"kalau tersinggung, memang sengaja. kalau marah, maafkan saja.
kalau suka, aku pun sama"


05 Julai 2008

Bodoh ke tak pandai?

"Wallahi, wabillahi saya tak meliwat"

Tak tahu nak cakap apa dah. Bodoh kah atau tidak pandai? Nak dikata bodoh ada PhD, nak kata tak pandai jadi mufti. Sebab itu ulama-ulama dahulu kebanyakkan mereka tidak mahu merima tanggungjawab sebagai mufti. Imam Ahmad dan Imam Syafei sanggup dipenjara dari menerima jawatan mufti. Dah jadi mufti buatlah kerja betul-betul. Buat kerja dengan ilmu yang ada tu. PhD yang ada itu buat apa? Pihak universiti tak nak tarik balikkah PhD mufti tu?

Sepanjang saya belajar dari tingkatan satu sekolah agama hingga sekarang, tidak pernah saya dengar dari mana-mana ulama atau baca dari mana-mana kitab, tertuduh dan penuduh dalam kes liwat/zina bermubahalah "bersumpah". Ini bukan kes li'an, ini kes tuduhan liwat. Dari segi perundangan Islam, hendaklah si pendakwa mempunyai 4 orang saksi lelaki lagi dipercayai untuk mendakwa. Jika gagal gugurlah dakwaan tersebut dan si pendakwa hendaklah dihukum. Kenapa dalam kes liwat Saiful ini tak di bawa ke mahkamah syariah? Dibicarakan mengikut undang-undang Islam. Kerana kedua-keduanya orang Islam.

Saya sangat menyokong kenyataan peguam Hanipa Maidin "Jika benar terdapat tuduhan liwat ke atas Anwar sekalipun, mana-mana pihak yang bersungguh meminta Anwar bersumpah dengan al-Quran sepatutnya perlu menuntut bahawa Anwar diadili dengan hukum al-Quran,". Ini sebenarnya dan sepatutnya dibuat. Tapi kecewa dengan kenyataan seorang mufti di negara ini supaya tertuduh dan mangsa bersumpah. Gila apa? Senang kerja hakim macam itu. Kalau semua kes boleh dibuat macam itu, mudah sekali. Saya pun nak jadi hakim.

"Saya tak bersalah! Itu Bohong! Saya maksum!"

Sekarang ini Malaysia dah cacamarba, tak tentu hala. Mana yang sepatutnya dilakukan, mana yang tidak. Kes Najib sepatutnya mahkamah dan polis tidak lengah-lengah. Ini mudah sahaja dengan buat kenyataan akhbar. "Pembohongan dahsyat", "Saya tidak bersalah" dan banyak lagilah. Mudahnya orang-orang yang berkuasa di Malaysia ini pijak undang-undang. Sudah berapa banyak sidang akhbar dibuat?

Suruhanjaya demi suruhanjaya ditubuh oleh Pak Lah tak berguna jika orang yang duduk dalam suruhanjaya tersebut "orang yang disuruh". Maka jadilah suruhantakjaya. Hahaha

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails
Kalami boleh dilanggan secara
Email atau pun RSS.


KEMPEN KIBARKAN BENDERA KELANTAN
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Kenapa aku kibarkan bendera Kelantan? [KLIK SINI]

Credit untuk DIMAN

Palestin & Tarbiah

Wasiat Sepuluh


1.Dirikanlah solat apabila saudara mendengar azan walau dalam apa keadaan sekalipun.

2.Bacalah alQur'an atau bacalah buku-buku atau dengarlah perkataan yang baik-baik atau berzikirlah kepada Allah dan janganlah membuang masa walau sedikit pun dalam perkara yang tiada faedah.

3.Berusaha dan bersungguh-sunggulah saudara untuk bertutur Bahasa Arab yang betul (fus-hah) kerana sesungguhnya itu adalah antara syi'ar-syi'ar Islam.

4.Janganlah banyak bertengkar dalam apa-apa perkara sekalipun kerana pertengkaran tidak memberi sebarang kebaikan.

5.Janganlah banyak ketawa kerana hati yang sentiasa berhubung dengan Allah itu sentiasa tenang lagi tenteram.

6.Janganlah bergurau kerana ummat yang berjuang itu tidak mengerti melainkan bersungguh-sungguh dalam semua perkara.

7.Janganlah saudara meninggikan suara lebih daripada kadar keperluan para pendengar kerana suara yang nyaring itu adalah suatu resmi yang sia-sia dan menyakiti hati orang.

8.Jauhilah mengumpat peribadi orang, mengecam pertubuhan-pertubuhan, dan janganlah bercakap melainkan yang boleh mendatangkan kebaikan.

9.Berkenal-kenalanlah dengan tiap-tiap saudaramu walaupun ia tidak meminta saudara berkenalan kerana asa gerakan dakwah kita ialah berkasih sayang dan berkenal-kenalan.

10.Kewajipan-kewajipan kita lebih banyak daripada masa yang ada. Oleh itu tolonglah saudaramu sendiri tenteng cara-cara bagaimana hendak menggunakan masa dengan berfaedah dan jika saudara mempunyai tugas sendiri, maka ringkaskanlah perlaksanaannya.

 

Rukun Bai'ah

1. Faham
2. Ikhlas
3. Amal
4. Jihad
5. Pengorbanan
6. Ketaatan
7. Thabat
8. Tajarrud
9. Ukhuwah
10. Thiqah

My Days

Komen-Komen

Arkib

Promo


Mahu Menjadi Ahli PAS? [klik sini]

Klik pada iklan untuk maklumat lanjut

Blog Aku Juga

Mata Rantai