Setiap kali datang bulan Rabiul Awal, setiap kali itu jugalah suara-suara sumbang yang mengatakan menyambut Maulidur Rasul itu salah dan bid'ah dholalah! Bertembunglah dua puak yang mempertahankan hujah masing-masing.
Sedangkan dengan kelahiran manusia Agung ini adalah rahmat sekalian alam. Bahkan manusia yang menjadi penyatu di antara 2 puak yang bertelagah di awal pembentukan negara Madinah dahulu. Namun lainnya di akhir zaman ini. Seperti menjadi penyebab pula umat Islam bertelagah dengan menyambut hari kelahiran Nabi Muhammad S.A.W.
Walaupun ianya menjadi perbezaan pandangan berapa haribulan Rasulullah S.A.W dilahirkan, dan bulan berapa, namun hendaklah kita sebagai umat Islam mengiktiraf pendapat-pendapat. Bukan mendakwa hanya pendapat kita benar, maka orang lain salah! Jika benarlah ada pendapat ulama itu salah, ianya juga memdapat pahala. Bukannya berdosa.
Tidak terkecuali pendapat Dr Mohd Asri dalam blog beliau:
"Oleh kerana baginda tidak pernah menunjukkan kita ibadah khas sempena kelahiran baginda samada solat khas, atau puasa khas atau bacaan khas, maka kita tidak boleh mengadakannya."Persoalannya di sini adakah semuanya perlu mendapat penjelasan khusus dari Nabi tentang sesuatu ibadah? Benar! Ibadah khususiyah ianya lengkap telah di sebut oleh nabi juga perbuatannya. Tetapi tidak perlulah kita menyempitkan ruang setiap yang diamalkan oleh umat Islam perlu ada cop mohor khas dari Rasulullah S.A.W.
Ibadah Khususiyah seperti solat, puasa, zakat, haji dan lain-lain. Terutama yang menjadi rukun dalam Islam ini, sememangnya ada sumber dalil khusus terutama dari perspektif teori dan perbuatan. Ibadah-ibadah ini juga sering diungkapkan dengan jelas di dalam Al quran dan Hadith.
Ingin dimaklumkan di sini bahawa sunnah adalah berlawanan dengan bid'ah iaitu termasuk di bawah nas-nas atau usul-usul syarie' seperti ijmak dan qias atau termasuk di bawah maslahah yang bermanfaat walaupun tidak pernah dilakukan oleh Nabi S.A.Wataupun suatu arahan daripada Baginda S.A.W. Maslahah tersebut tidak bercanggah dengan syarak atau ia membawa kesan yang buruk.
Terdapat sebahagian kumpulan yang terlalu melampau, lalu menjadikan setiap perkara yang baru seperti amalan-amalan kebaikan dan ketaatan yang tidak pernah wujud di zaman Nabi atau tiga kurun pertama adalah bid'ah.
Mereka menolak pembahagian para fuqaha' terhadap pembahagian bid'ah kepada bid'ah yang diterima dan bid'ah yan tertolak berdalilkan hadith yang diriwayatkan oleh Imam Muslim daripada Jabir bahawa Rasulullah bersabda di dalam satu khutbah:
شر الأمور محدثاتها, وكل بدعة ضلالة
"Seburuk-buruk perkara adalah perkara yang direka-reka dan setiap yang direka adalah bid'ah, dan setiap bid'ah adalah sesat"
Golongan-golongan yang mengingkari pembahagian bid'ah ini seolah-seolah lupa bahawa Nabi S.A.W juga membahagikan bid'ah kepada bid'ah maqbul dan mardud. Di mana diriwayatkan Muslim oleh Jabir dan Ibnu Majah dan daripada Juhaifah bahawa Nabi S.A.W bersabda:
من سن في الإسلام سنة حسنة فله أجرها وأجر من عمل بها من بعده الى يوم القيامة من غير أن ينقص من اجورهم شىء, ومن سن في الإسلام سنة سيئة كان عليه وزها ووزر من عمل بها من بعده من غي أن ينقص من أزوارهم شيء
"Barangsiapa yang melakukan sunnah yang baik (sunnah hasanah), maka dia mendapat pahalanya dan pahala orang yang beramal dengannya selepas daripada hiudpnya sehingga hari kiamat tanpa berlaku sebarang pengurangan pahala. Dan barangsiapa yang melakukan sunnah yang buruk (sunnah saiyiah) maka dia menanggung dosanya dan daripada dosa orang yang beramal dengan sunnah tersebut selepas daripada hidupnya tanpa ada sebarang pengurangan dosa" (Riwayat Muslim Jilid 2, ms 705)
"Barangsiapa yang melakukan sunnah yang baik (sunnah hasanah), maka dia mendapat pahalanya dan pahala orang yang beramal dengannya selepas daripada hiudpnya sehingga hari kiamat tanpa berlaku sebarang pengurangan pahala. Dan barangsiapa yang melakukan sunnah yang buruk (sunnah saiyiah) maka dia menanggung dosanya dan daripada dosa orang yang beramal dengan sunnah tersebut selepas daripada hidupnya tanpa ada sebarang pengurangan dosa" (Riwayat Muslim Jilid 2, ms 705)
Di dalam hadith ini terdapat pembahagian perkara baru yang belum wujud sebelum itu kepada maqbul dan mardud.
