"kalau tersinggung, memang sengaja. kalau marah, maafkan saja.
kalau suka, aku pun sama"


26 Disember 2008

Pas masih dianggap "kecil" oleh rakyat Malaysia?

Aku "terjebak" dengan Pas sejak darjah lima. Tetapi tidaklah secara langsung pada ketika itu. Hanya mengikut telunjuk arwah abah sahaja yang ketika itu membuat penghijrahan bersama abang ipar. Aku teringat pondok panas Semangat 46 (S46) di Bandar Baru UDA, yang tergantung satu sahaja bendera Pas. Ketika itu Pas dan S46 bersama dalam Angkatan Perpaduan Ummah (APU). Masuk darjah enam, lidah aku sudah berbicara tentang hudud. Apa yang aku mengerti tentang hudud ketika itu ialah, pencuri potong tangan, zina kena sula (huhu, kes tengok cerita Semerah Padi).

Aku teringat sewaktu aku darjah enam juga. Aku sering mempertahankan Kerajaan Pas Kelantan, ketika itu sudah sepenggal memerintah Kelantan. Kawan aku sering menakut-nakutkan kawan berbangsa India, "kalau kat Kelantan pakai seluar pendek, kena potong kaki". Aku tergelak-gelak, sambil mengatakan "kepala hotak ko!, pemain bola Kelantan pakai seluar pendek juga".

Aku juga pernah berdebat semasa darjah enam juga bersama salah seorang kawan karib nama dia Badri, dia ni pro UMNO tapi agak "mutadayyin" juga, sebab dia UMNO Anwar. Sering berdebat tentang hudud. Dia kata "hudud boleh dilaksanakan di rumah", sebab Anwar Ibrahim cakap macam tu. Aku hanya terdiam dengan hujah dia.

Ketika itu aku hanya kenal Mat Sabu sahaja. Aku tak kenal Arwah Ust Fadzil Noor, kenal Tuan Guru Nik Abdul Aziz pun gitu-gitu sahaja. Arwah abah selalu mainkan kaset ceramah Mat Sabu semasa memandu. Teringat gelagat abah yang tepuk kepala, semasa Mat Sabu kena tangkap khalwat. Kakak aku ketika itu "hah, camna ni bah?". Tapi apa yang aku ingat ketika itu, Mat Sabu keluar Mahkamah dengan languan Takbir.

Kini Pas pernah memerintah tiga negeri dan masih mengekalkan Kelantan. Kesempatan memerintah Terengganu digunakan sebaik mungkin. Paling memberi kesan Enakmen Jenayah Syariah Hudud dan Qisas telah selamat di bentang dan diperkenan Baginda Sultan Terengganu. Juga tol di jambatan Terengganu dan cukai pintu yang dihapuskan. Mungkin ada lagi jika BN menang ketika itu. Pemberian geran tanah milik kekal kepada para peneroka yang menunggu berpuluh tahun dari BN, diperolehi semasa Pas mentadbir Terengganu. Pelaksanaan Kharaj juga menjadi isu ketika itu. Orang Terengganu tak lupa hal-hal ini. Teringat dengan akhbar perdana dalam satu rencana bertajuk "Hj Hadi Cuci Kaki". Majunya Terengganu, hinggakan merasa Hj Hadi tak perlu buat apa-apa dah. Hanya cuci kaki sahaja, bila melangkah ke pejabat Menteri besar.

Kelantan merupakan wajah awal bagaimana Pas mentadbir. Betul, kita tak boleh samakan Kelantan dengan negeri lain. Tapi bukan suruh tengok bagaimana penerimaan rakyat Kelantan, tapi melihat bagaimana polisi-polisi yang dilaksanakan. Antaranya:

  • Bertekad melaksanakan rancangan pendidikan Kelantan dengan menggubal dasar kanak-kanak negeri Kelantan yang mengutamakan pendidikan awal kanak-kanak dan pra-sekolah selain membina pusat ilmu Wilayah Selatan merangkumi kolej Pendidikan Tinggi Wanita, Pusat Pendidikan Pondok Antarabangsa dan Sekolah Menengah Agama (Arab).
  • Melanjutkan cuti bersalin kepada tiga bulan bagi setiap kelahiran, dengan memberi kemudahan cuti bergaji tanpa had bilangan anak.
  • Melanjutkan cuti bersalin kepada tiga bulan bagi setiap kelahiran, dengan memberi kemudahan cuti bergaji tanpa had bilangan anak.
  • Menawarkan skim takaful kelompok guru, kakitangan dan pelajar Yayasan Islam Kelantan secara percuma.
  • Melaksanakan rancangan untuk membimbing, membantu dan melatih wanita ke arah wanita berdikari dan mencapai kemajuan sosio-ekonomi.
  • Dalam pembangunan tanah, Pas berjanji menjayakan program pemberian skim pemilikan tanah lot kediaman untuk semua rakyat.
  • Memperluaskan peranan Perbadanan Pembangunan Ladang Rakyat Negeri Kelantan.
  • Melaksanakan pembangunan ladang komersial ala Kelantan dengan memperuntukkan tanah untuk diberi milik (sebagai saham) kepada rakyat miskin dan membuka peluang kepada golongan yang mampu untuk melabur.
Pas masih dianggap "kecil" sebilangan rakyat, kerana dikatakan tak mampu mentadbir atau tidak pandai mentadbir. Selama 18 tahun Pas di Kelantan, sewajarnya wajar untuk dinilai. Juga sering dimomokan Kelantan miskin dan tidak maju seperti negeri lain. Namun semua itu meleset sekali. Saya kenali Kelantan selama 6 tahun kerana melanjutkan pengajian di sana. Pulang ke Malaysia sebelum ini, saya tak lepaskan mengunjungi Kelantan. Ternyata Kelantan semakin membangun dengan pesat (Kalau tak percaya, tengok sendiri) membangun, tak wajarlah kalau nak bandingkan dengan Kuala Lumpur. Cuma kalau nak bandingkan dengan Bandaraya Johor Bahru, Kuala Terengganu, Melaka, Seremban, Ipoh ianya tidaklah jauh beza sangat. Malah lebih maju rasanya berbanding Melaka, malah Johor.

