"kalau tersinggung, memang sengaja. kalau marah, maafkan saja.
kalau suka, aku pun sama"


29 Ogos 2009

Lagu raya tak laku kat Mesir!

Sepanjang aku menyambut Ramadhan dan Syawal kat Mesir ni, tak pernah aku dengar lagu raya versi arab Mesir. Aku tak pastilah kalau korang yang dah lama kat sini pernah dengar. Mungkin aku yang jarang tonton tv arab ni (walaupun rumah ada tv, tapi lebih kepada bola dan berita) tak tahu kalau-kalau ada lagu raya versi arab Mesir.

Gambar 1: Lampu-lampu Ramadhan

Bila kali keempat menyambut Ramadhan dan Syawal InsyaAllah di sini. Ikhlas aku katakan pada tahun pertama sahaja aku macam meremang bulu tengkuk ni bila dengar lagu raya time-time bulan puasa. Masa tu teringat la, suasana-suasana beraya kat Malaysia , eceh. Berkobar-kobar nak buat panggilan ke Malaysia. Tanya itu ini begitu begini.

Ternyata di sini Ramadhan dan Syawal ternyata menidakkan segala budaya-budaya raya dari Malaysia. Kali ini aku menyambut Ramadhan dengan ahli rumah baru (kecuali Emon), dan rumah sewa baru (bulan 4 mula sewa) di Hayyul A'syir (Seksyen 10 la camtu). Sehari sebelum Ramadhan, rumah kami didatangi seorang lelaki arab tempatan, meminta LE5. Aku tanya untuk apa? Dia kata untuk persiapan lampu ramadhan. Aku mula-mula tercengang, tapi malas nak tanya banyak-banyak aku keluarkan LE5. Sebab Awis (jiran depan rumah dari Somalia) pun keluarkan LE5 tanpa banyak songeh.


Nak bertarawih malam kedua, suasana di luar apartmen kami dihiasi lintang-lintang lampu dan tanglung!! Berwarna warni!! Seronok pula melangkah ke masjid untuk bertarawih. Ramai yang melangkah ke masjid terbelek-belek lampu dan tanglung. Sebenarnya bukan di apartmen kami sahaja! Kebanyakan lumrah sambutan Ramadhan di Mesir ni dihiasi dengan lampu-lampunya. Kemeriahannya terasa.

Apa yang meriah sambut Ramadhan di Malaysia? Semestinya Bazar Ramadhan sampai jadi pesta makan pula. Padahal bulan puasa ni kena latih diri kawal nafsu. Namun lain pula di sini, ramai yang kaya raya berlumba-lumba bersedekah dengan mengadakan "Maidatur Rahman". Mereka ada yang melakukannya di masjid-masjid, dan setengah-setengahnya restoran persendirian dan khemah-khemah yang dipacak sendiri. Kadang-kadang tu siap hantar ke rumah-rumah. Nak tahu lauknya apa? 1/4 ekor ayam panggang beserta nasi, kuah kacang merah atau kentang, serta roti.


Gambar 2: Anuar dan Elina

Bila time dekat nak raya. Kami "cuba-cubalah" buat meriah. Gantung kad raya kosong, hahaha. Ada yang buat ketupat reben gantung kat pintu. Macam-macam gaya. Pagi raya kami bersolat dengan di padang! Bukan di masjid!Tak jumpa yang bersampin sakan. Hanya mengenakan jubah sahaja. Segan nak pakai baju melayu. Arab pakai t shirt dan jeans sahaja huhu. Setelah selesai solat sunat Aidifitri, balik rumah tido! Hahaha. Yang rajin sikit baca-baca quran. Ngadap-ngadap kitab. Perut lapar tak masak pun. Ada yang rajin, masak ler.

Meriah sikit bila hari kedua atau ketiga Syawal lah. Persatuan-persatuan negeri kat sini buat program raya. Adalah makan-makan, persembahan macam-macam. Masa tu nampak lah yang pakai baju melayu bersampin. Bidaah kan diorang? huhuhu.

Cuma ternyata lagu raya tak laku kat Mesir! Apatah lagi nak buat aku menangis dengar lagu raya!


P/S: Entry ini dibuat selepas mendengar lagu Anuar dan Elina di blog sahabat. (Apai ko kemaruk sangat nak beraya nih, hehehe) Doakan dia sehat sejahtera ya!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails
Kalami boleh dilanggan secara
Email atau pun RSS.


KEMPEN KIBARKAN BENDERA KELANTAN
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Kenapa aku kibarkan bendera Kelantan? [KLIK SINI]

Credit untuk DIMAN

Palestin & Tarbiah

Wasiat Sepuluh


1.Dirikanlah solat apabila saudara mendengar azan walau dalam apa keadaan sekalipun.

2.Bacalah alQur'an atau bacalah buku-buku atau dengarlah perkataan yang baik-baik atau berzikirlah kepada Allah dan janganlah membuang masa walau sedikit pun dalam perkara yang tiada faedah.

3.Berusaha dan bersungguh-sunggulah saudara untuk bertutur Bahasa Arab yang betul (fus-hah) kerana sesungguhnya itu adalah antara syi'ar-syi'ar Islam.

4.Janganlah banyak bertengkar dalam apa-apa perkara sekalipun kerana pertengkaran tidak memberi sebarang kebaikan.

5.Janganlah banyak ketawa kerana hati yang sentiasa berhubung dengan Allah itu sentiasa tenang lagi tenteram.

6.Janganlah bergurau kerana ummat yang berjuang itu tidak mengerti melainkan bersungguh-sungguh dalam semua perkara.

7.Janganlah saudara meninggikan suara lebih daripada kadar keperluan para pendengar kerana suara yang nyaring itu adalah suatu resmi yang sia-sia dan menyakiti hati orang.

8.Jauhilah mengumpat peribadi orang, mengecam pertubuhan-pertubuhan, dan janganlah bercakap melainkan yang boleh mendatangkan kebaikan.

9.Berkenal-kenalanlah dengan tiap-tiap saudaramu walaupun ia tidak meminta saudara berkenalan kerana asa gerakan dakwah kita ialah berkasih sayang dan berkenal-kenalan.

10.Kewajipan-kewajipan kita lebih banyak daripada masa yang ada. Oleh itu tolonglah saudaramu sendiri tenteng cara-cara bagaimana hendak menggunakan masa dengan berfaedah dan jika saudara mempunyai tugas sendiri, maka ringkaskanlah perlaksanaannya.

 

Rukun Bai'ah

1. Faham
2. Ikhlas
3. Amal
4. Jihad
5. Pengorbanan
6. Ketaatan
7. Thabat
8. Tajarrud
9. Ukhuwah
10. Thiqah

My Days

Komen-Komen

Arkib

Promo


Mahu Menjadi Ahli PAS? [klik sini]

Klik pada iklan untuk maklumat lanjut

Blog Aku Juga

Mata Rantai