"kalau tersinggung, memang sengaja. kalau marah, maafkan saja.
kalau suka, aku pun sama"


26 September 2009

Mesir pusat perkaderan pembangkang! Apa masalah?

Korang bacalah sendiri artikel di blog saudara Faizal Sabhon. Tergelak aku. Dunia dihujung jari sekarang ni, masih ada pemikiran begini? Sudahlah berkongsi strateginya untuk mempengaruhi mahasiswa di Mesir. Dikatakan pula Mesir ni pusat perkaderan pembangkang.

Pertamanya, saya syorkan saudara Faizal duduk dalam realiti dan bukan fantasi. Benar, mungkin dek kerana lama sangat UMNO memerintah Malaysia, bunyi "pembangkang" tu macam jahat bunyinya. Padahal ianya kata lawan bagi pemerintah. Bila ada pemerintah ada pembangkang. Dari sudut demokrasi pun ianya dibenarkan. Malah Tun Dr Mahathir pun pernah mengatakan mesti ada pembangkang supaya ada check and balance.

Baik, suasana di Mesir khususnya masyarakat pelajar di sini. Sejak sekian lama mereka bernaung di bawah Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir (PMRAM). Sebelum wujud Kedutaan Malaysia lagi, bahkan PMRAM meminta kerajaan mewujudkan kedutaannya di Mesir.

Tak dinafikan, mereka yang lahir dari kem PMRAM ini, di Malaysia banyak mewarnai wajah-wajah pimpinan politik. Kebanyakan mereka menyertai kem parti behaluan kiri (menentang penjajah), antaranya Parti Kebangsaan Melayu Malaya, sebelum itu Hizbul Muslimin, Angkatan Wanita Sedar (AWAS), Barisan Tani SeMalaya (BATAS), dan banyak lagi.

Namun tidak kurang juga yang menyertai parti-parti politik berhaluan kanan (kawan British). Antaranya, Dr Yusuf Noor, Dr Abdul Hamid Othman, Wan Mokhtar Ahmad dan beberapa lagi dalam kem Parti Kebangsaan Melayu Bersatu (PEKEMBAR) atau UMNO. Kebanyakan mereka juga dalam saf Biro Agama UMNO. Ustaz Firdaus bekas imam masjid negara antaranya. Sejarah Biro Agama UMNO juga menceritakan bahawa mereka yang duduk dalam Biro ini tidak senang dengan pimpinan negara, terutama dalam soal judi, loteri dan beberapa program berunsurkan maksiat yang berjalan di muka bumi Malaya ketika itu. Mereka dan beberapa lagi persatuan Melayu di seluruh negara sepakat menubuhkan Persatuan Islam Se-Malaya dan akhirnya kepada Parti Islam Semalaysia (PAS) pada tahun 1951 (UMNO 1946). PAS bukanlah serpihan UMNO, ianya wujud dari kesedaran Islam para pejuang kemerdekaan dahulunya.

Ini realitik politik demokrasi dan sejarahnya. Berlaku hingga hari ini. Sejak pilihanraya 1955 PAS masih konsisten dan beberapa kerjasama politik dalam bentuk tahaluf siasi dijalankan dengan baik. Pernah bersama Parti Negara kemudian dikhianati, juga bersama Angkatan Perpaduan Ummah (APU) yang berjaya memerintah Kelantan penuh tahun 1990, kemudian Semangat 46 lenyap kembali bersama UMNO, hinggalah sekarang dalam Pakatan Rakyat (dahulu Barisan Alternatif). Juga beberapa kali bergerak sendiri tanpa sebarang pakatan.

Bukan nak bincang baik buruk PAS dalam pakatan atau bersendiri. Tetapi nak membawa Faizal supaya terbang jangan tinggi sangat. Terbang rendah sikit, lihat realiti. Saudara Faizal Sabhon boleh sahaja terus istiqamah dengan UMNO kesayangannya. Mungkin tiada yang iri hati pun jika satu hari nanti saudara jadi Presiden UMNO.

Sebenarnya Faizal lupa, dan mungkin cepat sangat buat telahan. Malah pukul rata mungkin. Sahabat-sahabat dari Kelab UMNO Mesir mesti tidak bersetuju dengan kenyataan Faizal. Juga sahabat dari ISMA atau dari ALAMI dan ABIM. Mereka ini juga dikaderkan bukan untuk menjadi pembangkang. Ternyata telahan Faizal tersilap.

