalau suka, aku pun sama"


20 Disember 2007

Mereka Memerlukan Kita


Dua cahaya mata saudara Mohd Razi bin Musa, adik Hajar dan Khaulah telah mengidap penyakit GLAUKOMA KONGENITAL yang boleh mengakibatkan buta pada mata dua anak beliau.

Saudara Mohd Razi bin Musa yang merupakan penuntut M.A. Usuluddin Pengkhususan Tafsir, American Open University, Kaherah Mesir akan pulang ke Malaysia pada 25 Januari 2008 atas tujuan pembedahan mata kedua-dua anak beliau. Lokasi pembedahan yang dicadang adalah Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia, Cheras Kuala Lumpur.

Kos rawatan untuk kedua-dua cahaya mata beliau dianggarkan berjumlah RM 12,000.00.
Justeru,saya melancarkan kutipan derma kilat khusus untuk mengumpulkan sumbangan bagi membiayai kos rawatan dan pembedahan ke atas kedua-dua anak saudara Mohd Razi bin Musa.

Saya menggesa kepada seluruh pengunjung blog ini untuk memberikan sumbangan ikhlas kepada saudara Mohd Razi bin Musa bertepatan dengan roh pengorbanan yang ditunjukkan oleh Nabi Allah Ibrahim sekeluarga yang telah diabadikan dalam sambutan Hari Raya Idul Adha.


Kepada mana-mana individu yang bermurah hati untuk memberikan sumbangan kepada saudara Mohd Razi bin Musa, boleh terus berhubung terus kepada saudara Mohd Razi bin Musa di talian +20106592769 @ +20166764502 atau terus menyumbang ke akaun HSBC milik saudara Mohd Razi bin Musa NO AKAUN: 032 036 832 011.

18 Disember 2007

Selamat Menyambut Idul Adha

Assalamualaikum

Selamat menyambut I'dul Adha 1428. Di Mesir sambutannya pada hari Rabu, 19 Disember 2007. Bagaimanapun saya difahamkan Malaysia menyambutnya pada Khamis 20 Disember 2007. Tak dapat diketahui kenapa berlaku demikian. Rasanya dah lama perkara ini berlaku, tapi hingga kini masalah ini tidak selesai. Agaknya payah ke nak ikut taqwim yang dirujuk terus apa yang berlaku di Makkah pada musim haji ini?

Majlis Raja-Raja, Majlis Fatwa Kebangsaan dan Majlis Mufti-Mufti perlu lakukan sesuatu. Kerana ini melibatkan ibadah besar ummat Islam. Para alim ulama perlu segera menyelesaikan masalah ini, dan pihak kerajaan perlu sedia menerima apa jua bentuk fatwa yang akan dikeluarkan. Umara dan Ulama perlu berganding rapat dalam hal ini. Bahkan bukan hanya hal-hal tertentu sahaja ulama diguna pakai.

Saya di sini mengucapkan Selamat I'dul adha kepada seluruh ummat Islam yang singgah ke blog ini. Terutama ibu dan keluarga yang berada di Johor, Malaysia. Juga didoakan kepada para hujjaj mendapat haji yang mabrur dan diterima Allah insyaAllah. Semoga kita diberi hidayah Allah dan digolongkan bersama golongan yang benar. Amin

Wassalam

11 Disember 2007

Artis Muslim Tak Hormat Agama?

Melihat senario kini, nampaknya artis kita sudah mula menjadi icon yang tidak menghormati agama.Agama bagi mereka seumpama bukan perkara tunjang dalam diri. Bila nak guna, mereka guna. Bila nak tolak tepi mereka tolak.

Sebelum ini kecoh dengan sikap Rosnah Mat Aris dalam rancangan Sensasi yang diterbitkan oleh TV3 suku, isu menghina isteri Rasulullah SAW yang tercinta. Nasib ramai yang perasan dan Rosnah cepat-cepat minta maaf. Taubat kepada Allah tu hal dia lah. Tapi dari lahiriyahnya mcm belum, rambut masih karat alat minah inggeris.


Tapi sekarang, jika kita sama-sama perasan. Dalam akhbar-akhbar harian jika dihighlightkan upacara perkahwinan para artis. Terutama artis wanita sudah mula mengenakan tudung. Menutup aurat semasa hari pernikahan. Nampak ayu, sopan dan cantik. Masa tu hati aku berdetik, siapa bilang gadis melayu tak menawan? Sejuk perut mak dia bila tengok anak perempuan diorang camtu. Bukan perut mak diorang jer, perut aku pun sejuk, huhu.

