"kalau tersinggung, memang sengaja. kalau marah, maafkan saja.
kalau suka, aku pun sama"


04 Januari 2010

Di sini aku bermula

Bila masuk tahun baru masehi ini. Hal yang paling sibuk ialah sekolah kembali beroperasi apabila setalah lama di alam percutian. Bayangkan jika sepasang ibu bapa yang mempunyai 6 orang anak yang semuanya masih bersekolah. Apatah lagi jika anak-anak mereka hanya jarak umurnya setahun sahaja. Bagaimana agaknya mereka menguruskan keenam-enam anak mereka ya. Bayangkan kos persiapan anak-anak mereka. Kos buku dan seragam sekolah sahaja rasanya makan ribu banyaknya. Anak yang baru masuk daftar persekolahan semestinya semuanya baru, namun anak-anak lain juga mahukan yang baru sebelum sesi baru persekolahan bermula. Mahu tepuk dahi para ibu-bapa.

Namun, semuanya kan diuruskan samada baik atau tidak sahaja. Bagi para guru, semestinya tanggungjawab anda sebagai pendidik sekaligus ibubapa kedua mereka di sekolah perlu diteruskan. Mungkin ada guru yang mengeluh bila teringatkan sesi persekolahan kembali. Tiada lagi rehat-rehat panjang bersama keluarga. Bagi para guru yang baru pula, semestinya merasa teruja dengan tugas baru mereka. Kebetulan ramai sahabat-sahabat aku yang menjadi guru baru pada tahun ni, samada di sekolah-sekolah kerajaan mahupun sekolah agama rakyat, diharapkan dapat menjalankan tugas anda dengan ikhlas.

Aku teringat kisah aku dahulu ketika bermula bersekolah di Tadika Kemas di Plentong, Johor. Rasanya beberapa kali juga emak menunggu di sekolah kerana aku tak mahu berenggang dengan emak. Mahu menangis dan menjerit jika kelibat emak sudah tidak kelihatan. Hehe. Tapi lain jadinya bila sudah melangkah ke alam sekolah menengah. Aku bersekolah jauh dari rumah, duduk di asrama hingga makan 9 tahun juga lamanya. Malah hingga sekarang aku berjauhan dengan emak dan keluarga.

"Dulu bukan main takut lagi nak sekolah, sekarang jauh-jauh pula dia sekolah"

Hmm, setiap kali masuk sesi baru persekolahan sebenarnya setiap kali itu aku teringatkan dengan sekolah lama aku Madrasah Al Masriah di Simpang Renggam, Kluang. Sekolah yang memberi kesan mendalam terhadap perjalanan hidup aku sebagai seorang yang digelar Muslim. Sekolah ini adalah sekolah pembinaan fikrah Islamiah. Ianya mempunyai hadaf dan tujuan yang tersendiri. Di sini aku mempelajari apa itu Zikir al Makthurat, aku mengenali qiamullail, aku mengenali solat sunat rawatib dan aku mempelajari mengenakan serban yang aku sering lihat pemakaiannya melalui Ustaz Nor Ashid bin Sakib.

Namun yang paling istimewa ialah aku dapat mengenali insan-insan ikhlas yang mendidik aku di sekolah tersebut. Bayangkan sahaja, jika Mudir Ustaz Abdullah Hussin mengatakan guru-guru yang mengajar di sini sebenarnya tidak bergaji bahkan ianya hanya dipanggil upah sahaja kerana tak layak disebut sebagai gaji. Kadang-kadang gaji tidak menentu, rasanya seingat aku gaji para guru rata-rata hanya RM300 hingga RM500 sahaja. Malah kadang-kadang mereka yang banyak membantu menghulurkan sumbangan membangunkan madrasah ini.

Dari keringat mereka, dari tenaga mereka membancuh simen, membina bangunan sekolah. Mesin rumput pun kadang-kadang di kalangan mereka. Diadakan hari gotong royong perdana menjemput ibu bapa membina sekolah. Aduh barakah sekali sebenarnya madrasah ini.

Alhamdulillah, tahun berganti tahun, madrasah ini telah menerima bekalan air dan elektrik. Kerana pada zaman awal penubuhannya sehingga tahun akhir aku bersekolah di situ masih tidak menerima apa-apa bekalan air atau eletrik. Kami para pelajar dan guru hanya bergantung dengan air yang disedut dalam kolah yang dikorek dan elektrik yang dibekalkan dengan mesin penjanakuasa. Setiap jam 12 malam enjin ditutup, maka bergelaplah seluruh sekolah.

