"kalau tersinggung, memang sengaja. kalau marah, maafkan saja.
kalau suka, aku pun sama"


30 Disember 2008

Palestin: Salah pengundi UMNO dan BN?

Penguasaan proksi-proksi Amerika di dunia Arab dan Islam menunjukkan bagaimana cara Amerika dan Israel memerintah dunia. Negara-negara Arab yang mempunyai mejoriti penduduk Islam sememangnya menjadi sasaran utama Amerika. Bagi siapa yang telah membaca novel bertajuk Maria karangan seorang penulis dari turki, telah menjelaskan segala bentuk penguasaan mereka dari pelbagai sudut. Bagi negara-negara yang pernah dijajah mereka, kemerdekaan yang diperolehi bukanlah kemerdekaan yang mutlak. Sememangnya mereka meninggalkan proksi-proksi mereka yang mampu meneruskan idealisme mereka di tanah-tanah jajahan mereka.

Palestin salah satu negara umat Islam yang tidak terbela dek kerana dikelilingi oleh negara-negara proksi Amerika. Sejak kejatuhan Khilafah Uthmaniah secara rasmi pada 1924 (tak rasminya awal lagi dari tahun tersebut), umat Islam semakin tidak tentu hala tuju mereka. Negara-negara umat Islam diperintah oleh proksi-proksi jelas muyul (condong) kepada Amerika. Apakah yang hendak diharapkan oleh negara-negara umat Islam sekarang?

Situasi politik yang wujud di negara-negara umat Islam sekarang terang-terang tidak membela saudara kita di Palestin. Negara-negara umat Islam sibuk mengejar kemajuan yang mahu seiring dengan negara-negara maju. Walhal semaju mereka pun tetap menjadi proksi amerika. Benar, kemajuan merupakan aspek penting dalam pembangunan sesebuah negara, tetapi nilai kemajuan tersebut tiada maknanya jika nilai kemanusiaan sejagat dan ruh Islam bukan isinya.

Hari ini, masing-masing sibuk dengan Palestin. Sana-sini palestin. Mahu membebaskan Palestin. Rasanya ahli Parlimen Marang Tuan Guru Hj Abdul Hadi Awang sudah berkali-kali membentangkan usul berkenaan Palestin di Parlimen. Namun berkali-kali juga ianya ditolak oleh speaker dengan alasan ianya tidak perlu disegerakan. Ianya seperti dipermainkan oleh demokrasi itu sendiri. Setiap hal memerlukan undi mejoriti. Cubalah dalam hal-hal tertntu umat Islam yang utama, diketepikan sementara ideolagi demokrasi karat kamu tu. Inilah bahana bila diperintah oleh proksi Amerika. Apabila berlaku serangan ke atas Palestin dua hari lalu masing-masing menunjukkan simpati, mengutuk, membantah dan sebagainya. Bukanlah menyindir bagi siapa yang mengeluarkan kenyataan-kenyataan tersebut. Tetapi mestilah bersendikan tindakan. Apakah kira-kira Israel laknatullah mahu mendengar suara-suara tesebut? Isu Palestin bukan sehari dua berlaku. Lama dan terlalu lama sangat menunggu bantuan dan rayuan, usaha demi usaha perdamaian, tetapi natijahnya tetap sama, kerana apa? Kerana inilah realiti dunia Islam sekarang, kamu menyatakan keIslaman kamu, tetapi jelas kamu menjadi proksi Amerika.

Bush di baling kasut, balasannya ratusan umat Islam Palestin terbunuh. Perkara ini bukanlah perkara umat Islam Palestin sahaja. Benar ia berlaku di sana, tetapi pedihnya sampai ke sini.

Tataplah ayat Al Quran itu sejelasnya. Bagaimana Allah sendiri menyatakan bahawa yahudi dan nasara tidak akan redha dengan umat Islam sehingga mana kita mengikut agama mereka. Namun sekarang tidak perlu murtad pun, hanya menjadi proksi mereka, lalu mudah untuk meratah saudara mara kita di sana.

Sebab itu sebelum ini, saya menyatakan realiti politik dunia Islam sekarang adalah cerminan kepada dunia Palestin. Hal ini tidak akan selesai selagi umat Islam tidak pandai berpolitik, dan hanya tahu berpolitik menjaga periuk nasi sahaja. Sepertimana sekarang, saya yakin jika umat Islam bertukar haluan kepada Parti Islam SeMalaysia segala dasar-dasar utama negara akan berubah. Harapan ini dinyatakan kepada sebuah Gerakan Islam dan seluruh rakyat Malaysia agar yakin dengan gerakan Islam Pas ini untuk menjadi tunjang utama dan langkah pertama merubah lanskap politik Malaysia.

