"kalau tersinggung, memang sengaja. kalau marah, maafkan saja.
kalau suka, aku pun sama"


28 Februari 2006

Dr Masyitah lagi..........

Duduk semeja peminum arak

TUGAS saya banyak berurusan dengan orang ramai. Biasanya selepas tugasan, ada disediakan jamuan atau makan oleh pihak penganjur. Dalam satu majlis makan malam, saya duduk semeja dengan rakan bukan Islam dan mereka ditawarkan arak manakala air buah bagi yang beragama Islam.

Saya pernah terbaca orang Islam dilarang duduk semeja dengan orang yang minum arak. Bagaimana pula halnya dalam kes seperti saya? Saya rasa tidak sopan jika meminta ditukarkan ke meja lain.

AISYAH Johor

JAWAPAN Dr Masitah

Dalam hal ini, saya suka membawakan enam golongan yang dilaknat Allah terhadap pengharaman arak iaitu pembuat, penjual, pembawa, pembeli, pelayan dan peminum. Walaupun golongan yang duduk semeja dengan peminum arak tidak dilaknat, perbuatan itu tidak digalakkan kerana boleh menimbulkan fitnah. Yang penting, tuan jangan sesekali menyentuh arak walau dipelawa atau diajak rakan semeja dan tidak perlu berpindah ke meja lain demi menjaga kemaslahatan bersama.

____________________________________________________
Ibnu Ali: untuk pengetahuan Cik Aisyah, Nak tau, Dr Masyitah ni pun duk semeja ngan diorang, bukan semeja jer, sekumpulan yang meluluskan kilang2 arak beroperasi, kedai2 arak, sampaikan tak mau boikot Carlsberg salah satu minuman arak syarikat Denmark!!! Lagiiiiiiiiiiii besar dosanya!!! Ni untuk sekadar pengetahuan Cik Aisyah laa.. Biar jelas, heh.. kalau tak jelas tanyala lagi Dr Masyitah ni, betul ke yang saya cakap ni..

1 ulasan:

  1. akmal, kenapa sidebar turun ke bawah? dah cek?

    dua, kenapa tak tambah shoutbox? myshoutbox.com ada, ana lbh suka pakai yg ni.

    BalasPadam

Related Posts with Thumbnails
Kalami boleh dilanggan secara
Email atau pun RSS.


KEMPEN KIBARKAN BENDERA KELANTAN
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Kenapa aku kibarkan bendera Kelantan? [KLIK SINI]

Credit untuk DIMAN

Palestin & Tarbiah

Wasiat Sepuluh


1.Dirikanlah solat apabila saudara mendengar azan walau dalam apa keadaan sekalipun.

2.Bacalah alQur'an atau bacalah buku-buku atau dengarlah perkataan yang baik-baik atau berzikirlah kepada Allah dan janganlah membuang masa walau sedikit pun dalam perkara yang tiada faedah.

3.Berusaha dan bersungguh-sunggulah saudara untuk bertutur Bahasa Arab yang betul (fus-hah) kerana sesungguhnya itu adalah antara syi'ar-syi'ar Islam.

4.Janganlah banyak bertengkar dalam apa-apa perkara sekalipun kerana pertengkaran tidak memberi sebarang kebaikan.

5.Janganlah banyak ketawa kerana hati yang sentiasa berhubung dengan Allah itu sentiasa tenang lagi tenteram.

6.Janganlah bergurau kerana ummat yang berjuang itu tidak mengerti melainkan bersungguh-sungguh dalam semua perkara.

7.Janganlah saudara meninggikan suara lebih daripada kadar keperluan para pendengar kerana suara yang nyaring itu adalah suatu resmi yang sia-sia dan menyakiti hati orang.

8.Jauhilah mengumpat peribadi orang, mengecam pertubuhan-pertubuhan, dan janganlah bercakap melainkan yang boleh mendatangkan kebaikan.

9.Berkenal-kenalanlah dengan tiap-tiap saudaramu walaupun ia tidak meminta saudara berkenalan kerana asa gerakan dakwah kita ialah berkasih sayang dan berkenal-kenalan.

10.Kewajipan-kewajipan kita lebih banyak daripada masa yang ada. Oleh itu tolonglah saudaramu sendiri tenteng cara-cara bagaimana hendak menggunakan masa dengan berfaedah dan jika saudara mempunyai tugas sendiri, maka ringkaskanlah perlaksanaannya.

 

Rukun Bai'ah

1. Faham
2. Ikhlas
3. Amal
4. Jihad
5. Pengorbanan
6. Ketaatan
7. Thabat
8. Tajarrud
9. Ukhuwah
10. Thiqah

My Days

Komen-Komen

Arkib

Promo


Mahu Menjadi Ahli PAS? [klik sini]

Klik pada iklan untuk maklumat lanjut

Blog Aku Juga

Mata Rantai