Boleh katakan jalan-jalan kecil pun diturap di Kelantan. Jika nak bandingkan di Felda-felda di Johor masih banyak lagi belum diturap, masih tanah merah lagi. Teringat masa menghadiri majlis perkahwinan seorang sahabat di Muar. Diturap hingga rumahnya sahaja, jika terus lagi ke hadapan tanah merah berlopak. Juga kalau yang masih teringat, RTM bersama Muhammad Muh Taib, salah seorang pemanggil merungut kepadanya kerana jalan di kampungnya masih belum diturap sejak merdeka lagi, sedangkan permohonan dibuat hingga malas nak buat permohonan lagi. Agak merah juga muka Mat Taib.

Sebab itu, Tuan Guru pernah menyatakan "Saya nak tahu apa definisi maju tu dulu. Ukuran maju ke tak maju ini dikira dari mana?" tanya beliau ketika diminta mengulas kenyataan Ketua Audit Negara yang mendapati aktiviti jabatan dan agensi kerajaan Kelantan sepanjang tahun lepas, secara umumnya "tidak menunjukkan kemajuan ketara".

Pernah aku berbual dalam keretapi ketika pulang ke Johor dari Kelantan. Apa yang beliau kata "Kelantan tempat berniaga, tapi bukan tempat berhibur". Beliau berasal dari Johor yang berniaga di Kelantan. Katanya mahu pulang ke Johor tengok anak. Kenyataan ini menunjukkan Kelantan subur dengan aktiviti perniagaan. Bukan menafikan negeri lain yang juga subur dengan kemajuan ekonomi, tapi menyatakan Pas juga pandai mentadbir.

Mungkin juga orang yang melihat Pas kurang pandai mentadbir lahir dari sebilangan kecil, mungkin satu per seribu. Tapi satu per seribu itulah yang selalu banyak "buat mulut". Sebenarnya golongan marhain lebih merasakan dari mereka yang duduk di zon selesa di dunia mereka sendiri.

Ini semua dek kerana 3 sendi utama pemerintahan Pas:

1. Ubudiyah

وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ
"Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu." (Surah Az Zariat ayat 56)

2. Mas'uliyah

ثُمَّ كَلَّا سَوْفَ تَعْلَمُونَ
"Selain dari itu kamu akan ditanya pada hari itu, tentang segala nikmat (yang telah kamu nikmatinya" (Surah At Takathur ayat 8)


3. Itqan

إن الله يحب إذا عمل أحدكم عملا أن يتقنه
"Sesungguhnya Allah s.w.t mengasihi seseorang daripada kamu apabila melakukan sesuatu pekerjaan, dia melakukan bersungguh-sungguh" (Riwayat Bukhari)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails
Kalami boleh dilanggan secara
Email atau pun RSS.


KEMPEN KIBARKAN BENDERA KELANTAN
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Kenapa aku kibarkan bendera Kelantan? [KLIK SINI]

Credit untuk DIMAN

Palestin & Tarbiah

Wasiat Sepuluh


1.Dirikanlah solat apabila saudara mendengar azan walau dalam apa keadaan sekalipun.

2.Bacalah alQur'an atau bacalah buku-buku atau dengarlah perkataan yang baik-baik atau berzikirlah kepada Allah dan janganlah membuang masa walau sedikit pun dalam perkara yang tiada faedah.

3.Berusaha dan bersungguh-sunggulah saudara untuk bertutur Bahasa Arab yang betul (fus-hah) kerana sesungguhnya itu adalah antara syi'ar-syi'ar Islam.

4.Janganlah banyak bertengkar dalam apa-apa perkara sekalipun kerana pertengkaran tidak memberi sebarang kebaikan.

5.Janganlah banyak ketawa kerana hati yang sentiasa berhubung dengan Allah itu sentiasa tenang lagi tenteram.

6.Janganlah bergurau kerana ummat yang berjuang itu tidak mengerti melainkan bersungguh-sungguh dalam semua perkara.

7.Janganlah saudara meninggikan suara lebih daripada kadar keperluan para pendengar kerana suara yang nyaring itu adalah suatu resmi yang sia-sia dan menyakiti hati orang.

8.Jauhilah mengumpat peribadi orang, mengecam pertubuhan-pertubuhan, dan janganlah bercakap melainkan yang boleh mendatangkan kebaikan.

9.Berkenal-kenalanlah dengan tiap-tiap saudaramu walaupun ia tidak meminta saudara berkenalan kerana asa gerakan dakwah kita ialah berkasih sayang dan berkenal-kenalan.

10.Kewajipan-kewajipan kita lebih banyak daripada masa yang ada. Oleh itu tolonglah saudaramu sendiri tenteng cara-cara bagaimana hendak menggunakan masa dengan berfaedah dan jika saudara mempunyai tugas sendiri, maka ringkaskanlah perlaksanaannya.

 

Rukun Bai'ah

1. Faham
2. Ikhlas
3. Amal
4. Jihad
5. Pengorbanan
6. Ketaatan
7. Thabat
8. Tajarrud
9. Ukhuwah
10. Thiqah

My Days

Komen-Komen

Arkib

Promo


Mahu Menjadi Ahli PAS? [klik sini]

Klik pada iklan untuk maklumat lanjut

Blog Aku Juga

Mata Rantai