"kalau tersinggung, memang sengaja. kalau marah, maafkan saja.
kalau suka, aku pun sama"


11 Disember 2007

Artis Muslim Tak Hormat Agama?

Melihat senario kini, nampaknya artis kita sudah mula menjadi icon yang tidak menghormati agama.Agama bagi mereka seumpama bukan perkara tunjang dalam diri. Bila nak guna, mereka guna. Bila nak tolak tepi mereka tolak.

Sebelum ini kecoh dengan sikap Rosnah Mat Aris dalam rancangan Sensasi yang diterbitkan oleh TV3 suku, isu menghina isteri Rasulullah SAW yang tercinta. Nasib ramai yang perasan dan Rosnah cepat-cepat minta maaf. Taubat kepada Allah tu hal dia lah. Tapi dari lahiriyahnya mcm belum, rambut masih karat alat minah inggeris.


Tapi sekarang, jika kita sama-sama perasan. Dalam akhbar-akhbar harian jika dihighlightkan upacara perkahwinan para artis. Terutama artis wanita sudah mula mengenakan tudung. Menutup aurat semasa hari pernikahan. Nampak ayu, sopan dan cantik. Masa tu hati aku berdetik, siapa bilang gadis melayu tak menawan? Sejuk perut mak dia bila tengok anak perempuan diorang camtu. Bukan perut mak diorang jer, perut aku pun sejuk, huhu.

Senario ini rasanya bermula sejak wedding of the year Siti Nurhaliza. Artis perempuan paling top di Malaysia ni. Kemudian mula diikuti oleh artis-artis wanita lain seperti Erra Fazira dan yang terbaru Sharifah Aleya. Contoh yang baik wajar diikuti. Tapi semestinya faham apa yang diikut dan bukan sekadar menjadikan ianya trend masakini atau sebagainya.

Artis adalah icon hiburan kepada masyarakat. Buka tv muka diorang sana sini. Hatta bulan pose pun artis yang mengaji. Siti juga yang mengaji, elok juga bertudung. Tapi apabila diperhatikan ianya seolah-olah menjadi trend dan sering dipertontonkan satu dunia, maka ianya boleh dianggap seperti menghina agama. Ini kerana apa yang nampak dipermainkan ialah hukum yang qati'e sifatnya. Jelas disebut dalam Al Quran yang bermaksud "Wahai Nabi! Katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mu’min semua hendaklah mereka melabuhkan jilbab-jilbab mereka atas (muka-muka) mereka. Yang demikian itu lebih memastikan mereka agar dikenali (sebagai wanita Islam) supaya mereka tidak diganggu.” (al-Ahzab: 59)"

juga ayat yang bermaksud "Hendaknya mereka itu melabuhkan tudungnya sampai ke dadanya, dan janganlah kamu mendedahkan aurat dan perhiasan kamu kecuali apa yang terzahir" (an-Nur: 31)

Tiadakah peruntukan undang-undang bagi mereka yang menghina hukum-hukum Allah ini? Nampak seperti kecil. Tapi besar di sisi Allah. Hukum wajib menutup aurat seperti hukum-hukum wajib yang lain. Jika kita lihat ada peruntukan undang-undang bagi pesalah-pesalah yang tidak meghormati bulan ramadhan. Adakah tidak ada peruntukan undang-undang bagi mereka yang menghina hukum Allah? Terutama dalam isu ini? Tunjuk satu dunia elok bertudung, kemudian bila masa bersanding tunjuk satu dunia aku bebas buka tudung. Tapi teringat aku berkenaan dengan kes penangkapan ratu cantik. Ratu dibebas mufti dipecat. Haru biru.

Cacamarba pengetahuan Islam di Malaysia amat parah. Tidak dinafikan jika di sekolah-sekolah dahulu dah diajar bagaimana cara menutup aurat. Namun penekanan pemakainan terhadapnya tidak terlaksana. Cuma ada diperingkat sekolah-sekolah menengah agama. Bahkan menutup aurat ini merupakan salah satu aspek besar dalam syariah Islamiyah. Banyak kitab-kitab ilmiyah yang kadang-kadang membicarakan persoalan aurat sahaja. Hingga beratus-ratus muka surat, pandangan ulama dahulu dan kontemporari kebanyakan tidak jauh berbeza. Bahkan perkara ini ialah perkara usul, dan bukan perkara yang khilaf. Cuma khilaf dari aspek anggota mana yang boleh dibuka bersama mahram dan bukan mahram dan sesama jenis.

Lihat sahaja muda-mudi di Malaysia, berapa ramai yang berpakaian ketat sendat tapi memakai tudung. T Shirt lengan pendek nampak pusat, tapi bertudung. Bertudung tapi nampak leher. Difahami hanya rambut sahaja yang aurat. Lengan bukan aurat. Mungkin rambut mereka berbau busuk atau tidak cantik, lurus berkilat maka tudung menjadi mangsa. Bukan menutup kerana aurat. Tapi kerana sebab lain. Ini belum masuk bab bertudung atas tapi bawah tak bertudung! Kena sambar petir baru tahu!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails
Kalami boleh dilanggan secara
Email atau pun RSS.


KEMPEN KIBARKAN BENDERA KELANTAN
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Kenapa aku kibarkan bendera Kelantan? [KLIK SINI]

Credit untuk DIMAN

Palestin & Tarbiah

Wasiat Sepuluh


1.Dirikanlah solat apabila saudara mendengar azan walau dalam apa keadaan sekalipun.

2.Bacalah alQur'an atau bacalah buku-buku atau dengarlah perkataan yang baik-baik atau berzikirlah kepada Allah dan janganlah membuang masa walau sedikit pun dalam perkara yang tiada faedah.

3.Berusaha dan bersungguh-sunggulah saudara untuk bertutur Bahasa Arab yang betul (fus-hah) kerana sesungguhnya itu adalah antara syi'ar-syi'ar Islam.

4.Janganlah banyak bertengkar dalam apa-apa perkara sekalipun kerana pertengkaran tidak memberi sebarang kebaikan.

5.Janganlah banyak ketawa kerana hati yang sentiasa berhubung dengan Allah itu sentiasa tenang lagi tenteram.

6.Janganlah bergurau kerana ummat yang berjuang itu tidak mengerti melainkan bersungguh-sungguh dalam semua perkara.

7.Janganlah saudara meninggikan suara lebih daripada kadar keperluan para pendengar kerana suara yang nyaring itu adalah suatu resmi yang sia-sia dan menyakiti hati orang.

8.Jauhilah mengumpat peribadi orang, mengecam pertubuhan-pertubuhan, dan janganlah bercakap melainkan yang boleh mendatangkan kebaikan.

9.Berkenal-kenalanlah dengan tiap-tiap saudaramu walaupun ia tidak meminta saudara berkenalan kerana asa gerakan dakwah kita ialah berkasih sayang dan berkenal-kenalan.

10.Kewajipan-kewajipan kita lebih banyak daripada masa yang ada. Oleh itu tolonglah saudaramu sendiri tenteng cara-cara bagaimana hendak menggunakan masa dengan berfaedah dan jika saudara mempunyai tugas sendiri, maka ringkaskanlah perlaksanaannya.

 

Rukun Bai'ah

1. Faham
2. Ikhlas
3. Amal
4. Jihad
5. Pengorbanan
6. Ketaatan
7. Thabat
8. Tajarrud
9. Ukhuwah
10. Thiqah

My Days

Komen-Komen

Arkib

Promo


Mahu Menjadi Ahli PAS? [klik sini]

Klik pada iklan untuk maklumat lanjut

Blog Aku Juga

Mata Rantai