Jangan kamu ingat jika kamu undi UMNO dan BN tidak kena mengena dengan pergolakan dunia Islam hari ini!!!

Semoga semangat 1430 ini bakal merubah mentaliti kita.

Fikir-fikirkan.

26 Disember 2008

Pas masih dianggap "kecil" oleh rakyat Malaysia?

Aku "terjebak" dengan Pas sejak darjah lima. Tetapi tidaklah secara langsung pada ketika itu. Hanya mengikut telunjuk arwah abah sahaja yang ketika itu membuat penghijrahan bersama abang ipar. Aku teringat pondok panas Semangat 46 (S46) di Bandar Baru UDA, yang tergantung satu sahaja bendera Pas. Ketika itu Pas dan S46 bersama dalam Angkatan Perpaduan Ummah (APU). Masuk darjah enam, lidah aku sudah berbicara tentang hudud. Apa yang aku mengerti tentang hudud ketika itu ialah, pencuri potong tangan, zina kena sula (huhu, kes tengok cerita Semerah Padi).

Aku teringat sewaktu aku darjah enam juga. Aku sering mempertahankan Kerajaan Pas Kelantan, ketika itu sudah sepenggal memerintah Kelantan. Kawan aku sering menakut-nakutkan kawan berbangsa India, "kalau kat Kelantan pakai seluar pendek, kena potong kaki". Aku tergelak-gelak, sambil mengatakan "kepala hotak ko!, pemain bola Kelantan pakai seluar pendek juga".

Aku juga pernah berdebat semasa darjah enam juga bersama salah seorang kawan karib nama dia Badri, dia ni pro UMNO tapi agak "mutadayyin" juga, sebab dia UMNO Anwar. Sering berdebat tentang hudud. Dia kata "hudud boleh dilaksanakan di rumah", sebab Anwar Ibrahim cakap macam tu. Aku hanya terdiam dengan hujah dia.

Ketika itu aku hanya kenal Mat Sabu sahaja. Aku tak kenal Arwah Ust Fadzil Noor, kenal Tuan Guru Nik Abdul Aziz pun gitu-gitu sahaja. Arwah abah selalu mainkan kaset ceramah Mat Sabu semasa memandu. Teringat gelagat abah yang tepuk kepala, semasa Mat Sabu kena tangkap khalwat. Kakak aku ketika itu "hah, camna ni bah?". Tapi apa yang aku ingat ketika itu, Mat Sabu keluar Mahkamah dengan languan Takbir.

Kini Pas pernah memerintah tiga negeri dan masih mengekalkan Kelantan. Kesempatan memerintah Terengganu digunakan sebaik mungkin. Paling memberi kesan Enakmen Jenayah Syariah Hudud dan Qisas telah selamat di bentang dan diperkenan Baginda Sultan Terengganu. Juga tol di jambatan Terengganu dan cukai pintu yang dihapuskan. Mungkin ada lagi jika BN menang ketika itu. Pemberian geran tanah milik kekal kepada para peneroka yang menunggu berpuluh tahun dari BN, diperolehi semasa Pas mentadbir Terengganu. Pelaksanaan Kharaj juga menjadi isu ketika itu. Orang Terengganu tak lupa hal-hal ini. Teringat dengan akhbar perdana dalam satu rencana bertajuk "Hj Hadi Cuci Kaki". Majunya Terengganu, hinggakan merasa Hj Hadi tak perlu buat apa-apa dah. Hanya cuci kaki sahaja, bila melangkah ke pejabat Menteri besar.

Kelantan merupakan wajah awal bagaimana Pas mentadbir. Betul, kita tak boleh samakan Kelantan dengan negeri lain. Tapi bukan suruh tengok bagaimana penerimaan rakyat Kelantan, tapi melihat bagaimana polisi-polisi yang dilaksanakan. Antaranya:

