"kalau tersinggung, memang sengaja. kalau marah, maafkan saja.
kalau suka, aku pun sama"


29 Jun 2011

Kisah Kuning

Satu

EMAK: Cikgu nampak anak saya tak? Dah lama saya tunggu tak muncul2.
CIKGU: Oo0o ye ke?
EMAK: Ye! Hari ini kan sukan sekolah, dia pakai baju rumah sukan dia.
CIKGU: Oooo, anak akak rumah apa?
EMAK: Rumah KUNING!
CIKGU: O0o0 rumah KUNING. Cuba cari kat balai polis!
EMAK: Haa?

Dua

CIKGU: Hari ini saya nak umumkan rumah sukan masing2, dengar ye!
MURID: Baik...
CIKGU: Abu! Awak rumah hijau!
ABU: Alhamdulillah
CIKGU: Kunalan! Awak rumah Merah!
KUNALAN: Alaaa...
CIKGU: May Lin! Awak rumah Biru!
MAY LIN: Biru? hmmm
CIKGU: Kamal! Awak rumah KUNING?
KAMAL: Apa? Saya tak nak Cikgu!
CIKGU: Kenapa pulak?
KAMAL: Nanti saya kena tangkap!
CIKGU: Aik!

Tiga

ABANG POLIS: Dari mana ni encik?
TERATAI LAYU DI TASIK MADU: Dari Johor Bahru. Kenapa tuan?
ABANG POLIS: Buka bonet!
TERATAI LAYU DI TASIK MADU: Ok.
ABANG POLIS: Wah! Banyak baju BERSIH ni!
TERATAI LAYU DI TASIK MADU: Mestilah tuan. Takkan saya nak jual baju KOTOR plak? Eh, eh.. tuan! Zila Bakarin tu!
ABANG POLIS: Mana-mana?
TERATAI LAYU DI TASIK MADU: Cabut! (Vroooommm)

Empat

MAURIZAN: Mak! Baju BERSIH Zan mana mak? Mak nampak tak? Baru beli semalam. Lepas Zohor nak gi SOGO ni.
EMAK: Ada dalam mesin basuh tu, mak tengok KOTOR jer, mak basuhlah!
MAURIZAN: Alamak!

Lima

MAK MAH: Abang, 9 Julai ni nak dekat dah, tapi kita belum beli baju BERSIH.
PAK LEMAN: Awak ni Mah... selama ni saya beli baju KOTOR ke untuk awak?
MAK MAH: Erk..

Enam

POLIS: Kenapa awak pakai baju BERSIH? Awak nak pergi demo ke?
ABU: Takkan saya nak pakai baju KOTOR pula encik?
POLIS: erk...

15 Jun 2011

Isterinya bukan dari dunia ini...

"Dan janganlah kamu mengatakan (bahawa) sesiapa yang terbunuh dalam perjuangan membela agama Allah itu: orang-orang mati; bahkan mereka itu orang-orang yang hidup (dengan keadaan hidup yang istimewa), tetapi kamu tidak dapat menyedarinya." (Surah Al Baqarah: 154)

Dia mahu nikahi seseorang, tetapi mungkin bakal isterinya bukan di dunia ini. Bakal isterinya itu mungkin merinduinya selalu, terlalu ingin bersamanya dan tidak sabar-sabar mahu menyambutnya.

Bukan hanya bernikah begitu sahaja, bahkan istana yang tidak terbayang pun sudah tersedia buatnya dan isteri-isterinya. "Isteri-isterinya?" Ya, isteri-isterinya! Bukan hanya mahu menikahi seorang, tetapi ramai!

Tetapi maharnya bukan mudah! Bahkan maharnya sangat sukar untuk orang melaksanakannya. Iaitu mati! Mati melaksanakan tugas yang disuruh oleh Tuhannya dan isteri-isterinya tadi!

Inilah yang dia impi-impikan selama ini, semoga hajat dia dikabulkan Allah!

08 Jun 2011

Pasca Muktamar PAS

 "Sesungguhnya mereka telah lakukan fitnah semenjak dahulu lagi, dan mereka merancangkan terhadapmu (wahai Muhammad) berbagai tipu daya, sehingga datanglah kebenaran, dan nyatalah (kemenangan) ugama Allah (Islam), sedang mereka tidak suka kepadanya." At Taubah 48

Saya menganggap sebenarnya tiada perubahan ketara dalam pimpinan PAS Pusat. Mereka yang memegang jawatan semuanya muka lama dan telah masak dalam liku-liku perjuangan Islam dan membawa aspirasi rakyat.

