"kalau tersinggung, memang sengaja. kalau marah, maafkan saja.
kalau suka, aku pun sama"


23 Ogos 2009

Siapa lagi nak lompat?

ADUN Lunas, Mohamad Radzhi Salleh yang juga Eksko Pelancongan Negeri Kedah keluar PKR. Siapa lagi yang nak keluar ni? Dah menang, dah jadi eksko lompat pula. Dua parti komponen Pakatan Rakyat PKR dan DAP nampak gagal dalam mendidik ahli-ahli mereka terutama mereka yang dipilih sebagai wakil rakyat. Semua bukan berpunca dari UMNO tapi dari diri sendiri yang tidak peka terhadap pemilihan calon.

Sebelum pilihanraya tak nampak, bila tiba pilihanraya baru muncul minta kerusi. Isu ini bukan baharu lagi. Ia dah lama jadi cakap-cakap belakang. Terutama PKR di Johor, orangnya tiada, akar umbi pun tiada. Ia muncul saat-saat pilihanraya timbul. Bila dah menang, dah jadi eksko, melompat pula.

Aku sarankan PAS kaji semula tahaluf siyasi dengan diorang nih. Tahaluf siyasi yang dilaksanakan semestinya memberi kesan baik kepada kerajaan yang terbentuk dan Islam itu sendiri. Kepentingan-kepentingan Islam tidak terabai, dan mereka lebih dapat memahami perjalanan pemerintahan Islam itu sendiri. Kalau satu demi satu aksi melompat ini terus berlaku, nak buat apa bertahaluf lagi? Orang Islam tak akan masuk lubang 2 kali.

Aku sarankan PKR dan DAP kena buat "ijtimak syahri" (pertemuan bulanan) dengan ADUN-ADUN diorang. Tanya masalah yang timbul. Kadang-kadang ia lahir dari masalah peribadi. Kalau aku nak sebut pasal istiqamah, thabat, ithar haram diorang tak faham. Baik buat apa yang biasa sahaja.

PRU akan menjelang lagi. PRU akan datang Pakatan Rakyat perlu solid dalam hal-hal ini. Bina syahsiah ADUN dan ahli masing-masing. Jangan timbul masalah di belakang hari. Kerana seorang kita kena pening seluruh negara. Aku yang duduk kat Mesir ni pun duk pening sama.

Aku tak faham ugut yang bagaimana sehinggakan dia kene lompat. Dan aku rasa tak nak faham pun dengan ugutan-ugutan tersebut. Sebab kalau dia kene ugut dengan UMNO sepatutnya mengadu dengan pihak kita, bukan dengan pihak UMNO. Ini terbalik. Dan lebih ganaz lagi buat laporan polis suruh polis buat kerja cari sapa yang suka ugut-ugut ADUN ni.

Pokok pangkalnya, kalau nak lompat tu, lompat juga. Ugut-ugut tu cerita belakang, macam biasa. Kalau diri itu bermasalah lebih baik letak jawatan. Bukan isytihar bebas. Bila buat macam tu lebih senang orang nak ketuk kepala kau. Kalau letak jawatan secara terhormat, orang lebih hormatkan kau, walaupun kena susah-susah sikit nak pilihanraya semula.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails
Kalami boleh dilanggan secara
Email atau pun RSS.


KEMPEN KIBARKAN BENDERA KELANTAN
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Kenapa aku kibarkan bendera Kelantan? [KLIK SINI]

Credit untuk DIMAN

Palestin & Tarbiah

Wasiat Sepuluh


1.Dirikanlah solat apabila saudara mendengar azan walau dalam apa keadaan sekalipun.

2.Bacalah alQur'an atau bacalah buku-buku atau dengarlah perkataan yang baik-baik atau berzikirlah kepada Allah dan janganlah membuang masa walau sedikit pun dalam perkara yang tiada faedah.

3.Berusaha dan bersungguh-sunggulah saudara untuk bertutur Bahasa Arab yang betul (fus-hah) kerana sesungguhnya itu adalah antara syi'ar-syi'ar Islam.

4.Janganlah banyak bertengkar dalam apa-apa perkara sekalipun kerana pertengkaran tidak memberi sebarang kebaikan.

5.Janganlah banyak ketawa kerana hati yang sentiasa berhubung dengan Allah itu sentiasa tenang lagi tenteram.

6.Janganlah bergurau kerana ummat yang berjuang itu tidak mengerti melainkan bersungguh-sungguh dalam semua perkara.

7.Janganlah saudara meninggikan suara lebih daripada kadar keperluan para pendengar kerana suara yang nyaring itu adalah suatu resmi yang sia-sia dan menyakiti hati orang.

8.Jauhilah mengumpat peribadi orang, mengecam pertubuhan-pertubuhan, dan janganlah bercakap melainkan yang boleh mendatangkan kebaikan.

9.Berkenal-kenalanlah dengan tiap-tiap saudaramu walaupun ia tidak meminta saudara berkenalan kerana asa gerakan dakwah kita ialah berkasih sayang dan berkenal-kenalan.

10.Kewajipan-kewajipan kita lebih banyak daripada masa yang ada. Oleh itu tolonglah saudaramu sendiri tenteng cara-cara bagaimana hendak menggunakan masa dengan berfaedah dan jika saudara mempunyai tugas sendiri, maka ringkaskanlah perlaksanaannya.

 

Rukun Bai'ah

1. Faham
2. Ikhlas
3. Amal
4. Jihad
5. Pengorbanan
6. Ketaatan
7. Thabat
8. Tajarrud
9. Ukhuwah
10. Thiqah

My Days

Komen-Komen

Arkib

Promo


Mahu Menjadi Ahli PAS? [klik sini]

Klik pada iklan untuk maklumat lanjut

Blog Aku Juga

Mata Rantai