"kalau tersinggung, memang sengaja. kalau marah, maafkan saja.
kalau suka, aku pun sama"


03 Mei 2010

Telinga

Kalau tersinggung dengan artikel aku. Aku memang sengaja nak bagi tersinggung. Apa guna kalau aku tulis tidak memberi sebarang kesan? Bukan sebarang tersinggung, biar kena batang hidung! Kalau tidak puas hati sila hubungi aku dan minta penjelasan "kenapa dan mengapa?" Aku pun sudah menulis awal-awal di atas entry ini.

Tak perlu tuduh aku pasang telinga kerana Allah SWT telah menyediakan telinga sejak aku lahir. Tapi tidak tahulah jika ada yang ada telinga tapi tidak mahu mendengar, ada mata tak mahu melihat, ada hati tak pandai nak menilai dan ada otak tak nak pula berfikir! Firman Allah:


وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِنَ الْجِنِّ وَالإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لا يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لا يَسْمَعُونَ بِهَا أُولَئِكَ كَالأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولَئِكَ هُمُ الْغَافِلُون

"Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk neraka jahanam banyak dari jin dan manusia yang mempunyai hati (tetapi) tidak mahu memahami dengannya (ayat-ayat Allah), dan yang mempunyai mata (tetapi) tidak mahu melihat dengannya (bukti keesaan Allah) dan yang mempunyai telinga (tetapi) tidak mahu mendengar dengannya (ajaran dan nasihat); mereka itu seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi; mereka itulah orang-orang yang lalai" Surah Al A'raf ayat 179

Adakah peringatan Allah ini tidak cukup bagi kita yang hanya memikirkan kepentingan peribadi dari kepentingan umat keseluruhannya? Adakah kerana tersinggung seorang dariorang yang tidak memahami situasi sekarang lebih penting mahu dijaga hatinya dari masalah umum yang mungkin berlaku pada masa akan datang?


Masih ada di kalangan kita ini mahu menjadi ulama yang sempit pemikirannya. Senak perutnya. Diperuk hatinya sedalam-dalamnya dan tidak mahu memikirkan apa yang berlaku. Aku ingin sekali melihat mereka ini menjadi agen perubahan yang konon pada awal mengatakan tidak mahu mencampuri urusan politik! Tetapi malangnya tiada apa setelah hampir tiga hingga empat tahun di sini seperti tidak kesan yang terasa dan hanya terbang ditiup angin dan hanyut dibawa arus. Bahkan kelihatan pula wajah iras-iras pengkhianat kepada perjuangan mahasiswa di sini.

Bayangkan sahaja dengan masalah mahasiswa yang bertimpa-timpa ketika ini, boleh sahaja bersuka ria meraikan hari keluarga! Bukan salah membuat hari keluarga dengan tujuan baik. Tetapi ianya salah apabila menjadikan ianya untuk lari dari masalah dan tanggungjawab. Kamu dihantar ke sini demi untuk menyelesaikan dan membantu sebarang masalah pelajar yang berkaitan. Bukan menambah masalah yang sepatutnya ditidak perlu!

Bayangkan pelajar di sini terpaksa bertentang dengan pihak pentadbiran JPMK yang meletakkan double standard kepada mahasiswa-mahasiswi di sini. Seperti tidak perlu ada masalah seperti ini sebenarnya! Apatahlagi JPMK sibuk dengan kerja-kerja menyebarkan dakyah UMNO dan mengambil alih tugas ketua-ketua cawangan UMNO!

Ingatlah dan renunglah dalam-dalam menggunakan isi hati kamu! Kamu bukanlah orang lain di kalangan kami! Kamu ialah mereka yang mengaji agama yang sealiran dengan kami. Yang telah pun memahami dan memfahiqi masalah awal daripada kami! Janganlah pula menjadi liabiliti kepada kami mahasiswa di sini. Sedangkan tersengih golongan sekularis melihat kita begini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails
Kalami boleh dilanggan secara
Email atau pun RSS.


KEMPEN KIBARKAN BENDERA KELANTAN
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Kenapa aku kibarkan bendera Kelantan? [KLIK SINI]

Credit untuk DIMAN

Palestin & Tarbiah

Wasiat Sepuluh


1.Dirikanlah solat apabila saudara mendengar azan walau dalam apa keadaan sekalipun.

2.Bacalah alQur'an atau bacalah buku-buku atau dengarlah perkataan yang baik-baik atau berzikirlah kepada Allah dan janganlah membuang masa walau sedikit pun dalam perkara yang tiada faedah.

3.Berusaha dan bersungguh-sunggulah saudara untuk bertutur Bahasa Arab yang betul (fus-hah) kerana sesungguhnya itu adalah antara syi'ar-syi'ar Islam.

4.Janganlah banyak bertengkar dalam apa-apa perkara sekalipun kerana pertengkaran tidak memberi sebarang kebaikan.

5.Janganlah banyak ketawa kerana hati yang sentiasa berhubung dengan Allah itu sentiasa tenang lagi tenteram.

6.Janganlah bergurau kerana ummat yang berjuang itu tidak mengerti melainkan bersungguh-sungguh dalam semua perkara.

7.Janganlah saudara meninggikan suara lebih daripada kadar keperluan para pendengar kerana suara yang nyaring itu adalah suatu resmi yang sia-sia dan menyakiti hati orang.

8.Jauhilah mengumpat peribadi orang, mengecam pertubuhan-pertubuhan, dan janganlah bercakap melainkan yang boleh mendatangkan kebaikan.

9.Berkenal-kenalanlah dengan tiap-tiap saudaramu walaupun ia tidak meminta saudara berkenalan kerana asa gerakan dakwah kita ialah berkasih sayang dan berkenal-kenalan.

10.Kewajipan-kewajipan kita lebih banyak daripada masa yang ada. Oleh itu tolonglah saudaramu sendiri tenteng cara-cara bagaimana hendak menggunakan masa dengan berfaedah dan jika saudara mempunyai tugas sendiri, maka ringkaskanlah perlaksanaannya.

 

Rukun Bai'ah

1. Faham
2. Ikhlas
3. Amal
4. Jihad
5. Pengorbanan
6. Ketaatan
7. Thabat
8. Tajarrud
9. Ukhuwah
10. Thiqah

My Days

Komen-Komen

Arkib

Promo


Mahu Menjadi Ahli PAS? [klik sini]

Klik pada iklan untuk maklumat lanjut

Blog Aku Juga

Mata Rantai