"kalau tersinggung, memang sengaja. kalau marah, maafkan saja.
kalau suka, aku pun sama"


25 Mac 2009

Tajdid Fikrah iii: Persepakatan Pendapat-Pendapat Ulama...

Persepakatan Pendapat-Pendapat Ulama Bahawa Bid'ah Yang Sesat ialah Perkara-Perkara Baharu Dari Susut Syarak Bukan Dari Sudut Bahasa.

1. Syeikh Bakhit Muthi' (Bekas Mufti Mesir)

Bid'ah syarei ialah yang sesat dan yang tercela. Adapun bid'ah yang dibahagikan oleh ulama kepada bid'ah wajib, haram dan sebagainya adalah bid'ah dari sudut bahasa dan ia lebih umum pengertiannya daripada bid'ah syarei adalah satu bahagian daripada bid'ah dari sudut bahasa.
-احسن الكلام فيما يتعلق بسنة والبدعة من الأحكام

2. Ibnu Rejab

Yang dimaksudkan dengan bid'ah ialah sesuatu yang dicipta di mana tidak ada usul di dalam syarak memperakuinya, adapun ciptaan baharu yang terdapat usul di dalam syarak maka ia bukanlah bid'ah yang haram walaupun dari sudut bahasa ia adalah bid'ah.
-جميع العلوم والإحكام

3. Imam Taftazani

Dan mereka tidak mengetahui bahawa bid'ah yang tercela ialah rekaan baharu di dalam agama di mana ia tidak wujud di zaman para sahabat dan tabiin dan tidak ada dalil syarei yang memperaku rekaan tersebut. Terdapat golongan jahil menjadikan semua perkara yang tidak wujud di zaman para sahabat itu adalah bid'ah yang tercela walaupun tidak terdapat dalil yang mencela perbuatan tersebut dengan berpegang dengan hadis:

"اياكم ومحدثات الأمور"
Maksudnya: Hindarilah rekaan-rekaan yang baharu (bid'ah)

Mereka tidak mengetahui maksudnya itu adalah menjadikan perkara baharu di dalam agama yang tidak ada usul atau nas yang menyokongnya.

Menjadikan perkara baharu di dalam agama yang tidak ada usul atau nas yang menyokongnya sama seperti kata Ibnu Rejab: "Barangsiapa yang melakukan perkara baharu lalu dia menisbahkannya kepada agama di mana perkara tidak termasuk di bawah usul syarei maka ia adalah sesat"
-شرح المقاصد

4. Ibnu Athir

Bid'ah terdapat dua bahagian iaitu bid'ah petunjuk dan bid'ah kesesatan , sesuatu perkara yang bercanggah dengan arahan Rasulullah maka ia adalah perkara yang tercela, manakala perkara yang berada di bawah arahan Nabi secara umum maka ia adalah terpuji.

Bid'ah hasanah pada hakikatnya adalah sunnah maka di atas tafsiran ini maksud hadis كل محثة بدعة ditafsirkan kepada perkara yang bercanggah dengan usul-usul syarak dan tidak bertepatan dengan sunnah.
-النهاية

5. Imam Al Ghazali

Bukanlah semua perkara bid'ah adalah dilarang tetapi perkara yang dilarang ialah bid'ah yang bercanggah dengan sunnah yang tetap dan thabit dan membuang segala arahan syarak.
-إحياء علوم الدين

6. Imam Izzuddin Abdus Salam yang mana dinukilkan oleh Imam Nawawi

Bid'ah terbahagi kepada bid'ah wajib, bid'ah haram, bid'ah sunat, bid'ah harus..
-تهذيب الأسماء واللغات

Jadi disimpulkan dengan apa yang disebutkan sebelum daripada kata-kata ulama di dalam menentukan pengertian bid'ah bahawa setiap amalan yang disokong oleh syarak di dalam arahan walaupun ia adalah arahan umum walaupun nas itu tidak datang secara terperinci terhadap amalan tersebut dan ia tidak bertentangan dengan nas serta membawa kepada kesan buruk, maka ia tidak termasuk di dalam pengertian bid'ah yang sesat dan tidak dilemparkan kepada sesuatu perbuatan baik yang di bawah usul yang umum itu adalah bid'ah sesat.

7. Imam Baihaqi meriwayatkan di dalam kitabnya مناقب الشافعي bahawa Imam Syafie berkata:

Perkara-perkara baharu terdapat dua bahagian:

Yang pertama: Sesuatu perkara baharu yang bercanggah dengan Al Quran atau Sunnah atau athar atau Ijmak maka ini adalah bid'ah yang sesat.

