"kalau tersinggung, memang sengaja. kalau marah, maafkan saja.
kalau suka, aku pun sama"


15 Mac 2006

Ntahlah

Assalamualaikum...

Baru jer balik kuliyah, terus aku ke CC harun ni, buka blog kejap.. hari ini sekali lagi aku kecewa dengan diri aku selaku sorang pelajar Al Azhar yang masih belum mecapai matlamat sebenar selaku seorang muslim sejati. Hari sepatah haram pun aku tak paham ape yang terpancul dari mulut lecturer, dari mula dia melangkah masuk ke kelas aku bagaikan terpinga-pinga subjek yang dia mahu ajarkan, fiqh muqaran ke hadith ahkam? sejak dari subuh td yang aku terlewat bangun ntah kenapa hari ini haram sorang pun dari seluruh manusia yang menghuni rumah Johor ini tak mau kejut aku? aku pun tak faham... nasib baik aku sedar juga walupun waktu subuh telah tamat 10 minit yang lalu. Aku teruskan solat seperti biasa. Jadinya aku asyik terpinga-pinga kitab yang hendak dibawa ke kuliyah ni... akhir sekali aku bawa qadhaya sedangkan fiqh muqaran subjek yang pertama. Tapi aku merasakan kitab fiqh muqaran belum aku beli, dan terus saje aku pergi menunnggu bas 80 palang.

Sampai2 ke kuliyah, aku menatap sekejap ke papan kenyataan di Fakulti Syariah Islamiyah, tertera disitu yang tak ku sangka2 "kepada pelajar yang bernama Mohd Akhmal Mohd, sila call ke no 0107559198" aku pun balas kenyataan tersebut. Mungkin si arab yang telah mencuri hanset aku tempohari dah insaf agaknya, hendak dipulangkan hanset aku, mungkin dia pun rasa panas punggung kot, sebab hari2 aku solat hajat "untuyk dia".

Kelas hari ini amat mengecewakan aku, sepatah haram tak paham, entahlah kenapa aku jadi begini, adakah kerana suara Dr yang tak berapa jelas, atau aku terlalu mengantuk?memang nyata aku terlalu mengantuk, tapi seblum tu... aku bermula dengan membaca novel Maria yang dah nak habis aku baca, hinggalah dr masuk ke kelas. Aku mahu tumpukan perhatian pada setiap patah perkataan yang keluar dari mulutnya, bagaimanapun mataku semakin lama semakin kuyu. Aku disajikan dengan hadith-hadith nabi yang dibacakan Dr dan juga kisah-kisah para isteri Nabi yang disebut-sebut. Aku pun tak faham apa yang Dr mahu ketengahkan dengan hadith-hadith yang berkaitan. Rupa-rupanya Dr mengajar Ahadith Ahkam, ada kaitannya dengan bab munakahat, bagamanapun aku terus kuyu layu tidor dengan penuh 'hormat". "bamm!!' Dr mengetuk mejanya yang membuatkan aku tersedar lalu kononnya sedang menumpukan ape yang dibincangkan. Aku kuyu sekali lagi, bagaimanapun aku mengorak langkkah dengan mengambil semula novel Maria td lalu aku baca supaya tidak mengantuk, bagaimanapun aku tetewas juga, tup tup Dr bagi salam, kelas dah abis. Aku bingkas bangun, keluar dari kawasan Jami'ah lalu mencari kedai tokmiah untuk aku mengalas perut. Mungkin disebabkan aku tak makan aku mengantuk kot. Aku pun terus menunngu bas untuk balik...

Hari ini amat mengcewakan aku.... maafkan Akhmal ye mak....

wassalam

1 ulasan:

  1. Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh,

    perkara biasa mengantuk dalam kelas. mungkin penat dan mengantuk bertepek-tepek akibat solat hajat @ malam? mungkin?

    Wassalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...

    BalasPadam

Related Posts with Thumbnails
Kalami boleh dilanggan secara
Email atau pun RSS.


KEMPEN KIBARKAN BENDERA KELANTAN
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Kenapa aku kibarkan bendera Kelantan? [KLIK SINI]

Credit untuk DIMAN

Palestin & Tarbiah

Wasiat Sepuluh


1.Dirikanlah solat apabila saudara mendengar azan walau dalam apa keadaan sekalipun.

2.Bacalah alQur'an atau bacalah buku-buku atau dengarlah perkataan yang baik-baik atau berzikirlah kepada Allah dan janganlah membuang masa walau sedikit pun dalam perkara yang tiada faedah.

3.Berusaha dan bersungguh-sunggulah saudara untuk bertutur Bahasa Arab yang betul (fus-hah) kerana sesungguhnya itu adalah antara syi'ar-syi'ar Islam.

4.Janganlah banyak bertengkar dalam apa-apa perkara sekalipun kerana pertengkaran tidak memberi sebarang kebaikan.

5.Janganlah banyak ketawa kerana hati yang sentiasa berhubung dengan Allah itu sentiasa tenang lagi tenteram.

6.Janganlah bergurau kerana ummat yang berjuang itu tidak mengerti melainkan bersungguh-sungguh dalam semua perkara.

7.Janganlah saudara meninggikan suara lebih daripada kadar keperluan para pendengar kerana suara yang nyaring itu adalah suatu resmi yang sia-sia dan menyakiti hati orang.

8.Jauhilah mengumpat peribadi orang, mengecam pertubuhan-pertubuhan, dan janganlah bercakap melainkan yang boleh mendatangkan kebaikan.

9.Berkenal-kenalanlah dengan tiap-tiap saudaramu walaupun ia tidak meminta saudara berkenalan kerana asa gerakan dakwah kita ialah berkasih sayang dan berkenal-kenalan.

10.Kewajipan-kewajipan kita lebih banyak daripada masa yang ada. Oleh itu tolonglah saudaramu sendiri tenteng cara-cara bagaimana hendak menggunakan masa dengan berfaedah dan jika saudara mempunyai tugas sendiri, maka ringkaskanlah perlaksanaannya.

 

Rukun Bai'ah

1. Faham
2. Ikhlas
3. Amal
4. Jihad
5. Pengorbanan
6. Ketaatan
7. Thabat
8. Tajarrud
9. Ukhuwah
10. Thiqah

My Days

Komen-Komen

Arkib

Promo


Mahu Menjadi Ahli PAS? [klik sini]

Klik pada iklan untuk maklumat lanjut

Blog Aku Juga

Mata Rantai