Teringat semasa enjin penjanakuasa tersebut mengalami kerosakan. Aku dan kawan-kawan keluar sekolah ke tempat punca mata air untuk mandi pada waktu awal subuh yang gelap di kawasan hutan dan ladang kelapa sawit. Tak terfikir dalam benak ini akan terjumpa babi hutan atau anjing liar, tetapi hanya terfikir tentang sedapnya mata air yang jernih, sejuk memancut di celah-celah bukit. Pada malam harinya kami berbekalkan cahaya bulan untuk menjamu selera, masing-masing keluar dari kantin mengusung dulang. Berbekalkan lilin melakukan kerja-kerja sekolah dan menghafaz quran.

Kantin madrasah hanya berbekalkan kayu api untuk menyediakan makanan. Menu yang paling melemahkan nafsu makan ialah "NAMI" (nasi + mi digoreng sama), tapi tetap kami balun. Malah aku pernah menggunakan strika arang untuk menggosok baju. Tapi itu pun seminggu sekali, malas juga nak menggosok baju hari-hari guna arang hehe.

Aku merasakan mahu menabur jasa di sekolah ini nanti. Tapi adakah aku sekuat "mereka"?


Klik pada gambar untuk lebih jelas

Tambahan:

1. Madrasah Al Masriyah ini di bawah kelolaan Parti Islam Semalaysia.

2. Antara bekas pelajarnya yang menuntut di Mesir sekarang ialah:
  • Aku (Kuliah Syariah Wal Qanun, Universiti Al Azhar, Kaherah)
  • Abul Bashar Md Khamis (Kuliah Syariah Wal Qanun, Universiti Al Azhar, Tanta)
  • Ridwan Ali (Kuliah Lughah Arabiah, Universiti Al Azhar, Kaherah)

1 ulasan:

  1. oit..apesal nama faizal sabhon x de..kan dia penah sekolah kat sekolah ni gaak..hehehee

    BalasPadam

Related Posts with Thumbnails
Kalami boleh dilanggan secara
Email atau pun RSS.


KEMPEN KIBARKAN BENDERA KELANTAN
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Kenapa aku kibarkan bendera Kelantan? [KLIK SINI]

Credit untuk DIMAN

Palestin & Tarbiah

Wasiat Sepuluh


1.Dirikanlah solat apabila saudara mendengar azan walau dalam apa keadaan sekalipun.

2.Bacalah alQur'an atau bacalah buku-buku atau dengarlah perkataan yang baik-baik atau berzikirlah kepada Allah dan janganlah membuang masa walau sedikit pun dalam perkara yang tiada faedah.

3.Berusaha dan bersungguh-sunggulah saudara untuk bertutur Bahasa Arab yang betul (fus-hah) kerana sesungguhnya itu adalah antara syi'ar-syi'ar Islam.

4.Janganlah banyak bertengkar dalam apa-apa perkara sekalipun kerana pertengkaran tidak memberi sebarang kebaikan.

5.Janganlah banyak ketawa kerana hati yang sentiasa berhubung dengan Allah itu sentiasa tenang lagi tenteram.

6.Janganlah bergurau kerana ummat yang berjuang itu tidak mengerti melainkan bersungguh-sungguh dalam semua perkara.

7.Janganlah saudara meninggikan suara lebih daripada kadar keperluan para pendengar kerana suara yang nyaring itu adalah suatu resmi yang sia-sia dan menyakiti hati orang.

8.Jauhilah mengumpat peribadi orang, mengecam pertubuhan-pertubuhan, dan janganlah bercakap melainkan yang boleh mendatangkan kebaikan.

9.Berkenal-kenalanlah dengan tiap-tiap saudaramu walaupun ia tidak meminta saudara berkenalan kerana asa gerakan dakwah kita ialah berkasih sayang dan berkenal-kenalan.

10.Kewajipan-kewajipan kita lebih banyak daripada masa yang ada. Oleh itu tolonglah saudaramu sendiri tenteng cara-cara bagaimana hendak menggunakan masa dengan berfaedah dan jika saudara mempunyai tugas sendiri, maka ringkaskanlah perlaksanaannya.

 

Rukun Bai'ah

1. Faham
2. Ikhlas
3. Amal
4. Jihad
5. Pengorbanan
6. Ketaatan
7. Thabat
8. Tajarrud
9. Ukhuwah
10. Thiqah

My Days

Komen-Komen

Arkib

Promo


Mahu Menjadi Ahli PAS? [klik sini]

Klik pada iklan untuk maklumat lanjut

Blog Aku Juga

Mata Rantai