Senario ini rasanya bermula sejak wedding of the year Siti Nurhaliza. Artis perempuan paling top di Malaysia ni. Kemudian mula diikuti oleh artis-artis wanita lain seperti Erra Fazira dan yang terbaru Sharifah Aleya. Contoh yang baik wajar diikuti. Tapi semestinya faham apa yang diikut dan bukan sekadar menjadikan ianya trend masakini atau sebagainya.

Artis adalah icon hiburan kepada masyarakat. Buka tv muka diorang sana sini. Hatta bulan pose pun artis yang mengaji. Siti juga yang mengaji, elok juga bertudung. Tapi apabila diperhatikan ianya seolah-olah menjadi trend dan sering dipertontonkan satu dunia, maka ianya boleh dianggap seperti menghina agama. Ini kerana apa yang nampak dipermainkan ialah hukum yang qati'e sifatnya. Jelas disebut dalam Al Quran yang bermaksud "Wahai Nabi! Katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mu’min semua hendaklah mereka melabuhkan jilbab-jilbab mereka atas (muka-muka) mereka. Yang demikian itu lebih memastikan mereka agar dikenali (sebagai wanita Islam) supaya mereka tidak diganggu.” (al-Ahzab: 59)"

juga ayat yang bermaksud "Hendaknya mereka itu melabuhkan tudungnya sampai ke dadanya, dan janganlah kamu mendedahkan aurat dan perhiasan kamu kecuali apa yang terzahir" (an-Nur: 31)

Tiadakah peruntukan undang-undang bagi mereka yang menghina hukum-hukum Allah ini? Nampak seperti kecil. Tapi besar di sisi Allah. Hukum wajib menutup aurat seperti hukum-hukum wajib yang lain. Jika kita lihat ada peruntukan undang-undang bagi pesalah-pesalah yang tidak meghormati bulan ramadhan. Adakah tidak ada peruntukan undang-undang bagi mereka yang menghina hukum Allah? Terutama dalam isu ini? Tunjuk satu dunia elok bertudung, kemudian bila masa bersanding tunjuk satu dunia aku bebas buka tudung. Tapi teringat aku berkenaan dengan kes penangkapan ratu cantik. Ratu dibebas mufti dipecat. Haru biru.

Cacamarba pengetahuan Islam di Malaysia amat parah. Tidak dinafikan jika di sekolah-sekolah dahulu dah diajar bagaimana cara menutup aurat. Namun penekanan pemakainan terhadapnya tidak terlaksana. Cuma ada diperingkat sekolah-sekolah menengah agama. Bahkan menutup aurat ini merupakan salah satu aspek besar dalam syariah Islamiyah. Banyak kitab-kitab ilmiyah yang kadang-kadang membicarakan persoalan aurat sahaja. Hingga beratus-ratus muka surat, pandangan ulama dahulu dan kontemporari kebanyakan tidak jauh berbeza. Bahkan perkara ini ialah perkara usul, dan bukan perkara yang khilaf. Cuma khilaf dari aspek anggota mana yang boleh dibuka bersama mahram dan bukan mahram dan sesama jenis.

Lihat sahaja muda-mudi di Malaysia, berapa ramai yang berpakaian ketat sendat tapi memakai tudung. T Shirt lengan pendek nampak pusat, tapi bertudung. Bertudung tapi nampak leher. Difahami hanya rambut sahaja yang aurat. Lengan bukan aurat. Mungkin rambut mereka berbau busuk atau tidak cantik, lurus berkilat maka tudung menjadi mangsa. Bukan menutup kerana aurat. Tapi kerana sebab lain. Ini belum masuk bab bertudung atas tapi bawah tak bertudung! Kena sambar petir baru tahu!!

10 Disember 2007

Memusuhi UMNO bererti menikam orang melayu?

Hari ini aku baca utusan meloya. Rasa nak tergelak ada, rasa hairan ada. Apabila Tan Sri Muhammad Muhd Taib berkata "walaupun Hindraf mendakwa bekerjasama erat dengan orang Melayu tetapi ia tidak mengubah fakta bahawa UMNO adalah parti majoriti orang Melayu". Kata-kata ini adalah respon dari kenyataan terbuka peguam dan aktivis Hindraf, P. Uthayakumar yang menyatakan bahawa musuh Hindraf bukan orang Melayu tetapi UMNO.

