"kalau tersinggung, memang sengaja. kalau marah, maafkan saja.
kalau suka, aku pun sama"


01 November 2009

Malam 29 Oktober

1. Sampai di dataran Hayyu A'syir bersama Kamal dan Yahya. Nak ikuti majlis ramah mesra bersama Anwar Ibrahim (Ibrahim Bechah nama sebenar Anwar dalam mimpi aku hehe, nak tahu call aku ler). Bersama beliau Dr Badrul Amin dan Saifuddin Nasution. Aku terperasan kain rentang DESAK yang tertulis sokongan 3 tuntutan kepada pengarah JPMK hilang.

2. Aku terus ke rumah Selangor cari Alang (seorang mahasiswa Selangor yang menjadi AJK DESAK). Tanya YDP BKASM dia tak tahu. Jumpa mamat mana ntah dia kata pun tak tahu. Tengah-tengah berbual dengan sapa ntah aku lupa nama dia, lalu kelibat Alang nak ke rumah Selangor. "Nah! Alang, ni!" aku serahkan surat tandatangan-tandatangan budak-budak yang sokong DESAK pada dia.

3. "padan muka!" Alang sebut. "Apasal?" aku tanya. "Dapat sekat kat Syabrawi" jelas Alang. Aku tanya lagi "apasal?". "tu kain rentang kena ambil arab, dah lapor polis padan muka!" jelas Alang. Aku malas nak tanya lagi. Aku dah faham.

4. Lepak warong cafe Selangor sementara tunggu Dr Badrul Amin nak solat isyak dan hajat beramai-ramai. Layan coklat ais bersama Kamal dan Yahya. "Psst, ustaz akhmal nak tanya ka nanti?" ada sorang tanya aku. "Hajatnya macamtu lah." aku jawab. "Hmm jangan blame ya, biar kita sokong Pakatan Rakyat" jelas dia. Maybe dia AJK Gerakan Suara Rakyat, dia takut aku nak blame Anwar. "aish! Dok aih.." aku menafikan. Hehe.

5. Ceramah start, tapi aku ke cafe Pahang melantak nasi goreng. Sebab yang mula-mula ceramah mesti Along (Presiden SUARA). Malas nak dengar "goreng-goreng" (bak kata Ustaz Hairul) dia. Baik aku isi perut dulu, lapar. Majdi belanja, heh.

6. Dr Badrul Amin ceritalah pengalaman dia masa belajar di Mesir ni. Dia juga mengaku pernah menjawat jawatan sebagai salah seorang Badan Pengurus PMRAM tahun 81-82. Entah ya entah tidak aku pun tak tahu. Kena check semula. Dia kata PMRAM zaman dia ada "tongkat sakti" macam Nabi Musa kalau dihentak ke bumi terbelah laut merah. Dia umpamakan begitu. Aku tengok muka buka ISMA ternganga dan terlopong. Saifuddin Nasution macam biasa, ceramah yang berfakta tanpa membawa sebarang kertas dan catitan semuanya masih segar dalam kepala.

7. Mula Anwar ceramah. Macam-macam cerita, dari mula dia berpolitik dari ABIM bersama arwah Ustaz Fadzil Noor dan Hj Abdul Hadi hinggalah sekarang selaku Ketua UMUM PKR. Cerita fasal budak saiful tu sikit. Cerita fasal Pakatan rakyat sedikit. Dia ada sebut dia datang sini atas jemputan majlis bersama Liberal Demokrat sedunia. Kemudian dia akan ke Bombay India menghadiri Persidangan Islam.

8. Sesi soal jawab. Aku orang pertama. Nik Azran orang kedua. Hairul Nizam orang ketiga. Mamat rambut panjang orang keempat. Faizal Sabhon orang kelima. Zanki orang keenam dan seorang siswi yang terakhir.

9. Macam biasa, Faizal kena balik dengan Dr Badrul Amin dan Saifuddin Nasution juga. Anwar juga bagi nasihat sudah-sudahlah duduk dalam UMNO. "Saya ni dulu Timbalan Presiden UMNO juga pernah memangku Perdana Menteri" kelab-kelab ni apalah sangat.

10. Soalan aku ada tak berjawab. Mungkin dah banyak sangat, tak perasan. Sebab ulasan Dr Badrul Amin pun tak kukuh, dan nak bangkitkan soal Nakhaei masuk UMNO pun tak kena. Saifuddin mengangguk-ngangguk semasa aku menyoal, ingat dia nak jawab tapi tak juga. Syeikh Anwar Ibrahim pun tak jawab juga.

11. Cerita best fasal curi mencuri ni di sini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails
Kalami boleh dilanggan secara
Email atau pun RSS.


KEMPEN KIBARKAN BENDERA KELANTAN
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Kenapa aku kibarkan bendera Kelantan? [KLIK SINI]

Credit untuk DIMAN

Palestin & Tarbiah

Wasiat Sepuluh


1.Dirikanlah solat apabila saudara mendengar azan walau dalam apa keadaan sekalipun.

2.Bacalah alQur'an atau bacalah buku-buku atau dengarlah perkataan yang baik-baik atau berzikirlah kepada Allah dan janganlah membuang masa walau sedikit pun dalam perkara yang tiada faedah.

3.Berusaha dan bersungguh-sunggulah saudara untuk bertutur Bahasa Arab yang betul (fus-hah) kerana sesungguhnya itu adalah antara syi'ar-syi'ar Islam.

4.Janganlah banyak bertengkar dalam apa-apa perkara sekalipun kerana pertengkaran tidak memberi sebarang kebaikan.

5.Janganlah banyak ketawa kerana hati yang sentiasa berhubung dengan Allah itu sentiasa tenang lagi tenteram.

6.Janganlah bergurau kerana ummat yang berjuang itu tidak mengerti melainkan bersungguh-sungguh dalam semua perkara.

7.Janganlah saudara meninggikan suara lebih daripada kadar keperluan para pendengar kerana suara yang nyaring itu adalah suatu resmi yang sia-sia dan menyakiti hati orang.

8.Jauhilah mengumpat peribadi orang, mengecam pertubuhan-pertubuhan, dan janganlah bercakap melainkan yang boleh mendatangkan kebaikan.

9.Berkenal-kenalanlah dengan tiap-tiap saudaramu walaupun ia tidak meminta saudara berkenalan kerana asa gerakan dakwah kita ialah berkasih sayang dan berkenal-kenalan.

10.Kewajipan-kewajipan kita lebih banyak daripada masa yang ada. Oleh itu tolonglah saudaramu sendiri tenteng cara-cara bagaimana hendak menggunakan masa dengan berfaedah dan jika saudara mempunyai tugas sendiri, maka ringkaskanlah perlaksanaannya.

 

Rukun Bai'ah

1. Faham
2. Ikhlas
3. Amal
4. Jihad
5. Pengorbanan
6. Ketaatan
7. Thabat
8. Tajarrud
9. Ukhuwah
10. Thiqah

My Days

Komen-Komen

Arkib

Promo


Mahu Menjadi Ahli PAS? [klik sini]

Klik pada iklan untuk maklumat lanjut

Blog Aku Juga

Mata Rantai