Peragut boleh dikategorikan dalam Hirabah. Ini bersesuaian dengan maksud hirabah dari sudut syarak:
"Serangan bertujuan merampas harta, membunuh atau menakutkan dengan cara terang-terangan, angkuh dan menggunakan kekuatan di kawasan yang terpencil daripada bantuan. Ia dilakukan oleh mukallaf yang tertakluk kepada undang-undang termasuk kafir zimmi dan orang murtad" [1]
Dua kes ragut yang berlaku sebelum ini yang menyebabkan kematian. Adakah salah satu bentuk hirabah. Bagaimanapun melihat kepada keadaan bagaimana mangsa tersebut dan kawasan kejadian.
Ini kerana melihat kepada frasa 'menggunakan kekuatan' di sini menunjukkan sekiranya jenayah yang dilakukan tersebut dibuat berpunca dari kelalaian dan penjenayah melarikan diri atau melihat kepada kelemahan mangsa, ianya tidak dikategori dalam jenayah hirabah. Tetapi ianya sebagai An-Nuhbah yang mempunyai hukuman khusus.
Frasa 'di kawasan yang terpencil daripada bantuan' adalah kawasan yang jauh daripada kawasan bandar atau kampung yang sekiranya mangsa meminta tolong, suaranya tidak akan kedengan oleh penduduk sekitar. Bagi jenayah yang dilakukan dalam jarak yang boleh didengari suara mangsa, ia tidak dikategorikan sebagai hirabah.
Juga melihat kepada frasa 'mukallaf yang tertakluk kepada undang-undang' ternyata mengenepikan kafir harbi. Oleh itu, kafir harbi tidak termasuk dalam kategori ini walaupun dia membunuh dan merompak. Dia sebenarnya boleh dibunuh dalam apa jua keadaan sekalipun. Macam Shimon Perez contohnya, kalau jumpa dia tak perlu salam macam Syeikh Tantawi buat, amik AK 47 tembak di kepalanya pun tidak mengapa.
Kategori Penjenayah Hirabah
Pertama, dia membunuh dan merompak.
Kedua, membunuh sahaja dan tidak merompak.
Ketiga, merompak dan tidak mengancam nyawa.
Akhirnya, menakut-nakutkan orang ramai tanpa mengancam nyawa atau merompak.
Hukuman Bagi Setiap Kesalahan
Pertama: Dibunuh dan disalib (dipasung) selama tiga hari di tempat yang tinggi. (Wajib mandikan, kafankan dan solatkan seperti biasa)
Kedua: Dibunuh tanpa disalib. (Keluarga mangsa tak boleh maafkan penjenayah ini, kerana ianya hak Allah, tak sama dengan Qisas)
Ketiga: Dipotong tangan dan kaki secara bersilang. (Tangan kanan dan kaki kiri. Bagaimanapun terlebih dahulu melihat kadar harta yang dirompak mestilah mencecah kadar yang ditetapkan dalam kesalahan mencuri iaitu suku dinar atau lebih, atau sama nilai denganya. Sekiranya tak sampai kadar, jatuh kepada hukuman ta'zir)
Keempat: Hukuman ta'zir. (Buang negeri, penjara atau sebagainya. Tiada temph tertentu jika dipenjara, pemerintah juga boleh ampunkan jika perlu)
Dalil Hukuman Hirabah
"Hanyasanya balasan orang-orang Yang memerangi Allah dan RasulNya serta melakukan bencana kerosakan di muka bumi ialah Dengan dibalas bunuh (kalau mereka membunuh sahaja Dengan tidak merampas), atau dipalang (kalau mereka membunuh dan merampas), atau dipotong tangan dan kaki mereka bersilang (kalau mereka merampas sahaja), atau dibuang negeri (kalau mereka hanya mengganggu ketenteraman umum). hukuman Yang demikian itu adalah suatu kehinaan di dunia bagi mereka, dan di akhirat kelak mereka beroleh azab seksa Yang amat besar." (Surah Al Maidah ayat 33)
Hirabah Ini Boleh Gugurkah Hukumannya?
