"kalau tersinggung, memang sengaja. kalau marah, maafkan saja.
kalau suka, aku pun sama"


13 Oktober 2009

JPMK Wahabi?

1.
"Mal, JPMK minta nak batalkan program Kutub Sittah" Zinki bagitahu.

"Yeke?" soal aku.

"Aku dapat mesej dari BP (Badan Pengurus PMRAM)" jelas Zinki.

"Apahal plak JPMK ni? Bertembung dengan Konvo ke?" tanya aku.

2.
(JPMK nak batalkan Kutub Sittah! Kita balas dengan Qunut Nazilah!) ni ayat dalam status Daniel, junior aku masa kat Kelantan. Boleh tahan gak budak exco ni!

3.
Aku cari-cari mana-mana kenyataan rasmi dari JPMK. Tak dapat-dapat. Tapi ada yang dah tengok tandatangan dari Pengarah JPMK sendiri. Aku bukak laman web PMRAM.

Makluman Majlis Pembacaan Kutub Sittah

Sahlah! Berita yang aku dengar. Sebab si Adlan ni setiausaha agung PMRAM. Aku buka pula blog Nazrul intai-intai. Lagi best.

Hilang Duka Bersama Para Ulama

Bersama BP macho Amal jumpa para ulama, khusus tentang majlis ni. Juga ada kisah mengapa sudah sekian lama Al Azhar tidak melaksanakan majlis pembacaan seperti ini.

4.
Macam-macam plak hal si JPMK ni. Apa kes plak la diorang nak batalkan program macam ni. Masalahnya program ni tiada kena-mengena dengan JPMK. Nak kata JPMK yang uruskan taklah plak.

Nak kata Dr Jamil salah seorang Ulama yang dijemput pun tidak. Jadi apa kes sebenarnya JPMK nak batalkan majlis mulia ini? JPMK Wahabi kot! hahaha

5.
Berbulu biji mata JPMK rasanya, nampak PMRAM selalu dan dekat bersama ulama. PMRAM nampaknya selalu terkehadapan dalam menjana pemikiran mahasiswa dalam menuntut ilmu. Majlis Pembacaan Kutub Sittah ini dengarnya akan diadakan setiap tahun sehinggalah habis Sunan Sittah ni. Bagi pelajar-pelajar baru. Peluang ini jangan dilepaskan!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails
Kalami boleh dilanggan secara
Email atau pun RSS.


KEMPEN KIBARKAN BENDERA KELANTAN
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Kenapa aku kibarkan bendera Kelantan? [KLIK SINI]

Credit untuk DIMAN

Palestin & Tarbiah

Wasiat Sepuluh


1.Dirikanlah solat apabila saudara mendengar azan walau dalam apa keadaan sekalipun.

2.Bacalah alQur'an atau bacalah buku-buku atau dengarlah perkataan yang baik-baik atau berzikirlah kepada Allah dan janganlah membuang masa walau sedikit pun dalam perkara yang tiada faedah.

3.Berusaha dan bersungguh-sunggulah saudara untuk bertutur Bahasa Arab yang betul (fus-hah) kerana sesungguhnya itu adalah antara syi'ar-syi'ar Islam.

4.Janganlah banyak bertengkar dalam apa-apa perkara sekalipun kerana pertengkaran tidak memberi sebarang kebaikan.

5.Janganlah banyak ketawa kerana hati yang sentiasa berhubung dengan Allah itu sentiasa tenang lagi tenteram.

6.Janganlah bergurau kerana ummat yang berjuang itu tidak mengerti melainkan bersungguh-sungguh dalam semua perkara.

7.Janganlah saudara meninggikan suara lebih daripada kadar keperluan para pendengar kerana suara yang nyaring itu adalah suatu resmi yang sia-sia dan menyakiti hati orang.

8.Jauhilah mengumpat peribadi orang, mengecam pertubuhan-pertubuhan, dan janganlah bercakap melainkan yang boleh mendatangkan kebaikan.

9.Berkenal-kenalanlah dengan tiap-tiap saudaramu walaupun ia tidak meminta saudara berkenalan kerana asa gerakan dakwah kita ialah berkasih sayang dan berkenal-kenalan.

10.Kewajipan-kewajipan kita lebih banyak daripada masa yang ada. Oleh itu tolonglah saudaramu sendiri tenteng cara-cara bagaimana hendak menggunakan masa dengan berfaedah dan jika saudara mempunyai tugas sendiri, maka ringkaskanlah perlaksanaannya.

 

Rukun Bai'ah

1. Faham
2. Ikhlas
3. Amal
4. Jihad
5. Pengorbanan
6. Ketaatan
7. Thabat
8. Tajarrud
9. Ukhuwah
10. Thiqah

My Days

Komen-Komen

Arkib

Promo


Mahu Menjadi Ahli PAS? [klik sini]

Klik pada iklan untuk maklumat lanjut

Blog Aku Juga

Mata Rantai