"kalau tersinggung, memang sengaja. kalau marah, maafkan saja.
kalau suka, aku pun sama"


27 April 2010

Dr Jamil, Khairi, Zul dan Kamal sokong pembangkang?

Sebelum ini aku ada tulis berkenaan dengan apa itu pembangkang dan pemerintah, terutama dari sudut sistem demokrasi yang wujud. Tetapi apa yang berlaku hari ini di Mesir tidak menunjukkan demokrasi itu tidak berjalan dengan baik. Kenapa? Sebab demokrasi ini ciptaan manusia, undang-undang di dalamnya tidak maksum dan banyak cacat celanya. Bahkan ianya boleh dipersetankan begitu sahaja bagi penggemar demkrasi.

Aku mengaji bidang undang-undang Islam yang mana dalam bidang ini banyak sekali
pandangan-pandangan berbeza dari kalangan ulama-ulama Islam ulung. Tetapi aku tidak melihat ianya satu perbalahan apatah lagi mazhab ini menafikan pandangan mazhab lain. Kesemuanya ada hujah yang dibentangkan dengan baik dari sumber yang sama iaitu Al Quran dan Sunnah Nabi SAW.
Gambar 1: Dr Jamil dengan bangga mengecat bilik gerakan Kelab UMNO Kaherah.

Baik, melihat dari aspek kepelbagaian pandangan ini semestinya kita selaku orang yang memerhati tidak dapat tidak membuat pertimbangan dengan neraca yang baik. Ini dinamakan muazanat. Pertimbangan ini yang kadang-kadang jika kita tidak lihat dari kacamata syarak menjadikan kita tergelincir dalam memilih atau menerima sesuatu pandangan. Namun hal ini tetapi terjadi! Samada mereka ini datang dari pengajian Islam dan pengajian profesional yang lain mereka ini kadang-kadang jadi penggemar kepada pandangan salah.

Lihat dengan suasana mahasiswa di Mesir. Keadaan mereka yang duduk di KBMK dan JPMK "kadang-kadang" mempersetankan sahaja nilai demokrasi itu. Malah mungkin apa yang difahami mereka ialah "DEMOKRASI ITU IALAH UMNO MEMERINTAH MALAYSIA", UMNO ialah KBMK dan JPMK, pandangan lain selain UMNO dianggap terbatal walaupun datang dari rakyat Malaysia. Tetapi kalau kita lihat realiti yang berlaku sekarang ialah tidak sama. Kelantan sudah sampai 20 tahun PAS memerintah, manakala UMNO sudah lebih 50 tahun memerintah Malaysia. Sifirnya UMNO pemerintah bagi kerajaan persekutuan dan PAS ialah pemerintah bagi Negeri Kelantan. Manakala UMNO PEMBANGKANG di negeri Kelantan dan PAS PEMBANGKANG bagi peringkat persekutuan.


Aku berulang kali menyatakan hal ini dalam blog. Malah semasa bertemu bekas MB Selangor Muhammad Taib, dan pihak Dr Jamil dan En Zul sendiri aku menyatakan hal yang sama. Tetapi hal mempersetankan demokrasi ini tetap dilakukan. Malah hubungan diplomasi dan kebajikan antara JPMK dan mahasiswa ini semakin lama semakin membarah dek kerana dua tiga orang yang duduk di JPMK tidak menjalankan tugas dengan baik, apatah lagi dengan PMRAM.

Isu Kutub Sittah merupakan permulaan perseteruan mereka dengan PMRAM hingga kini. Malah semasa kedatangan MB Johor ke Mesir tempohari mereka bersama Kelab UMNO membuat laporan yang entah dari mana kesahihan kajian mereka menjadikan MB memberi kata dua kepada Pegawai Kebajikan Pelajar Johor, dan ada exco kerajaan negeri yang bertanyakan siapakah pelajar-pelajar yang menyokong pembangkang? sementara meminta laporan kegiatan politik para pelajar di sini. Tersentak sekejap pegawai Johor. Baru nampak agaknya siapa mereka yang dinamakan pegawai-pegawai JPMK. Membuat masalah pula kepada BKPJM yang berdaftar dengan KBMK dengan merobek hunbungan BKAN dan kerajaan negeri.
Gambar 2: Encik Kamal, Encik Jamil dan Encik Khairi dipejabat Kelab UMNO!