  • Bertekad melaksanakan rancangan pendidikan Kelantan dengan menggubal dasar kanak-kanak negeri Kelantan yang mengutamakan pendidikan awal kanak-kanak dan pra-sekolah selain membina pusat ilmu Wilayah Selatan merangkumi kolej Pendidikan Tinggi Wanita, Pusat Pendidikan Pondok Antarabangsa dan Sekolah Menengah Agama (Arab).
  • Melanjutkan cuti bersalin kepada tiga bulan bagi setiap kelahiran, dengan memberi kemudahan cuti bergaji tanpa had bilangan anak.
  • Melanjutkan cuti bersalin kepada tiga bulan bagi setiap kelahiran, dengan memberi kemudahan cuti bergaji tanpa had bilangan anak.
  • Menawarkan skim takaful kelompok guru, kakitangan dan pelajar Yayasan Islam Kelantan secara percuma.
  • Melaksanakan rancangan untuk membimbing, membantu dan melatih wanita ke arah wanita berdikari dan mencapai kemajuan sosio-ekonomi.
  • Dalam pembangunan tanah, Pas berjanji menjayakan program pemberian skim pemilikan tanah lot kediaman untuk semua rakyat.
  • Memperluaskan peranan Perbadanan Pembangunan Ladang Rakyat Negeri Kelantan.
  • Melaksanakan pembangunan ladang komersial ala Kelantan dengan memperuntukkan tanah untuk diberi milik (sebagai saham) kepada rakyat miskin dan membuka peluang kepada golongan yang mampu untuk melabur.
Pas masih dianggap "kecil" sebilangan rakyat, kerana dikatakan tak mampu mentadbir atau tidak pandai mentadbir. Selama 18 tahun Pas di Kelantan, sewajarnya wajar untuk dinilai. Juga sering dimomokan Kelantan miskin dan tidak maju seperti negeri lain. Namun semua itu meleset sekali. Saya kenali Kelantan selama 6 tahun kerana melanjutkan pengajian di sana. Pulang ke Malaysia sebelum ini, saya tak lepaskan mengunjungi Kelantan. Ternyata Kelantan semakin membangun dengan pesat (Kalau tak percaya, tengok sendiri) membangun, tak wajarlah kalau nak bandingkan dengan Kuala Lumpur. Cuma kalau nak bandingkan dengan Bandaraya Johor Bahru, Kuala Terengganu, Melaka, Seremban, Ipoh ianya tidaklah jauh beza sangat. Malah lebih maju rasanya berbanding Melaka, malah Johor.

Boleh katakan jalan-jalan kecil pun diturap di Kelantan. Jika nak bandingkan di Felda-felda di Johor masih banyak lagi belum diturap, masih tanah merah lagi. Teringat masa menghadiri majlis perkahwinan seorang sahabat di Muar. Diturap hingga rumahnya sahaja, jika terus lagi ke hadapan tanah merah berlopak. Juga kalau yang masih teringat, RTM bersama Muhammad Muh Taib, salah seorang pemanggil merungut kepadanya kerana jalan di kampungnya masih belum diturap sejak merdeka lagi, sedangkan permohonan dibuat hingga malas nak buat permohonan lagi. Agak merah juga muka Mat Taib.

Sebab itu, Tuan Guru pernah menyatakan "Saya nak tahu apa definisi maju tu dulu. Ukuran maju ke tak maju ini dikira dari mana?" tanya beliau ketika diminta mengulas kenyataan Ketua Audit Negara yang mendapati aktiviti jabatan dan agensi kerajaan Kelantan sepanjang tahun lepas, secara umumnya "tidak menunjukkan kemajuan ketara".

Pernah aku berbual dalam keretapi ketika pulang ke Johor dari Kelantan. Apa yang beliau kata "Kelantan tempat berniaga, tapi bukan tempat berhibur". Beliau berasal dari Johor yang berniaga di Kelantan. Katanya mahu pulang ke Johor tengok anak. Kenyataan ini menunjukkan Kelantan subur dengan aktiviti perniagaan. Bukan menafikan negeri lain yang juga subur dengan kemajuan ekonomi, tapi menyatakan Pas juga pandai mentadbir.

Mungkin juga orang yang melihat Pas kurang pandai mentadbir lahir dari sebilangan kecil, mungkin satu per seribu. Tapi satu per seribu itulah yang selalu banyak "buat mulut". Sebenarnya golongan marhain lebih merasakan dari mereka yang duduk di zon selesa di dunia mereka sendiri.

Ini semua dek kerana 3 sendi utama pemerintahan Pas:

1. Ubudiyah

وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ
"Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu." (Surah Az Zariat ayat 56)

2. Mas'uliyah

ثُمَّ كَلَّا سَوْفَ تَعْلَمُونَ
"Selain dari itu kamu akan ditanya pada hari itu, tentang segala nikmat (yang telah kamu nikmatinya" (Surah At Takathur ayat 8)


3. Itqan

إن الله يحب إذا عمل أحدكم عملا أن يتقنه
"Sesungguhnya Allah s.w.t mengasihi seseorang daripada kamu apabila melakukan sesuatu pekerjaan, dia melakukan bersungguh-sungguh" (Riwayat Bukhari)

25 Disember 2008

Tajdid Muslimah: Kurangnya agama dan akal, jangan dibiarkan terus berkurangan.

