Aku tak berapa kenal wahabi sebelum aku sampai aku ke Mesir. Semasa pengajian aku di KIAS pertentangan terhadap fahaman yang dikatakan wahabi ini tidak ketara sangat. Walaupun ada bibit perdebatan yang aku tidak ambil kisah sangat di antara kawan-kawan.
Tapi setelah aku sampai ke Mesir, aku dapati isu wahabi masih diperkatakan oleh pelajar-pelajar melayu di sini. Mereka yang sering bertalaqi dengan para ulama di sini adakalanya sering terpancul dari mulut mereka ini wahabi. Manakala yang pro-wahabi pun sering mengenakan pencaknya di tengah-tengah suasana itu.
Kadang-kadang masuk di dalam mana-mana mesyuarat pun ada isu wahabi yang terbangkit. Bahkan ianya datang dari mulut pimpinan yang sangat tidak berkenan. Ini belum lagi melihat blog-blog pimpinan yang menyerang wahabi dengan hebat, seakan-akan merekalah musuh sebenar. Yang pro-wahabi pula menyerang yang tidak sealiran dengannya sehingga menuduh dengan label yang bukan-bukan yang mendatangkan kemarahan. Walhal yang diperdebatkan semuanya dari ilmu yang tak seberapa.
Kedua-dua pihak ini percaya dengan sepenuhnya terhadap apa yang dibawa dari kitab-kitab dan apa yang sahih dari hadith-hadith yang mengemukakan sifat-sifat Tuhan. Semuanya tidak perlu diperdebatkan lagi terhadap kebenarannya dan tiada sebarang perselisihan. Firman Allah:
Kesemua ayat ini ada sahih dari Al Quran dan hadith yang perlu diimani, membenarkannya, dan kedua-dua pihak ini menerimanya.
Kedua-dua pihak ini percaya sedalam-dalamnya dengan firman Allah:
Semuanya hak yang tidak diperdebatkan. Tidak menyerupakan Tuhan dengan makhluk samada sifat, demikian juga sebaliknya.
Hakikat yang ketiga, kedua-dua pihak ini juga mempercayai bahawa zat Tuhan Maha Mulia dan Maha Tinggi dan sifatnya jauh dari jangkauan akal manusia yang kerdil, yang tidak mampu mengetahui hakikat sebenarnya di alam nyata ini. Lebih-lebih lagi alam ruh, demikian juga alam malaikat dan Zat Allah yang Maha Suci dan Maha Tinggi sifat-sifatnya.
Bahkan benarlah firman Allah:
Inilah dia hakikat yang telah ditetapkan dan ia diterima oleh kedua-kedua pihak tadi. Oleh itu, perselisihan ini adalah sesuatu yang tidak berfaedah. Lebih malang perselisihan ini hingga ke peringkat kafir-mengkafir, sehinggakan terbawa-terbawa kepada pengikut mereka yang tidak mengkajinya.
Tapi setelah aku sampai ke Mesir, aku dapati isu wahabi masih diperkatakan oleh pelajar-pelajar melayu di sini. Mereka yang sering bertalaqi dengan para ulama di sini adakalanya sering terpancul dari mulut mereka ini wahabi. Manakala yang pro-wahabi pun sering mengenakan pencaknya di tengah-tengah suasana itu.
Kadang-kadang masuk di dalam mana-mana mesyuarat pun ada isu wahabi yang terbangkit. Bahkan ianya datang dari mulut pimpinan yang sangat tidak berkenan. Ini belum lagi melihat blog-blog pimpinan yang menyerang wahabi dengan hebat, seakan-akan merekalah musuh sebenar. Yang pro-wahabi pula menyerang yang tidak sealiran dengannya sehingga menuduh dengan label yang bukan-bukan yang mendatangkan kemarahan. Walhal yang diperdebatkan semuanya dari ilmu yang tak seberapa.
Kedua-dua pihak ini percaya dengan sepenuhnya terhadap apa yang dibawa dari kitab-kitab dan apa yang sahih dari hadith-hadith yang mengemukakan sifat-sifat Tuhan. Semuanya tidak perlu diperdebatkan lagi terhadap kebenarannya dan tiada sebarang perselisihan. Firman Allah:
Kesemua ayat ini ada sahih dari Al Quran dan hadith yang perlu diimani, membenarkannya, dan kedua-dua pihak ini menerimanya.
Kedua-dua pihak ini percaya sedalam-dalamnya dengan firman Allah:
Semuanya hak yang tidak diperdebatkan. Tidak menyerupakan Tuhan dengan makhluk samada sifat, demikian juga sebaliknya.
Hakikat yang ketiga, kedua-dua pihak ini juga mempercayai bahawa zat Tuhan Maha Mulia dan Maha Tinggi dan sifatnya jauh dari jangkauan akal manusia yang kerdil, yang tidak mampu mengetahui hakikat sebenarnya di alam nyata ini. Lebih-lebih lagi alam ruh, demikian juga alam malaikat dan Zat Allah yang Maha Suci dan Maha Tinggi sifat-sifatnya.
Bahkan benarlah firman Allah:
Inilah dia hakikat yang telah ditetapkan dan ia diterima oleh kedua-kedua pihak tadi. Oleh itu, perselisihan ini adalah sesuatu yang tidak berfaedah. Lebih malang perselisihan ini hingga ke peringkat kafir-mengkafir, sehinggakan terbawa-terbawa kepada pengikut mereka yang tidak mengkajinya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan