"kalau tersinggung, memang sengaja. kalau marah, maafkan saja.
kalau suka, aku pun sama"


02 Januari 2009

Sejuk, strawberry, oren dan exam


Mungkin entry kali ini merupakan tanda rehat seketika, bagi menumpukan kepada peperiksaan yang bakal muncul 15 Januari nanti. Musim exam kali ini bukan sekadar musim exam, namun ianya diserikan dengan strawberry dan abu shuroh (buah oren) yang sememangnya berlambak ketika musim winter ni.

Sejak musim sejuk ini, berkali-kali juga tangan ini membeli buah strawberry. Bukan senang nak dapat kat Malaysia. Kalau ada pun kat Camaron Highland, tu pun bukannya sedap sangat. Berbeza di mesir ini, segar dan manis. Dijual di gerai-gerai tepi jalan sahaja. Rata-rata harga sekarang masih LE5 sekilo. Harganya akan jatuh mungkin sebulan dua akan datang.

Semalam pertama kali buat air strawberry, tapi rasanya bukanlah seperti enak rupanya. Bila dah jadi air tak sama seperti dalam kotak. Namun tetap dihabiskan dengan potongan-potongan strawberry dan abu shuroh serta aiskrim perisa strawberry dan vanila (sejuk-sejuk pun makan aiskrim hehe) . Mesti korang dapat bayang punya camna. Simple jer buatnya.

اللهم إنا نجعلك في نحورأعدائنا ونعوذبك من شرورهم اللهم بدد شملهم وفرق جمعهم وستت
كلمتهم وزلزل أقدامهم وسلط عليهم كلبا من كلابك يا قهار يا جبار يا منتقم يا الله يا الله يا الله اللهم يا منزل الكتاب ويا مجري السحاب ويا هازم الاحزاب ﺇهزمهم ﺇهزمهم ﺇهزمهم وانصرنا عليهم

"Ya Allah, Sesungguhnya kami meletakkan-Mu di batang-batang leher musuh-musuh kami dan kami berlindung dengan-Mu daripada kejahatan-kejahatan mereka Ya Allah, leburkanlah kumpulan-kumpulan mereka, pecah belahkan dan kacau bilaukan persatuan mereka. Goncangkan pendirian mereka dan hantarkanlah anjing-anjing kamu kepada mereka Wahai Tuhan yang gagah perkasa Wahai Tuhan yang penuh raksasa Wahai Tuhan yang bersifat murka Ya allah Ya allah Ya allah Ya allah, Wahai Tuhan yang menurunkan Kitab, Wahai Tuhan yang mengarakkan awan Wahai Tuhan yang menewaskan bala tentera al-Ahzab, kalahkan mereka, kalahkan mereka, kalahkan mereka dan menangkan kami ke atas mereka."

"Ya Allah, Peliharalah kedua ibubapaku, dan ampunilah dosa mereka. Pimpinlah mereka dengan hidayah dan tempatkan mereka di syurgaMu di akhirat kelak, selamatkanlah kami sekeluarga dari api nerakaMu"

"Ya Allah, berilah pertolongan hamba-hambaMu di Palestin, berilah pengajaran yang selayaknya kepada pemimpin Islam yang menjadi proksi israel dan amerika"

Amin Ya Rabbal A'lamin

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails
Kalami boleh dilanggan secara
Email atau pun RSS.


KEMPEN KIBARKAN BENDERA KELANTAN
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Kenapa aku kibarkan bendera Kelantan? [KLIK SINI]

Credit untuk DIMAN

Palestin & Tarbiah

Wasiat Sepuluh


1.Dirikanlah solat apabila saudara mendengar azan walau dalam apa keadaan sekalipun.

2.Bacalah alQur'an atau bacalah buku-buku atau dengarlah perkataan yang baik-baik atau berzikirlah kepada Allah dan janganlah membuang masa walau sedikit pun dalam perkara yang tiada faedah.

3.Berusaha dan bersungguh-sunggulah saudara untuk bertutur Bahasa Arab yang betul (fus-hah) kerana sesungguhnya itu adalah antara syi'ar-syi'ar Islam.

4.Janganlah banyak bertengkar dalam apa-apa perkara sekalipun kerana pertengkaran tidak memberi sebarang kebaikan.

5.Janganlah banyak ketawa kerana hati yang sentiasa berhubung dengan Allah itu sentiasa tenang lagi tenteram.

6.Janganlah bergurau kerana ummat yang berjuang itu tidak mengerti melainkan bersungguh-sungguh dalam semua perkara.

7.Janganlah saudara meninggikan suara lebih daripada kadar keperluan para pendengar kerana suara yang nyaring itu adalah suatu resmi yang sia-sia dan menyakiti hati orang.

8.Jauhilah mengumpat peribadi orang, mengecam pertubuhan-pertubuhan, dan janganlah bercakap melainkan yang boleh mendatangkan kebaikan.

9.Berkenal-kenalanlah dengan tiap-tiap saudaramu walaupun ia tidak meminta saudara berkenalan kerana asa gerakan dakwah kita ialah berkasih sayang dan berkenal-kenalan.

10.Kewajipan-kewajipan kita lebih banyak daripada masa yang ada. Oleh itu tolonglah saudaramu sendiri tenteng cara-cara bagaimana hendak menggunakan masa dengan berfaedah dan jika saudara mempunyai tugas sendiri, maka ringkaskanlah perlaksanaannya.

 

Rukun Bai'ah

1. Faham
2. Ikhlas
3. Amal
4. Jihad
5. Pengorbanan
6. Ketaatan
7. Thabat
8. Tajarrud
9. Ukhuwah
10. Thiqah

My Days

Komen-Komen

Arkib

Promo


Mahu Menjadi Ahli PAS? [klik sini]

Klik pada iklan untuk maklumat lanjut

Blog Aku Juga

Mata Rantai