"kalau tersinggung, memang sengaja. kalau marah, maafkan saja.
kalau suka, aku pun sama"


21 Disember 2009

Blog aku dan mereka

Aku berkecimpung dalam dunia blogger bermula akhir tahun 2005. Pada mulanya aku hanya berjinak-jinak kerana terpengaruh dengan sahabat blogger lain seperti Ustaz Mohamad Fairuz Tamjis. Lama-lama kelamaan minat itu berkembang dengan tulisan-tulisan dari cetusan hati ini. Sehingga hari ini blog yang aku bina ini tidak mati. InsyaAllah ia akan terus hidup sehingga aku mati.

Bak kata Dr Abu Hassan Hasbullah dalam Konvensyen Blogger semalam. Bahawa "blog ini tidak akan mati". Yang mati tuan blog la kan.

Cuma kalau kita lihat pada awal kemunculan blog ini merupakan sebuah web log untuk memudahkan mereka membina web pribadi bagi menulis jurnal kehidupan seperti diari dan dikongsikan bersama umum. Namun sejak akhir-akhir ini dengan kemajuan internet dan dunia tanpa sempadan fenomena blog ini semakin menggila. Pengaruhnya sangat tinggi sehingga mempu membina pengaruh tersendiri samada dalam sektor politik, agama, sosial mahupun ekonomi.

Dalam pilihanraya umum yang lalu boleh dikatakan peranan blog ini digunakan sebaik mungkin sebagai alternatif selalin media-media elektronik lain. Boleh dikatakan mereka yang digelar wartawan sukarelawan ini tidak jemu-jemu menyampaikan yang terbaik. Sehinggakan terdapat suara-suara yang mahu melaksanakan etika-etika dan undang-undang tertentu kepada para pemblog.

Bagi aku web log ini menjadi pencetus aku mengenali apa itu kod-kod HTML yang mungkin dipelajari secara khusus di kuliah-kuliah sains komputer di universiti-universiti. Tapi aku hanya mempelajarinya sendiri dan antara mereka-mereka yang dianggap sifu blogger aku sebelum ini ialah Ustaz Mohd Zaki Md Noor dan Ustaz Asmuni Hasbullah.

Sebelum ini aku menceburi bidang Adobe Photoshop. Juga mempelajarinya tanpa kaedah khusus, hanya menghadap komputer berjam-berjam dan mereka-reka design sendiri. Sehingga ini dua aplikasi ini dapat aku satukan dalam dunia blog.

Dan sepanjang aku memblogger, ada juga beberapa template blog dari air tangan aku. Tapi sekarang telalu banyak laman web yang memberikan perkhidmatan template percuma yang menarik tanpa kita memeningkan kepala untuk merekanya sendiri.

Antara blog dari air tangan aku:

Blog Al Jauhar. Web Rasmi Badan Kebajikan Plajar Johor di Mesir.


Syarikat MyClean. Syarikat cuci anak Malaysia di London.


Blog Dana Syaqah PMRAM versi lama. Sudah terbengkalai, kerana tak ingat password.


Blog Mini Pavilion yang telah dipadam BLOGGER. Tak tahu kenapa. Sekarang berpindah di sini.


Dan yang terbaru Web Rasmi PAS Kawasan Pulai, Johor.


Semua blog ini dibina dengan percuma. Kecuali MyClean yang pemiliknya beri "hadiah". Dan aku pun tidaklah menjadikan mereka blog ini sebagai medan mencari peluang lain. Ini kerana dengan kerja-kerja seperti ini menambah pengalaman dan ilmu-ilmu baru dari "pengajian membina blog" ini dan aku seronok membantu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails
Kalami boleh dilanggan secara
Email atau pun RSS.


KEMPEN KIBARKAN BENDERA KELANTAN
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Kenapa aku kibarkan bendera Kelantan? [KLIK SINI]

Credit untuk DIMAN

Follow ibnuali1949 on Twitter

Pro-Tajdid Segar

Palestin & Tarbiah

Wasiat Sepuluh


1.Dirikanlah solat apabila saudara mendengar azan walau dalam apa keadaan sekalipun.

2.Bacalah alQur'an atau bacalah buku-buku atau dengarlah perkataan yang baik-baik atau berzikirlah kepada Allah dan janganlah membuang masa walau sedikit pun dalam perkara yang tiada faedah.

3.Berusaha dan bersungguh-sunggulah saudara untuk bertutur Bahasa Arab yang betul (fus-hah) kerana sesungguhnya itu adalah antara syi'ar-syi'ar Islam.

4.Janganlah banyak bertengkar dalam apa-apa perkara sekalipun kerana pertengkaran tidak memberi sebarang kebaikan.

5.Janganlah banyak ketawa kerana hati yang sentiasa berhubung dengan Allah itu sentiasa tenang lagi tenteram.

6.Janganlah bergurau kerana ummat yang berjuang itu tidak mengerti melainkan bersungguh-sungguh dalam semua perkara.

7.Janganlah saudara meninggikan suara lebih daripada kadar keperluan para pendengar kerana suara yang nyaring itu adalah suatu resmi yang sia-sia dan menyakiti hati orang.

8.Jauhilah mengumpat peribadi orang, mengecam pertubuhan-pertubuhan, dan janganlah bercakap melainkan yang boleh mendatangkan kebaikan.

9.Berkenal-kenalanlah dengan tiap-tiap saudaramu walaupun ia tidak meminta saudara berkenalan kerana asa gerakan dakwah kita ialah berkasih sayang dan berkenal-kenalan.

10.Kewajipan-kewajipan kita lebih banyak daripada masa yang ada. Oleh itu tolonglah saudaramu sendiri tenteng cara-cara bagaimana hendak menggunakan masa dengan berfaedah dan jika saudara mempunyai tugas sendiri, maka ringkaskanlah perlaksanaannya.

 

Rukun Bai'ah

1. Faham
2. Ikhlas
3. Amal
4. Jihad
5. Pengorbanan
6. Ketaatan
7. Thabat
8. Tajarrud
9. Ukhuwah
10. Thiqah

Solawat!

My Days

Komen-Komen

Arkib

Promo


Mahu Menjadi Ahli PAS? [klik sini]

Klik pada iklan untuk maklumat lanjut

Blog Aku Juga

Mata Rantai