UMNO sekarang seperti cacing kepananasan. Biarlah samada mendakwa Hindraf diperalat pembangkang atau menuduh Hindraf sebagai pengganas tapi bukan bermakna UMNO terus nampak telus dalam pemerintahan. Kenyataan memperlekeh, menidakkan dan menafikan pandangan suara rakyat menunjukkan UMNO tidak bersama rakyat. Kenyataan-kenyataan atas angin tanpa menyebut fakta yang jelas menunjukkan UMNO merasakan hanya mereka sahaja yang benar.

Bagaimanapun kenyataan Muhammad tadi sangat angkuh dan menafikan keberadaan parti-parti politik lain yang turut sama memajukan Malaysia. Menjadikan Malaysia sebagai ketuanan melayu teramatlah bermasalah. Jika dilihat suasana politik di Malaysia.

PAS sebuah parti politik yang wujud sebelum merdeka. Adakah UMNO juga mahu mengatakan orang-orang yang berada dalam PAS sebagai menikam orang melayu? "piiii giiii daaaa!!!" Bagaimanapun kenyataan Muhammad tersebut dilihat sangat berbahaya seakan berbau hasutan. Menikam bererti mahu membunuh seperti ayat menikam dari belakang. Adakah cara Muhammad mengungkapkan ayat tersebut untuk menaikkan rasa marah orang melayu supaya tidak berpuashati juga dengan kaum lain?

Penangkapan pimpinan parti-parti pembangkang tidak ubah seperti zaman negara kita diperintah oleh British dahulu. Tangkapan pimpinan Hizbul Muslimin dan pengharaman pertubuhan tersebut menunjukkan UMNO sekarang terdidik dengan penjajah dahulu.

03 Disember 2007

Beberapa Hari

Kesekian Kali

Lama sudah rasanya, tidak menambah entry dalam blog sendiri. Banyak perkara yang berlaku, baik atas diri sendiri mahupun dunia sekeliling. Bagaimanapun saya tidaklah seperti penulis-penulis blog yang mendapat perhatian atas tulisan-tulisan mereka. Samada tulisan berilmu-ilmi, kritikan, gaya bahasa, panorama atau sebagainya yang menjadi tatapan harian pelayar internet. Saya sekadar memenuhi kehendak keperluan semasa saya, dan ini tidak menjadi aktiviti utama saya. Mungkin ada juga yang tertanya-tanya dan juga mahu mengetahui apakah pandangan, pendapat saya tentang isu-isu sekeliling. Namun saya kurang pantas untuk mengulasnya.

Al Fatihah

Sedih. Itulah yang boleh saya katakan terhadap apa yang berlaku kepada salah seorang sahabat seperjuangan di Bumi Anbiak ini saudara Mohd Rasul Amat yang baru kehilangan ibunda tercinta. Ibunya telah kembali ke rahmatullah pada 3 petang waktu Mesir pada 2 November 2007. Berita ini memang amat hiba, siapa yang tidak sedih? Ibu tercinta, mengandungkan 9 bulan, menyusukan kita, yang membuangkan hingus kita, yang berjaga malam ketika kita meragam, dan rasanya susah nak sebut begitu banyak jasa ibu membesar dan mendidik kita.

Teringat sebuah lagu yang pernah saya dengar semasa sekolah menengah, yang dinyanyikan oleh sekumpulan kanak-kanak sekolah rendah Islam Al Masriyah (sekolah lama). Liriknya begini:

"Bonda, terima kasih..
Atas segalanya..
Kerana kau telah mengenalkan kami..
Kepada Tuhan Yang Maha Esa..
Kau tunjukkan jalan untuk ke sana..
Dunia Akhirat yang kekal abadi..

Betapa..
Mulianya hatimu..
Betapa..
Murni kasih sayangmu..
Dapatku balaskah bonda?
Kasihmu kasih sejati..
Moga sentiasa Allah rahmati..
Moga Sentiasa Allah redhai.."
MECC '07

Middle East Career Carnival 2007, sejarah baru dalam dunia mahasiswa Islam Malaysia di Mesir. Samada dari azhari atau tibbian's sama-sama mendapat pendedahan awal, tentang program ini. Program yang dirasmikan oleh YAB Dato Seri Abdullah Hj Ahmad Badawi, Perdana Menteri Malaysia.

Banyak syarikat-syarikat swasta yang menyertai karnival ini, yang diketuai oleh Permodalan Nasional Berhad. Begitu juga dengan IPTA dan IPTS dari Malaysia yang mengambil peluang mempromosi kelebihan masing-masing. Samada menawarkan bantuan-bantuan pelajaran dan sebagainya.

Memang, tidak dinafikan banyak positifnya. Namun janganlah kita seperti pejam sebelah mata terhadap apa yang negatif yang dibawa. Apa yang saya nak tekankan di sini ialah, berkenaan dengan tindakan licik balaci-balaci UMNO di Mesir ini, yang memanupulasikan mahasiswa-mahasiswi yang tidak perasan dengan taktik mereka. Mahasiswa-mahasiswi di sini seperti terperangkap dengan taktik ini dan seolah-olah menerima dengan logo UMNO yang tergantung di dewan di kerusi penonton. Saya tak kesah jika ada di antara rombongan tersebut dari UMNO seperti Dato Noraini selaku ketua putri UMNO pusat, juga Dato Pirdaus si penendang peti undi. Walaupun masih juga rasa tak senang dengan kehadiran mereka. Datang atas kapasiti apa? Menteri? Timbalan Menteri? CEO? Dekan IPT?

Juga rasa ringan tangan ni apabila melihat beberapa azhariyah yang terhegeh-hegeh membuntuti Sang Ketua Puteri, sambil memanggil manja "dato' Noraini" beberapa kali. Saya tak kesah jika yang mengekorinya orang-orang parti mereka. Tetapi bila si tudung labuh, si ustazah pula, rasa seperti ringan sahaja tangan ni. Cuma masih dapat mengawal rasa sabar ini. Mana maruah mereka sebagai Azhariyah? Jika dakwah yang kamu sampaikan kepada mereka, alhamdulillah. Tapi bodek dan pujian kepada mereka, sedarlah kamu sedang menanggalkan sedikit demi sedikit maruah yang ada dari helaian kitab yang kamu pelajari.

Jamal Abdillah dan lagunya berkumandang di bumi Anbiak. Untuk hari ini saya tidak pergi. setelah saya tahu, program ini 100% memprogram kami yang bukan dari ahli Nadi UMNO Mesir. Jamal...Jamal, baru balik Umrah. Terpampang sekali lagi di atas pentas lambang UMNO. Untuk hari kedua ini, saya hanya melihat gambar-gambar yang dipetik oleh roomate saya, rasanya cukup menceritakan segalanya. Kalaulah lagu pujian kepada Allah dan RasulNya yang dinyanyikan, rasanya hamburan pujian yang bakal diterima.

Zam (Dato Zainuddin Maidin), Menteri Penerangan Malaysia berucap dalam majlis penutup MECC ini sangat memalukan. Walaupun saya tidak pergi, namun respon dari sahabat telah menceritakan segalanya. Zam mengulas tentang soalan-soalan yang diajukan oleh Presiden PMRAM kepada PM di hari semalamnya. Saya tidak mahu sentuh isu lain, hanya mahu sentuh isu Palestin. Antara ulasannya,

"Apa yang awak semua sibuk-sibuk tentang Palestin? kat sini awak belajar sahaja sudah"

Mungkin lebih kurang begini ayatnya, tapi inilah gambaran yang saya perolehi dari cerita-ceriti dari MECC. Di sini timbul persoalan, di manakah Zam dalam isu Palestin? Palestin duduk dalam rangking ke berapa dalam hati Zam? Soalan Presiden PMRAM amat munasabah, memandang Malaysia selaku Pengerusi OIC yang dipimpin oleh PM. Maka munasabah dengan soalan yang ditanya. Adakah soalan seperti ini membuatkan telinga Zam merah? Berbulu ke dengan tentang Palestin? Apakah Zam lupa apa yang berlaku sekian lama tentang Palestin, merupakan bandar ketiga suci kepada ummat Islam?!! Palestin seumpama nadi ummat Islam. Tinggi rendah kayu pengukur kekuatan ummat Islam terletak di Palestin yang ada padanya kiblat pertama ummat Islam.

Perhimpunan HINRDAF

Banyak persoalan yang wajar dibangkitkan dalam hal ini. Cuma saya tertarik dengan apa yang dibangkitkan oleh kumpulan ini kepada Suruhanjaya British. Terutama dalam isu perlupusan etnik. Mereka mendakwa Malaysia dalam proses ke arah itu. Jika kita baca sekali jalan, seperti melampau dan merbahaya. Samada ia diada-adakan atau kenyataan, tertakluk kepada kajian mereka.