Dari Abdullah bin Umar R.A:

Rasulullah s.a.w telah bersabda yang bermaksud:

"Wahai kaum wanita! Bersedekahlah kamu dan perbanyakkanlah istighfar, iaitu memohon ampun. Kerana, aku melihat kaum wanitalah yang lebih ramai menjadi penghuni Neraka.

Seorang wanita yang cukup pintar antara mereka bertanya:

"Wahai Rasulullah, mengapa kaum wanita yang lebih ramai menjadi penghuni Neraka."

Rasulullah s.a.w bersabda:

"Kamu banyak mengutuk dan mengingkari suami. Aku tidak melihat mereka yang kekurangan akal dan agama yang lebih menguasai pemilik akal daripada golongan kamu."

Wanita itu bertanya lagi:

"Wahai Rasulullah! Apakah maksud kekurangan akal dan agama itu?"

Rasulullah s.a.w menjawab:

"Maksud kekurangan akal ialah penyaksian dua orang wanita sama dengan penyaksian seorang lelaki. Inilah dikatakan dengan kekurangan akal. Begitu juga wanita tidak mengerjakan sembahyang pada malam-malam yang dilaluinya kemudian berbuka pada bulan Ramadhan kerana haid. Maka inilah yang dikatakan kekurangan agama." (Hadis Riwayat Muslim)

Hadis ini tidak lain tidak bukan menjadi peringatan kepada para muslimah. Peringatan yang sangat berguna kerana ia lahir dari kenyataan yang bakal terjadi. Lafaz tutur yang disampaikan oleh Rasulullah s.a.w selepas peristiwa Israk wal Mikraj. Gambaran-gambaran yang ditunjukan kepada Rasulullah s.a.w merupakan peringatan paling berguna yang tidak boleh dipancang remeh.

Maka, bersedialah wanita. Beruntung dan bersyukurlah kamu yang bersuamikan lelaki soleh. Peringatkanlah selalu kepada suamimu supaya tidak lalai memperjuangkan agamamu. Taat dan patuhlah selagi ia tidak melanggar atau melampaui dinding syarak.

Jangan disia-siakanlah waktu sucimu, kerana kamu mempunyai waktu-waktu kotor yang membataskan kamu untuk beribadat kepada Allah s.w.t. Peliharalah auratmu, kerana ia merupakan kewajipan. Berasa malu dan rendah diri jika ia dilihat atau diketahui oleh orang lain. Aurat yang terbuka boleh mengundang nafsu berahi orang yang melihatnya sehingga boleh mengundang perbuatan yang tercela.

24 Disember 2008

Tanjung Puteri: Tiada Puteri di tanjung ini.

Gambar: Posing pagi raya haji bersama Ustaz Ahmad (jiran) dan Fendi (ex-tanjung, jiran juga)

Merujuk kepada tajuk entri sebelum ini, merupakan catatan ingatan kepada rumah sewa saya dan segala isinya. Ianya tidak terhenti di situ sahaja. Saya kini berteduh di rumah yang popular di kalangan kami keluarga pelajar Johor di Mesir. Iaitu rumah yang dinamakan dengan Tanjung Puteri (Tanjung), ialah antara rumah pilihan selepas berpindah dari Hayyu Zahraa. Ianya terletak di Hayyu Thamin, Madinat Nasr di pusat bandar Kaherah.

Menurut sejarah yang dikatakan oleh beberapa orang lama di sini. Rumah Tanjung ini sudah menjangkau 10 tahun lamanya, mungkin lebih. Penghuninya sudah berganti dari generasi demi generasi. Saya pun tak pasti apakah pentingnya saya isikan entri ini kepada pembaca. Cuma niatnya mahu abadikan kisah famili Tanjung ini di blog sendiri.

Rumah Tanjung ini sudah beberapa kali dinaikan kadar sewanya. Bermula rasanya dari LE450 dan kini LE1000 sebulan. Seramai 8 orang penghuninya, rasanya tidaklah terlalu mebebankan. Keselesaannya masih terasa hingga kini. Rumah ini juga sering menjadi tempat transit bagi rakan-rakan dari luar Kaherah selain Asrama Pelajar Johor dan Rumah Johor Lama di Abideen.

Candid: Saya (duduk, berkot hitam) dan Basir bual-bual pagi raya haji, tempohari.

