"kalau tersinggung, memang sengaja. kalau marah, maafkan saja.
kalau suka, aku pun sama"


12 Oktober 2009

Al Kisah Sebelum Ceramah Anjuran SUARA

1.
Semalam aku pergi ceramah di Dataran Kompleks Melayu Hayyul Asyir, Keharah. Ceramah anjuran Gerakan Suara Rakyat (SUARA). Penceramahnya ialah Ustaz Fauzan Madzlan dan YB Ustaz Taib Azamuddin, Ahli Parlimen Baling yang juga ahli jawatankuasa Pas pusat.

2.
Sebelum tu aku gi Rumah Terengganu, cari sepupu Emon. Tapi yang jumpa blogger Faizal Sabhon.

"eh, Akhmal.. sehat eh. Ko sekarang.. hentam aku dalam blog ee" dia menyapa.

Salam dulu. "Aku jawab jer secara ilmiah" aku jawab.

"Ha gaduh-gaduh aku orang tengah" gurau emon.

"Kita mana ada gaduh-gaduh, dalam blog jer. Luar kita kawan" lenggok Faizal.

3.
Ceramah dah nak start, sepupu Emon tak muncul-muncul lagi. Muncul Faizul.

"Jul, beli burger. Aku belanja. Belilah 3"

Faizul gerak, aku hulur LE10 jer kat dia.

"Wei, ko suruh senior beli burger. Amende la ko ni.." Emon celah. Aku baru perasan haha.. Teruk seh aku.

4.
Amin Saleh muncul. "Hah tu kot" kata Emon. Dia blah tinggal aku ngan Faizul.

"Ceh, Jul.. apalah dia bual ngan sepupu dia jer. Bawak ler sini kenalkan"

"Wei, sinilah!" aku panggil. Emon kata aku icon PMRAM. Semua orang kenal aku dia kata. Sebab sepanjang aku duk kat depan Rumah Terengganu dengan dia masa tunggu sepupu dia tu, ramai yang menyapa. Setiap kali orang menyapa dan tegur aku Emon ketawa sinis.

"Muka kau ada kat iklan-iklan PMRAM kat logo dia" hahaha

5.
Faizal Sabhon lagi.

"Dengar ko kena pindah dari Rumah Pahang. Dah dapat rumah?" tanya aku baik jer haha.

"Ha'ah, dah dapat dah tapi gila babi mahal. LE900" jawab dia.

"Baik ko duduk kat muqattam. Rumah beso, harga lebih kurang. Student Indon ramai" jelas aku.

"Kahwin jer Jal.. duk Alex, murah LE250 ada, LE300 ada" sampuk Emon.

"Haa, aku doakan ko dapat Muslimat Pas, biar dia kasi pusing kepala ko tuh hahah" kata aku.

"Ha'ah, dia pulak dapat Puteri UMNO" Emon coverline kasi lawak sikit. Kami ketawa hahaha.

6.
Jumpa Din kawan lama kat KIAS. Rasanya dah setahun lebih tak jumpa. Din bertapa kat Damanhur. Alhamdulillah tasfiah dia lepas. Dia nak balik bulan 12 nanti.

7.
Ceramah start dah. Burger pun dah siap. Emon nak balik. Kebetulan ada budak baru nak marhaban kat umah aku ngan Faizul. Tapi aku tahu Emon bukan line dia dengar ceramah-ceramah Pas ni huhu.

8.
Aku ngan Faizul lepak kat belakang-belakang jer sambil makan burger. Sebab time ni Ustaz Fauzan Madzlan exco Dewan Pemuda Pas Negeri Selangor. Dia ceramah goreng-goreng jer bak kata Ustaz Hairul Nizam. Standard pemuda bak kata Ustaz Taib hahaha.

9.
Ustaz kata...

"PMRAM ini wujud sebelum kedutaan Malaysia wujud"

"Saya sedih bila melawat ke ARMA pejabat PMRAM dah tiada. Tuan rumah dihalau dari rumahnya"

"Dulu kami ada juga persatuan anak negeri. Tapi kami jadikan PMRAM itu induk!"

Kesimpulannya.

Ustaz Taib suruh dak-dak ni bersungguh dan jangan asingkan ilmu dan iman.
Duduk dalam jemaah, dan jemaah pilihan ialah PMRAM.
Aku tak sokong penubuhan SUARA di Mesir ni. Sebab tu aku derma LE1 jer hehe.

p/s: Takziah buat sahabat Al Hidayat dan sahabat-sahabat dari Zaqaziq yang mengalami kemalangan ketika menunju ke Kaherah sebab nak dengar ceramah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails
Kalami boleh dilanggan secara
Email atau pun RSS.


KEMPEN KIBARKAN BENDERA KELANTAN
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Kenapa aku kibarkan bendera Kelantan? [KLIK SINI]

Credit untuk DIMAN

Palestin & Tarbiah

Wasiat Sepuluh


1.Dirikanlah solat apabila saudara mendengar azan walau dalam apa keadaan sekalipun.

2.Bacalah alQur'an atau bacalah buku-buku atau dengarlah perkataan yang baik-baik atau berzikirlah kepada Allah dan janganlah membuang masa walau sedikit pun dalam perkara yang tiada faedah.

3.Berusaha dan bersungguh-sunggulah saudara untuk bertutur Bahasa Arab yang betul (fus-hah) kerana sesungguhnya itu adalah antara syi'ar-syi'ar Islam.

4.Janganlah banyak bertengkar dalam apa-apa perkara sekalipun kerana pertengkaran tidak memberi sebarang kebaikan.

5.Janganlah banyak ketawa kerana hati yang sentiasa berhubung dengan Allah itu sentiasa tenang lagi tenteram.

6.Janganlah bergurau kerana ummat yang berjuang itu tidak mengerti melainkan bersungguh-sungguh dalam semua perkara.

7.Janganlah saudara meninggikan suara lebih daripada kadar keperluan para pendengar kerana suara yang nyaring itu adalah suatu resmi yang sia-sia dan menyakiti hati orang.

8.Jauhilah mengumpat peribadi orang, mengecam pertubuhan-pertubuhan, dan janganlah bercakap melainkan yang boleh mendatangkan kebaikan.

9.Berkenal-kenalanlah dengan tiap-tiap saudaramu walaupun ia tidak meminta saudara berkenalan kerana asa gerakan dakwah kita ialah berkasih sayang dan berkenal-kenalan.

10.Kewajipan-kewajipan kita lebih banyak daripada masa yang ada. Oleh itu tolonglah saudaramu sendiri tenteng cara-cara bagaimana hendak menggunakan masa dengan berfaedah dan jika saudara mempunyai tugas sendiri, maka ringkaskanlah perlaksanaannya.

 

Rukun Bai'ah

1. Faham
2. Ikhlas
3. Amal
4. Jihad
5. Pengorbanan
6. Ketaatan
7. Thabat
8. Tajarrud
9. Ukhuwah
10. Thiqah

My Days

Komen-Komen

Arkib

Promo


Mahu Menjadi Ahli PAS? [klik sini]

Klik pada iklan untuk maklumat lanjut

Blog Aku Juga

Mata Rantai