"kalau tersinggung, memang sengaja. kalau marah, maafkan saja.
kalau suka, aku pun sama"


09 November 2011

Korbankah kita?

Benar! Perjuangan ini menuntut pengorbanan. Tapi pengorbanan yang sebenar, bukan sekadar meluakkan apa yang ada tapi mesti mengosongkan apa yang ada. Itu namanya "korban". Kalau hanya meluakkan apa yang ada itu adalah menyumbang bukan berkorban.




Bilakah kali terakhir kita benar-benar rasa susah kerana Allah untuk membantu Islam?   

27 September 2011

Redha dan Thabat

Alhamdulillah, aku masih lagi mengucapkan syukur kepada Allah. Dalam beberapa waktu belakangan ini aku diterjah satu episod yang tidak menjangkakan. Samada ianya boleh dianggap sebagai ujian dari Allah, aku redha menerimanya. Kerana aku ini sekadar hamba-Nya yang tidak mempunyai sebarang kuasa penentu. Semuanya di sebalik tirai kekuasaanNya.

Bagi yang pernah aku mengejutkan mereka atas tindakan aku, sememangnya ia tidak dirancang. Semuanya atas pengetahuan Allah. Jika tidak menerimanya aku redha. Bohonglah jika aku senyum gembira atas segala yang ditentukan, tetapi di hati kecil ini tetap merasakan syukur. Tiada nikmat terbesar dari Allah melainkan terus thabat dan tetap di jalan Allah. Inilah pengubat segala penyakit dan anasir-nasir gejala futur.

Setiap apa yang ditentukan oleh Allah wajar aku menerima dengan redha. Sifat redha inilah yang sememangnya payah bagi insan lemah macam aku ni. Namun aku sentiasa positif! Tiada makna hidup sebagai hamba jika tiada rasa ber-Tuhan. Tiada makna rasa ber-Tuhan jika sentiasa bersangka buruk terhadap ketentuanNya.

29 Ogos 2011

21 Ogos 2011

Al Fatihah


I believe
In a man who used to be
So full of love and harmony
He fought for peace and liberty
And never would he hurt anything
He was a mercy for mankind
A teacher till the end of time
No creature could be compared to him
So full of light and blessings

You’re always in our hearts and minds
Your name is mentioned every day
I’ll follow you no matter what
If God wills we’ll meet one day

19 Ogos 2011

Menerima Sumbangan Non-Muslim

Soalan: Bolehkah terima pakaian orang bukan Islam? Andai kata dia bela anjing?

Jawapan:

Firman Allah s.w.t;


"Allah tidak melarang kamu daripada berbuat baik dan berlaku adil kepada orang-orang yang tidak memerangi kamu kerana ugama (kamu), dan tidak mengeluarkan kamu dari kampung halaman kamu; sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berlaku adil." - Al Mumtahanah ayat 8

Hadith Nabi s.a.w:


"Hadis riwayat Anas bin Malil ra, sesungguhnya seorang Yahudi wanita berjumpa Nabi saw membawa kambing yang diletak racun. Nabi saw pun makan. Kemudian wanita tersebut dibawa kepada Nabi saw dan baginda ditanya “ Apakah perlu kita membunuhnya?” Nabi saw menjawab “Tidak perlu.” Anas berkata “ Aku sentiasa ingat daging kambing itu berada dalam mulut Nabi saw.” (Direkodkan Oleh Bukhari)

Hadith Nabi s.a.w:


"Anas bin Malik ra berkata: Nabi saw dihadiahkan jubah diperbuat dari kain sundus dan sebelum itu Nabi saw telah melarang lelaki dari memakai kain sutera. Lalu orang ramai kagum dengan kain tersebut. Nabi saw pun bersabda “ Dan demi tuhan yang mana diriku dalam kekuasaannya , sesungguhnya kain sapu tangan Saad bin Muaz dalam syurga lebih baik dari kain ini.”

Kesimpulannya, harus menerima hadiah atau pemberian dari orang kafir. Samada pakaian, makanan, duit atau sebagainya.

Jika pakaian tersebut kita nampak ianya terkena najis berat, kita bersihkan. Jika tidak, kita harus memakainya seperti biasa. Tak perlu kita bertanya samada terkena najis atau tidak.

Seperti jika orang kafir nak sumbang duit untuk masjid, tidak wajar untuk kita tanya duit haram atau tidak.

Dalam kitab kifayatul Akhyar kitab mazhab Syafie:

“Dan Harus bagi orang Muslim dan orang kafir zimmi untuk mewasiatkan hartanya untuk mengimarahkan masjid Aqsa dan masjid-masjid yang lain. Demikian juga hukumnya mengimarahkan kubur-kubur orang Islam."

 
Wallahua'lam


29 Julai 2011

Ramadhan Kareem 1432

Dalam mengharungi hidup sebagai muslim, ujian dan dugaan hidup menandakan Allah memberi perhatian kepada kita. Ianya merupakan "hadiah" sebenarnya, jika kita benar-benar memahami hakikat hidup ber-Tuhan. Manusia yang sedar bahawa dia hamba kepada Allah ialah manusia yang memahami hakikat kejadiannya. 


Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu. - Az Zariyat 56

Inilah tujuan utama Allah menjadikan manusia. Tidak lain tidak bukan untuk menjadi hamba kepadaNya. Namun hamba kepadaNya tidaklah sama maksudnya dengan hamba kepada manusia. Ianya juga tidak membawa manusia terawang-awang dengan hidup mereka di atas muka bumi ini. Bahkan sejak mula kejadian manusia itu, Allah mengirimkan manusia di kalangan mereka sebagai wakil Tuhan untuk memberitahu hakikat sebenar peranan manusia.


Katakanlah (wahai Muhammad): “Sesungguhnya aku hanyalah seorang manusia seperti kamu; diwahyukan kepadaku bahawa Tuhan kamu hanyalah Tuhan yang Satu; maka hendaklah kamu tetap teguh di atas jalan yang betul lurus (yang membawa kepada mencapai keredaanNya), serta pohonlah kepadaNya mengampuni (dosa-dosa kamu yang telah lalu). Dan (ingatlah), kecelakaan besar bagi orang-orang yang mempersekutukanNya (dengan sesuatu yang lain). - Fussilat 6

Hakikat inilah yang sangat sukar diterima oleh sebahagian manusia. Malah menganggap bahawa hidup ini hanya sekali dan perlu dimanfaatkan sebaik-baiknya, dan tiada kehidupan selepas kematian. Oleh kerana itu, mereka yang bertuhankan dunia ini, menjadikan dunia ini sebagai tempat taruhan bermati-matian, berlumba mengejarnya sehingga susut nilai manusiawi. Mula bertindak zalim sesama mereka, melangkah sombong di atas muka bumi Allah, menempelak dan memperlekeh manusia yang mengajak kepada Allah.

Ingatlah, bahawa hidup kita ini diberi peluang untuk membuat pilihan. Tiada istilah berkecuali sehinggalah kita menemui Tuhan Rabbul Izzati. Buatlah pilihan yang tepat yang diredhai Allah, kerana jawapan untuk memilih yang baik atau yang buruk itu telah tersedia buku panduannya. Tinggal hanya kita yang membuat pilihan, samada neraka dengan kemurkaanNya atau syurga yang penuh dengan keredhaanNya.

Ramadhan Kareem 1432H

23 Julai 2011

Surat Terbuka Buat Encik Khairi

Assalamualaikum En Khairi,

Saya tak pasti samada anda nak baca atau tidak apa yang saya tulis, itu terpulang kepada denyut nadi dan hati anda.

Saya tak tahu nak mulakan bagaimana. Sejak saya mengenali dunia pengajian tinggi hingga ke hari ini. Kesedaran politik saya bukanlah dari hasutan mana-mana pihak. Ianya lahir dari pemerhatian sekeliling. Yang kita sebut Environmental Contact.

Pergolakan politik dunia sejak kejatuhan Khilafah Islamiah 1924m, telah memberi kesan besar kepada dunia Islam hingga ke hari ini. Cuba En Khairi kaji sejarah, kenapa gerakan atau harakah-harakah Islamiah yang lahir selepas kejatuhan Khilafah Islamiah sangat dicurigai oleh pihak yahudi-zionis-barat? Tidak kira di mana pun yang dinamakan gerakan Islam ianya sangat-sangat tidak disenangi oleh mereka (yahudi-zionis-barat).

Samada di Mesir, Algeria, Pakistan, Turki, Jordan, Indonesia dan hatta di Malaysia, yang dinamakan gerakan Islam amat tidak disenangi. Tidak kira yang non-partisan apatah lagi yang mendaftarkan diri sebagai Parti.

Sejak saya datang ke Mesir saya lihat sendiri dengan mata kepala saya sendiri ada pihak-pihak tertentu amat tidak menyenangi dengan PMRAM. Berdasarkan kajian Sejarah, PMRAM amat disenangi oleh pihak kerajaan sehinggalah elemen-elemen harakah Islamiah menyerap PMRAM terutama selepas Revolusi Islam Iran.

Saya rasa, pihak kerajaan akan memberi kerjasama dengan PMRAM jika PMRAM sepertimana PMRAM di awal dahulu. Kepimpinan yang bersifat nasionalis, pelajar perempuannya hanya berskirt, dan galakan pergaulan bebas. Ini persepsi saya yang saya lihat dari kesan sekeliling.

Demonstrasi BERSIH 2.0 di Hayyu 10 baru-baru ini, merupakan satu suara solidariti sebahagian mahasiswa Malaysia dalam menanggapi isu negara kita. Hal tidak bersependapat dengan pihak kerajaan satu hal yang lazim sejak zaman dahulu lagi. Ianya bukanlah perkara baru.

Momokan seperti anti-establishment, mahasiswa dihasut, diugut sangat-sangat tidak memberi kesan. Saya percaya pihak anda juga sedar dengan situasi ini.

Kesan dunia tanpa sempadan dan taraf pendidikan anak-anak muda Malaysia sebenarnyalah yang memberikan kesedaran kepada mereka. Mereka mengaji dengan para Ulama di sini. Mereka mendapat pengalaman dan boleh decide apa yang mereka faham.

