"kalau tersinggung, memang sengaja. kalau marah, maafkan saja.
kalau suka, aku pun sama"


22 Disember 2008

Hudud: Kenapa perlu melatah?

*Gambar: Hukuman sebat kepada pesalah hudud di Acheh, Indonesia

Perlulah bangga tak perlu melatah! Melatah mengikut kamus dewan ialah "mengeluarkan perkataan atau membuat sesuatu dengan tidak sengaja kerana terperanjat". Adakah kita berbangga dengan tahap undang-undang kita sekarang selama 50 tahun merdeka? Kadang-kadang terfikir sejenak, apakah pelik dengan undang-undang ini? Undang-undang hudud ini bukannya asing di bumi Malaysia ni, malah pernah dilaksakan. Masing-masing belajar sejarah, masing tahu hakikat ini. Tak pastilah mungkin semua dah ditipu oleh sesetengah pihak dengan sejarah. Namun ianya tetap hakikat sejarah.

Janganlah buat-buat terperanjat, kerana hakikatnya semua tahu tentang undang-undang ini, para hakim dan peguam syarie tak boring kah kamu dengan undang-undang "356"? Pihak kerajaan sendiri ramai ulama-ulama yang mempelajari secara langsung berkenaan dengan undang-undang ini. Malah yang setiap tahun khatam Al Quran pun selalu jumpa ayat-ayat berkenaan dengan undang-undang ini. Malah membaca pula ayat yang sangat memberi keyakinan kita kepada Islam.

Yakinlah dengan undang-undang ini. Bagi umat Islam wajib imani dan yakini. Jangan datangkan keraguan dengan undang-undang ini. Ianya sama seperti wajib melaksanakan solat, puasa, zakat dan lain-lain yang wajib. Bahkan ianya telah disepakati sejak 1400 tahun dahulu. Yakinlah dengan bantuan Allah. Undang-undang ini diputuskan oleh Allah sendiri dalam Al Quran, ianya bukan datang semasa zaman tabiin mahupun yang kemudiannya. Tiada bidaah pun yang ada di dalamnya. Ulama salaf dan khalaf mengakui akan kewajipan melaksanakannya.

Apakah hukuman bagi pesalah-pesalah hudud sekarang? Rasanya masih belum dirotan seratus kali, masih tiada yang terpotong tangan kerana mencuri. Kerana undang-undang sekarang penuh dengan bidaah dholalah (sesat). Perlakuan bidaah yang tiada khilaf oleh mana-mana ulama bahawa ianya bidaah sesat lagi menyesatkan.

Bagi pihak kerajaan, kalau tak mahu laksana pun tak mahukah "mencubanya?". Dalam sejarah Islam pernah seorang Khalifah membekukan sementara undang-undang ini. Adakah selama 50 tahun merdeka ini, tak mahu cuba laksana sepenggal? Tengok, apa yang tak kenanya dengan undang-undang ini. Sepatutnya tak wajar penulis sebut begini, tapi kadang-kadang nak cakap dengan orang, macam-macam gaya kena buat.

Kelantan (1990) dan Terengganu (1999) adalah dua negeri yang telah siap drafkan undang-undang ini sejak medeka. Secara praktikalnya masih belum terlaksana. Dikatakan mempunyai masalah dengan perlembagaan persekutuan (sebut: perlembagaan persekutuan mempunyai masalah dengan undang-undang ini).

Kemudian, boleh dikatakan pelajar-pelajar Malaysia yang mengambil pengajian Islam di mana-mana tempat sekalipun di universiti oxford mahupun harvard mesti bertemu dengan silibus ini. Ianya bukan asing bagi penuntut-penuntut pengajian Islam. Banyak pula perbahasan mengenainya. Sehinggakan seperti undang-undang ini dilaksanakan di negara masing-masing. Masing dengan hujah masing-masing itu dan ini, tetapi ianya tak lebih dari perbahasan dalam dewan kuliah.

Keratan akhbar online:

1. DAP bantah rancangan PAS laksana hukum hudud
2. Perlu pinda perlembagaan jika hendak laksana hudud - Zahid Hamidi
3. Pelaksanaan hudud hanya mainan politik PAS - Najib
4. PAS akui pelaksanaan hudud mungkin lambat

Ini antara petikan yang sengaja penulis selitkan. Bagi penulis kata-kata Tuan Guru Nik Abdul Aziz tetap mempunyai 'hikam'nya tersendiri.