Apakah dalam hal bid'ah kesemuanya tertolak (mardud/saiyiah)? Sedangkan dalam melaksanakan sunnah pun ada pembahagian baik (hasanah) atau buruk (saiyiah).
Ini baru dalam kes Maulidur Rasul, belum lagi menyentuh kes-kes lain seperti yang berlaku selepas zaman tiga kurun yang pertama seperti meletakkan baris dan titik, pembahagian juzuk-juzuk al Quran, tanda untuk sujud pada ayat Al Quran, meletakkan bilangan surah serta nombor-nombor ayat, keterangan ayat-ayat makkiyah atau madaniyah pada setiap awal surah, penerangan hukum-hukum tajwid. Begitu juga seperti penulisan ilmu bahasa, usul fiqh, usuluddin dan sebagainya mereka menerima tanpa ada sebarang penolakan.
Semua perkara tadi, berlaku selepas zaman Nabi S.A.W dan selepas zaman tiga peringkat umat Nabi S.A.W tanpa ada seorang pun yang menganggap perkara ini adalah bida'ah yang sesat.
"Abu lahab bergembira dgn kelahiran Nabi dan membebaskan hambanya thuaibiah kerana dia yg membawa berita gembira tersebut. Maka Allah meringankan azab Abu lahab di neraka jahnnam." (Riwayat Bukhari)
Imam Ibnul Jazari - wafat pd 833h - telah berkata: Sedangkan orang kafir yang mana Allah mencelanya dalam al-Quran (Surah Masad) diringankan azabnya dalam neraka kerana dia gembira dengan kelahiran Nabi, inikan pula seorang Muslim yang meng-esakan Tuhannya dari umat Nabi Muhammad yang gembira dengan kelahiran Nabi dan memberikan sedaya mungkin kemampuannya dalam menunjukkan erti cinta pada Nabi s.a.w.
Imam Sufian As Sauri berkata: "Apabila kamu melihat seorang lelaki melakukan sesuatu perkara yang terdapat khilaf sedangkan kamu memegang pendapat yang berlainan, maka janganlah mencegahinya"
Imam Ahmad berkata yang diriwayatkan oleh Marwazi: "Tidak seharusnya seorang faqih menekan orang ramai mengikut mazhabnya dan tidak boleh berlaku syadid terhadap mereka"
Imam Nawawi berkata di dalam Syarah Sahih Muslim: "Tidak boleh bagi seseorang mufti atau kadi mewajibkan menggunakan pendapatnya ke atas seseorang yang berlainan pendapat dengannya selama mana pendapat itu tidak bercanggah dengan nas, ijmak dan qias yang sahih dan kuat"
Baik, berbalik kepada ibadah tadi. Maksud ibadah sendiri yang pernah kita belajar di sekolah-sekolah arab itu sendiri tidak menyempitkan skop makna ibadah tersebut. "Setiap amalan atau perbuatan padanya yang cenderung atau terarah kepada taat kepada Allah"
Dengan tujuan manusia dan jin juga dijadikan di muka bumi ini supaya menjadi hamba, sudah tentu Maha Luas Pengetahuan Allah terhadap apa yang dilakukan oleh para hambaNya. Begitulah luasnya maksud ibadah yang dianjurkan oleh Islam.
Kita ber-blog dalam menyampaikan perkara-perkara yang hak. Adakah oleh kerana uslub ini tidak pernah dilakukan oleh Nabi maka ianya tertolak? Adakah ianya juga perlu ke tahap menjadi ibadah khususiyah? Cukuplah dengan dengan keempat-empat sumber syarie' yang menjadi garis panduan, tetapi hendaklah menelusuri disiplin-disiplin tertentu supaya tidak menjadi kekeliruan kepada umat.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan