"kalau tersinggung, memang sengaja. kalau marah, maafkan saja.
kalau suka, aku pun sama"


31 Ogos 2010

Bingung

"Bagilah apa yang kau ada!" terjah budak arab pengemis di sisi aku. Sambil membawa beberapa tisu mulutnya bersuara lagi. "Bagilah apa yang kau ada! Aku nak berbuka puasa!" pintanya lagi dengan muka yang agak berkerut.

"Ni berapa?" tanya aku sambil menunjukkan tisu yang di bawanya. "Ni 50 sen sahaja!" Jelas budak ini. "Nah! Aku beli ini!" Aku membeli tisu yang dijualnya.

***

Aku ke kedai "Makkah" yang selalu aku kunjungi untuk mendapatkan barang-barang harian kerana kedainya tidak menjual barang-barang boikot. Satu-satunya kedai di kawasan Gamik ini yang faham berkenaan dengan apa itu boikot.

Pernah aku bertanyakan pakcik pemilik kedai tersebut "Kenapa pakcik tidak menjual Pepsi?". "Aku boikot" jelas beliau. Pernah juga di hari lain, anaknya yang mengambil alih giliran berniaga. Sambil tangannya memegang setin Pepsi, aku bertanya "Magdi! Kau tak jual Pepsi ke?" "Tak!" jawab Magdi. "Tu kau minum Pepsi!" aku mempersoalkan tindakan Magdi. "Ni aku beli kedai sebelah." jawabnya. "Kedai aku boikot!" tambah dia lagi sambil tersengih. Aku kebingunan.

***

"Bagilah apa yang kau ada!" terjah budak arab pengemis lagi. "Eh! Aku dah beri tadi! Kau lupa kah?" jelas aku. "Tahu, tapi bagilah apa yang kau ada sekarang, aku nak berbuka puasa!" jelasnya lagi. "Ish, tak bolehlah bagini! Aku seorang tak mampu nak bantu kau. Baik kau minta orang lain juga. Di sini sahaja sudah ramai yang boleh kau minta." jelas aku lagi.

"Tidak-tidak!" budak pengemis yang tidak mahu mendengar cakap aku. Kemudian menarik-narik bajuku. "Kau tak dengarkah apa yang aku cakap tadi?" bentak aku, yang sudah mula tidak senang dengan tindakan aku. Beberapa arab sekeliling melihat aku dengan budak ini. "Begini, aku seorang tak mungkin boleh membantu kau. Aku boleh membantu apa yang sedikit dari apa yang aku ada. Aku juga pelajar, juga susah seperti kamu." jelas aku.

"Tidak-tidak!" sekali lagi budak ini membuat tidak faham. "Kau tidak dengar apa aku cakap tadi? Tidak dengar?! Tidak dengar?!" bentak aku beberapa kali. Barulah dia beredar. Tetapi beredar dan berlari sambil ketawa. Aku kebingungan kali kedua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails
Kalami boleh dilanggan secara
Email atau pun RSS.


KEMPEN KIBARKAN BENDERA KELANTAN
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Kenapa aku kibarkan bendera Kelantan? [KLIK SINI]

Credit untuk DIMAN

Palestin & Tarbiah

Wasiat Sepuluh


1.Dirikanlah solat apabila saudara mendengar azan walau dalam apa keadaan sekalipun.

2.Bacalah alQur'an atau bacalah buku-buku atau dengarlah perkataan yang baik-baik atau berzikirlah kepada Allah dan janganlah membuang masa walau sedikit pun dalam perkara yang tiada faedah.

3.Berusaha dan bersungguh-sunggulah saudara untuk bertutur Bahasa Arab yang betul (fus-hah) kerana sesungguhnya itu adalah antara syi'ar-syi'ar Islam.

4.Janganlah banyak bertengkar dalam apa-apa perkara sekalipun kerana pertengkaran tidak memberi sebarang kebaikan.

5.Janganlah banyak ketawa kerana hati yang sentiasa berhubung dengan Allah itu sentiasa tenang lagi tenteram.

6.Janganlah bergurau kerana ummat yang berjuang itu tidak mengerti melainkan bersungguh-sungguh dalam semua perkara.

7.Janganlah saudara meninggikan suara lebih daripada kadar keperluan para pendengar kerana suara yang nyaring itu adalah suatu resmi yang sia-sia dan menyakiti hati orang.

8.Jauhilah mengumpat peribadi orang, mengecam pertubuhan-pertubuhan, dan janganlah bercakap melainkan yang boleh mendatangkan kebaikan.

9.Berkenal-kenalanlah dengan tiap-tiap saudaramu walaupun ia tidak meminta saudara berkenalan kerana asa gerakan dakwah kita ialah berkasih sayang dan berkenal-kenalan.

10.Kewajipan-kewajipan kita lebih banyak daripada masa yang ada. Oleh itu tolonglah saudaramu sendiri tenteng cara-cara bagaimana hendak menggunakan masa dengan berfaedah dan jika saudara mempunyai tugas sendiri, maka ringkaskanlah perlaksanaannya.

 

Rukun Bai'ah

1. Faham
2. Ikhlas
3. Amal
4. Jihad
5. Pengorbanan
6. Ketaatan
7. Thabat
8. Tajarrud
9. Ukhuwah
10. Thiqah

My Days

Komen-Komen

Promo


Mahu Menjadi Ahli PAS? [klik sini]

Klik pada iklan untuk maklumat lanjut

Blog Aku Juga

Mata Rantai