"kalau tersinggung, memang sengaja. kalau marah, maafkan saja.
kalau suka, aku pun sama"


12 Jun 2009

UG! - Sah kau boneka UMNO! - Apehal lak?


Agaknya benar ada kerja-kerja bodoh dalam PAS. Bila baca muka depan Utusan Meloya hari ini. Nampaknya seperti ada kerja sulit yang jahat apabila muka depan Utusan menyiarkan kenyataan Tuan Guru Nik Abdul Aziz berkenaan dengan Unity Goverment. Aku hari ini amat tidak bersetuju dengan tindakan Utusan. Bagaimanapun nak kata apa, dah memang tu kerja Utusan. Dalam pada kita menganjurkan kempen boikot Utusan, ternyata seperti gagal punya kempen tersebut.

Percanggahan idea dalam Pas mendapat liputan meluas daripada Media. Terutama berkenaan dengan kerajaan perpaduan. Walhal, ianya hanya lontaran idea dari Tuan Guru Presiden. Bukannya satu keputusan mutlak. Sebelum ini Utusan nampak seperti senang dengan idea Kerajaan Perpaduan, kemudian hari ini, dengan berlatarkan warna merah menyatakan "Nik Aziz bidas golongan pertahan cadangan Hadi".

Aku sebagai buruh kasar (pinjam istilah Ustaz Nasruddin Tantawi) Pas amat-amat tidak senang dengan apa yang berlaku ni. Aku melihat isu ini akan menjadi lebih hangat apabila Tuan Guru Nik Aziz kata begitu. Ianya seperti lari dari budaya sihat Pas yang kaya dengan perbezaan pendapat. Tuduhan Tuan Guru Nik Aziz amat serius jika diperhatikan dari sudut menjaga suasana rumahtangga Pas. Kenyataan tersebut ternyata boleh kita membuat kesimpulan "Tuan Guru Nik Aziz kata Tuan Guru Abdul Hadi boneka UMNO". Nau'zubillahi min zalik!!!

Benar! Mungkin kita tidak senang dengan idea atau cadangan orang lain. Tapi itu sekadar cadangan yang belum pun menjadi kata putus. Tuduhan liar dari Tuan Guru Nik Aziz ini sangat-sangat aku tidak senang mendengarnya.

Seperti contoh, aku cadang "PAS dan UMNO bersatu buat demonstrasi menentang Israel." Seorang ahli mesyuarat menolak cadanga, lalu berkata kepada aku "Apehal ada UMNO plak? Ko ni boneka UMNO agaknya!!". Kalau ini gambaran suasana perbezaan pendapat. Nampak macam budak-budak.

Kadang-kadang kita tidak setuju dengan cadangan seorang itu, tak perlulah kita maki hamun, perendah-rendahkan dia, kata dia bodoh, sial dan sebagainya. Kita ada akhlak bagaimana berselisih pendapat. Bukan mendedahkan ketidakcerdikan kita kepada khalayak. Islam ini datang dengan hujah. Maka kita berhujah dengan baik, datangkan ia dengan baik. Bukan berjidal seperti berjidal dengan orang jahil.

Ya Allah! Perihalah Jemaah Kami dengan Hidayah Mu Amin!

8 ulasan:

  1. Blog ini telah dilinkkan dengan bongkar sauh di bawah tag acap dilawati. tq.

    BalasPadam
  2. @ Ustaz Zolkharnain Abidin, syukran sudi lawat blog ana.

    BalasPadam
  3. sekiranya sekadar cadangan ngak apa.. tetapi kalau dah buat pertemuan sulit ke arah itu macam mana pulak..?

    -kawan lama-

    BalasPadam
  4. @ saif al mansur

    Kalau sulit pun kenapa?

    BalasPadam
  5. sulit yang membawa kepada penafian, klu betul inginkan UG perlulah telus. TGNA sendiri dan beberapa pimpinan juga melihat perkara ini perlu dibincangkan secara telus serta perbahasan yang penuh dengan kajian ilmiah sebelum dilontarkan kepada ahli. Ini semua memerlukan ketelitian, moga Allah s.w.t memberi petunjuk kepada mereka yg menjadi Pimpinan Jamaah.

    BalasPadam
  6. @ saif al mansur,

    Benarkan perjumpaan sulit tersebut berkenaan dengan UG? Atau ada agenda lain? Mengapa pimpinan putuskan ianya perlu sulit?

    Semua itu perlu ditanya terlebih dahulu. Wallahua'lam

    BalasPadam
  7. Itulah persoalan yang memerlukan ketelusan..

    BalasPadam
  8. @ saif al mansur

    Enta rasa TGHA tak telus?

    BalasPadam

Related Posts with Thumbnails
Kalami boleh dilanggan secara
Email atau pun RSS.


KEMPEN KIBARKAN BENDERA KELANTAN
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Kenapa aku kibarkan bendera Kelantan? [KLIK SINI]

Credit untuk DIMAN

Palestin & Tarbiah

Wasiat Sepuluh


1.Dirikanlah solat apabila saudara mendengar azan walau dalam apa keadaan sekalipun.

2.Bacalah alQur'an atau bacalah buku-buku atau dengarlah perkataan yang baik-baik atau berzikirlah kepada Allah dan janganlah membuang masa walau sedikit pun dalam perkara yang tiada faedah.

3.Berusaha dan bersungguh-sunggulah saudara untuk bertutur Bahasa Arab yang betul (fus-hah) kerana sesungguhnya itu adalah antara syi'ar-syi'ar Islam.

4.Janganlah banyak bertengkar dalam apa-apa perkara sekalipun kerana pertengkaran tidak memberi sebarang kebaikan.

5.Janganlah banyak ketawa kerana hati yang sentiasa berhubung dengan Allah itu sentiasa tenang lagi tenteram.

6.Janganlah bergurau kerana ummat yang berjuang itu tidak mengerti melainkan bersungguh-sungguh dalam semua perkara.

7.Janganlah saudara meninggikan suara lebih daripada kadar keperluan para pendengar kerana suara yang nyaring itu adalah suatu resmi yang sia-sia dan menyakiti hati orang.

8.Jauhilah mengumpat peribadi orang, mengecam pertubuhan-pertubuhan, dan janganlah bercakap melainkan yang boleh mendatangkan kebaikan.

9.Berkenal-kenalanlah dengan tiap-tiap saudaramu walaupun ia tidak meminta saudara berkenalan kerana asa gerakan dakwah kita ialah berkasih sayang dan berkenal-kenalan.

10.Kewajipan-kewajipan kita lebih banyak daripada masa yang ada. Oleh itu tolonglah saudaramu sendiri tenteng cara-cara bagaimana hendak menggunakan masa dengan berfaedah dan jika saudara mempunyai tugas sendiri, maka ringkaskanlah perlaksanaannya.

 

Rukun Bai'ah

1. Faham
2. Ikhlas
3. Amal
4. Jihad
5. Pengorbanan
6. Ketaatan
7. Thabat
8. Tajarrud
9. Ukhuwah
10. Thiqah

My Days

Komen-Komen

Arkib

Promo


Mahu Menjadi Ahli PAS? [klik sini]

Klik pada iklan untuk maklumat lanjut

Blog Aku Juga

Mata Rantai