"kalau tersinggung, memang sengaja. kalau marah, maafkan saja.
kalau suka, aku pun sama"


18 Oktober 2009

UMNO nak berubah? Nak ubah apa?

Ramai juga yang tak yakin dengan komitmen Najib nak membawa perubahan kepada UMNO. Aku di antara orang yang tak yakin juga. Bahkan Muhyiddin Yassin telah menggarapkan 4 rukun perubahan UMNO, sama macam ada dalam gerakan Islam macam Pas. Apatah lagi ada perwakilan yang cadang untuk wujudkan Dewan Ulama UMNO, katanya nak hargai ulama-ulama yang ada dalam UMNO. Itu antara bentuk-bentuk ke arah perubahan dalam UMNO.


Aku tak ikuti sangat perjalanan perhimpunan agong UMNO ni. Cuma belek-belek mana yang patut dalam akhbar-akhbar online. Secara peribadi aku mengharapkan UMNO berubah. Walaupun aku tak yakin dengan perubahan yang hendak dilakukan. Pada aku syarat untuk UMNO benar-benar nak berubah ialah dasar. Kalau UMNO benar-benar nak berubah lah. Tapi dari apa yang aku lihat dalam pilihanraya kecil di Bagan Pinang lepas, susah nak kata UMNO boleh berubah. Bahkan kemenangan Isa Samad sebagai satu tanda-tanda akhir UMNO akan bungkus.

Sepanjang perhimpunan agong tu, kalau kita lihat Utusan Malaysia dan Berita Harian mesti ada perkataan berubah atau ubah atau perubahan. Aku akan menantikan perubahan-perubahan tersebut. Bahkan mungkin aku gembira kalau UMNO betul-betul nak berubah. Tapi sayang sekali, tiada usul yang dibawa untuk gubal dasar UMNO. Dasar yang sepatutnya membawa perubahan. Ya, mungkin ada beberapa orang perwakilan yang melihat dari jauh yang mahukan UMNO benar-benar berubah. Tapi mereka tidak kekuatan untuk membawa hal tersebut. Kebanyakan mereka terbelit-belit.

Oleh kerana UMNO ni bukanlah gerakan Islam, bahkan gerakan nasionalis melayu. Yang kadang-kadang melayunya pun entah ke mana. Aku tidak mempunyai sebarang nasihat mahupun cadangan yang boleh membawa kepada perubahan UMNO. Apatah lagi aku orang yang di luar UMNO, cuma duduk bawah kerajaan yang diperintah UMNO.

Aku masih mengharap UMNO boleh berubah. Tak berubah pun bertukar! heh.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails
Kalami boleh dilanggan secara
Email atau pun RSS.


KEMPEN KIBARKAN BENDERA KELANTAN
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Kenapa aku kibarkan bendera Kelantan? [KLIK SINI]

Credit untuk DIMAN

Palestin & Tarbiah

Wasiat Sepuluh


1.Dirikanlah solat apabila saudara mendengar azan walau dalam apa keadaan sekalipun.

2.Bacalah alQur'an atau bacalah buku-buku atau dengarlah perkataan yang baik-baik atau berzikirlah kepada Allah dan janganlah membuang masa walau sedikit pun dalam perkara yang tiada faedah.

3.Berusaha dan bersungguh-sunggulah saudara untuk bertutur Bahasa Arab yang betul (fus-hah) kerana sesungguhnya itu adalah antara syi'ar-syi'ar Islam.

4.Janganlah banyak bertengkar dalam apa-apa perkara sekalipun kerana pertengkaran tidak memberi sebarang kebaikan.

5.Janganlah banyak ketawa kerana hati yang sentiasa berhubung dengan Allah itu sentiasa tenang lagi tenteram.

6.Janganlah bergurau kerana ummat yang berjuang itu tidak mengerti melainkan bersungguh-sungguh dalam semua perkara.

7.Janganlah saudara meninggikan suara lebih daripada kadar keperluan para pendengar kerana suara yang nyaring itu adalah suatu resmi yang sia-sia dan menyakiti hati orang.

8.Jauhilah mengumpat peribadi orang, mengecam pertubuhan-pertubuhan, dan janganlah bercakap melainkan yang boleh mendatangkan kebaikan.

9.Berkenal-kenalanlah dengan tiap-tiap saudaramu walaupun ia tidak meminta saudara berkenalan kerana asa gerakan dakwah kita ialah berkasih sayang dan berkenal-kenalan.

10.Kewajipan-kewajipan kita lebih banyak daripada masa yang ada. Oleh itu tolonglah saudaramu sendiri tenteng cara-cara bagaimana hendak menggunakan masa dengan berfaedah dan jika saudara mempunyai tugas sendiri, maka ringkaskanlah perlaksanaannya.

 

Rukun Bai'ah

1. Faham
2. Ikhlas
3. Amal
4. Jihad
5. Pengorbanan
6. Ketaatan
7. Thabat
8. Tajarrud
9. Ukhuwah
10. Thiqah

My Days

Komen-Komen

Arkib

Promo


Mahu Menjadi Ahli PAS? [klik sini]

Klik pada iklan untuk maklumat lanjut

Blog Aku Juga

Mata Rantai