"kalau tersinggung, memang sengaja. kalau marah, maafkan saja.
kalau suka, aku pun sama"


21 April 2006

Kalimah baru?

Assalamualaikum... lama tak bagi salam kat blog sendiri, sape yang masuk ni sila ler jawab...
Gila Bangkong? Poyo? Sangkin? Moja? hmm ape lagi ek? kalimah-kalimah ini di antara kalimah-kalimah (baru?) yang saya perolehi setelah aku sampai ke bumi Mesir ni. Samada saya tak perasan adakah ianya kalimah-kalimah yang jauh dulu pernah digunakan atau ianya baru sahaja dicipta oleh mahasiswa (mahasiswi?) di mesir ni.
Jadinya, kengkadang memang selalu saya gunakannya dalam perbualan harian. Ianya menjadi kalimah-kalimah yang boleh rasanya sesuai dengan keadaannya yang kita alami, samada sedang melihat, sedang melakukan sesuatu perbuatan atau memuji atau merendah diri.
Sebagai contoh saya berikan di sini:
1) Ish, Henry punya rembat gila bangkong punya laju.
2) Poyo seh mamat arab ni, ade ke dia nak aku ngorat makcik dia.
3) Sangkin punya laju ustaz ni buat pembentangan, tak sempat aku catit.
4) Jawab soalan peksa nanti, janganlah dok moja-moja doktor kat kertas belakang tuh, mau dia gagalkan ko nanti.
Dengan beberapa contoh yang saya beri, mungkin anda semua boleh faham apa yang sebenarnya maksud yang hendak disampaikan. Mungkin ianya sesuai dengan qadhiah di Mesir ni, dan juga perwatakan yang dibawa oleh seseorang pengguna kalimah-kalimah ini.
Kesimpulan yang saya boleh dibuat di sini ialah, penggunaan kalimah-kalimah tersebut menggambarkan orang yang melafazkannya adalah orang yang disenangi, dan mudah untuk kita bertegur sapa, menghilangkan rasa segan untuk berukhuwwah.
Bagaimanapun, terpulang kepada anda menilainya.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Peribahasa kat Mesir:
1) Guru kencing berdiri, murid kecing "terbang"
2) Orang tamak selalu "kenyang"
3) Study Smart and hard and gila bangkong, do not poyo-poyo masa studi
Ibnu_Ali: aku punya fasal laa

2 ulasan:

  1. assalamualaikum..

    hehe..tak paham sgt ler camne nk gune perkataan2 tu. tp macam best jerk.

    BalasPadam
  2. alaikumsalam

    hmm, tak guna pun takpe... tapi kalo nak guna biar kena pada tempatnya...

    hehe poyo seh...

    BalasPadam

Related Posts with Thumbnails
Kalami boleh dilanggan secara
Email atau pun RSS.


KEMPEN KIBARKAN BENDERA KELANTAN
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Kenapa aku kibarkan bendera Kelantan? [KLIK SINI]

Credit untuk DIMAN

Palestin & Tarbiah

Wasiat Sepuluh


1.Dirikanlah solat apabila saudara mendengar azan walau dalam apa keadaan sekalipun.

2.Bacalah alQur'an atau bacalah buku-buku atau dengarlah perkataan yang baik-baik atau berzikirlah kepada Allah dan janganlah membuang masa walau sedikit pun dalam perkara yang tiada faedah.

3.Berusaha dan bersungguh-sunggulah saudara untuk bertutur Bahasa Arab yang betul (fus-hah) kerana sesungguhnya itu adalah antara syi'ar-syi'ar Islam.

4.Janganlah banyak bertengkar dalam apa-apa perkara sekalipun kerana pertengkaran tidak memberi sebarang kebaikan.

5.Janganlah banyak ketawa kerana hati yang sentiasa berhubung dengan Allah itu sentiasa tenang lagi tenteram.

6.Janganlah bergurau kerana ummat yang berjuang itu tidak mengerti melainkan bersungguh-sungguh dalam semua perkara.

7.Janganlah saudara meninggikan suara lebih daripada kadar keperluan para pendengar kerana suara yang nyaring itu adalah suatu resmi yang sia-sia dan menyakiti hati orang.

8.Jauhilah mengumpat peribadi orang, mengecam pertubuhan-pertubuhan, dan janganlah bercakap melainkan yang boleh mendatangkan kebaikan.

9.Berkenal-kenalanlah dengan tiap-tiap saudaramu walaupun ia tidak meminta saudara berkenalan kerana asa gerakan dakwah kita ialah berkasih sayang dan berkenal-kenalan.

10.Kewajipan-kewajipan kita lebih banyak daripada masa yang ada. Oleh itu tolonglah saudaramu sendiri tenteng cara-cara bagaimana hendak menggunakan masa dengan berfaedah dan jika saudara mempunyai tugas sendiri, maka ringkaskanlah perlaksanaannya.

 

Rukun Bai'ah

1. Faham
2. Ikhlas
3. Amal
4. Jihad
5. Pengorbanan
6. Ketaatan
7. Thabat
8. Tajarrud
9. Ukhuwah
10. Thiqah

My Days

Komen-Komen

Arkib

Promo


Mahu Menjadi Ahli PAS? [klik sini]

Klik pada iklan untuk maklumat lanjut

Blog Aku Juga

Mata Rantai