Saya sendiri dan bersama rakan-rakan pernah bersua muka dengan pihak JPMK dahulu, Dr Jamil dan En Zulkifli. Kita bercakap tentang demokrasi dan isu mahasiswa. Tetapi hanya kami yang menyampaikan hujjah, dan mereka yang memerhati dan mencelah sahaja. Ianya menjadikan perbincangan itu hambar dan mengecewakan.

Isu kutub sittah. Merupakan sejarah pahit mahasiswa Malaysia di Mesir. Samada mereka mahu bergambar untuk konvo atau hanya mahu mengaji hadis, itu bukan persoalannya. Yang menjadi persoalannya, mereka dihalang dan dituduh sebagai pro-parti pembangkang. Ini kenyataan.

Suasana ini, yang saya maksudkan tadi environmental contact, telah memberikan signal jelas, yang kami mahasiswa Islam terutama yang cenderung kepada harakah Islamiah menjadi musuh utama dan perlu dikekang sehalus mungkin bahkan kadang-kadang dengan kasar.

Tidak keterlaluan jika saya terpanggil untuk menyatakan bahawa tidak ubah pihak EM seperti bersekongkol dengan agenda tersirat yahudi-zionis-barat di seluruh dunia. Saya tak pasti samada pihak Encik Khairi sedar akan hal ini atau tidak. Saya tidak nampak Encik Khairi hanya menjalankan tugas sebagai atase pendidikan. Tetapi seperti ada perancangan sulit dari pihak-pihak tertentu untuk agenda ini berjaya.

Sebenarnya banyak lagi nak saya sampaikan. Mungkin jika Allah berikan peluang kita akan berbicara 4 mata.

19 Julai 2011

KENYATAAN RASMI PENASIHAT GERAKAN SUARA RAKYAT (SUARA) MESIR

Assalamualaikum.
 
Pasca BERSIH 2.0 telah melaui saat-saat sukar. Sokongan terhadap 8 tuntutan BERSIH 2.0 mendapat reaksi pelbagai. Namun yang pasti pihak kerajaan tidak melayan dengan baik peserta demonstrasi ini.

Jika di Malaysia diugut dan dihalang oleh pihak Polis. Tidak kurang juga apa yang berlaku negara-negara luar. Terutamanya di Mesir, pihak kerajaan melalui pihak Jabatan Penuntut dan Kedutaan Besar Malaysia Kaherah telah memberi amaran agar rakyat Malaysia tidak menyertai perhimpunan BERSIH 2.0.

Namun pihak Gerakan Suara Rakyat (SUARA), melihat larangan tersebut bersifat politik  kepartian, sedangkan mereka yang menyokong BERSIH 2.0 terdiri dari 60 buah NGO berdaftar, beberapa parti politik dan individu-individu berpengaruh.

Larangan tersebut juga menjelaskan kita bahawa pihak kerajaan tidak peka dengan gagasan 1Malaysia yang dicanangnya. Ianya bagai retorik sahaja, sedangkan gagasan tersebut menyantuni suara-suara rakyat walaupun dari suara minoriti.

Tak perlu saya memberitahu bagaimana kronologi demonstrasi BERSIH 2.0 di Malaysia yang rata-rata rakyat Malaysia umumnya sudah mengetahui. Cuma mahu saya ingatkan bahawa perhimpunan tersebut boleh berjalan dengan aman dan tidak perlu untuk mengerah pihak polis menangkap peserta umpama anjing kelaparan.

Apa bezanya perhimpunan yang dilakukan oleh PERKASA sebelum ini? Begitu juga perhimpuan yang dijalankan di Pulau Pinang dan Kelantan? Adakah kerana ianya dilaksanakan oleh parti yang memerintah negara, perhimpunan tersebut menjadi halal? Apakah timbang tara yang digunakan oleh pihak kerajaan dalam menangani masalah ini? Jelas, bahawa telah berlaku double-standard.

Presiden SUARA, saudara Mohd Firdaus Madzlan baru-baru ini dikejutkan dengan panggilan dari pihak Darul Iftaa Masriyah (Pusat Fatwa Mesir) yang mengatakan anda diberhentikan dari pengajian lanjutan.

Peristiwa ini mengejutkan banyak pihak, terutamanya para pelajar di sini. Atas sebab apa saudara Firdaus dibuang? Jika atas sebab penganjuran BERSIH 2.0 di Kaherah tempohari, ini menunjukan kerajaan Malaysia tidak menghormati suara rakyat. Ternyata tindakan ini tidak berperikemanusiaan dan merupakan tidakan rakus orang tertentu yang berkepentingan di Kedutaan atau Jabatan Penuntut.

Saya dengan ini, menyatakan kekesalan dari pihak SUARA atas tindakan tidak bertamadun ini, sekaligus melebarkan jurang ketidakkeharmonian antara kerajaan dan rakyat!

Mohd Akhmal bin Mohd Ali
Penasihat,
Gerakan Suara Rakyat (SUARA)
Kaherah, Mesir.