Adakah kerana mereka yang menyokong pembangkang layak dinafikan hak mereka sebagai rakyat Malaysia di Mesir? Jika begitu nilainya? Apa perlunya wujud sistem demkrasi ini? Buat apa diluluskan pendaftaran parti-parti politik? Kan untung besar jika UMNO sahaja yang boleh berdaftar sebagai parti politik.


Cerita ARMA. Sebelum ini nak dihalau budak-budak ARMA. Kemudian tak jadi. Sekarang ini ahli PMRAM dan KPKM pula dilarang duduk ARMA. Ini kerana dua-dua pertubuhan ini merupakan pertubuhan haram tidak berdaftar dengan KBMK. Apatah lagi ada undang-undang baru yang menekan kewangan penghuni ARMA. Menempelak pula pelajar-pelajar miskin di sana. Tersentak mereka ini! Baru terperasan jiwa dan sanubari "baik" yang ada dalam hati pegawai-pegawai JPMK. Mulai hari ini aku menyeru JKP DMAK buat tindakan susulan! Demokrasi kamu dicabul! Kebajikan kamu dicabul! Kamu semua ada maruah!

Aduh! Melayu ni bila agaknya nak berubah? Bila dah terhantuk baru nak bertindak kah? Yang duduk di KBMK dan JPMK semuanya macam melayu. Sedarlah! yang membuat masalah kepada kamu di sini merupakan mereka yang selalu laungkan HIDUP MELAYU!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails
Kalami boleh dilanggan secara
Email atau pun RSS.


KEMPEN KIBARKAN BENDERA KELANTAN
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Kenapa aku kibarkan bendera Kelantan? [KLIK SINI]

Credit untuk DIMAN

Palestin & Tarbiah

Wasiat Sepuluh


1.Dirikanlah solat apabila saudara mendengar azan walau dalam apa keadaan sekalipun.

2.Bacalah alQur'an atau bacalah buku-buku atau dengarlah perkataan yang baik-baik atau berzikirlah kepada Allah dan janganlah membuang masa walau sedikit pun dalam perkara yang tiada faedah.

3.Berusaha dan bersungguh-sunggulah saudara untuk bertutur Bahasa Arab yang betul (fus-hah) kerana sesungguhnya itu adalah antara syi'ar-syi'ar Islam.

4.Janganlah banyak bertengkar dalam apa-apa perkara sekalipun kerana pertengkaran tidak memberi sebarang kebaikan.

5.Janganlah banyak ketawa kerana hati yang sentiasa berhubung dengan Allah itu sentiasa tenang lagi tenteram.

6.Janganlah bergurau kerana ummat yang berjuang itu tidak mengerti melainkan bersungguh-sungguh dalam semua perkara.

7.Janganlah saudara meninggikan suara lebih daripada kadar keperluan para pendengar kerana suara yang nyaring itu adalah suatu resmi yang sia-sia dan menyakiti hati orang.

8.Jauhilah mengumpat peribadi orang, mengecam pertubuhan-pertubuhan, dan janganlah bercakap melainkan yang boleh mendatangkan kebaikan.

9.Berkenal-kenalanlah dengan tiap-tiap saudaramu walaupun ia tidak meminta saudara berkenalan kerana asa gerakan dakwah kita ialah berkasih sayang dan berkenal-kenalan.

10.Kewajipan-kewajipan kita lebih banyak daripada masa yang ada. Oleh itu tolonglah saudaramu sendiri tenteng cara-cara bagaimana hendak menggunakan masa dengan berfaedah dan jika saudara mempunyai tugas sendiri, maka ringkaskanlah perlaksanaannya.

 

Rukun Bai'ah

1. Faham
2. Ikhlas
3. Amal
4. Jihad
5. Pengorbanan
6. Ketaatan
7. Thabat
8. Tajarrud
9. Ukhuwah
10. Thiqah

My Days

Komen-Komen

Arkib

Promo


Mahu Menjadi Ahli PAS? [klik sini]

Klik pada iklan untuk maklumat lanjut

Blog Aku Juga

Mata Rantai