"(Jika) Tidak setuju kerana apa, itu masalahnya... penjual dadah mana setuju kena gantung, tetapi dia tetap kena gantung. "Tolak tidak apa, tetapi biar ada alasan, contohnya kalau tidak mahu sembahyang, kena bagi alasan, sebab itu Islam beri ruang untuk berbincang," "Hudud bukan hukum Pas, tetapi hukum Allah, kalau sembahyang kita buat, tetapi kenapa hudud tidak boleh buat. "Susah apa hudud, di Malaysia pun boleh gantung (pesalah) kenapa tidak bising, sebabnya orang Eropah yang buat, sebab dalam kepala kita, (acuan) ikut Eropah,"

Beberapa dalil dari Al Quran berkenaan dengan undang-undang ini:

وَالسَّارِقُ وَالسَّارِقَةُ فَاقْطَعُوا أَيْدِيَهُمَا جَزَاءً بِمَا كَسَبَا نَكَالًا مِنَ اللَّهِ وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ

"Dan orang lelaki Yang mencuri dan orang perempuan Yang mencuri maka (hukumnya) potonglah tangan mereka sebagai satu balasan Dengan sebab apa Yang mereka telah usahakan, (juga sebagai) suatu hukuman pencegah dari Allah. dan (ingatlah) Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana." - Surah Al Maidah ayat 38

الزَّانِيَةُ وَالزَّانِي فَاجْلِدُوا كُلَّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا مِئَةَ جَلْدَةٍ وَلَا تَأْخُذْكُمْ بِهِمَا رَأْفَةٌ فِي دِينِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآَخِرِ وَلْيَشْهَدْ عَذَابَهُمَا طَائِفَةٌ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ

"Perempuan Yang berzina dan lelaki Yang berzina, hendaklah kamu sebat tiap-tiap seorang dari keduanya seratus kali sebat; dan janganlah kamu dipengaruhi oleh perasaan belas kasihan terhadap keduanya Dalam menjalankan hukum ugama Allah, jika benar kamu beriman kepada Allah dan hari akhirat; dan hendaklah disaksikan hukuman seksa Yang dikenakan kepada mereka itu oleh sekumpulan dari orang-orang Yang beriman." - Surah An Nur ayat 2

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails
Kalami boleh dilanggan secara
Email atau pun RSS.


KEMPEN KIBARKAN BENDERA KELANTAN
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Kenapa aku kibarkan bendera Kelantan? [KLIK SINI]

Credit untuk DIMAN

Palestin & Tarbiah

Wasiat Sepuluh


1.Dirikanlah solat apabila saudara mendengar azan walau dalam apa keadaan sekalipun.

2.Bacalah alQur'an atau bacalah buku-buku atau dengarlah perkataan yang baik-baik atau berzikirlah kepada Allah dan janganlah membuang masa walau sedikit pun dalam perkara yang tiada faedah.

3.Berusaha dan bersungguh-sunggulah saudara untuk bertutur Bahasa Arab yang betul (fus-hah) kerana sesungguhnya itu adalah antara syi'ar-syi'ar Islam.

4.Janganlah banyak bertengkar dalam apa-apa perkara sekalipun kerana pertengkaran tidak memberi sebarang kebaikan.

5.Janganlah banyak ketawa kerana hati yang sentiasa berhubung dengan Allah itu sentiasa tenang lagi tenteram.

6.Janganlah bergurau kerana ummat yang berjuang itu tidak mengerti melainkan bersungguh-sungguh dalam semua perkara.

7.Janganlah saudara meninggikan suara lebih daripada kadar keperluan para pendengar kerana suara yang nyaring itu adalah suatu resmi yang sia-sia dan menyakiti hati orang.

8.Jauhilah mengumpat peribadi orang, mengecam pertubuhan-pertubuhan, dan janganlah bercakap melainkan yang boleh mendatangkan kebaikan.

9.Berkenal-kenalanlah dengan tiap-tiap saudaramu walaupun ia tidak meminta saudara berkenalan kerana asa gerakan dakwah kita ialah berkasih sayang dan berkenal-kenalan.

10.Kewajipan-kewajipan kita lebih banyak daripada masa yang ada. Oleh itu tolonglah saudaramu sendiri tenteng cara-cara bagaimana hendak menggunakan masa dengan berfaedah dan jika saudara mempunyai tugas sendiri, maka ringkaskanlah perlaksanaannya.

 

Rukun Bai'ah

1. Faham
2. Ikhlas
3. Amal
4. Jihad
5. Pengorbanan
6. Ketaatan
7. Thabat
8. Tajarrud
9. Ukhuwah
10. Thiqah

My Days

Komen-Komen

Arkib

Promo


Mahu Menjadi Ahli PAS? [klik sini]

Klik pada iklan untuk maklumat lanjut

Blog Aku Juga

Mata Rantai