29 Jun 2011

Kisah Kuning

Satu

EMAK: Cikgu nampak anak saya tak? Dah lama saya tunggu tak muncul2.
CIKGU: Oo0o ye ke?
EMAK: Ye! Hari ini kan sukan sekolah, dia pakai baju rumah sukan dia.
CIKGU: Oooo, anak akak rumah apa?
EMAK: Rumah KUNING!
CIKGU: O0o0 rumah KUNING. Cuba cari kat balai polis!
EMAK: Haa?

Dua

CIKGU: Hari ini saya nak umumkan rumah sukan masing2, dengar ye!
MURID: Baik...
CIKGU: Abu! Awak rumah hijau!
ABU: Alhamdulillah
CIKGU: Kunalan! Awak rumah Merah!
KUNALAN: Alaaa...
CIKGU: May Lin! Awak rumah Biru!
MAY LIN: Biru? hmmm
CIKGU: Kamal! Awak rumah KUNING?
KAMAL: Apa? Saya tak nak Cikgu!
CIKGU: Kenapa pulak?
KAMAL: Nanti saya kena tangkap!
CIKGU: Aik!

Tiga

ABANG POLIS: Dari mana ni encik?
TERATAI LAYU DI TASIK MADU: Dari Johor Bahru. Kenapa tuan?
ABANG POLIS: Buka bonet!
TERATAI LAYU DI TASIK MADU: Ok.
ABANG POLIS: Wah! Banyak baju BERSIH ni!
TERATAI LAYU DI TASIK MADU: Mestilah tuan. Takkan saya nak jual baju KOTOR plak? Eh, eh.. tuan! Zila Bakarin tu!
ABANG POLIS: Mana-mana?
TERATAI LAYU DI TASIK MADU: Cabut! (Vroooommm)

Empat

MAURIZAN: Mak! Baju BERSIH Zan mana mak? Mak nampak tak? Baru beli semalam. Lepas Zohor nak gi SOGO ni.
EMAK: Ada dalam mesin basuh tu, mak tengok KOTOR jer, mak basuhlah!
MAURIZAN: Alamak!

Lima

MAK MAH: Abang, 9 Julai ni nak dekat dah, tapi kita belum beli baju BERSIH.
PAK LEMAN: Awak ni Mah... selama ni saya beli baju KOTOR ke untuk awak?
MAK MAH: Erk..

Enam

POLIS: Kenapa awak pakai baju BERSIH? Awak nak pergi demo ke?
ABU: Takkan saya nak pakai baju KOTOR pula encik?
POLIS: erk...

15 Jun 2011

Isterinya bukan dari dunia ini...

"Dan janganlah kamu mengatakan (bahawa) sesiapa yang terbunuh dalam perjuangan membela agama Allah itu: orang-orang mati; bahkan mereka itu orang-orang yang hidup (dengan keadaan hidup yang istimewa), tetapi kamu tidak dapat menyedarinya." (Surah Al Baqarah: 154)

Dia mahu nikahi seseorang, tetapi mungkin bakal isterinya bukan di dunia ini. Bakal isterinya itu mungkin merinduinya selalu, terlalu ingin bersamanya dan tidak sabar-sabar mahu menyambutnya.

Bukan hanya bernikah begitu sahaja, bahkan istana yang tidak terbayang pun sudah tersedia buatnya dan isteri-isterinya. "Isteri-isterinya?" Ya, isteri-isterinya! Bukan hanya mahu menikahi seorang, tetapi ramai!

Tetapi maharnya bukan mudah! Bahkan maharnya sangat sukar untuk orang melaksanakannya. Iaitu mati! Mati melaksanakan tugas yang disuruh oleh Tuhannya dan isteri-isterinya tadi!

Inilah yang dia impi-impikan selama ini, semoga hajat dia dikabulkan Allah!

08 Jun 2011

Pasca Muktamar PAS

 "Sesungguhnya mereka telah lakukan fitnah semenjak dahulu lagi, dan mereka merancangkan terhadapmu (wahai Muhammad) berbagai tipu daya, sehingga datanglah kebenaran, dan nyatalah (kemenangan) ugama Allah (Islam), sedang mereka tidak suka kepadanya." At Taubah 48

Saya menganggap sebenarnya tiada perubahan ketara dalam pimpinan PAS Pusat. Mereka yang memegang jawatan semuanya muka lama dan telah masak dalam liku-liku perjuangan Islam dan membawa aspirasi rakyat.

Inilah sebenarnya dinamika PAS. Siapa sahaja yang dipilih oleh perwakilan sebenarnya pilihan Allah yang menggerakkan hati para perwakilan. Apatah lagi jemaah ini bergerak seiring dengan suasana politik demokrasi pilihanraya, semestinya faktor-faktor penting untuk memenangi pilihanraya dan pemilihan ini merupakan faktor terpenting yang dilihat para perwakilan.

Kita jangan sesekali tunjukkan kekesalan dengan pilihan Allah, semuanya yang memimpin wajib untuk kita taat selagi langkah dan pembawakan mereka tidak menyeru kepada penelwengan syariat atau merugi jemaah ini. Kita perlu berfikiran positif dan jangan terlalu terikut rentak paluan gendang musuh yang sememangnya tidak senang dengan perkembangan ini.

