"kalau tersinggung, memang sengaja. kalau marah, maafkan saja.
kalau suka, aku pun sama"


09 Mac 2008

Melayu "layu" kalahkan PAS di Perak, Selangor dan Perlis

Alhamdulillah, saya sangat bersyukur kepada Allah dengan keputusan Pilihanraya Umum ke 12 ini. Pas dan BA telah menguasai 5 negeri, namun dua negeri target sebelum ini Terengganu dan Perlis Masih berada di tangan BN, namun Allah memberi Selangor dan Perak sebagai ganti.

Kejutan yang besar PRU kali ini ialah suasana tsunami politik rakyat Malaysia tidak sama seperti tahun 1999. Dilihat hanya bangsa melayu dan sebahagian kecil Cina dan India bangkit dan melihat Terengganu jatuh di tangan PAS dan Kedah hampir jatuh juga di tangan PAS. PKR sebelum ini dilihat masih belum menyerlah di beberapa kawasan, kali ini membuat kejutan besar di beberapa buah negeri terutama di Selangor. DAP dilihat sangat beruntung kerana walaupun tidak banyak kerusi yang ditandingi tetapi kerusi-kerusi tersebut menang, terutama di Perak, Selangor, Melaka, Negeri Sembilan serta Johor.

Keadaan dilihat berbeza pada Parti Islam SeMalaysia, yang bertanding 19 Kerusi di Selangor tetapi hanya menang 8, juga di Perak sebanyak 21 kerusi PAS bertanding tetapi hanya menang 6 kerusi, Perlis 13 kerusi menang 1 kerusi. Berbanding DAP menyapu bersih 18 kerusi DUN yang mereka bertanding di Perak. Menang 13 kerusi dari 15 kerusi di Selangor. Kemenangan-kemenangan tersebut bukan sahaja menang dengan mejoriti sedikit, tetapi dengan mejoriti yang menjangkau hampir 1 ribu hingga 20 ribu.

Boleh dikatakan di sini, sebahagian besar rakyat dari golongan Cina dan India menunjukkan reaksi positif terhadap mana-mana parti oposisi. Tidak kira samada PAS, PKR mahupun DAP mereka memberi undi dengan tidak menoleh langsung terhadap Barisan Nasional. Bagaimanapun berbeza di kawasan mejoriti tinggi bangsa Melayu dilihat masih lagi tidur dengan angin perubahan ini sehinggakan mereka tidak peka dengan situasi semasa dengan tidak memberi undi kepada PAS di kawasan-kawasan tertentu seperti banyak di Perak dan Selangor.

Saya percaya DAP tidak boleh menafikan juga suara-suara hardcore dari PAS di kawasan-kawasan mereka memberikan mejoriti yang tinggi kepada DAP. Di sini DAP perlu bersikap realistik dalam menangani masalah setempat dengan tidak menafikan suara-suara tadi. Bagaimanapun Alhamdulillah syukur kepada Allah kerana DAP Perak menepati serta meletakkan sikap berhemah yang tinggi dengan bersama-sama bermesyuarat bersama PKR dan PAS dan mencalonkan wakil PAS sebagai calon MB bagi barisan rakyat di Perak. Angin perubahan ini perlu dinilai dari banyak sudut oleh semua parti opsisi dengan tidak meletakkan suara rakyat dibelakang seperti apa yang dilakukan oleh BN dahulu.

PAS sebagai sebuah gerakan Islam perlu memainkan peranan penting di kerusi DUN di negeri-negeri yang ada kerusi yang dimenanginya. Suarakan dan bangkitkan isu-isu penting di negeri masing. Juga negeri-negeri yang dimenangi seperti di 5 buah negeri tadi sebolehnya menggabungkan manefesto-manefesto yang dijanjikan supaya ianya terlaksana. Jangan dilayan sangat dengan kejutan ini, tetapi kena fikirkan bagaimana negari yang bakal dibentuk. Tuan Guru Dato Nik Abdul Aziz selaku Mursyidul Am PAS telah memberi peringatan awal kepada calon-calon PAS yang menang supaya kukuh dan berpegang dengan dasar dan agenda Islam yang dibawa. Walaupun tiada kerusi mejoriti PAS di Selangor dan Perak, namun isu-isu kepentingan Islam jangan dikesampingkan.

Apa yang telah PAS lakukan di Kelantan boleh dicontohi di negeri-negeri lain, namun 18 tahun PAS di Kelantan bukan mudah. Didikan rakyat dilihat dipandu oleh Menteri Besarnya sendiri. Minda Islam sememangnya ditanam cukup-cukup di Kelantan, peranan ini juga perlu dimainkan oleh negeri-negeri yang dimenangi PAS-BA.

Perkara-perkara penting yang saya lihat boleh diperjuangkan dan dilakukan perubahan di negeri-negeri pantai barat ini ialah berkenaan dengan kebajikan rakyat di sana. Isu-isu perkauman nampaknya tidak wujud, kerana dilihat perkongsian kuasa boleh dilakukan oleh PAS, PKR dan DAP. Perkara kebajikan yang penting ialah seperti:

1. Tol-tol yang berselerak di Selangor dan Kuala Lumpur
2. Kelab-kelab malam yang seperti cendawan tumbuh selepas hujan juga kilang arak Carlsberg di Shah Alam
3. Jenayah yang terlalu banyak di Selangor
4. Memperbaiki institusi-institusi penting seperti perbankan Islam, Jabatan serta Majlis Agama Islam

Saya merasakan perkara-perkara ini perlu dilakukan dahulu oleh BA dalam menangani isu rakyat. Pihak berkuasa seperti Polis dan BPR janganlah masih mengikut telunjuk BN yang telah pun ternafi 2/3 kuasa mereka di Parlimen. Kabajikan pegawai-pegawai kamu lebih terjamin insyaAllah dibawah BA.

