"kalau tersinggung, memang sengaja. kalau marah, maafkan saja.
kalau suka, aku pun sama"


21 Mac 2007

Mentaliti Mudah Bagi Melayu

Anda mahu dikenali sebagai siapa di dunia ini? Pertama sebagai Melayu? Atau sebagai Muslim? Atau sebagai warganegara Malaysia? Jawapannya atas diri anda sendiri. tak perlu beritahu saya.

Setelah hidup selama 24 tahun ini, sebagai manusia yang hidup dalam rumpun melayu Malaysia. Saya sedikit terpanggil untuk mengulas sedikit tentang orang melayu ini. Saya ada authoriti untuk komen bangsa melayu, sebab saya orang melayu. Ini tidak bermaksud saya seorang yang fanatik-melayu.

Apa yang saya ingin sebutkan tentang mentaliti melayu kita hari ini yang semakin cacamerba. Dalam hal-hal agama,sosial, politik, ekonomi dan lain-lain. Tidak kurang mereka ini suka mengambil peluang dari hal-hal tersebut, yang bermaksud "ambil kesempatan". Agak-agak boleh layan dengan kepala otak, perut dan kehendak mereka, maka itulah dipegang sampai bila-bila. Jarang nak fikir dahulu sebelum buat. Sebab fikir kat kepala lutut. Malang jadi manusia fikir dengan kepala lutut ni, mana tau nanti kena gaut susahlah nak fikir.

"Selagi Tok Guru Nik Aziz, Hj Hadi tak fatwa pelaburan internet haram, aku anggap halal!"

"Sikit-sikit haram! macam mana orang melayu nak maju? MLM haram? dahtu, apasal ustaz, ustazah berlambak yang masuk?"

"nak berlakon, tak boleh pegang-pegang susahlah!, macam mana kalau emak (watak emak, siti pulak tu yang berlakon) jatuh, pastu kita tengokkan ajer!"

"awak tahu tak! beristeri empat ini sunnah Nabi!"

"Malaysia ni kan negara Islam, apa nak lagi? masjid ada, universiti Islam ada, bank Islam ada, insurans Islam ada, sekolah Islam ada, apatah lagi pemimpin kita orang Islam!"

Saya malas nak sebut lagi, banyak lagi sebenarnya, tetapi ini sahaja contohnya yang saya nak bawa. Dengan contoh-contoh ini, mesti pernah terdengar ataupun terbaca di mana-mana. Malas nak ulas panjang sebenarnya.

Orang melayu fanatik betul nak ikut ustaz, sunnah pada perkara-perkara yang tak ganggu kepala otak, perut dan kehendak mereka. Oooo, time nak kahwin lagi, isu MLM, time tu lah nak ikut sunnah, ikut ustaz. Time solat jamaah, mengaji tak mahu pula nak ikut sunnah atau ustaz!

Orang melayu dalam hal-hal makan terutama kalau ada babi ke, wah! bukan main lagi dia marah. Tapi bab pegang-pegang nak belakon tak kesah plak. Padahal pegang perempuan yang bukan mahram tu lebih haramnya berbanding sentuh babi.

Orang melayu bila sebut pasal negara Islam bukan main lagi dia bangkang cakap orang! Tak bersyukurlah, negara kita aman damailah. Agak-agaknya kat London tiada sekolah Islam kot, tiada islamic banking kot, tiada pengajian islam kot kat universiti diorang, agaknya Muslim kat sana tak boleh pergi haji kot.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails
Kalami boleh dilanggan secara
Email atau pun RSS.


KEMPEN KIBARKAN BENDERA KELANTAN
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Kenapa aku kibarkan bendera Kelantan? [KLIK SINI]

Credit untuk DIMAN

Palestin & Tarbiah

Wasiat Sepuluh


1.Dirikanlah solat apabila saudara mendengar azan walau dalam apa keadaan sekalipun.

2.Bacalah alQur'an atau bacalah buku-buku atau dengarlah perkataan yang baik-baik atau berzikirlah kepada Allah dan janganlah membuang masa walau sedikit pun dalam perkara yang tiada faedah.

3.Berusaha dan bersungguh-sunggulah saudara untuk bertutur Bahasa Arab yang betul (fus-hah) kerana sesungguhnya itu adalah antara syi'ar-syi'ar Islam.

4.Janganlah banyak bertengkar dalam apa-apa perkara sekalipun kerana pertengkaran tidak memberi sebarang kebaikan.

5.Janganlah banyak ketawa kerana hati yang sentiasa berhubung dengan Allah itu sentiasa tenang lagi tenteram.

6.Janganlah bergurau kerana ummat yang berjuang itu tidak mengerti melainkan bersungguh-sungguh dalam semua perkara.

7.Janganlah saudara meninggikan suara lebih daripada kadar keperluan para pendengar kerana suara yang nyaring itu adalah suatu resmi yang sia-sia dan menyakiti hati orang.

8.Jauhilah mengumpat peribadi orang, mengecam pertubuhan-pertubuhan, dan janganlah bercakap melainkan yang boleh mendatangkan kebaikan.

9.Berkenal-kenalanlah dengan tiap-tiap saudaramu walaupun ia tidak meminta saudara berkenalan kerana asa gerakan dakwah kita ialah berkasih sayang dan berkenal-kenalan.

10.Kewajipan-kewajipan kita lebih banyak daripada masa yang ada. Oleh itu tolonglah saudaramu sendiri tenteng cara-cara bagaimana hendak menggunakan masa dengan berfaedah dan jika saudara mempunyai tugas sendiri, maka ringkaskanlah perlaksanaannya.

 

Rukun Bai'ah

1. Faham
2. Ikhlas
3. Amal
4. Jihad
5. Pengorbanan
6. Ketaatan
7. Thabat
8. Tajarrud
9. Ukhuwah
10. Thiqah

My Days

Komen-Komen

Arkib

Promo


Mahu Menjadi Ahli PAS? [klik sini]

Klik pada iklan untuk maklumat lanjut

Blog Aku Juga

Mata Rantai