Faizal terlupa, perkaderan ini bukan hanya di Mesir tetapi di seluruh dunia. Hatta di negara matahari terbit dan Russia sekalipun mereka balik ada yang menyokong pembangkang. Malah menjadi pimpinan profesional PAS. Di kalangan pimpinan PAS sendiri ramai dikalangan lepasan Amerika Syarikat, United Kingdom, Ireland, juga ramai yang lahir bahkan mejoriti mungkin dari universiti tempatan. Adakah Faizal nak katakan mereka-mereka ini lahir dari pusat perkaderan pembangkang?

Tapi hakikatnya ada juga bahkan ramai juga yang lepasan dari negara-negara ini menjadi pimpinan UMNO dan BN. Inilah realiti yang Faizal wajar lihat. Bahkan mungkin satu hari nanti UMNO jadi pembangkang, dan Kelab UMNO dihalau dari kedutaan dan terpaksa pula buat usul mengumpul dana bagi membina pejabat operasinya. Hal-hal seperti ini tidak mustahil. Bahkan mungkin setahun dua lagi.

Apa yang dirisaukan? Bukannya melahirkan mat-mat dadah, bohsia kurap, mat rempit atau kaki mabuk. Bahkan ini merupakan satu aktiviti sihat berlumba-lumba melakukan kebaikan. Aku harap Faizal bangun dari mimpi. Sekarang ni dah 2009.

Video dari warga Malaysia di UK.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails
Kalami boleh dilanggan secara
Email atau pun RSS.


KEMPEN KIBARKAN BENDERA KELANTAN
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Kenapa aku kibarkan bendera Kelantan? [KLIK SINI]

Credit untuk DIMAN

Palestin & Tarbiah

Wasiat Sepuluh


1.Dirikanlah solat apabila saudara mendengar azan walau dalam apa keadaan sekalipun.

2.Bacalah alQur'an atau bacalah buku-buku atau dengarlah perkataan yang baik-baik atau berzikirlah kepada Allah dan janganlah membuang masa walau sedikit pun dalam perkara yang tiada faedah.

3.Berusaha dan bersungguh-sunggulah saudara untuk bertutur Bahasa Arab yang betul (fus-hah) kerana sesungguhnya itu adalah antara syi'ar-syi'ar Islam.

4.Janganlah banyak bertengkar dalam apa-apa perkara sekalipun kerana pertengkaran tidak memberi sebarang kebaikan.

5.Janganlah banyak ketawa kerana hati yang sentiasa berhubung dengan Allah itu sentiasa tenang lagi tenteram.

6.Janganlah bergurau kerana ummat yang berjuang itu tidak mengerti melainkan bersungguh-sungguh dalam semua perkara.

7.Janganlah saudara meninggikan suara lebih daripada kadar keperluan para pendengar kerana suara yang nyaring itu adalah suatu resmi yang sia-sia dan menyakiti hati orang.

8.Jauhilah mengumpat peribadi orang, mengecam pertubuhan-pertubuhan, dan janganlah bercakap melainkan yang boleh mendatangkan kebaikan.

9.Berkenal-kenalanlah dengan tiap-tiap saudaramu walaupun ia tidak meminta saudara berkenalan kerana asa gerakan dakwah kita ialah berkasih sayang dan berkenal-kenalan.

10.Kewajipan-kewajipan kita lebih banyak daripada masa yang ada. Oleh itu tolonglah saudaramu sendiri tenteng cara-cara bagaimana hendak menggunakan masa dengan berfaedah dan jika saudara mempunyai tugas sendiri, maka ringkaskanlah perlaksanaannya.

 

Rukun Bai'ah

1. Faham
2. Ikhlas
3. Amal
4. Jihad
5. Pengorbanan
6. Ketaatan
7. Thabat
8. Tajarrud
9. Ukhuwah
10. Thiqah

My Days

Komen-Komen

Arkib

Promo


Mahu Menjadi Ahli PAS? [klik sini]

Klik pada iklan untuk maklumat lanjut

Blog Aku Juga

Mata Rantai