"kalau tersinggung, memang sengaja. kalau marah, maafkan saja.
kalau suka, aku pun sama"


02 November 2009

Wahabi kena tangkap! SIS bila pula?

Baca Harakahdaily, tapi Harakahdaily bela Dr Asri. Baca pun tak seronok mana. Baca blog Ustaz Nasruddin Tantawi pun sama. Lemah kepala otak aku baca keratan ni:


"Saya sangat kesal...sedang JAIS boleh menumpukan operasi membenteras aktiviti maksiat dan mungkar yang masih berleluasa di negeri Selangor,"
Setiap jabatan agama di Malaysia ada pembahagian tugasnya. Bahagian penguatkuasaan juga banyak cabangnya. Alasan macam ni banyak kali aku dengar. Sebagai orang yang profesional tak boleh menyatakan sikap kita begitu. Lebih-lebih lagi ini melibatkan kuasa yang dimiliki oleh Jabaan Agama.


Aku cenderung bahawa penangkapan Dr Asri ni lebih kepada motif fahaman beliau. Beliau yang sememangnya popular sebagai ustaz wahabi (istilah dari golongan yang benci beliau dan fahamannya) ditangkap bukan atas motif politik. Tapi mungkin ada. Ramai datang back-up dia aku tengok kat akhbar internet. Marina Mahathir pun datang woo, Zainah Anwar (SIS) pun datang nak back-up. Siap Marina Mahathir beritahu pada wartawan:

"Kalau dikatakan mengamalkan fahaman Wahabi, mereka faham kah makna Wahabi itu? Mereka kena faham terlebih dahulu, barulah buat tuduhan," kata Marina dalam nada marah.

Alamak aci! Hang faham kah wahabi tu apa benda? Takkanlah pegawai JAIS tu nak sambung ceramah, jelaskan pasal wahabi kat penyokong depa? Itu belakang ceritalah. Tunggu masa hang pula dengan geng-geng SIS nak kena tangkap!

Cuma bagi aku, kesesuaian untuk memberkas Dr Asri dengan alasan ini masih belum boleh dilakukan. Memandangkan Malaysia bukanlah diperintah oleh orang Islam yang jelas pegangan akidahnya. Ini bukan zaman khilafah Islam. Dulu Ibnu Taimiyah ditangkap zaman khilafah Islam. Kalau Dr Asri kena tangkap kerana wahabinya, puak-puak UMNO lebih wajar ditangkap kerana fahaman sekularnya!


Ulasan Zamihan Al Ghari. Baca sini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails
Kalami boleh dilanggan secara
Email atau pun RSS.


KEMPEN KIBARKAN BENDERA KELANTAN
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Kenapa aku kibarkan bendera Kelantan? [KLIK SINI]

Credit untuk DIMAN

Palestin & Tarbiah

Wasiat Sepuluh


1.Dirikanlah solat apabila saudara mendengar azan walau dalam apa keadaan sekalipun.

2.Bacalah alQur'an atau bacalah buku-buku atau dengarlah perkataan yang baik-baik atau berzikirlah kepada Allah dan janganlah membuang masa walau sedikit pun dalam perkara yang tiada faedah.

3.Berusaha dan bersungguh-sunggulah saudara untuk bertutur Bahasa Arab yang betul (fus-hah) kerana sesungguhnya itu adalah antara syi'ar-syi'ar Islam.

4.Janganlah banyak bertengkar dalam apa-apa perkara sekalipun kerana pertengkaran tidak memberi sebarang kebaikan.

5.Janganlah banyak ketawa kerana hati yang sentiasa berhubung dengan Allah itu sentiasa tenang lagi tenteram.

6.Janganlah bergurau kerana ummat yang berjuang itu tidak mengerti melainkan bersungguh-sungguh dalam semua perkara.

7.Janganlah saudara meninggikan suara lebih daripada kadar keperluan para pendengar kerana suara yang nyaring itu adalah suatu resmi yang sia-sia dan menyakiti hati orang.

8.Jauhilah mengumpat peribadi orang, mengecam pertubuhan-pertubuhan, dan janganlah bercakap melainkan yang boleh mendatangkan kebaikan.

9.Berkenal-kenalanlah dengan tiap-tiap saudaramu walaupun ia tidak meminta saudara berkenalan kerana asa gerakan dakwah kita ialah berkasih sayang dan berkenal-kenalan.

10.Kewajipan-kewajipan kita lebih banyak daripada masa yang ada. Oleh itu tolonglah saudaramu sendiri tenteng cara-cara bagaimana hendak menggunakan masa dengan berfaedah dan jika saudara mempunyai tugas sendiri, maka ringkaskanlah perlaksanaannya.

 

Rukun Bai'ah

1. Faham
2. Ikhlas
3. Amal
4. Jihad
5. Pengorbanan
6. Ketaatan
7. Thabat
8. Tajarrud
9. Ukhuwah
10. Thiqah

My Days

Komen-Komen

Arkib

Promo


Mahu Menjadi Ahli PAS? [klik sini]

Klik pada iklan untuk maklumat lanjut

Blog Aku Juga

Mata Rantai