"kalau tersinggung, memang sengaja. kalau marah, maafkan saja.
kalau suka, aku pun sama"


16 Oktober 2009

PhD: Penyakit Hasad Dengki

Singapura semasa PAP menang selepas merdeka. UMNO tak buat apa-apa, cuma dia serah bulat-bulat pada Lee Kuan Yew, bebaskan Singapura dari Malaysia. PBS semasa memerintah Sabah, pun tiada apa-apa yang dilakukan. Tapi apabila PAS berjaya memerintah Terengganu dan Kelantan, macam-macam berlaku. Sekatan demi sekatan. Halangan demi halangan. Rompakan demi rompakan. Apa yang PAS buat? Runtuhkan masjid semasa UMNO memerintah kah? Runtuhkan bangunan-bangunan yang dibina semasa UMNO memerintah kah? Rombak semula jalanraya nak guna tanah merah semula kah?

Rupanya-rupanya penyakit UMNO ni sampai ke bumi Mesir ni. Dalam masa Kelab UMNO yang hidup segan mati tak mahu ni. Pihak yang sepatutnya menjaga kebajikan dan memudahkan urusan pelajar iaitu Jabatan Penuntut Malaysia Kaherah pula yang menjadi dalang.

Kata Saudara Mohd. Azrul bin Ismail selaku Timbalan Pengarah 1 bagi program tersebut, beliau mendapat makluman daripada pihak pengurus dewan ACC (Azhar Conference Centre) tentang satu faks yang dihantar oleh pihak JPMK kepada wakil Al-Azhar As-Syarif meminta supaya Majlis Pembacaan Kutub Sittah ini dibatalkan. Antara alasan yang diberikan adalah kerana PMRAM melaksanakan program tersebut tanpa merujuk terlebih dahulu kepada pihak JPMK. Lebih mendukacitakan lagi apabila surat faks tersebut ditandatangani oleh Prof. Dr. Jamil bin Hasyim sendiri. Gambar adalah Pengarah JPMK, Dr Jamil.

Penyakit UMNO ni sampai melarat ke sini. Semakin tinggi belajar ingat semakin cerdik dan open minded. Malu lah sikit dengan pelajar-pelajar yang baru sampai ni. Kalau nak buat dajjal pun tunggu la lama lagi. Ni last-last minit, kesian kat AJK persiapan duk terkontang kanting cari tempat. Tak takutkah dengan pembalasan Allah kelak? Kalau kelima-lima ulama yang dijemput tu tahu perkara ni, malu besar.

Tapi penyakit UMNO yang ni penangkis malu. Apa yang mereka tahu tentang malu?
Kata Ustaz Hairul Nizam "Badan Pengurus PMRAM lihat surat itu. Laterhead JPMK. Tandatangan oleh saudara Jamil. Saudara Jamil sebut PMRAM buat konvo dan PMRAM agen pembangkang."
Rupa-rupanya ini sebabnya. Pembangkang belum memerintah memanglah digelar pembangkang. Nanti kalau dapat memerintah, pemerintah sekarang jadi pembangkang. Itu pun susah? Apa punya kolot pemikiran pemegang PhD ni. Katalah PMRAM ni agen pembangkang, mungkin kerana ada anggota badan pengurusnya begitu. Maka sepatutnya mereka yang menyokong UMNO ni sertai pilihanraya dan cuba menguasai jawatan presiden. Paling tidak pun jawatan badan pengurus.

PMRAM ni wujud sebelum PAS atau UMNO wujud lagi. Macamana plak dikatakan PMRAM ni agen pembangkang? Buat Faizal Sabhon, pihak Amnu (bukan UMNO) Daulah sendiri tahu terperinci masalah PMRAM dengan kerajaan sekarang. Tapi mereka anggap ni masalah negara Malaysia, bukan Mesir.

PMRAM dah tak buat konvo pun dikatanya PMRAM buat konvo. Sakit hati sangat kenapa entah? Kalau dek kerana 80 orang peserta tahun akhir yang sertai Kutub Sittah ni berbanding 300 peserta Konvokesyen JPMK apalah sangat boleh dikatakan konvo? Apa punya pelik lah.

Baik, balik malaysia mengajar kata mana-mana universiti. Datang sini menyusahkan orang!

1 ulasan:

  1. kotla org nak wat ceramah pas ker,manifesto ker,majlis joget ker,mungkin de relevannyer gak sbb tidak sehaluan..halang la kalau nak halang..ni org nk gi ngaji pon nak halang..

    -nila penyakit orang orang besar...

    BalasPadam

Related Posts with Thumbnails
Kalami boleh dilanggan secara
Email atau pun RSS.


KEMPEN KIBARKAN BENDERA KELANTAN
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Kenapa aku kibarkan bendera Kelantan? [KLIK SINI]

Credit untuk DIMAN

Palestin & Tarbiah

Wasiat Sepuluh


1.Dirikanlah solat apabila saudara mendengar azan walau dalam apa keadaan sekalipun.

2.Bacalah alQur'an atau bacalah buku-buku atau dengarlah perkataan yang baik-baik atau berzikirlah kepada Allah dan janganlah membuang masa walau sedikit pun dalam perkara yang tiada faedah.

3.Berusaha dan bersungguh-sunggulah saudara untuk bertutur Bahasa Arab yang betul (fus-hah) kerana sesungguhnya itu adalah antara syi'ar-syi'ar Islam.

4.Janganlah banyak bertengkar dalam apa-apa perkara sekalipun kerana pertengkaran tidak memberi sebarang kebaikan.

5.Janganlah banyak ketawa kerana hati yang sentiasa berhubung dengan Allah itu sentiasa tenang lagi tenteram.

6.Janganlah bergurau kerana ummat yang berjuang itu tidak mengerti melainkan bersungguh-sungguh dalam semua perkara.

7.Janganlah saudara meninggikan suara lebih daripada kadar keperluan para pendengar kerana suara yang nyaring itu adalah suatu resmi yang sia-sia dan menyakiti hati orang.

8.Jauhilah mengumpat peribadi orang, mengecam pertubuhan-pertubuhan, dan janganlah bercakap melainkan yang boleh mendatangkan kebaikan.

9.Berkenal-kenalanlah dengan tiap-tiap saudaramu walaupun ia tidak meminta saudara berkenalan kerana asa gerakan dakwah kita ialah berkasih sayang dan berkenal-kenalan.

10.Kewajipan-kewajipan kita lebih banyak daripada masa yang ada. Oleh itu tolonglah saudaramu sendiri tenteng cara-cara bagaimana hendak menggunakan masa dengan berfaedah dan jika saudara mempunyai tugas sendiri, maka ringkaskanlah perlaksanaannya.

 

Rukun Bai'ah

1. Faham
2. Ikhlas
3. Amal
4. Jihad
5. Pengorbanan
6. Ketaatan
7. Thabat
8. Tajarrud
9. Ukhuwah
10. Thiqah

My Days

Komen-Komen

Arkib

Promo


Mahu Menjadi Ahli PAS? [klik sini]

Klik pada iklan untuk maklumat lanjut

Blog Aku Juga

Mata Rantai