Antara generasi awal yang saya kenal sebagai penghuni Rumah Tanjung ialah Asmuni Habullah. Kemudian Ridwan Roslan, Abdul Kahar, Muhd Hairi, Hafiz Noramli dan Saufi. Kemudian sekarang, semua yang saya kenali itu sudah tiada di Mesir, masing sudah kembali ke Malaysia. Ada yang telah pun berumahtangga, bertugas dan menyambung pengajian. Didoakan agar mereka semua tak lupa tanggugjwab utama masing-masing.

Kini Rumah Tanjung telah menjadi tempat berteduh, mungkin juga terakhir untuk menghabiskan sisa baki pengajian tahun akhir di Al Azhar ini. Rata-rata yang tinggal di Rumah Tanjung adalah kawan-kawan yang bermula dari sesi 2005 dan 2006. Tapi nampaknya walaupun saya junior di kalangan mereka, tapi saya paling sulung di antara mereka (5 Januari 1983). Mereka adalah Nuruddin Zanki, Ishaq Hanis (roomate semasa di Hayyu Zahraa, memilih destinasi sama di Tanjung), Mohd Sufie, Shahrul Nizam, Syazrin Zekri, Hidayatus Saufi dan Basir.

Tanjung Puteri ini juga mempunya blognya tersendiri. Untuk lebih lanjut boleh layari blog tersebut.

Terima kasih famili Tanjung Puteri.

22 Disember 2008

Hudud: Kenapa perlu melatah?

*Gambar: Hukuman sebat kepada pesalah hudud di Acheh, Indonesia

Perlulah bangga tak perlu melatah! Melatah mengikut kamus dewan ialah "mengeluarkan perkataan atau membuat sesuatu dengan tidak sengaja kerana terperanjat". Adakah kita berbangga dengan tahap undang-undang kita sekarang selama 50 tahun merdeka? Kadang-kadang terfikir sejenak, apakah pelik dengan undang-undang ini? Undang-undang hudud ini bukannya asing di bumi Malaysia ni, malah pernah dilaksakan. Masing-masing belajar sejarah, masing tahu hakikat ini. Tak pastilah mungkin semua dah ditipu oleh sesetengah pihak dengan sejarah. Namun ianya tetap hakikat sejarah.

Janganlah buat-buat terperanjat, kerana hakikatnya semua tahu tentang undang-undang ini, para hakim dan peguam syarie tak boring kah kamu dengan undang-undang "356"? Pihak kerajaan sendiri ramai ulama-ulama yang mempelajari secara langsung berkenaan dengan undang-undang ini. Malah yang setiap tahun khatam Al Quran pun selalu jumpa ayat-ayat berkenaan dengan undang-undang ini. Malah membaca pula ayat yang sangat memberi keyakinan kita kepada Islam.

Yakinlah dengan undang-undang ini. Bagi umat Islam wajib imani dan yakini. Jangan datangkan keraguan dengan undang-undang ini. Ianya sama seperti wajib melaksanakan solat, puasa, zakat dan lain-lain yang wajib. Bahkan ianya telah disepakati sejak 1400 tahun dahulu. Yakinlah dengan bantuan Allah. Undang-undang ini diputuskan oleh Allah sendiri dalam Al Quran, ianya bukan datang semasa zaman tabiin mahupun yang kemudiannya. Tiada bidaah pun yang ada di dalamnya. Ulama salaf dan khalaf mengakui akan kewajipan melaksanakannya.

Apakah hukuman bagi pesalah-pesalah hudud sekarang? Rasanya masih belum dirotan seratus kali, masih tiada yang terpotong tangan kerana mencuri. Kerana undang-undang sekarang penuh dengan bidaah dholalah (sesat). Perlakuan bidaah yang tiada khilaf oleh mana-mana ulama bahawa ianya bidaah sesat lagi menyesatkan.

Bagi pihak kerajaan, kalau tak mahu laksana pun tak mahukah "mencubanya?". Dalam sejarah Islam pernah seorang Khalifah membekukan sementara undang-undang ini. Adakah selama 50 tahun merdeka ini, tak mahu cuba laksana sepenggal? Tengok, apa yang tak kenanya dengan undang-undang ini. Sepatutnya tak wajar penulis sebut begini, tapi kadang-kadang nak cakap dengan orang, macam-macam gaya kena buat.

Kelantan (1990) dan Terengganu (1999) adalah dua negeri yang telah siap drafkan undang-undang ini sejak medeka. Secara praktikalnya masih belum terlaksana. Dikatakan mempunyai masalah dengan perlembagaan persekutuan (sebut: perlembagaan persekutuan mempunyai masalah dengan undang-undang ini).

