"kalau tersinggung, memang sengaja. kalau marah, maafkan saja.
kalau suka, aku pun sama"


06 Jun 2010

UMNO parti keramat?

Lepas subuh tadi, entah kenapa tiba-tiba jari ni "gatal" klik ke web Kelab UMNO Kaherah. Mungkin dah boring buka HarakahDaily kot. Mata aku terus tertumpu dekat gambar dalam entry terbaru web Kelab UMNO Kaherah. Gambar lama yang dipaparkan nampak seperti mahu menceritakan sejarah penubuhan Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (PEKEMBAR) atau UMNO. Cuma menariknya web ini menyebut UMNO parti keramat. Aku terfikir sejenak, apa yang keramat? Tak tahulah mungkin ianya singkatan dari KERA PAKCIK MAT=KERAMAT. Atau dalam bahasa arabnya karomah?


Maksud KERAMAT dalam kamus dewan:

1. kemuliaan (iaitu anugerah Allah kpd hamba-Nya yg dikasihi);

2. suci dan berkat drpd kemuliaan seseorang sehingga menyebabkan doanya diperkenankan Allah (spt penyembuhan penyakit dan perlindungan Allah): makam Habib Noh di Singapura diziarahi orang kerana dianggap makam yg ~;

3. tempat atau sesuatu yg suci dan (diper­cayai) dapat mendatangkan hikmat: banyak orang yg pergi ke ~ utk meminta sesuatu dan bernazar; minta ~ minta berkat (restu) dr tempat yg keramat;

4. orang yg sangat warak, orang yg benar-benar soleh: jikalau sungguh mati Chau Pandan, sungguhlah tuan ~; ~ hidup orang yg berperangai baik, ikhlas, dan jujur serta tidak suka melakukan sesuatu yg menyakiti hati orang; mengkeramatkan menjadikan (mengang­gap) spt keramat, meletakkan pd kedudukan yg amat disanjung; kekeramatan sifat keramat, kesucian dan keberkatan: Pawang Kri masih percaya kpd ~ manteranya utk menewaskan buaya.

Dari empat definisi yang diberikan kamus dewan edisi keempat ini. Aku tak tahu UMNO ni bagaimana yang dimaksudkan oleh Kelab UMNO Kaherah. Cuma aku tak boleh nafikan ke"keramat"an UMNO ni. 50 tahun orang melayu ni anggap UMNO ni segalanya, tiada UMNO, tiada rezeki, tiada kerja, tiada tempat tinggal, tak pangkah UMNO hidup susah, nak senang pangkah UMNO, nak kerja pangkah UMNO, nak main JUDI pun UMNO bberi lesen. Boleh jadi la, mungkin ni yang dimaksudkan KERAmat oleh Kelab UMNO Kaherah kepada partinya.

3 ulasan:

  1. erm.....

    mungkin juga betul penjelasan ustaz tu... cuba fikir2kan kat mana KERAMAT nya kalau bawa ke jalan salah???

    Think about that???

    BalasPadam
  2. Keramat = Kera + Amat (Kera yang teramat)

    BalasPadam

Related Posts with Thumbnails
Kalami boleh dilanggan secara
Email atau pun RSS.


KEMPEN KIBARKAN BENDERA KELANTAN
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Kenapa aku kibarkan bendera Kelantan? [KLIK SINI]

Credit untuk DIMAN

Palestin & Tarbiah

Wasiat Sepuluh


1.Dirikanlah solat apabila saudara mendengar azan walau dalam apa keadaan sekalipun.

2.Bacalah alQur'an atau bacalah buku-buku atau dengarlah perkataan yang baik-baik atau berzikirlah kepada Allah dan janganlah membuang masa walau sedikit pun dalam perkara yang tiada faedah.

3.Berusaha dan bersungguh-sunggulah saudara untuk bertutur Bahasa Arab yang betul (fus-hah) kerana sesungguhnya itu adalah antara syi'ar-syi'ar Islam.

4.Janganlah banyak bertengkar dalam apa-apa perkara sekalipun kerana pertengkaran tidak memberi sebarang kebaikan.

5.Janganlah banyak ketawa kerana hati yang sentiasa berhubung dengan Allah itu sentiasa tenang lagi tenteram.

6.Janganlah bergurau kerana ummat yang berjuang itu tidak mengerti melainkan bersungguh-sungguh dalam semua perkara.

7.Janganlah saudara meninggikan suara lebih daripada kadar keperluan para pendengar kerana suara yang nyaring itu adalah suatu resmi yang sia-sia dan menyakiti hati orang.

8.Jauhilah mengumpat peribadi orang, mengecam pertubuhan-pertubuhan, dan janganlah bercakap melainkan yang boleh mendatangkan kebaikan.

9.Berkenal-kenalanlah dengan tiap-tiap saudaramu walaupun ia tidak meminta saudara berkenalan kerana asa gerakan dakwah kita ialah berkasih sayang dan berkenal-kenalan.

10.Kewajipan-kewajipan kita lebih banyak daripada masa yang ada. Oleh itu tolonglah saudaramu sendiri tenteng cara-cara bagaimana hendak menggunakan masa dengan berfaedah dan jika saudara mempunyai tugas sendiri, maka ringkaskanlah perlaksanaannya.

 

Rukun Bai'ah

1. Faham
2. Ikhlas
3. Amal
4. Jihad
5. Pengorbanan
6. Ketaatan
7. Thabat
8. Tajarrud
9. Ukhuwah
10. Thiqah

My Days

Komen-Komen

Arkib

Promo


Mahu Menjadi Ahli PAS? [klik sini]

Klik pada iklan untuk maklumat lanjut

Blog Aku Juga

Mata Rantai