(Sesungguhnya) orang-orang yang beriman dan berhijrah serta berjihad pada jalan Allah dengan harta benda dan jiwa mereka adalah lebih besar dan tinggi darjatnya di sisi Allah (daripada orang-orang yang hanya memberi minum orang-orang Haji dan orang yang memakmurkan masjid sahaja); dan mereka itulah orang-orang yang berjaya. - At Taubah 20

Setelah kita bertawakkal dan memilih, semestinya sekarang kita husnu zhon dengan ketentuan Allah dan kembali menyusun gerak kerja siasah, dakwah dan tarbiah ini dengan lebih baik. Lebih-lebih lagi perjuangan yang kita galas ini bukan setakat habis di medan pilihanraya sahaja.

Kalau apa yang engkau serukan kepada mereka (wahai Muhammad) sesuatu yang berfaedah yang sudah didapati, dan satu perjalanan yang sederhana (tidak begitu jauh), nescaya mereka (yang munafik itu) akan mengikutmu; tetapi tempat yang hendak dituju itu jauh bagi mereka. Dan mereka akan bersumpah dengan nama Allah dengan berkata: “Kalau kami sanggup, tentulah kami akan pergi bersama kamu”. (Dengan sumpah dusta itu) mereka membinasakan diri mereka sendiri, sedang Allah mengetahui bahawa sesungguhnya mereka itu orang-orang yang berdusta (tentang tidak sanggupnya mengikutmu). - At Taubah 42

26 April 2011

Bilamana melihat kawan ...

Gambar: Air Terjun, Sungai Bantang, Bekok, Segamat.

Adakala melihat kawan-kawan yang sudah berumahtangga seakan-akan memberi tekanan pula kepada diri. Masakan tidak umur yang menjangkau 30 ini masih lagi dalam keadaan bujang, sudahlah bujang masih mengaji pula. Bagaimanapun alhamdulillah, syukur kepada Allah di atas segala kurnia-Nya. 

Kadang-kadang sampai terfikir adakah aku bujang sampai mati? Melihat keadaan aku dan sekeliling, wajah ibu dan keadaan keluarga, merasakan "mungkin" betul aku akan bujang. Bukan tidak pernah hampir ke alam rumahtangga, bahkan sangat-sangat hampir. Tapi itu semua ketentuan Allah, Dia yang Maha Berkuasa dan Maha Mengetahui di atas segala sesuatu.

Nikmat yang paling aku syukuri di dunia ini ialah tidak lain tidak bukan dipilih oleh Allah untuk terlibat dengan jemaah atau gerakan Islam di Malaysia. Nikmat ini (jika boleh dikatakan nikmat) tidak semua boleh merasainya, bahkan tak semua boleh thabat dan terus bergerak dalam membawa risalah dakwah ini. Ujian-ujian demi ujian yang dilalui sehingga merintis akar kemanisan. Bayangkan bila hidup tanpa tarbiah dan dakwah, hidup ini bagai pondok usang yang tunggu masa untuk runtuh dimamah anai-anai.

Ibtilaa yang diterima, jika tiada amal jamaei kadang-kadang menjadikan ianya pahit, tapi ianya tidak! Bahkan manis! Air mata dan keringat terus mengalir menyampaikan dakwah. Terkenang seorang Murabbi Ustaz Abdullah Hussin (Ketua Dewan Ulama PAS Negeri Johor) yang sering membawa aku ke medan-medan dakwahnya. Bertemu para mad'u yang pelbagai. Ini semua membakar semangat jiwa muda pada waktu itu untuk terus thabat dalam medan ini. Tuah ini bukan datang bergolek, tetapi diusahakan oleh Almarhum Ayahanda Mohd Ali yang mahukan aku bersekolah di Madrasah Al Masriyah. Disekolah inilah aku mula mengenali Ustaz Abdullah dan dunia tarbiah.

Nikmat inilah yang kadang-kadang dapat menghilangkan sedikit tekanan melihat kawan-kawan berumahtangga. Bayangkan sekarang, jika aku tidak dipilih berada dalam jemaah, mungkin fikrah, tindakan, amalan dan peribadi aku bukan sepertimana sekarang. Malah mungkin lebih teruk dari yang disangka!

Tapi ini bukanlah untuk melupakan terus hasrat untuk berumahtangga, bahkan dengan berumahtangga ini juga salah satu medan yang perlu dilalui oleh muslim. Bermula dengan pembentukan perbidai muslim kemudian rumahtangga muslim sehinggalah ke tahap yang paling tinggi ustaziatula'lam. Manakan pula mahu menidakkan sunnah yang dituntut oleh Nabi s.a.w.

Hanya berbicara pada diri yang serba lemah di sisi Penciptanya.


29 Mac 2011

Freedom - Maher Zain





Lirik:

Gathered here with my family
My neighbours and my friends
Standing firm together against oppression holding hands
It doesn't matter where you're from
Or if you're young, old, women or man
We're here for the same reason; we want to take back our land

Oh God thank you
For giving us the strength to hold on
And now we're here together

Calling you for freedom, freedom
We know you can hear our call ooh
We're calling for freedom, fighting for freedom
We know you won’t let us fall oh
We know you're here with us

No more being prisoners in our homes
No more being afraid to talk
Our dream is just to be free, just to be free
Now when we've taking our first step
Towards a life of complete freedom
We can see our dream getting closer and closer, we're almost there

Oh God thank you
For giving us the strength to hold on
And now we're here together

Calling you for freedom, freedom
We know you can hear our call ooh
We're calling for freedom, fighting for freedom
We know you won’t let us fall oh
We know you're here with us

I can feel the pride in the air
And it makes me strong to see everyone
Standing together holding hands in unity
Shouting out load demanding their right for freedom
This is it and we're not backing of
Oh God we know you hear our call

And we're calling you for freedom, freedom
We know you can hear our call ooh
We're calling for freedom, calling for freedom
We know you won’t let us fall oh
We know you're here with us

21 Mac 2011

Politik 18 sx

Sejak dua menjak ni kita dikejutkan dengan berita-berita sensasi di arena politik tanahair. Terbuka, tertutup, ditayang, dibogelkan, diliwat, berzina, perempuan simpanan, lelaki simpanan dan pelbagai lagi isu yang membuatkan kami golongan muda nak muntah biru.

Kalau disebut tentang kronologi politik 18sx ni memang panjang. Sejak aku sekolah rendah lagi! Semasa sekolah rendah aku pernah terjumpa risalah-risalah S46 yang memburukkan Samy Vellu. Kemudian risalah UMNO memburukkan Ku Li, sehinggalah sekarang politik 18sx masih "relevan".

Rupanya isu ini bukan hanya membelit leher golongan penghibur/artis sahaja. Bahkan lebih malang melibat pemimpin tertinggi negara! Tidak kiralah dari pihak mana mereka ini, isu ini pasti tidak akan terlepas!

Dah tu pulak, Malaysia ini mejoritinya ialah masyarakat Melayu! Bangsa yang minat isu-isu seperti ini! manakan tidak majalah gosip seperti mangga dan majalah2 hiburan lain masih laku dipasaran! Majalah-majalah koreksi minda seperti MASSA, K.O Mazmumah, Majalah i dan sebagainya berbanting tulang, dan bagai nyawa-nyawa ikan mahu hidup, malah ada yang telah pun bungkus!

Kalau inilah wajah politik rakyat Malaysia! Apa yang kita harapkan untuk masa depan generasi akan datang?

Kelmarin aku pergi Low Yat. Belek-belek telefon bimbit, ini kerana telefon bimbit sebelum ini dah ada "black hole" dan pelbagai masalah dalaman, membuatkan aku nekad mendapatkan telefon yang baharu! Dengan hanya "trade in" RM5 dan menambah RM355, aku berjaya memperoleh telefon yang agak baik dan berpuas hati! Tetapi sebelum itu proses nego berlangsung selama sejam! Biar lama asal puas!

Kisah yang aku nak sebut, lelaki cina yang berniaga itu tidak suka membaca paper dan kalau melayari internet pun tidak melayari halaman-halaman portal berita. Malah berita Libya diserang USA/Euro pun dia tak tahu (melampau). Apa yang difikirkan hari-hari ialah bagaimana mahu melariskan jualannya! Begitu juga dengan mamat Bangladesh di sebuat kedai makan di Low Yat itu juga tidak membelek berita. Untungnya mereka tidak perlu loya tekak dan muntah biru.

Mari beralih ke "second layer" politik! Insya Allah ianya lebih segar berbanding isu politik "first layer".
p/s: Saya sudah memliliki buku Fitnah 2012: Konspirasi Galaktik. masih galak membaca dan belum tamat!

26 Februari 2011

Kamu tak perlu jadi Yahudi untuk menjadi Zionis

Dewan Freemason di Jalan Junid, Muar

Dewan Freemason di Jalan Junid, Muar

Dewan Freemason di Jalan Junid, Muar

Dewan Freemason di Johor Bahru.

Bangunan putih di sebelah Dataran Bandaraya, Johor Bahru ini dah lama aku perhatikan. Tetapi tak tahu pun apa fungsinya. Ada yang kata rumah lama.

Bila mula kenal siapakah Freemason ketika belajar di Mesir, baru aku tahu mereka ini sudah lama menapak di Malaysia. Dewan ritual mereka berada di Johor Bahru dan yang paling mengejutkan aku di Muar.

Mereka ini bukan yahudi atau kristian tapi mereka yang menyembah syaitan. Mereka menipu orang yahudi di palestin dan kristian di seluruh dunia.

Orang Malaysia pun dah lama kena tipu. Yang menjajah Tanah Melayu dikatakan British (lapis peratama) tetapi sebenarnya freemason (lapis kedua). Gerak kerja yang licik.

"You do not have to be Jewish to be Zionist"

03 Februari 2011

Nilai Perjuangan Rakyat

Rakyat Mesir bersolat di tengah-tengah jalan di bandar Tahrir

Polis Israul sedang mengawal rakyat Palestin bersolat. Tiada bezanya dengan polis Mesir.