Kemudian, boleh dikatakan pelajar-pelajar Malaysia yang mengambil pengajian Islam di mana-mana tempat sekalipun di universiti oxford mahupun harvard mesti bertemu dengan silibus ini. Ianya bukan asing bagi penuntut-penuntut pengajian Islam. Banyak pula perbahasan mengenainya. Sehinggakan seperti undang-undang ini dilaksanakan di negara masing-masing. Masing dengan hujah masing-masing itu dan ini, tetapi ianya tak lebih dari perbahasan dalam dewan kuliah.

Keratan akhbar online:

1. DAP bantah rancangan PAS laksana hukum hudud
2. Perlu pinda perlembagaan jika hendak laksana hudud - Zahid Hamidi
3. Pelaksanaan hudud hanya mainan politik PAS - Najib
4. PAS akui pelaksanaan hudud mungkin lambat

Ini antara petikan yang sengaja penulis selitkan. Bagi penulis kata-kata Tuan Guru Nik Abdul Aziz tetap mempunyai 'hikam'nya tersendiri.

"(Jika) Tidak setuju kerana apa, itu masalahnya... penjual dadah mana setuju kena gantung, tetapi dia tetap kena gantung. "Tolak tidak apa, tetapi biar ada alasan, contohnya kalau tidak mahu sembahyang, kena bagi alasan, sebab itu Islam beri ruang untuk berbincang," "Hudud bukan hukum Pas, tetapi hukum Allah, kalau sembahyang kita buat, tetapi kenapa hudud tidak boleh buat. "Susah apa hudud, di Malaysia pun boleh gantung (pesalah) kenapa tidak bising, sebabnya orang Eropah yang buat, sebab dalam kepala kita, (acuan) ikut Eropah,"

Beberapa dalil dari Al Quran berkenaan dengan undang-undang ini:

وَالسَّارِقُ وَالسَّارِقَةُ فَاقْطَعُوا أَيْدِيَهُمَا جَزَاءً بِمَا كَسَبَا نَكَالًا مِنَ اللَّهِ وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ

"Dan orang lelaki Yang mencuri dan orang perempuan Yang mencuri maka (hukumnya) potonglah tangan mereka sebagai satu balasan Dengan sebab apa Yang mereka telah usahakan, (juga sebagai) suatu hukuman pencegah dari Allah. dan (ingatlah) Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana." - Surah Al Maidah ayat 38

الزَّانِيَةُ وَالزَّانِي فَاجْلِدُوا كُلَّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا مِئَةَ جَلْدَةٍ وَلَا تَأْخُذْكُمْ بِهِمَا رَأْفَةٌ فِي دِينِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآَخِرِ وَلْيَشْهَدْ عَذَابَهُمَا طَائِفَةٌ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ

"Perempuan Yang berzina dan lelaki Yang berzina, hendaklah kamu sebat tiap-tiap seorang dari keduanya seratus kali sebat; dan janganlah kamu dipengaruhi oleh perasaan belas kasihan terhadap keduanya Dalam menjalankan hukum ugama Allah, jika benar kamu beriman kepada Allah dan hari akhirat; dan hendaklah disaksikan hukuman seksa Yang dikenakan kepada mereka itu oleh sekumpulan dari orang-orang Yang beriman." - Surah An Nur ayat 2

11 Disember 2008

Maya yang serupa tapi tak sama

Setelah hampir 20 tahun Parti Islam SeMalaysia memerintah Kelantan, hakikat yang diakui oleh rakyat Malaysia ialah jolokan "serambi Mekah" semakin. mejadi kenyataan. Boleh dikatakan kekuatan Pas di Kelantan bukan kerana lain melainkan dengan Islam. Hakikat ini diakui saya sendiri setelah hampir 6 tahun tinggal di Kelantan sewaktu menuntut ilmu di sana. Terkenal dengan banyaknya pusat pengajian pondok dan sekolah-sekolah agama di sana menjadi teras pendidikan Islam yang membentuk serta mencorakkan pemikiran rakyatnya.

Pernah sewaktu berbual dengan salah seorang pakcik di sebuah kedai minum, terpancul di mulutnya "Pas pun kalu tok ikut Islam tok leh gi jugok", sambil membelek akhbar yang dibawanya. Ini merujuk dengan topik perbualan yang dibincangkan sebelumya. Hakikat yang kita wajar terima selama Tok Guru Nik Abdul Aziz mentadbir ialah fikrah Islam yang jelas terbentuk yang lahir ari rakyatnya. Juga ada seorang makcik yang mengatakan kalau UMNO memerintah Kelantan dan teruskan pengajian-pengajian agama seperti di Dewan Zulkifli setiap hari minggu (Jumaat), maka tak teragak-agak makcik tadi menyokongnya. Ini sepertimana yang selalu diungkapkan oleh Tok Guru Nik Abdul Aziz sendirijika UMNO kembali kepada Islam sepenuhnya, kita akan bubar Pas sokong UMNO. Ayat ini diulang acapkali sehinggalah selepas pilihanraya umum ke 12 baru ini, mengajak UMNO dan Pas dibubarkan dan bersatu atas dasar Islam. Tetapi segala "syarat-syarat" tersebut bukan mudah parti nasionalis sekular nak terima.

Baru-baru ini semasa pulang ke Malaysia bercuti, sememangnya tidak lepaskan peluang melawat ke Kelantan. Apa yang saya lihat perubahan pembangunan yang amat ketara dan pesat. Walaupun baru 3 tahun saya kunjung ke sana, tetapi perubahan tersebut terus rancak. Menafikan sekali bahawa negeri Kelantan negeri yang gerhana. Paling menarik wanita Islam yang membuka aurat amat jarang ditemui, jika ditemui pun seperti asing melihat mereka.

Pusat pajak gadai Islam ternyata ada di mana-mana, bank-bank kovensional mula mengorak langkah menyediakan sistem perbankan Islam. Kerana mendapat sambutan hangat dari rakyat Kelantan. Sistem pentadbiran yang diamalkan oleh kerajaan Kelantan ternyata bukanlah mengalang sesuatu kemajuan untuk diteruskan, tetapi ianya hendaklah dilaksanakan mengikut syariat. Kelantan pernah ditemplak ketika melaksanakan sistem Dinar Emas. Sememangnya penggunaan dinar tersebut masih tidak meluas, hanya beberapa muamalat tertentu sahaja yang diguna pakai. Tetapi adakah kita tidak dapat menilai bahawa Kelantan sekurang-kurangnya telah memberi komitmen terhadap sistem ini dan memperkenalkannya kepada rakyat. Idea besar Tun Dr Mahathir ini diguna pakai oleh Kelantan. Bahkan tak perlu malu untuk mengambilnya kerana kebaikan untuk ummat Islam itu sendiri.

Perubahan-perubahan ini terus berlaku kerana Pas mentadbir Kelantan bukan sekadar mentadbir, tetapi mengharapkan "Baldatun Toiyibatun Wa Rabbun Ghofur". Apakah nilainya jika kita sangat membina bangunan tapi dalam masa yang sama meruntuhkan nilai Islam dan kemanusiaan? Apakah dengan negara yang terkenal dengan adanya bangunan pencakar langit itu merupakan pra syarat kayu ukur kemajuan yang diertikan?

Teknologi, pembangunan, sains dan segala macam ilmu mempunyai kitarannya sendiri. Manusia terus mengkaji dan menggunakannya untuk kemajuan. Tetapi jika tidak diisi dengan Islam maka sia-sialah kajian tadi. Kajian dan kemajuan yang dikecapi tidak mendekatkan diri pada Allah. Malah menjadi punca keruntahan akhlak dan merosakan akidah umat.

08 Disember 2008

Salam Pengorbanan


Selamat Hari Raya Aidiladha 1428

03 Disember 2008

Zaid: Lebih Minat PKR dan DAP?

Seorang yang pernah menyatakan untuk menyaman kerajaan PAS Kelantan kerana Enakmen Jenayah Syariah (Hudud & Qisas). Penentangannya terhadap undang-undang Islam amat jelas sekali dengan menyatakan untuk mengheret kerajaan PAS ke mahkamah. Menyatakan undang-undang tersebut bertentangan dengan perlembagaan persekutuan. Itulah Zaid Ibrahim, salah seorang pimpinan UMNO Kelantan yang kini telah dipecat oleh jawatankuasa disiplin UMNO.

Alasannya ialah kerana beliau sering menghadiri majlis-majlis pembangkang. Kehadiran beliau ke majlis-majlis anjuran pembangkang amat tidak disenangi oleh beberapa pimpinan UMNO. Tindakan beliau meletakkan jawatan sebagai anggota kabinet di Jabatan Perdana Menteri memberi tamparan hebat kepada kerajaan. Tindakan tersebut lahir kerana memprotes tindakan kerajaan terhadap penggunaan ISA, kerana bagi beliau tindakan ISA tidak boleh dikenakan kepada orang politik.

Beliau menerima pujian demi pujian selepas meletak jawatan. Tidak pernah terjadi dalam sejarah menteri kabinet meletakkan jawatan bagi memprotes tindakan dari kerajaannya. Namun semuanya boleh berlaku selepas Pilihanraya Umum Ke 12.

