"kalau tersinggung, memang sengaja. kalau marah, maafkan saja.
kalau suka, aku pun sama"


01 Ogos 2009

ISA: Ikut Suka Aku tak nak pergi demo!













Gambar dari Mstar Online
Kredit untuk Arip LiFuTuSHi

Malaysia masih lagi jakun untuk menghadapi suara rakyat. Demonstrasi aman masih lagi dicemari oleh provokasi dari Polis. Khalid Nordin otaknya masih duduk dalam tempurung. Member aku budak Al Azhar yang balik cuti, nampaknya cuti sakan, langsung tak teruja nak pegi demo. Bekas-bekas student azhar yang tak pergi pun sama, beli kitab banyak, baca kitab pandai, tapi nak laksana hampeh.

Datanglah pakcik-pakcik yang dah tua, tak dapat pegi haji tahun ni, pegi demo pun jadilah. Budak-buadak azhar yang dah pegi haji muda-muda, dah gi umrah, dah buat demonstrasi depan Kaabah lagi, masih kecut! Tahniah buat kakak-kakak yang pergi demo sambil dukung anak. Kakak-kakak tak pandai cakap, tapi pandai buat. Ustaz ustazah azhar pandai cakap kak. Jangan salahkan mereka, mereka baru nak mulakan kerjaya, rezeki kak! Dah stabil karang barulah boleh demo-demo ni!

Pimpinan PAS kata wajib ahli pergi! Sengeh la korang. Akhirnya deklarasi tak sampai. Yang dapat water cannon, gas pemedih mata. Dua benda ni kalau dapat masukan dalam silibus tamrin PAS kan bagus. Paling tidak dapat rasa sebelum kena yang betul. Hehe. Paling tidak ustaz ustazah azhar yang balik kena juga walaupun depa tak pergi demo. Mana orang yang faham dan terlebih faham?

Ada abang tu kena pukul dengan cota. Mungkin dia tak faham, kenapa aku yang kena, bukan orang yang tarbiyah aku? Orang yang tarbiyah aku kan lebih faham, tapi call dia, dia kata tak sempat, ada kerja lain, mungkin nak pergi terus kem Kamunting lepaskan tahanan kot! Harap-harap begitulah.

Ini belum kes daftar mengundi lagi. Ustaz-ustazah azhar balik ni tak pergi daftar mengundi aku tak tahu nak cakap apa. Pastu bising SAR tak dapat bantuan, akhirnya sedap-sedap duk dalam J Qaf. Ngajar tan-tin-tun, ban-bin-bun, junjumatun.

Sebab tu aku kata cukup setakat dapat mereka yang faham.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails
Kalami boleh dilanggan secara
Email atau pun RSS.


KEMPEN KIBARKAN BENDERA KELANTAN
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Kenapa aku kibarkan bendera Kelantan? [KLIK SINI]

Credit untuk DIMAN

Palestin & Tarbiah

Wasiat Sepuluh


1.Dirikanlah solat apabila saudara mendengar azan walau dalam apa keadaan sekalipun.

2.Bacalah alQur'an atau bacalah buku-buku atau dengarlah perkataan yang baik-baik atau berzikirlah kepada Allah dan janganlah membuang masa walau sedikit pun dalam perkara yang tiada faedah.

3.Berusaha dan bersungguh-sunggulah saudara untuk bertutur Bahasa Arab yang betul (fus-hah) kerana sesungguhnya itu adalah antara syi'ar-syi'ar Islam.

4.Janganlah banyak bertengkar dalam apa-apa perkara sekalipun kerana pertengkaran tidak memberi sebarang kebaikan.

5.Janganlah banyak ketawa kerana hati yang sentiasa berhubung dengan Allah itu sentiasa tenang lagi tenteram.

6.Janganlah bergurau kerana ummat yang berjuang itu tidak mengerti melainkan bersungguh-sungguh dalam semua perkara.

7.Janganlah saudara meninggikan suara lebih daripada kadar keperluan para pendengar kerana suara yang nyaring itu adalah suatu resmi yang sia-sia dan menyakiti hati orang.

8.Jauhilah mengumpat peribadi orang, mengecam pertubuhan-pertubuhan, dan janganlah bercakap melainkan yang boleh mendatangkan kebaikan.

9.Berkenal-kenalanlah dengan tiap-tiap saudaramu walaupun ia tidak meminta saudara berkenalan kerana asa gerakan dakwah kita ialah berkasih sayang dan berkenal-kenalan.

10.Kewajipan-kewajipan kita lebih banyak daripada masa yang ada. Oleh itu tolonglah saudaramu sendiri tenteng cara-cara bagaimana hendak menggunakan masa dengan berfaedah dan jika saudara mempunyai tugas sendiri, maka ringkaskanlah perlaksanaannya.

 

Rukun Bai'ah

1. Faham
2. Ikhlas
3. Amal
4. Jihad
5. Pengorbanan
6. Ketaatan
7. Thabat
8. Tajarrud
9. Ukhuwah
10. Thiqah

My Days

Komen-Komen

Arkib

Promo


Mahu Menjadi Ahli PAS? [klik sini]

Klik pada iklan untuk maklumat lanjut

Blog Aku Juga

Mata Rantai