Menjadi tanda tanya ramai rakyat Malaysia tentang kelembapan kerajaan Malaysia a.k.a Bini Najib (BN). Sedangkan Kerajaan  Singapura dan Indonesia bertindak pantas. Selamat sudah rakyat Singapura di negara mereka. Itu regim Lee Kwan Yu. Regim Bini Najib ni yang kata Rakyat Didahulukan Pencapaian Diutamakan masih terkial-kial membuat keputusan.

Keadaan di Mesir besar peratusnya masih lagi dalam keadaan terkawal. Rakyat sudah mengambil alih peranan Polis untuk menjaga keamanan. Berkawal di rumah masing dengan ukhuwwah sesama jiran. Termasuk aku yang diminta berkawal bersama.

Hanya di bandar sasaran kemarahan rakyat seperti di Tahrir dan Iskandariah yang menjadi mangsa. Kehebatan rakyat Mesir berdemonstrasi sangat mengkagumkan aku. Tiada unit amal yang berkawal di hadapan. Mendirikan solat di tengah-tengah medan Tahrir dengan seramai 3 juta orang. Rasa terharu dengan mereka yang sanggup berdepan dengan kekerasan polis sehingga membawa 10 kematian setakat ini.

Inilah bahananya bila rakyat sudah mula mual dan tertekan sekian lama. Ini merupakan pilihan yang sangat sukar sebenarnya. Bukan tiada pilihan lain, tetapi pilihan lain membuatkan mereka diperbodohkan sahaja. Selama 30 tahun regim Mubarak memerintah ini, 2011 merupakan tahun kebangkitan rakyat Mesir.

Sebenarnya banyak pengajaran yang boleh diambil terutama kepada kerajaan-keraajan di dunia yang ada sekarang. Mereka diingatkan menjalankan tugas dengan sebaiknya dan jangan sesekali memperbodohkan rakyat marhaen. Tidak dinafikan masih ramai rakyat tidak perasan ditipu dengan kerajaan-kerajaan yang ada hari ini. Mereka mudah digula-gulakan sehingga hilang maruahnya. Jadilah rakyat yang cerdik yang tahu hak mereka. Malang sekali jika berjuta-juta rakyat ditipu oleh segelintir manusia yang digelar Presiden, Perdana Menteri dan lebih malang ditipu oleh isteri-isteri mereka!

18 Januari 2011

Jadilah Orang Awam Jangan Jadi Orang Jahil

"Awam" satu perkataan yang banyak digunakan. Macam tandas awam, telefon awam, harta awam, orang awam dan sebagainya. Yang hendak difokuskan ialah orang awam. Orang awam merupakan orang yang paling ramai dalam semua negara. Mereka meru[akan golongan yang berkehendak, tidak kurang juga merekia orang yang disusun, diperintah, disuruh dan sebagainya.

Namun dari segi fiqh orang awam ini sedikit berbeza. Sebab orang awam ini bukan orang jahil. Bukan orang bangang. Bukan orang yang tiada hak. Bukan orang yang dicucuk hidungnya. Bukan juga "orang-orang".

Maka jadilah orang awam dalam fiqh. Jangan jadi orang jahil, bangang, pak sanggup, tak tahu hak dan dicucuk hidungnya. Sungguh malang jika orang awam di Malaysia begini, dan kebanyakannya begini.

Apabila ini berlaku nilai orang awam itu hilang. Maka senang dan mudah diperbodoh sedangkan orang awam yang dimaksudkan dalam fiqh Islam bukan begitu. Galakan mengetahui diri sendiri melalui agama sangat-sangat dialukan. Ianya akan memecahkan ruh kemalasan dan kebengongan yang lama bertenggek dalam diri seseorang awam itu.

Islam sangat menggalakkan penganutnya meningkatkan petensi diri. Jadilah orang awam jangan jadi orang jahil!!! Satu sen tak boleh pakai!!!

03 Januari 2011

PTPTN a.k.a Ah Long

Hampir aku tidak perasan dah masuk Tahun Baru Masehi 2011. Tiada apa-apa yang hendak disambut dengan tahun ini. Cumanya aku tertanya-tanya berapa ramai anak dara Melayu-Islam "berkorban" pada malam sambutan tersebut? Juga berapa ramai kader-kader dakwah dalam gerakan Islam turun padang menjalankan operasi dakwah.

Sekembalinya aku di bumi kinanah ini pada 22 Disember 2010 amat bermakna sekali. Kali ini aku pulang dengan hanya dengan bas ekspress transnasional untuk ke ibu negara sepertimana aku pulang ke tanah air sebelum itu. Untuk ke KLIA hanya bertemankan kakak yang tinggal di Selangor yang bergegas ke PTPTN dek kerana baru menerima maklumat yang aku perlu membayar RM1000 untuk diberi kebenaran ke luar negara. Nama sudah disenaraihitam oleh PTPTN kerana lewat membayar semula. Permohonan untuk penangguhan tidak diterima kerana sudah dua kali membuat rayuan tersebut.

