"kalau tersinggung, memang sengaja. kalau marah, maafkan saja.
kalau suka, aku pun sama"


07 September 2009

Mandi kat bilik air jer

Al Kisah dari fadang fasir...


Burkini jadi isu di Mesir

LAWATAN ke Mesir membuatkan Omayma Mansour tergamam dan berasa Islam bukan sahaja tidak diterima di negara bukan Islam tapi juga di negara yang majoriti penduduknya menganut agama itu.

Ibu dua anak keturunan Mesir-Amerika itu terkejut apabila dilarang terjun ke dalam kolam renang untuk membantu anaknya dengan berpakaian Burkini, baju renang yang menutup seluruh tubuhnya ketika menginap di Hotel Moevenpick di bandar peranginan El Gouna, Hurghada.

Pengawal yang mengarahkan Omayma keluar daripada kolam serta-merta menegaskan dia tidak dibenarkan berenang dengan menggunakan burkini.

"Ini satu diskriminasi kepada wanita Islam yang ingin menutup aurat dan ia melanggar kebebasan hak beragama," tegasnya.

Pengurusan hotel itu turut memberi alasan tidak munasabah kepada Omayma ketika dia meminta penjelasan terhadap larangan itu.

"Saya rasa pengurusan hotel ini memandang rendah terhadap pakaian Islam dan mereka tidak mahu ia dilihat di perkarangan hotel lima bintang mereka," katanya.

Omayma pastinya tidak dapat menerima larangan seperti itu, lebih-lebih lagi di Mesir yang 90 peratus daripada 80 juta penduduknya menganut Islam.

Namun, insiden itu bukan yang pertama kerana pekerja hotel itu mengaku ada rakan sekerjanya dipecat kerana membenarkan wanita berburkini masuk kolam renang.

Wartawan Mesir, Nadia El-Awadi turut mengalami nasib sama di bandar peranginan Ain Sukhna. Lebih teruk lagi, Nadia yang bertindak meninggalkan hotel pertama berdepan masalah mencari hotel yang membenarkan di berenang di kolam dengan memakai burkini.

"Saya tidak faham menganapa keadaan senario ini berlaku. Saya lebih sedih kerana ia berlaku di Mesir, " kata Nadia, 40.

Ramai kini percaya kempen tertentu dilaksanakan oleh hotel dan pusat peranginan yang sering dikunjungi warga Barat untuk melarang memakai pakaian itu.

"Kami tidak berdepan masalah pelanggan memakai burkini tapi masalahnya, ada di antara bahan pakaian ini berbahaya untuk pemakainya," dakwa pengurus sebuah hotel lima bintang.

Namun, alasan itu ditentang mereka yang memakai burkini.

"Alasan itu tak masuk akal dan keterlaluan. Burkini yang saya pakai diperbuat daripada lykra, bahan sama yang diguna menghasilkan pakaian renang lain," tegas Omayma.

Penyelidik undang-undang Islam, Manal Youssef berkata, insiden itu menggambarkan percanggahan yang berlaku antara golongan sekular dan juga mereka yang ingin mengamalkan Islam.

"Meskipun kerajaan tidak melarang atau mengarahkan jenis pakaian yang patut dipakai, ia juga membiarkan pemilik hotel dan premis lain menentukan apa jua yang mereka ingin laksanakan terhadap pelanggan mereka," katanya.

Apapun, ramai pegawai agama menyatakan, pemilik hotel yang terletak di pantai indah berhadapan Laut Mediterranean dan Merah melaksanakan larangan untuk memuaskan hati pelancong Barat yang membanjiri negara itu setiap tahun.

"Hotel melakukannya untuk memuaskan hati pengunjung bukan Islam. Mereka melarang memakai burkini dan membenarkan pelancong Barat berenang separuh bogel," kata Nadia.

Tahun lalu, lebih 11 juta pelancong mengunjungi Mesir. Bank Pusat melaporkan industri pelancongan menghasilkan pendapatan RM37.28 bilion pada tahun lalu.

Tindakan Mesir itu bagaimanapun agak pelik kerana banyak negara Barat membenarkan wanita Islam berenang di kolam renang dengan memakai burkini.

Awal minggu ini, majlis bandaran Oslo, Norway membenarkan wanita Islam berburkini berenang di kolam renang awam. Ia turut dibenarkan di Australia, Britain dan Amerika Syarikat.
Mandi kat bilik air jer la... Nak bogel (walaupun makruh) pun takde sape larang...

2 ulasan:

  1. erm betullah..
    malaysia nih pon sama...bukan hotel 5 bintang pon..tp tak bg masuk kolam melainkan pakai baju barkini..ader ker patut...
    tak payah mandilaa..
    mandi kat bilik air jek ek..

    BalasPadam
  2. @ Nur Aliaa Ahmad,

    Kalau pun nak mandi ke asingkan kolam mandi. Kalau tak pakai bikini pun, orang laki nampak kan segan.

    BalasPadam

Related Posts with Thumbnails
Kalami boleh dilanggan secara
Email atau pun RSS.


KEMPEN KIBARKAN BENDERA KELANTAN
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Kenapa aku kibarkan bendera Kelantan? [KLIK SINI]

Credit untuk DIMAN

Palestin & Tarbiah

Wasiat Sepuluh


1.Dirikanlah solat apabila saudara mendengar azan walau dalam apa keadaan sekalipun.

2.Bacalah alQur'an atau bacalah buku-buku atau dengarlah perkataan yang baik-baik atau berzikirlah kepada Allah dan janganlah membuang masa walau sedikit pun dalam perkara yang tiada faedah.

3.Berusaha dan bersungguh-sunggulah saudara untuk bertutur Bahasa Arab yang betul (fus-hah) kerana sesungguhnya itu adalah antara syi'ar-syi'ar Islam.

4.Janganlah banyak bertengkar dalam apa-apa perkara sekalipun kerana pertengkaran tidak memberi sebarang kebaikan.

5.Janganlah banyak ketawa kerana hati yang sentiasa berhubung dengan Allah itu sentiasa tenang lagi tenteram.

6.Janganlah bergurau kerana ummat yang berjuang itu tidak mengerti melainkan bersungguh-sungguh dalam semua perkara.

7.Janganlah saudara meninggikan suara lebih daripada kadar keperluan para pendengar kerana suara yang nyaring itu adalah suatu resmi yang sia-sia dan menyakiti hati orang.

8.Jauhilah mengumpat peribadi orang, mengecam pertubuhan-pertubuhan, dan janganlah bercakap melainkan yang boleh mendatangkan kebaikan.

9.Berkenal-kenalanlah dengan tiap-tiap saudaramu walaupun ia tidak meminta saudara berkenalan kerana asa gerakan dakwah kita ialah berkasih sayang dan berkenal-kenalan.

10.Kewajipan-kewajipan kita lebih banyak daripada masa yang ada. Oleh itu tolonglah saudaramu sendiri tenteng cara-cara bagaimana hendak menggunakan masa dengan berfaedah dan jika saudara mempunyai tugas sendiri, maka ringkaskanlah perlaksanaannya.

 

Rukun Bai'ah

1. Faham
2. Ikhlas
3. Amal
4. Jihad
5. Pengorbanan
6. Ketaatan
7. Thabat
8. Tajarrud
9. Ukhuwah
10. Thiqah

My Days

Komen-Komen

Arkib

Promo


Mahu Menjadi Ahli PAS? [klik sini]

Klik pada iklan untuk maklumat lanjut

Blog Aku Juga

Mata Rantai