"kalau tersinggung, memang sengaja. kalau marah, maafkan saja.
kalau suka, aku pun sama"


14 April 2009

Saya Pernah Jatuh Cinta Dengan Maria

"Kalau saya bawa awak berjumpa paderi kami bagi membincangkan perkara ini bagaimana. awak setuju?"

"Tentu sekali, saya akan berbincang dengannya dengan apa yang saya tahu. Dengan izin Allah, saya akan membuatkan dia bersetuju dengan segala jawapan yang diberikan nanti dan kalaulah sebaliknya bererti apa yang ditanya sedikit pun tidak mendatangkan faedah, cuma sekadar ingin membangkang sahaja."

"Cukup! Saya mohon agar awak jangan mencaci paderi kami!"

"Sepatutnya Cik Maria, sayalah yang seharusnya memohon kemaafan. Saya tidak boleh mencaci mereka, kerana di kalangan mereka ada yang ikhlas kepada Allah. Kalaulah kata-kata saya tadi berbentuk cacian, maka saya tujukan kepada mereka yang membohongi agama kami, juga yang selewengkan agama Kristian sendiri."

"Maksud awak?"

"Ya, paderi-paderi awak telah selewengkan agama kristian kerana mereka mendakwa ianya sudah tidak sesuai dengan zaman sekarang. Saya harap awak jangan salah faham cik Maria. Saya tidak bermaksud untuk mencaci bangsa jerman atau paderi-paderi dari orang Kristian semua. Apa yang saya maksudkan ialah dalam dunia Kristian ada golongan yang cuba selewengkan setiap hukum yang tedapat dalam kitab Injil yang asal." Terang Abdul Wahab.

"Cukup! Abdul Wahab, cukup! Tak sanggup lagi saya mendengarnya. Saya akan aturkan pertemuan itu. Di sana nanti cakaplah apa yang awak ingin cakapkan!"

Aku terus meninggalkan Abdul Wahab dengan perasaan hampa.

Sedikit sedutan dari novel pertama dan mungkin terakhir yang saya baca, "Maria". Kerana saya bukanlah peminat novel. Saya baca ketika tahun pertama di Mesir tahun 2006. Saya membelinya di gerai ketika Muktamar Sanawi PMRAM. Ketika itu saya sekadar menjadi pemerhati. Hinggakan saya tak menghiraukan perjalanan muktamar dek kerana khusuk membaca. Orang kata ia ada 'daya penarik'. Tak percaya? Cubalah dapatkan!

Namun, saya anjurkan kepada peminat-peminat novel agar dapatkan novel ini segera. Saya sudah membacanya, dan menarik sekali jalan ceritanya.

"Antara atheis, kristian dan kebenaran Islam, tercipta sebuah memori seorang gadis eropah... MARIA"

Novel ini ditulis oleh Emine Uzqan Syenlikoghu, penulis terkemuka turki dilahirkan pada tahun 1953 di bandar Istanbul. Beliau sempat melalui zaman-zaman perubahan turki. Menjadi pengarah umum Majalah Mektup dari tahun 1985. Bergiat cergas dalam kegiatan Islam dan kesusasteraan antarabangsa. Beliau banyak menghasilkan karya-karya bermutu dan dipenjara beberapa kali kerana karya-karyanya. Beliau juga penuntut di Universiti Al Azhar, Fakulti Usuluddin.

Novel ini diterjemah oleh Ustaz Mohd Rofizi Dollah dari Kelantan. B.A (Hons) Bahasa Arab.

Ingin mendapatkannya? Sila ke Koperasi Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir. Kalau di Malaysia saya pernah melihat novel ini di gerai-gerai buku. Di kedai buku tak pasti.

Novel ini wajar dibaca bagi penggemar-penggemar novel Islam, juga kepada aktivis-aktivis dakwah dan gerakan Islam.

2 ulasan:

  1. Menarik. Namun wajar Ustaz menimbangkan hasrat membaca naskhah terjemahan Puan Emine yang lain terutamanya Weil China. Lebih membekas dan menarik bagi ana dari Maria.

    BalasPadam
  2. @ alqasam,

    Ada hajat di hati nak baca karya dia yang lain juga yang enta sebutkan tu. InsyaAllah ada masa ana memang nak dapatkan.

    BalasPadam

Related Posts with Thumbnails
Kalami boleh dilanggan secara
Email atau pun RSS.


KEMPEN KIBARKAN BENDERA KELANTAN
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Kenapa aku kibarkan bendera Kelantan? [KLIK SINI]

Credit untuk DIMAN

Follow ibnuali1949 on Twitter

Pro-Tajdid Segar

Palestin & Tarbiah

Wasiat Sepuluh


1.Dirikanlah solat apabila saudara mendengar azan walau dalam apa keadaan sekalipun.

2.Bacalah alQur'an atau bacalah buku-buku atau dengarlah perkataan yang baik-baik atau berzikirlah kepada Allah dan janganlah membuang masa walau sedikit pun dalam perkara yang tiada faedah.

3.Berusaha dan bersungguh-sunggulah saudara untuk bertutur Bahasa Arab yang betul (fus-hah) kerana sesungguhnya itu adalah antara syi'ar-syi'ar Islam.

4.Janganlah banyak bertengkar dalam apa-apa perkara sekalipun kerana pertengkaran tidak memberi sebarang kebaikan.

5.Janganlah banyak ketawa kerana hati yang sentiasa berhubung dengan Allah itu sentiasa tenang lagi tenteram.

6.Janganlah bergurau kerana ummat yang berjuang itu tidak mengerti melainkan bersungguh-sungguh dalam semua perkara.

7.Janganlah saudara meninggikan suara lebih daripada kadar keperluan para pendengar kerana suara yang nyaring itu adalah suatu resmi yang sia-sia dan menyakiti hati orang.

8.Jauhilah mengumpat peribadi orang, mengecam pertubuhan-pertubuhan, dan janganlah bercakap melainkan yang boleh mendatangkan kebaikan.

9.Berkenal-kenalanlah dengan tiap-tiap saudaramu walaupun ia tidak meminta saudara berkenalan kerana asa gerakan dakwah kita ialah berkasih sayang dan berkenal-kenalan.

10.Kewajipan-kewajipan kita lebih banyak daripada masa yang ada. Oleh itu tolonglah saudaramu sendiri tenteng cara-cara bagaimana hendak menggunakan masa dengan berfaedah dan jika saudara mempunyai tugas sendiri, maka ringkaskanlah perlaksanaannya.

 

Rukun Bai'ah

1. Faham
2. Ikhlas
3. Amal
4. Jihad
5. Pengorbanan
6. Ketaatan
7. Thabat
8. Tajarrud
9. Ukhuwah
10. Thiqah

Solawat!

My Days

Komen-Komen

Arkib

Promo


Mahu Menjadi Ahli PAS? [klik sini]

Klik pada iklan untuk maklumat lanjut

Blog Aku Juga

Mata Rantai