"kalau tersinggung, memang sengaja. kalau marah, maafkan saja.
kalau suka, aku pun sama"


19 April 2010

Memang tak nak jadi pembangkang!

Sempena kedatangan DYMM Sultan Johor di Mesir untuk merasmikan Asrama Baru pelajar Johor di sini. Bermacam-macam cerita panas. Cerita yang membuatkan semakin panas di musim panas ni. Aku salah seorang rakyat Johor yang tidak menghadiri program tersebut. Tiada sebarang spekulasi kenapa aku tak datang. Walaupun banyak cerita yang aku dengar yang mengatakan aku merajuk. Aku pun sengehlah. Merajuk apa sebab pun tak tahu. Yang sebenarnya memang malas nak datang. Apatah lagi nak menghadap muka-muka yang aku sendiri tiada daya untuk melihatnya.

Ada cerita Nadi UMNO jumpa Menteri Besar Johor. Bagi keputusan kaji selidik mereka kepada MB. Mengatakan 90% pelajar Johor di Mesir menyokong pembangkang! Apatahlagi, teks ucapan Tuanku Sultan pun ada iras-iras macam ucapan ketua cawangan UMNO. Nampak dah Sultan digunakan UMNO Johor. Mungkin tak perasan apa yang tertulis agaknya. Tuanku menasihatkan supaya pelajar-pelajar di sini jangan jadi pembangkang kepada kerajaan yang ada sekarang. Banyak sumbangan kerajaan dah beri sekarang ni.

Aku macam tak percaya. Terutama culaan Nadi UMNO Mesir kepada MB tu. Aku rasa macam aku seorang sahaja yang sokong pembangkang tapi tak tahulah Ustaz Faizal Sabhon bagaimana ya. Macamana boleh datang 90%? Hebat mereka ni buat kajian. Aku dengar berita ini dari kawan-kawan. Aku jawab, memang tak nak jadi pembangkang. Nak jadi pemerintah pula, lama sangat pegang title pembangkang ni.

Cerita pembangkang-pemerintah ni cerita basi zaman kuno demokrasi. Bahkan ianya merupakan satu hal yang fitrah kejadian manusia, juga fitrah dari fahaman Islam yang soheh yang tidak menerima idelogi lain selain Islam. Apa nak pelik ada pembangkang dan ada yang menyokong pembangkang? Itu fitrah. Aku lebih pelik kalau pemerintah kena tipu dengan budak-budak hingusan UMNO. Dahlah berhingus meleleh-leleh tak mahu lap pula. MB pun kena tipu dengan budak-budak UMNO ni. Pelik-pelik.

Kemudian, ada pula kes baru aku dengar. Pegawai kedutaan atau JPMK atau yang seumpananya menghalau Presiden PMRAM Ustaz Shahrizan dan Presiden PERUBATAN dari meja yang mereka duduk bersama. Kepala otak aku panas. Hati aku mendidih bila puak-puak ni buat hal yang langsung tidak profesional. Satu lagi bukannya majlis mereka yang buat hal kepada tetamu lain. Presiden PMRAM diundang sebagai tetamu jemputan VIP. Bukannya budak sekolah rendah yang senang-senang diherdik. Kurang ajar betul! Aku tak tahu siapa yang cakap macam tu, tapi ni laporan dari AJK yang terlibat dalam dewan. Terpaksalah mereka berdua ni beralih ke meja lain bersama tetamu wanita lain. Orang macamni nak kita harapkan selesaikan masalah pelajar? Jangan mimpilah!

Program terdekat ni! Jangan lupa!

Klik gambar untuk lebih jelas

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails
Kalami boleh dilanggan secara
Email atau pun RSS.


KEMPEN KIBARKAN BENDERA KELANTAN
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Kenapa aku kibarkan bendera Kelantan? [KLIK SINI]

Credit untuk DIMAN

Palestin & Tarbiah

Wasiat Sepuluh


1.Dirikanlah solat apabila saudara mendengar azan walau dalam apa keadaan sekalipun.

2.Bacalah alQur'an atau bacalah buku-buku atau dengarlah perkataan yang baik-baik atau berzikirlah kepada Allah dan janganlah membuang masa walau sedikit pun dalam perkara yang tiada faedah.

3.Berusaha dan bersungguh-sunggulah saudara untuk bertutur Bahasa Arab yang betul (fus-hah) kerana sesungguhnya itu adalah antara syi'ar-syi'ar Islam.

4.Janganlah banyak bertengkar dalam apa-apa perkara sekalipun kerana pertengkaran tidak memberi sebarang kebaikan.

5.Janganlah banyak ketawa kerana hati yang sentiasa berhubung dengan Allah itu sentiasa tenang lagi tenteram.

6.Janganlah bergurau kerana ummat yang berjuang itu tidak mengerti melainkan bersungguh-sungguh dalam semua perkara.

7.Janganlah saudara meninggikan suara lebih daripada kadar keperluan para pendengar kerana suara yang nyaring itu adalah suatu resmi yang sia-sia dan menyakiti hati orang.

8.Jauhilah mengumpat peribadi orang, mengecam pertubuhan-pertubuhan, dan janganlah bercakap melainkan yang boleh mendatangkan kebaikan.

9.Berkenal-kenalanlah dengan tiap-tiap saudaramu walaupun ia tidak meminta saudara berkenalan kerana asa gerakan dakwah kita ialah berkasih sayang dan berkenal-kenalan.

10.Kewajipan-kewajipan kita lebih banyak daripada masa yang ada. Oleh itu tolonglah saudaramu sendiri tenteng cara-cara bagaimana hendak menggunakan masa dengan berfaedah dan jika saudara mempunyai tugas sendiri, maka ringkaskanlah perlaksanaannya.

 

Rukun Bai'ah

1. Faham
2. Ikhlas
3. Amal
4. Jihad
5. Pengorbanan
6. Ketaatan
7. Thabat
8. Tajarrud
9. Ukhuwah
10. Thiqah

My Days

Komen-Komen

Arkib

Promo


Mahu Menjadi Ahli PAS? [klik sini]

Klik pada iklan untuk maklumat lanjut

Blog Aku Juga

Mata Rantai