India merupakan antara suku kaum yang besar dalam negara kita. Namun Hindu merupakan pilihan utama dalam beragama. Selebihnya Kristian, Budha dan Islam. Namun seperti sinonim India dan Hindu, HINDRAF jika diteliti tidak boleh dikategorikan sebagai mewakili masyarakat India di Malaysia, kerana India merupaka bangsa yang mempunyai pelagai penganut agamanya. Bahkan Negara India pernah diperintah oleh Islam.

Polis dan FRU seperti biasa, walaupun perhimpunan kali ini tidak seperti 10 November lalu namun impaknya seperti mahu menenggelamkan himpunan BERSIH. Kerana isu yang dimainkan adalah perkauman dan agama. Satu isu yang sensitif dalam negara berbilang kaum. BERSIH seperti tenggelam setelah perhimpunan ini. Tuntutan-tuntutan BERSIH seperti dilupakan setelah tuntutan HINDRAF dibual bicarakan. Perhimpunan ini mendapat liputan meluas akhbar pro-kerajaaan. Apa yang berlaku?

Namun, pemuda UMNO melalui ketuanya, mempersoalkan pendirian PAS dalam hal ini. Kenapa PAS? Kenapa tidak UMNO sendiri? Atau MIC? Mereka telah memerintah 50 tahun. Kenapa ini berlaku? Dan sepatutnya ditanya kepada pihak pemerintah. Adakah UMNO-BN mahu memerangkap PAS dalam isu ini? Tak mustahil. UMNO dalam perangkaan saya akan melakukan apa sahaja jika kuasa mereka tergugat. Menjaga kesetabilan UMNO lebih penting dari menjaga kestabilan negara.

Related Posts with Thumbnails
Kalami boleh dilanggan secara
Email atau pun RSS.


KEMPEN KIBARKAN BENDERA KELANTAN
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Kenapa aku kibarkan bendera Kelantan? [KLIK SINI]

Credit untuk DIMAN

Palestin & Tarbiah

Wasiat Sepuluh


1.Dirikanlah solat apabila saudara mendengar azan walau dalam apa keadaan sekalipun.

2.Bacalah alQur'an atau bacalah buku-buku atau dengarlah perkataan yang baik-baik atau berzikirlah kepada Allah dan janganlah membuang masa walau sedikit pun dalam perkara yang tiada faedah.

3.Berusaha dan bersungguh-sunggulah saudara untuk bertutur Bahasa Arab yang betul (fus-hah) kerana sesungguhnya itu adalah antara syi'ar-syi'ar Islam.

4.Janganlah banyak bertengkar dalam apa-apa perkara sekalipun kerana pertengkaran tidak memberi sebarang kebaikan.

5.Janganlah banyak ketawa kerana hati yang sentiasa berhubung dengan Allah itu sentiasa tenang lagi tenteram.

6.Janganlah bergurau kerana ummat yang berjuang itu tidak mengerti melainkan bersungguh-sungguh dalam semua perkara.

7.Janganlah saudara meninggikan suara lebih daripada kadar keperluan para pendengar kerana suara yang nyaring itu adalah suatu resmi yang sia-sia dan menyakiti hati orang.

8.Jauhilah mengumpat peribadi orang, mengecam pertubuhan-pertubuhan, dan janganlah bercakap melainkan yang boleh mendatangkan kebaikan.

9.Berkenal-kenalanlah dengan tiap-tiap saudaramu walaupun ia tidak meminta saudara berkenalan kerana asa gerakan dakwah kita ialah berkasih sayang dan berkenal-kenalan.

10.Kewajipan-kewajipan kita lebih banyak daripada masa yang ada. Oleh itu tolonglah saudaramu sendiri tenteng cara-cara bagaimana hendak menggunakan masa dengan berfaedah dan jika saudara mempunyai tugas sendiri, maka ringkaskanlah perlaksanaannya.

 

Rukun Bai'ah

1. Faham
2. Ikhlas
3. Amal
4. Jihad
5. Pengorbanan
6. Ketaatan
7. Thabat
8. Tajarrud
9. Ukhuwah
10. Thiqah

My Days

Komen-Komen

Arkib

Promo


Mahu Menjadi Ahli PAS? [klik sini]

Klik pada iklan untuk maklumat lanjut

Blog Aku Juga

Mata Rantai