Sampai di PTPTN yang sudah pun tutup dan hanya menanti beberapa peminjam lain yang membuat urusan. 

"Kenapa sekarang baru nak buat urusan?" tanya pegawai PTPTN.

"Saya dah buat permohonan dengan cara pos sebelum itu, tetapi tiada sebarang makluman, dan secara serahan tangan pada 29 November 2010 lalu" jelas aku.

"Tiada dapat scholar ship ke, apa-apa bantuan ke?" tanya pegawai tu. Harapan supaya aku dapat buat bayaran secara bulanan jika aku dapat mana-mana bantuan semasa belajar.

Pelik juga cara PTPTN. Ada ke patut cakap macamtu. Kalau aku dapat bantuan pun semasa mengaji di Mesir ni takkan aku nak guna untuk bayar hutang PTPTN? Semestinya aku guna untuk pengajian di sini! Sampai macamtu sekali pengurusan PTPTN.

Aku jelaskan bukan aku tak nak bayar, cuma aku masih belajar dan aku nak bayar dengan apa? Kalau ada duit sikit-sikit pun untuk kegunaan di sini.

Paling aku nak gelak suruh isi borang S.I. Dalam akaun aku masa tu adalah RM10. Tu pun dia nak cekau? Kebetulan sebelum ni ada dengar taklimat S.I untuk ekonomi PAS Johor. Baru aku tahu apa menatang S.I nih.

Pendekkan cerita lepas juga aku ke Mesir hasil bantuan RM1000 oleh kakak aku. Kalau tak nescaya "cerah" harapan nak habiskan degree ni. Terima kasih banyak kepada Kak Nurie. Kalau ikut aku nak balik menonong jer.

Masih ada sistem jahiliah di Malaysia ni. Setiap sebulan aku dikenakan RM120 jika masih tertangguh buat bayaran. Bayang selama aku di Mesir ni? Dah berapa bulan?

Sebab tu aku kata PTPTN a.k.a Ah Long. Tapi ada yang marah, kata aku tak bersyukur. Yang marah tu orang UMNO. Bersyukur kepala paip dia, kalau riba PTPTN sahaja dah mencecah belasan ribu. Bukannya aku tak nak bayar, tapi belum sampai masanya untuk aku mula lunaskan.

Harapan aku kerajaan bertukar, PTPTN jadi biasiswa. Kalau tak nak jadi biasiswa pun jangan jadi pinjaman riba.

Wallahua'lam

Related Posts with Thumbnails
Kalami boleh dilanggan secara
Email atau pun RSS.


KEMPEN KIBARKAN BENDERA KELANTAN
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Kenapa aku kibarkan bendera Kelantan? [KLIK SINI]

Credit untuk DIMAN

Palestin & Tarbiah

Wasiat Sepuluh


1.Dirikanlah solat apabila saudara mendengar azan walau dalam apa keadaan sekalipun.

2.Bacalah alQur'an atau bacalah buku-buku atau dengarlah perkataan yang baik-baik atau berzikirlah kepada Allah dan janganlah membuang masa walau sedikit pun dalam perkara yang tiada faedah.

3.Berusaha dan bersungguh-sunggulah saudara untuk bertutur Bahasa Arab yang betul (fus-hah) kerana sesungguhnya itu adalah antara syi'ar-syi'ar Islam.

4.Janganlah banyak bertengkar dalam apa-apa perkara sekalipun kerana pertengkaran tidak memberi sebarang kebaikan.

5.Janganlah banyak ketawa kerana hati yang sentiasa berhubung dengan Allah itu sentiasa tenang lagi tenteram.

6.Janganlah bergurau kerana ummat yang berjuang itu tidak mengerti melainkan bersungguh-sungguh dalam semua perkara.

7.Janganlah saudara meninggikan suara lebih daripada kadar keperluan para pendengar kerana suara yang nyaring itu adalah suatu resmi yang sia-sia dan menyakiti hati orang.

8.Jauhilah mengumpat peribadi orang, mengecam pertubuhan-pertubuhan, dan janganlah bercakap melainkan yang boleh mendatangkan kebaikan.

9.Berkenal-kenalanlah dengan tiap-tiap saudaramu walaupun ia tidak meminta saudara berkenalan kerana asa gerakan dakwah kita ialah berkasih sayang dan berkenal-kenalan.

10.Kewajipan-kewajipan kita lebih banyak daripada masa yang ada. Oleh itu tolonglah saudaramu sendiri tenteng cara-cara bagaimana hendak menggunakan masa dengan berfaedah dan jika saudara mempunyai tugas sendiri, maka ringkaskanlah perlaksanaannya.

 

Rukun Bai'ah

1. Faham
2. Ikhlas
3. Amal
4. Jihad
5. Pengorbanan
6. Ketaatan
7. Thabat
8. Tajarrud
9. Ukhuwah
10. Thiqah

My Days

Komen-Komen

Arkib

Promo


Mahu Menjadi Ahli PAS? [klik sini]

Klik pada iklan untuk maklumat lanjut

Blog Aku Juga

Mata Rantai