Bagi Barisan Nasional yang ditunjangi UMNO, perlu sedar dan insaf. Tiada lain untuk diungkapkan di sini tidak lain apa yang diperingatkan oleh Tuan Guru Nik Abdul Aziz "kembali kepada Islam yang sebenar". Yang sudah itu sudahlah. Dunia ini kita menumpang yang Allah menciptanya, pandai-pandai kita masih lagi memerlukan bantuan Allah, kerana pandai kita ini pun Allah yang beri. Terpulang kepada Pak Lah selepas ini bagaimana. Tepuk dada tanya iman.

2 ulasan:

  1. Dah masuk 42 hari BA memerintah selangor especially....pasal saya kat Selangor, janji tinggal janji....manifesto sekadar manifesto..yang pasti dasar PAs dah berubah....projek babi mega yang dijunjung sedangkan sblm pilihanraya PRU 12....macam2 banner dan sepanduk PAS sepang mengatakan BN makan duit babi....kafir bersekongkol ngan MCA, MIC....tapi ngan DAP Halal....politik tetap politik....kalau kepentingan politik bole dikompromi ngan agama semestinya dari pembuat fatwa ulung...Hadi Awang. Harap serban aje besar....otak kecikkkk. Kalau kaum yang nabi Nuh dah laknat nak jadi imam besar....lagi ler tak rela......memang manusia mudah lupa...asal usul pun dah tak nak periksa....kalau tak kerana kepimpinan UMNO selama 50thn jgn ko nak rasa belajar sampai keluar negara.....tilik habis-habis....jangan taksub tak tentu pasal....ilmu dah diberi....akal dah ada...APA LAGI...PIKIR LAH NGAN RASIONAL

    BalasPadam
  2. Dalam masa 42 hari nak laksanakan semua janji. Akai ada?

    Dalam masa 50 tahun, UMNO janji untuk melayu, nak tolong melayu dalam DEB. Tapi Cina yang power.

    UMNO,MCA,MIC gabung melibatkan DASAR. Tiga2 parti tu komit dengan dasar sekular.

    PAS dalam agenda dakwahnya. Lihat sahaja kelab penyokong PAS bukan Islam semakin dapat tempat.

    Dasar tetap tak berganjak. Lihat kenyataan Mursyidul Am dan Timbalannya berkenaan dengan Negara Islam.

    Nama dah ler tak letak, guna anonymous. Pastu maki2 ulama. Aku pergi sampai luar negara pun bukan sebab UMNO, bukan kerana ada UMNO.

    Engkau cakap ni macam UMNO tu tuhan. Apa punya orang daaa..

    Tak matang langsung bercakap...

    BalasPadam

Related Posts with Thumbnails
Kalami boleh dilanggan secara
Email atau pun RSS.


KEMPEN KIBARKAN BENDERA KELANTAN
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Kenapa aku kibarkan bendera Kelantan? [KLIK SINI]

Credit untuk DIMAN

Palestin & Tarbiah

Wasiat Sepuluh


1.Dirikanlah solat apabila saudara mendengar azan walau dalam apa keadaan sekalipun.

2.Bacalah alQur'an atau bacalah buku-buku atau dengarlah perkataan yang baik-baik atau berzikirlah kepada Allah dan janganlah membuang masa walau sedikit pun dalam perkara yang tiada faedah.

3.Berusaha dan bersungguh-sunggulah saudara untuk bertutur Bahasa Arab yang betul (fus-hah) kerana sesungguhnya itu adalah antara syi'ar-syi'ar Islam.

4.Janganlah banyak bertengkar dalam apa-apa perkara sekalipun kerana pertengkaran tidak memberi sebarang kebaikan.

5.Janganlah banyak ketawa kerana hati yang sentiasa berhubung dengan Allah itu sentiasa tenang lagi tenteram.

6.Janganlah bergurau kerana ummat yang berjuang itu tidak mengerti melainkan bersungguh-sungguh dalam semua perkara.

7.Janganlah saudara meninggikan suara lebih daripada kadar keperluan para pendengar kerana suara yang nyaring itu adalah suatu resmi yang sia-sia dan menyakiti hati orang.

8.Jauhilah mengumpat peribadi orang, mengecam pertubuhan-pertubuhan, dan janganlah bercakap melainkan yang boleh mendatangkan kebaikan.

9.Berkenal-kenalanlah dengan tiap-tiap saudaramu walaupun ia tidak meminta saudara berkenalan kerana asa gerakan dakwah kita ialah berkasih sayang dan berkenal-kenalan.

10.Kewajipan-kewajipan kita lebih banyak daripada masa yang ada. Oleh itu tolonglah saudaramu sendiri tenteng cara-cara bagaimana hendak menggunakan masa dengan berfaedah dan jika saudara mempunyai tugas sendiri, maka ringkaskanlah perlaksanaannya.

 

Rukun Bai'ah

1. Faham
2. Ikhlas
3. Amal
4. Jihad
5. Pengorbanan
6. Ketaatan
7. Thabat
8. Tajarrud
9. Ukhuwah
10. Thiqah

My Days

Komen-Komen

Arkib

Promo


Mahu Menjadi Ahli PAS? [klik sini]

Klik pada iklan untuk maklumat lanjut

Blog Aku Juga

Mata Rantai