Semua hukuman yang disebutkan di atas boleh gugur dengan pesalah atau panjenayah tersebut bertaubatsebelum berjaya diberkas. Ini berdasarkan firman Allah:
"Kecuali orang-orang Yang bertaubat sebelum kamu dapat menangkapnya, (Mereka terlepas dari hukuman itu). maka ketahuilah, bahawasanya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani." (Surah Al Maidah ayat 34)
Status penjenayah selepas bertaubat hanya sebagai pembunuh atau perampas. Oleh itu dia dikenakan hukuman berdasarkan kesalahan membunuh, merompak atau merampas.
Oleh itu, seseorang pembunuh yang telah bertaubat sebelum berjaya diberkas masih tertakluk dengan hukuman qisas. Kecuali dia dimaafkan oleh keluarga atau membayar diyat. Manakala perompak perlu membayar ganti rugi barang yang dirompak selain hukuman ta'zir yang dikenakan pemerintah.
Baik, kita boleh faham penjenaya hirabah yang pernah mencuri dan minum arak kerika melakukan hirabah, masih tertakluk kepada hukuman mencuri atau minum arak walaupun setelah bertaubat. Ini kerana hukuman-hukuman ini tidak gugur walau dengan taubat.
Berat sekali ancaman Allah kepada mereka yang melakukan jenayah hirabah ini. Malaysia boleh dikatakan sudah sampai tahap seriusnya jenayah seperti ini. Ini tidak termasuk kes-kes yang tidak melibatkan nyawa. Sudah tentu banyak sekali. Jenayah mencuri tidak perlu cakap. Hampir setiap hari. Jenayah minum arak seperti tiada apa-apa, bahkan kilang arak dibina!
Al Fatihah kita sedekahkan kepada Almarhumah Jamilah Selamat (gambar) juga kepada mangsa terbaru di Kota Bharu dan Pulau Pinang. Takziah kepada keluarga mangsa.
[1] Fiqh Manhaji Mazhab Syafie
Dua kes ragut yang berlaku sebelum ini yang menyebabkan kematian. Adakah salah satu bentuk hirabah. Bagaimanapun melihat kepada keadaan bagaimana mangsa tersebut dan kawasan kejadian.
Ini kerana melihat kepada frasa 'menggunakan kekuatan' di sini menunjukkan sekiranya jenayah yang dilakukan tersebut dibuat berpunca dari kelalaian dan penjenayah melarikan diri atau melihat kepada kelemahan mangsa, ianya tidak dikategori dalam jenayah hirabah. Tetapi ianya sebagai An-Nuhbah yang mempunyai hukuman khusus.
Frasa 'di kawasan yang terpencil daripada bantuan' adalah kawasan yang jauh daripada kawasan bandar atau kampung yang sekiranya mangsa meminta tolong, suaranya tidak akan kedengan oleh penduduk sekitar. Bagi jenayah yang dilakukan dalam jarak yang boleh didengari suara mangsa, ia tidak dikategorikan sebagai hirabah.
Juga melihat kepada frasa 'mukallaf yang tertakluk kepada undang-undang' ternyata mengenepikan kafir harbi. Oleh itu, kafir harbi tidak termasuk dalam kategori ini walaupun dia membunuh dan merompak. Dia sebenarnya boleh dibunuh dalam apa jua keadaan sekalipun. Macam Shimon Perez contohnya, kalau jumpa dia tak perlu salam macam Syeikh Tantawi buat, amik AK 47 tembak di kepalanya pun tidak mengapa.
Kategori Penjenayah Hirabah
Pertama, dia membunuh dan merompak.
Kedua, membunuh sahaja dan tidak merompak.
Ketiga, merompak dan tidak mengancam nyawa.
Akhirnya, menakut-nakutkan orang ramai tanpa mengancam nyawa atau merompak.
