"kalau tersinggung, memang sengaja. kalau marah, maafkan saja.
kalau suka, aku pun sama"


26 Ogos 2009

UMNO juga ada lajnah tarbiah!


Hah? Apa lagi? Semua institusi agama dia Malaysia, tak kiralah dari peringkat mana. Samada kerajaan, swasta, persendirian dan apa-apalah. Sahutlah apa yang diseru oleh PM kita. Aspek hukuman dalam Islam sememangnya mengutamakan tarbiah, denda ribu-ribu sebat 6 kali bukan cara Islam. Bagi pesalah meminum arak dah ditentukan hukumannya jika sabit kesalahan.

Oleh kerana Islam kasihankan penganutnyalah, sewajarnya hukum Jenayah Islam diterap sepenuhnya. Bukan hanya pada aspek-aspek tertentu. Masuk Islam kena Islam seluruhnya! Bukan separuh-separuh. Islam bukan hanya pada solat, zakat, puasa dan haji. Ianya "way of life". Ianya Ad Din. Merangkumi segala aspek kehidupan dan aspek selepas kehidupan dan alam seterusnya.

Dari satu segi, kes yang berlaku menampakkan kecatatan hukuman yang dicipta manusia. Aplikasinya, pemahamannya dan pelaksanaannya yang ternyata lemah. Islam hadir dengan perantaraan Nabi Muhammad s.a.w telah menjelaskan segala yang kabur, membawa manusia dari gelap kekufuran kepada cahaya iman.

Dalam masa yang sama, Islam tiada berkompromi dalam perkara-pekara yang haram secara qate'i. Perkara-perkara yang menjadi ijmak ulama. Melanggar dengan sengaja dalam isu-isu ini bakal menerima hukuman setimpal yang hukumannya juga dijelaskan oleh Allah tanpa ditinggalkan begitu sahaja untuk manusia memikirkannya. Allah Maha Mengetahui bahawa hambaNya lemah dan tahap fikirannya pun Allah yang kurniakan. Allah cipta manusia, Allah juga tahu bagaimana baiki manusia yang rosak.

Mana datang arak? Dari kilang arak! Mana datang kilang arak? Sebab diluluskan kerajaan untuk dibina! Mana datang kerajaan? Datang dari rakyat yang memilihnya! Salahkan Kartika minum arak yang mana arak tersebut datang dari kilang yang diluluskan oleh kerajaan yang dipilih rakyat sepertinya?

Bukan satu-satu aspek tertentu sahaja untuk diselesaikan oleh Nabi yang diutuskan oleh Allah. Ianya merangkumi semua aspek kehidupan. Sebab itu ade AMAR MAKRUF NAHI MUNKAR! Bukan amar makruf sahaja atau nahi munkar sahaja. Tarbiah dan pendidikan Nabi dah ajar. Ini baik itu buruk. Ini halal itu haram. Buat baik jangan buat jahat. Buat baik dapat pahala dan balasan syurga. Buat jahat dapat hukuman dan balasan neraka.

Kartika tahu, arak haram. Bahkan tahu lama dari tarbiah Nabi. Kartika juga mungkin tahu minum arak merupakan salah satu jenayah hudud dalam Islam.

Tarbiah itu utama, tapi hukuman itu bukan nombor dua!

Baca juga: di sini , dan di sini

2 ulasan:

  1. pelik laa,
    hukuman hudud ni lebih ringan dari sivil
    kenapa tolak?

    BalasPadam
  2. @ jiwamelayu,

    الحديث صحيح رواه البخاري في الصحيح عن النبي -صلى الله عليه وسلم- أنه قال: (كل أمتي يدخلون الجنة إلا من أبى). قيل: يا رسول الله من يأبى؟ قال: (من أطاعني دخل الجنة، ومن عصاني فقد أبى).

    "Kesemua ummat aku akan masuk ke syurga kecuali mereka yang enggan!" Sahabat bertanya: "Ya Rasulullah siapakah mereka yang enggan tersebut?" Baginda menjawab: "Siapa yang taat kepadaku masuk syurga, dan siapa yang maksiat (ingkar) terhadapku maka sesungguhnya merekalah yang enggan (ke syurga)"

    BalasPadam

Related Posts with Thumbnails
Kalami boleh dilanggan secara
Email atau pun RSS.


KEMPEN KIBARKAN BENDERA KELANTAN
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Kenapa aku kibarkan bendera Kelantan? [KLIK SINI]

Credit untuk DIMAN

Palestin & Tarbiah

Wasiat Sepuluh


1.Dirikanlah solat apabila saudara mendengar azan walau dalam apa keadaan sekalipun.

2.Bacalah alQur'an atau bacalah buku-buku atau dengarlah perkataan yang baik-baik atau berzikirlah kepada Allah dan janganlah membuang masa walau sedikit pun dalam perkara yang tiada faedah.

3.Berusaha dan bersungguh-sunggulah saudara untuk bertutur Bahasa Arab yang betul (fus-hah) kerana sesungguhnya itu adalah antara syi'ar-syi'ar Islam.

4.Janganlah banyak bertengkar dalam apa-apa perkara sekalipun kerana pertengkaran tidak memberi sebarang kebaikan.

5.Janganlah banyak ketawa kerana hati yang sentiasa berhubung dengan Allah itu sentiasa tenang lagi tenteram.

6.Janganlah bergurau kerana ummat yang berjuang itu tidak mengerti melainkan bersungguh-sungguh dalam semua perkara.

7.Janganlah saudara meninggikan suara lebih daripada kadar keperluan para pendengar kerana suara yang nyaring itu adalah suatu resmi yang sia-sia dan menyakiti hati orang.

8.Jauhilah mengumpat peribadi orang, mengecam pertubuhan-pertubuhan, dan janganlah bercakap melainkan yang boleh mendatangkan kebaikan.

9.Berkenal-kenalanlah dengan tiap-tiap saudaramu walaupun ia tidak meminta saudara berkenalan kerana asa gerakan dakwah kita ialah berkasih sayang dan berkenal-kenalan.

10.Kewajipan-kewajipan kita lebih banyak daripada masa yang ada. Oleh itu tolonglah saudaramu sendiri tenteng cara-cara bagaimana hendak menggunakan masa dengan berfaedah dan jika saudara mempunyai tugas sendiri, maka ringkaskanlah perlaksanaannya.

 

Rukun Bai'ah

1. Faham
2. Ikhlas
3. Amal
4. Jihad
5. Pengorbanan
6. Ketaatan
7. Thabat
8. Tajarrud
9. Ukhuwah
10. Thiqah

My Days

Komen-Komen

Arkib

Promo


Mahu Menjadi Ahli PAS? [klik sini]

Klik pada iklan untuk maklumat lanjut

Blog Aku Juga

Mata Rantai