Sekarang parti-parti pembangkang dari Pakatan Rakyat mengalu-alukan Zaid untuk menyertai Pakatan Rakyat. PKR, DAP mahupun PAS sudah menyatakan hasrat tersebut. Masing-masing mahukan zaid menyertai Zaid. Anwar sudah awal-awal lagi menyatakan pendirian tersebut, diikuti dengan Lim Kit Siang, namun PAS dinyatakan oleh Ustazah Nuridah Saleh Ketua Dewan Muslimat PAS Pusat.

Bagi saya Zaid boleh menyertai mana-mana parti pembangkang, kerana itu haknya. Tetapi bagi PAS Zaid perlu "mandi wajib" dahulu sebelum menyatakan mahu menyertai PAS. Pandangan Zaid sebelum ini sangat jauh menyimpang dengan perjuangan PAS. Jika beliau mahu menyertai PAS, beliau hendaklah bersedia dengan segala persiapan menjalani segala tarbiyah yang PAS laksanakan terhadap setiap ahli-ahlinya.
Boleh dikatakan Hu Pang Chow lebih baik dari Zaid Ibrahim.

Menjadi ahli gerakan Islam yang solid bukan mudah seperti menyertai mana-mana parti politik. PAS tetap mempunyai kelainan yang tidak boleh disamakan dengan parti-parti lain. Kerana PAS bukan sekadar parti politik malah kedudukannya sebagai sebuah parti adalah merupakan wadah sahaja sebagai jambatan untuk menyertai pilihanraya di Malaysia. Mengambil kuasa melalui salah satu jalan di Malaysia ialah melalui pilihanraya.

Jika beliau tetap dengan pendirian dan "fikrah" beliau sekarang, saya merasakan Zaid lebih selesa dengan PKR atau DAP. Tetapi jika mahu menyertai PAS perlu lakukan seperti apa yang saya nyatakan tadi. Sekadar berpendapat.

Related Posts with Thumbnails
Kalami boleh dilanggan secara
Email atau pun RSS.


KEMPEN KIBARKAN BENDERA KELANTAN
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Kenapa aku kibarkan bendera Kelantan? [KLIK SINI]

Credit untuk DIMAN

Palestin & Tarbiah

Wasiat Sepuluh


1.Dirikanlah solat apabila saudara mendengar azan walau dalam apa keadaan sekalipun.

2.Bacalah alQur'an atau bacalah buku-buku atau dengarlah perkataan yang baik-baik atau berzikirlah kepada Allah dan janganlah membuang masa walau sedikit pun dalam perkara yang tiada faedah.

3.Berusaha dan bersungguh-sunggulah saudara untuk bertutur Bahasa Arab yang betul (fus-hah) kerana sesungguhnya itu adalah antara syi'ar-syi'ar Islam.

4.Janganlah banyak bertengkar dalam apa-apa perkara sekalipun kerana pertengkaran tidak memberi sebarang kebaikan.

5.Janganlah banyak ketawa kerana hati yang sentiasa berhubung dengan Allah itu sentiasa tenang lagi tenteram.

6.Janganlah bergurau kerana ummat yang berjuang itu tidak mengerti melainkan bersungguh-sungguh dalam semua perkara.

7.Janganlah saudara meninggikan suara lebih daripada kadar keperluan para pendengar kerana suara yang nyaring itu adalah suatu resmi yang sia-sia dan menyakiti hati orang.

8.Jauhilah mengumpat peribadi orang, mengecam pertubuhan-pertubuhan, dan janganlah bercakap melainkan yang boleh mendatangkan kebaikan.

9.Berkenal-kenalanlah dengan tiap-tiap saudaramu walaupun ia tidak meminta saudara berkenalan kerana asa gerakan dakwah kita ialah berkasih sayang dan berkenal-kenalan.

10.Kewajipan-kewajipan kita lebih banyak daripada masa yang ada. Oleh itu tolonglah saudaramu sendiri tenteng cara-cara bagaimana hendak menggunakan masa dengan berfaedah dan jika saudara mempunyai tugas sendiri, maka ringkaskanlah perlaksanaannya.

 

Rukun Bai'ah

1. Faham
2. Ikhlas
3. Amal
4. Jihad
5. Pengorbanan
6. Ketaatan
7. Thabat
8. Tajarrud
9. Ukhuwah
10. Thiqah

My Days

Komen-Komen

Arkib

Promo


Mahu Menjadi Ahli PAS? [klik sini]

Klik pada iklan untuk maklumat lanjut

Blog Aku Juga

Mata Rantai