Hukuman Bagi Setiap Kesalahan
Pertama: Dibunuh dan disalib (dipasung) selama tiga hari di tempat yang tinggi. (Wajib mandikan, kafankan dan solatkan seperti biasa)
Kedua: Dibunuh tanpa disalib. (Keluarga mangsa tak boleh maafkan penjenayah ini, kerana ianya hak Allah, tak sama dengan Qisas)
Ketiga: Dipotong tangan dan kaki secara bersilang. (Tangan kanan dan kaki kiri. Bagaimanapun terlebih dahulu melihat kadar harta yang dirompak mestilah mencecah kadar yang ditetapkan dalam kesalahan mencuri iaitu suku dinar atau lebih, atau sama nilai denganya. Sekiranya tak sampai kadar, jatuh kepada hukuman ta'zir)
Keempat: Hukuman ta'zir. (Buang negeri, penjara atau sebagainya. Tiada temph tertentu jika dipenjara, pemerintah juga boleh ampunkan jika perlu)
Dalil Hukuman Hirabah
"Hanyasanya balasan orang-orang Yang memerangi Allah dan RasulNya serta melakukan bencana kerosakan di muka bumi ialah Dengan dibalas bunuh (kalau mereka membunuh sahaja Dengan tidak merampas), atau dipalang (kalau mereka membunuh dan merampas), atau dipotong tangan dan kaki mereka bersilang (kalau mereka merampas sahaja), atau dibuang negeri (kalau mereka hanya mengganggu ketenteraman umum). hukuman Yang demikian itu adalah suatu kehinaan di dunia bagi mereka, dan di akhirat kelak mereka beroleh azab seksa Yang amat besar." (Surah Al Maidah ayat 33)
Hirabah Ini Boleh Gugurkah Hukumannya?
Semua hukuman yang disebutkan di atas boleh gugur dengan pesalah atau panjenayah tersebut bertaubatsebelum berjaya diberkas. Ini berdasarkan firman Allah:
"Kecuali orang-orang Yang bertaubat sebelum kamu dapat menangkapnya, (Mereka terlepas dari hukuman itu). maka ketahuilah, bahawasanya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani." (Surah Al Maidah ayat 34)
Status penjenayah selepas bertaubat hanya sebagai pembunuh atau perampas. Oleh itu dia dikenakan hukuman berdasarkan kesalahan membunuh, merompak atau merampas.
Oleh itu, seseorang pembunuh yang telah bertaubat sebelum berjaya diberkas masih tertakluk dengan hukuman qisas. Kecuali dia dimaafkan oleh keluarga atau membayar diyat. Manakala perompak perlu membayar ganti rugi barang yang dirompak selain hukuman ta'zir yang dikenakan pemerintah.
Baik, kita boleh faham penjenaya hirabah yang pernah mencuri dan minum arak kerika melakukan hirabah, masih tertakluk kepada hukuman mencuri atau minum arak walaupun setelah bertaubat. Ini kerana hukuman-hukuman ini tidak gugur walau dengan taubat.
Berat sekali ancaman Allah kepada mereka yang melakukan jenayah hirabah ini. Malaysia boleh dikatakan sudah sampai tahap seriusnya jenayah seperti ini. Ini tidak termasuk kes-kes yang tidak melibatkan nyawa. Sudah tentu banyak sekali. Jenayah mencuri tidak perlu cakap. Hampir setiap hari. Jenayah minum arak seperti tiada apa-apa, bahkan kilang arak dibina!
Al Fatihah kita sedekahkan kepada Almarhumah Jamilah Selamat (gambar) juga kepada mangsa terbaru di Kota Bharu dan Pulau Pinang. Takziah kepada keluarga mangsa.
[1] Fiqh Manhaji Mazhab Syafie
ni kalau yang ragut kafir zimmi keluar dari sidang DUN tanpa sebab mcmana plak?
BalasPadam