Inilah sebenarnya dinamika PAS. Siapa sahaja yang dipilih oleh perwakilan sebenarnya pilihan Allah yang menggerakkan hati para perwakilan. Apatah lagi jemaah ini bergerak seiring dengan suasana politik demokrasi pilihanraya, semestinya faktor-faktor penting untuk memenangi pilihanraya dan pemilihan ini merupakan faktor terpenting yang dilihat para perwakilan.

Kita jangan sesekali tunjukkan kekesalan dengan pilihan Allah, semuanya yang memimpin wajib untuk kita taat selagi langkah dan pembawakan mereka tidak menyeru kepada penelwengan syariat atau merugi jemaah ini. Kita perlu berfikiran positif dan jangan terlalu terikut rentak paluan gendang musuh yang sememangnya tidak senang dengan perkembangan ini.

(Sesungguhnya) orang-orang yang beriman dan berhijrah serta berjihad pada jalan Allah dengan harta benda dan jiwa mereka adalah lebih besar dan tinggi darjatnya di sisi Allah (daripada orang-orang yang hanya memberi minum orang-orang Haji dan orang yang memakmurkan masjid sahaja); dan mereka itulah orang-orang yang berjaya. - At Taubah 20

Setelah kita bertawakkal dan memilih, semestinya sekarang kita husnu zhon dengan ketentuan Allah dan kembali menyusun gerak kerja siasah, dakwah dan tarbiah ini dengan lebih baik. Lebih-lebih lagi perjuangan yang kita galas ini bukan setakat habis di medan pilihanraya sahaja.

Kalau apa yang engkau serukan kepada mereka (wahai Muhammad) sesuatu yang berfaedah yang sudah didapati, dan satu perjalanan yang sederhana (tidak begitu jauh), nescaya mereka (yang munafik itu) akan mengikutmu; tetapi tempat yang hendak dituju itu jauh bagi mereka. Dan mereka akan bersumpah dengan nama Allah dengan berkata: “Kalau kami sanggup, tentulah kami akan pergi bersama kamu”. (Dengan sumpah dusta itu) mereka membinasakan diri mereka sendiri, sedang Allah mengetahui bahawa sesungguhnya mereka itu orang-orang yang berdusta (tentang tidak sanggupnya mengikutmu). - At Taubah 42

Related Posts with Thumbnails
Kalami boleh dilanggan secara
Email atau pun RSS.


KEMPEN KIBARKAN BENDERA KELANTAN
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Kenapa aku kibarkan bendera Kelantan? [KLIK SINI]

Credit untuk DIMAN

Palestin & Tarbiah

Wasiat Sepuluh


1.Dirikanlah solat apabila saudara mendengar azan walau dalam apa keadaan sekalipun.

2.Bacalah alQur'an atau bacalah buku-buku atau dengarlah perkataan yang baik-baik atau berzikirlah kepada Allah dan janganlah membuang masa walau sedikit pun dalam perkara yang tiada faedah.

3.Berusaha dan bersungguh-sunggulah saudara untuk bertutur Bahasa Arab yang betul (fus-hah) kerana sesungguhnya itu adalah antara syi'ar-syi'ar Islam.

4.Janganlah banyak bertengkar dalam apa-apa perkara sekalipun kerana pertengkaran tidak memberi sebarang kebaikan.

5.Janganlah banyak ketawa kerana hati yang sentiasa berhubung dengan Allah itu sentiasa tenang lagi tenteram.

6.Janganlah bergurau kerana ummat yang berjuang itu tidak mengerti melainkan bersungguh-sungguh dalam semua perkara.

7.Janganlah saudara meninggikan suara lebih daripada kadar keperluan para pendengar kerana suara yang nyaring itu adalah suatu resmi yang sia-sia dan menyakiti hati orang.

8.Jauhilah mengumpat peribadi orang, mengecam pertubuhan-pertubuhan, dan janganlah bercakap melainkan yang boleh mendatangkan kebaikan.

9.Berkenal-kenalanlah dengan tiap-tiap saudaramu walaupun ia tidak meminta saudara berkenalan kerana asa gerakan dakwah kita ialah berkasih sayang dan berkenal-kenalan.

10.Kewajipan-kewajipan kita lebih banyak daripada masa yang ada. Oleh itu tolonglah saudaramu sendiri tenteng cara-cara bagaimana hendak menggunakan masa dengan berfaedah dan jika saudara mempunyai tugas sendiri, maka ringkaskanlah perlaksanaannya.

 

Rukun Bai'ah

1. Faham
2. Ikhlas
3. Amal
4. Jihad
5. Pengorbanan
6. Ketaatan
7. Thabat
8. Tajarrud
9. Ukhuwah
10. Thiqah

My Days

Komen-Komen

Arkib

Promo


Mahu Menjadi Ahli PAS? [klik sini]

Klik pada iklan untuk maklumat lanjut

Blog Aku Juga

Mata Rantai