"kalau tersinggung, memang sengaja. kalau marah, maafkan saja.
kalau suka, aku pun sama"


21 Oktober 2009

Semoga mabrur


Alhamdulillah. Tiada lain yang mampu ku ucapkan, setelah mendapat berita ibuku diterima menjadi tetamu Allah pada tahun ini. Setelah sekian lama membanting tulang memerah keringat mengumpul wang untuk ke sana, akhirnya termakbul juga doa. Sebelum itu ada kedengaran juga yang hujjaj yang agak berumur sekitar 60 tahun ke atas ditangguhkan atas sebab penularan wabak H1N1. Tapi ini semua kerja Allah, atas iradah Allah menjemput para tetamuNya bertandang.

Tiada kata lain dari aku. Hanya sisipan doa buat ibuku agar dipermudahkan segala urusan, diberikan kesihatan dan kekuatan sepanjang menunaikan ibadah tersebut. Sampai aku pun terlupa nak pesan doa. Ibuku bertolak pada 22 Oktober 2009 jam 7.30 pagi waktu Malaysia. Yang penting ibuku selamat sampai dan selamat pergi. Amin

Kepada para hujjaj lain juga, semoga kalian dianugerahkan haji yang mabrur. Diberikan hidayah yang mahal harganya. Menjadi tetamu Allah dan pulang sebagai orang yang sangat faham dengan falsafah hajinya. Amat malang apabila jamrah yang dilontar, kaabah yang ditawaf, dan lain-lainnya hanya sekadar menjadi senaman ringan yang langsung tidak memberi kesan terhadap jiwa.

Bagi para pejuang agama Allah, jika kamu juga menjadi tetamu Allah kali ini. Maka diharapkan semakin kuat perjuangan kamu apabila pulang semula!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails
Kalami boleh dilanggan secara
Email atau pun RSS.


KEMPEN KIBARKAN BENDERA KELANTAN
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Kenapa aku kibarkan bendera Kelantan? [KLIK SINI]

Credit untuk DIMAN

Palestin & Tarbiah

Wasiat Sepuluh


1.Dirikanlah solat apabila saudara mendengar azan walau dalam apa keadaan sekalipun.

2.Bacalah alQur'an atau bacalah buku-buku atau dengarlah perkataan yang baik-baik atau berzikirlah kepada Allah dan janganlah membuang masa walau sedikit pun dalam perkara yang tiada faedah.

3.Berusaha dan bersungguh-sunggulah saudara untuk bertutur Bahasa Arab yang betul (fus-hah) kerana sesungguhnya itu adalah antara syi'ar-syi'ar Islam.

4.Janganlah banyak bertengkar dalam apa-apa perkara sekalipun kerana pertengkaran tidak memberi sebarang kebaikan.

5.Janganlah banyak ketawa kerana hati yang sentiasa berhubung dengan Allah itu sentiasa tenang lagi tenteram.

6.Janganlah bergurau kerana ummat yang berjuang itu tidak mengerti melainkan bersungguh-sungguh dalam semua perkara.

7.Janganlah saudara meninggikan suara lebih daripada kadar keperluan para pendengar kerana suara yang nyaring itu adalah suatu resmi yang sia-sia dan menyakiti hati orang.

8.Jauhilah mengumpat peribadi orang, mengecam pertubuhan-pertubuhan, dan janganlah bercakap melainkan yang boleh mendatangkan kebaikan.

9.Berkenal-kenalanlah dengan tiap-tiap saudaramu walaupun ia tidak meminta saudara berkenalan kerana asa gerakan dakwah kita ialah berkasih sayang dan berkenal-kenalan.

10.Kewajipan-kewajipan kita lebih banyak daripada masa yang ada. Oleh itu tolonglah saudaramu sendiri tenteng cara-cara bagaimana hendak menggunakan masa dengan berfaedah dan jika saudara mempunyai tugas sendiri, maka ringkaskanlah perlaksanaannya.

 

Rukun Bai'ah

1. Faham
2. Ikhlas
3. Amal
4. Jihad
5. Pengorbanan
6. Ketaatan
7. Thabat
8. Tajarrud
9. Ukhuwah
10. Thiqah

My Days

Komen-Komen

Arkib

Promo


Mahu Menjadi Ahli PAS? [klik sini]

Klik pada iklan untuk maklumat lanjut

Blog Aku Juga

Mata Rantai