"kalau tersinggung, memang sengaja. kalau marah, maafkan saja.
kalau suka, aku pun sama"


15 Mac 2007

UMNO Salah? PAS Betul!

Betulkah statement ini? UMNO Salah? PAS Betul!

Ramai di kalangan kita amat susah dalam mengluarkan statement sebegini. Agaknya takut bias dengan mana-mana pihak. Mungkin juga masih merasakan perlu masa untuk berfikir.

"Betul ke UMNO ni salah? bagaimanapun PAS aku akui betul dengan landasan perjuangannya"

Perdebatan antara parti-parti politik di Malaysia berpanjangan. Melihat sentimen yang selalu dimainkan adalah Melayu, Islam dan Kafir. Dalam perdebatan ini kita tidak terlepas dengan golongan ghuluw "pelampau" dalam jamaah.

Dalam UMNO ada pelampau. Tak dinafikan juga dalam PAS ada pelampau. Saya bagi contoh mudah untuk semua faham.

"Hudud? Buat apa hudud-hudud ni? Nati habis semua tangan orang kita potong! Sapa nak makan sup tangan datanglah ke Kelantan." dan, "UMNO kafir, munafik, zalim!!! Tak buat itu ini!"

Ini di antara skrip-skrip ucapan yang pernah saya baca dan dengar. Ini adalah contoh-contoh ucapan golongan pelampau yang ada di dalam UMNO mahupun PAS. Mahu diberitahu, golongan-golongan ini selalunya tak lama dalam medan politik Islam. Terutama apabila terjun dalam platform PAS. Mereka ini dilihat sekarang telah pun "memeluk" UMNO dan menjilat semula ludah-ludah mereka dahulu.

Pernah tengok Debat Olok-Olok antara UMNO (PAS) vs UMNO (UMNO)? Kalau belum jom datang rumah saya. Kita nonton semula. Dalam debat tersebut adalah dikalangan UMNO asli dan UMNO lompat. Di kalangan UMNO lompat mereka terdiri dari bekas-bekas pimpinan ghuluw dahulunya dalam PAS. Juga terdapat di UMNO asli. Senang cakap, mereka ini diperbudak-budakkan oleh pemimpin UMNO untuk berdebat dengan PAS. Satu cubaan yang baik.

Maka, kita boleh lihat golongan-golongan ghuluw ini tidak lama, dan terbantut visi perjuangan mereka. Namu tidak bagi UMNO, bahkan ramai golongan-golongan ghuluw ini diperlukan dalam UMNO. "Walaupun hidangan halal diberikan tetap nak cari yang haram".

Inilah yang menjadi titik bengik dalam perjuangan Islam. Sifat wasatiah (kesederhanaan) hendaklah ditekankan dalam aspek menyampaikan dakwah. Namun jangan sesekali kita berkompromi dalam hal-hal haram.

Sebagai contoh, judi itu haram TAPI ada lesen no hal. Arak itu haram TAPI ada lesen no hal. Hudud itu wajib TAPI tak sesuai zaman sekarang, macam zakat boleh la.

UMNO memplopori mazhab BIDA'AH DHOLALAH?

"Ye, solat itu wajib, puasa itu wajib, zakat itu wajib, haji itu wajib. Tapi hudud tu nanti lah dulu."

Kita guna undang-undang penjajah dalam mentadbir adalah bida'ah. Kita guna sistem perbankan konvensional adalah bida'ah. Kita membiarkan wanita-wanita Islam membuka aurat adalah bida'ah.

Setelah kesekian lama, ada di kalangan kita tak perasan bahawa UMNO sudah lama mempelopori perkara bida'ah ini. Namun banyak disentuh dalam hal-hal cabang dalam Islam. Tahrikul A'sobik, qunut, wirid lepas solat, sunat haiah. Dalam hal-hal kepimpinan negara banyak lagi hal-hal dasar, usul yang bukan cabang yang kita tak sentuh.

Imam Hassan Al Banna pernah meleraikan makmum-makmum yang bergaduh dalam menentukan rakaat solat tarawaih. Ada yang kata solat 20 rakaat ada yang kata 8 rakat sahaja, masing-masing bertekak dan bida'ah membida'ah. Al Banna meleraikan mereka menyuruh mereka solat sahaja di rumah dengan pendapat masing-masing. Apa yang boleh diambil pengajarannya ialah, bersatu itu hukumnya wajib, solat tarawaih itu sunat. Bergaduh dalam hal sunat itu hinggakan mencetuskan pergaduhan dan mewujudkan perpecahan yang haram di sisi Islam itu adalah kesan ketidakfahaman tentang perkara-perkara dasar dan cabang.

Inilah yang perlu ditekankan. Bermula dengan hal-hal dasar baru kita selesaikan yang cabang-cabang dulu. Kan dulu kita belajar sirah, imani Tuhan itu Allah, Muhammad itu Rasul. Barulah solat itu turun dan diwajibkan, pastu barulah hal-hal syariat lain diturunkan atau diwurudkan atau diijmakulamakkan.

Kita lihat UMNO lama dah memerintah Malaysia, natijahnya semakin ramai yang murtad, semakin ramai yang jadi mat, minah rempit, semakin ramai mat dadah. Ramai para ulama dah pesan nak selesaikan guna cara Islam. Bukan cara-cara bida'ah. Bila bida'ah jadi dholalah. Ini pantang ulama tegur skit tup duk melenting kata tu ulama PAS. Pembangkang apa barang! Nak bangkang sahaja kerjanya.

PAS dan strategi

"kita akan bubar PAS jika UMNO mengubah dasar pemerintahan kepada Islam yang syumul"
-YAB Tuan Guru Dato' Mursyidul Am PAS.

Inilah kerja PAS. UMNO kalau betul nak Islam kita sokong! Kita bubar PAS masuk UMNO belaka. Buat apa ada PAS kalau UMNO nak Islam? Tapi bukan Islam Hadhari ya. Tapi Islam Hakiki. Islam yang sederhana. Islam yang sederhana ni, yang haram kata haram dan yang halal kata halal. HALAM (halal+haram) tak diterima.

Agak-agak orang UMNO ni perasan tak dengan ucapan Tok Guru ni? Agaknya termuhasabahkah mereka? Namun inilah kesediaan PAS dengan UMNO. Bukan selamanya PAS berkondisikan pembangkang. PAS jadi ditubuhkan sebgai sebuah parti pun sebab ada ruang untuk berdakwah kepada kerajaan UMNO. Kondisi PAS amat berbeza dengan UMNO. Itu yang perlu kita fahami.

2 ulasan:

  1. Salam.

    Bagus tulisan saudara ni. Boleh semua bermuhasabah balik. Baik UMNO. Baik PAS.

    PAS hanya wasilah, kan?

    BalasPadam
  2. Alhamdulillah. Itulah sebaiknya. Setiap yang mengakui beriman wajib selalu muhasabah diri mereka.

    BalasPadam

Related Posts with Thumbnails
Kalami boleh dilanggan secara
Email atau pun RSS.


KEMPEN KIBARKAN BENDERA KELANTAN
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Kenapa aku kibarkan bendera Kelantan? [KLIK SINI]

Credit untuk DIMAN

Palestin & Tarbiah

Wasiat Sepuluh


1.Dirikanlah solat apabila saudara mendengar azan walau dalam apa keadaan sekalipun.

2.Bacalah alQur'an atau bacalah buku-buku atau dengarlah perkataan yang baik-baik atau berzikirlah kepada Allah dan janganlah membuang masa walau sedikit pun dalam perkara yang tiada faedah.

3.Berusaha dan bersungguh-sunggulah saudara untuk bertutur Bahasa Arab yang betul (fus-hah) kerana sesungguhnya itu adalah antara syi'ar-syi'ar Islam.

4.Janganlah banyak bertengkar dalam apa-apa perkara sekalipun kerana pertengkaran tidak memberi sebarang kebaikan.

5.Janganlah banyak ketawa kerana hati yang sentiasa berhubung dengan Allah itu sentiasa tenang lagi tenteram.

6.Janganlah bergurau kerana ummat yang berjuang itu tidak mengerti melainkan bersungguh-sungguh dalam semua perkara.

7.Janganlah saudara meninggikan suara lebih daripada kadar keperluan para pendengar kerana suara yang nyaring itu adalah suatu resmi yang sia-sia dan menyakiti hati orang.

8.Jauhilah mengumpat peribadi orang, mengecam pertubuhan-pertubuhan, dan janganlah bercakap melainkan yang boleh mendatangkan kebaikan.

9.Berkenal-kenalanlah dengan tiap-tiap saudaramu walaupun ia tidak meminta saudara berkenalan kerana asa gerakan dakwah kita ialah berkasih sayang dan berkenal-kenalan.

10.Kewajipan-kewajipan kita lebih banyak daripada masa yang ada. Oleh itu tolonglah saudaramu sendiri tenteng cara-cara bagaimana hendak menggunakan masa dengan berfaedah dan jika saudara mempunyai tugas sendiri, maka ringkaskanlah perlaksanaannya.

 

Rukun Bai'ah

1. Faham
2. Ikhlas
3. Amal
4. Jihad
5. Pengorbanan
6. Ketaatan
7. Thabat
8. Tajarrud
9. Ukhuwah
10. Thiqah

My Days

Komen-Komen

Arkib

Promo


Mahu Menjadi Ahli PAS? [klik sini]

Klik pada iklan untuk maklumat lanjut

Blog Aku Juga

Mata Rantai