"kalau tersinggung, memang sengaja. kalau marah, maafkan saja.
kalau suka, aku pun sama"


18 Mac 2006

Muntada Islam Hadhari!!!

[islamhadhari.net] Selalunya mahasiswa yang mengaji dalam bidang agama di Timur Tengah sering dilabelkan sebagai pro-pembangkang. Ini disebabkan oleh lawatan kerap secara tidak rasmi dari tokoh-tokoh politik berkaca mata hijau yang cuba mendekati mahasiswa di sana dengan memutar belit isu untuk mendapat sokongan. Pun begitu, pendapat ini sebenarnya salah sama sekali apabila kunjungan YB Dato? Dr. Mashitah Ibrahim ke Universiti Al-Azhar seminggu yang lalu disambut ribuan mahasiswa-mahasiswi Malaysia dengan cukup meriah.

[Ibnu Ali] Tengoklah fitnah yang depa buat ni? ntah ape.. "berkacamata hijau"? ape? Jadinya diorang datang ape? Hasut ke tak? Putar putar belit ape ntah? Hang yang sedang dibelit dengan fahaman sekular ade ler!!! Alaaa.. sapelaa yang wat ayat camni??? pusing2 kena batang hidung sendiri.. Resional laa sikit!!! Memang aku pun pi sambut dengan meriah, takkan kami nak memunggungkan orang dari Malaysia? Kami pun bertamadun, berakhlak.. ape kiranya kami pro pembangkang? ape kiranya kami pro-kerajaan? Masing2 ade pandangan masing2!! Kami bukan pak turut!! Depan mata kami terhidang dengan fakta2 kebenaran.. ntah ape2...

[islamhadhari.net] Kehadiran beliau membawa bersama organisasi tertinggi Kelab Islam Hadhari Universiti Malaya untuk berdialog secara interaktif dengan para mahasiswa di sana sambil bertukar-tukar pandangan. Mereka yang berada di Mesir dapat melepaskan rindu kepada tanah air dengan kehadiran delegasi tersebut.

[Ibnu Ali] Rindu? hehehe.. memang kami rindu sesangat.. Bukan bertukar-tukar pandangan, just pandangan depa jer nak kami ikut.. Bila kami utarakan pandangan lain aje responnya.

[islamhadhari.net] Di Mesir, sebanyak 5 siri Dialog telah dijalankan bersama YB Dato? Dr. Mashitah Ibrahim yang dihujani pelbagai soalan mengenai isu semasa yang berlaku di tanah air. Penjelasan beliau diterima baik dan rasional serta mendapat tepukan gemuruh dari mahasiswa Al-Azhar.

[Ibnu Ali] Hehehe.. ni satu lagi, kami semua geleng kepala dengan penjelasan beliau, ade sekali berkenaan dengan nilai-nilai islam yang diterapkan sejak merdeka sudah 50tahun, dia kata tak lama, kami ramai2 membalas "laaaamaaaa!!!".. beberapa kali. Yang mendapat tepukan gemuruh bukan dari jawapan dia, tapi bentuk soalan yang diajukan kepada beliau yang mendapat tepukan gemuruk. baik punya cilok penulis ni!!!

[islamhadhari.net] Yang lebih penting, beliau juga telah berjaya membawa gelombang Islam Hadhari ke sana untuk didukungi oleh para pelajar yang mahir dalam bidang agama. Akhirnya, Muntada Islam Hadhari telah berjaya ditubuhkan di Mesir sebagai sebuah persatuan yang mementingkan akademik dan daya kepimpinan yang jitu. Persatuan ini akan menjadi ?duta kecil? Islam Hadhari di Timur Tengah bagi membantu aspirasi negara memajukan umat Islam di peringkat global. Penyertaan dan sokongan yang baik telah ditunjukkan oleh para mahasiswa di sana termasuk beberapa kelab-kelab lain seperti Kelab UMNO Kaherah yang memberi sokongan moral. Diharapkan dengan lahirnya satu persatuan baru ini dapat menggalakkan lahirnya ramai pelapis pemimpin Islam di masa akan datang. Insyaallah!

[Ibnu Ali] Aku ade bawa buku Islam Hadhari sebelum ni, semasa di dalam keretapi nak ke Damanhur, aku bersembang dengan 4 orang student arab 2 dari Uni Cairo 2 dari Al Azhar. Mereka bertanyakan buku apa yang aku baca. Aku bagitau, buku gagasan Islam hadhari, gagasan baru yang dibawa parti yang sedang memerintah Malaysia sekrang. Depa pening nak fikir istilah "islam Hadhari" tu.. last yang keluar hadharah Islamiyah bukan Islam hadhari. Istilah tu depa kata "khotok!!" (salah).. Aku senyum jer... depa paham takpelaa..Korang tengok sekali lagi bersekongkol Kelab UMNO dalam kelab ini? kata non-partisan? Depa duk sebut2.. marilah bersama kami... kami tak kesah membantu kamu, jika "sakit-sakit yang ditimpa bukan sahaja perlu diubati juga kita perlu berpantang!"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails
Kalami boleh dilanggan secara
Email atau pun RSS.


KEMPEN KIBARKAN BENDERA KELANTAN
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Kenapa aku kibarkan bendera Kelantan? [KLIK SINI]

Credit untuk DIMAN

Palestin & Tarbiah

Wasiat Sepuluh


1.Dirikanlah solat apabila saudara mendengar azan walau dalam apa keadaan sekalipun.

2.Bacalah alQur'an atau bacalah buku-buku atau dengarlah perkataan yang baik-baik atau berzikirlah kepada Allah dan janganlah membuang masa walau sedikit pun dalam perkara yang tiada faedah.

3.Berusaha dan bersungguh-sunggulah saudara untuk bertutur Bahasa Arab yang betul (fus-hah) kerana sesungguhnya itu adalah antara syi'ar-syi'ar Islam.

4.Janganlah banyak bertengkar dalam apa-apa perkara sekalipun kerana pertengkaran tidak memberi sebarang kebaikan.

5.Janganlah banyak ketawa kerana hati yang sentiasa berhubung dengan Allah itu sentiasa tenang lagi tenteram.

6.Janganlah bergurau kerana ummat yang berjuang itu tidak mengerti melainkan bersungguh-sungguh dalam semua perkara.

7.Janganlah saudara meninggikan suara lebih daripada kadar keperluan para pendengar kerana suara yang nyaring itu adalah suatu resmi yang sia-sia dan menyakiti hati orang.

8.Jauhilah mengumpat peribadi orang, mengecam pertubuhan-pertubuhan, dan janganlah bercakap melainkan yang boleh mendatangkan kebaikan.

9.Berkenal-kenalanlah dengan tiap-tiap saudaramu walaupun ia tidak meminta saudara berkenalan kerana asa gerakan dakwah kita ialah berkasih sayang dan berkenal-kenalan.

10.Kewajipan-kewajipan kita lebih banyak daripada masa yang ada. Oleh itu tolonglah saudaramu sendiri tenteng cara-cara bagaimana hendak menggunakan masa dengan berfaedah dan jika saudara mempunyai tugas sendiri, maka ringkaskanlah perlaksanaannya.

 

Rukun Bai'ah

1. Faham
2. Ikhlas
3. Amal
4. Jihad
5. Pengorbanan
6. Ketaatan
7. Thabat
8. Tajarrud
9. Ukhuwah
10. Thiqah

My Days

Komen-Komen

Arkib

Promo


Mahu Menjadi Ahli PAS? [klik sini]

Klik pada iklan untuk maklumat lanjut

Blog Aku Juga

Mata Rantai