Yang Kedua: Sesuatu perkara baharu daripada jenis kebaikan tidak wujud terhadap kebaikan ini, maka ini adalah bid'ah yang tidak tercela.

Pada hakikatnya, kesemua perbuatan dan tindakan hanya untuk merealisasikan tuntutan agama samada dalam urusan agama atau dunia tanpa ada sebarang gambaran bahawa ia adalah daripada agama seperti menyambut Maulid Nabi, maka bukanlah bid'ah sesat walaupun ia merupakan perkara yang baharu wujud di dalam kehidupan orang-orang Islam.

Seperti perbuatan dan tindakan yang tidak bercanggah dengan arahan syarak dan larangannya, maka hukum bagi setiap perbuatan-perbuatan tersebut berdasarkan kesan-kesan daripada perbuatan tersebut.

Maka mana-mana perbuatan yang membawa kepada merealisasikan salah satu daripada lima maslahah iaitu agama, jiwa, akal, keturunan dan harta maka ia adalah sunnah hasanah, yang berada di dalam lingkungan sunat, wajib berdasarkan keperluan merealisasikan mana-mana maslahah tersebut.

Adapun perbuatan yang menyebabkan kepada meruntuhkan salah satu daripada lima maslahah maka ia adalah sunnah saiyiah dan ia berada di dalam lingkungan makruh dan haram berdasarkan kadar kemudaratan yang menimpa maslahah-maslahah tersebut.

Mana-mana perbuatan yang jauh daripada memberi kesan yang baik atau buruk maka ia termasuk di dalam bahagian harus atau bahagian dimaafkan.

Disebabkan tidak terdapat pembahagian di antara bid'ah saiyiah dan bid'ah hasanah maka menyebabkan seseorang tersilap di dalam mengklasifikasikan sesuatu dalam bid'ah yang sesat dengan dakwaan bahawa ia adalah suatu ibadah taufiqiah iaitu ibadah yang dilakukan tanpa ada sebarang perubahan daripada tersebut, dan dengan dakwaan bahawa ia adalah penambahan di dalam agama serta perubahan di dalamnya sedangkan yang dimaksudkan daripada melakukan sebahagian perkara-pekara baharu ialah merealisasikan sesuatu maslahah tanpa ada sebarang gambaran bahawa ia (perbuatan) daripada sebahagian agama maka amalan tersebut dinamakan bid'ah sesat walaupun perbuatan tersebut ialah rekaan baru di dalam kehidupan umat Islam.

Ibnu Taimiyah di dalam kitabnya اعتضاء الصراط المستقيم "sesuatu yang dipandang oleh orang-orang muslim sebagai sesuatu maslahah walaupun ia berlaku selepas zaman Nabi maka di sini dibolehkan mereka-reka sesuatu selagi mana wujud keperluan".

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts with Thumbnails
Kalami boleh dilanggan secara
Email atau pun RSS.


KEMPEN KIBARKAN BENDERA KELANTAN
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Kenapa aku kibarkan bendera Kelantan? [KLIK SINI]

Credit untuk DIMAN

Palestin & Tarbiah

Wasiat Sepuluh


1.Dirikanlah solat apabila saudara mendengar azan walau dalam apa keadaan sekalipun.

2.Bacalah alQur'an atau bacalah buku-buku atau dengarlah perkataan yang baik-baik atau berzikirlah kepada Allah dan janganlah membuang masa walau sedikit pun dalam perkara yang tiada faedah.

3.Berusaha dan bersungguh-sunggulah saudara untuk bertutur Bahasa Arab yang betul (fus-hah) kerana sesungguhnya itu adalah antara syi'ar-syi'ar Islam.

4.Janganlah banyak bertengkar dalam apa-apa perkara sekalipun kerana pertengkaran tidak memberi sebarang kebaikan.

5.Janganlah banyak ketawa kerana hati yang sentiasa berhubung dengan Allah itu sentiasa tenang lagi tenteram.

6.Janganlah bergurau kerana ummat yang berjuang itu tidak mengerti melainkan bersungguh-sungguh dalam semua perkara.

7.Janganlah saudara meninggikan suara lebih daripada kadar keperluan para pendengar kerana suara yang nyaring itu adalah suatu resmi yang sia-sia dan menyakiti hati orang.

8.Jauhilah mengumpat peribadi orang, mengecam pertubuhan-pertubuhan, dan janganlah bercakap melainkan yang boleh mendatangkan kebaikan.

9.Berkenal-kenalanlah dengan tiap-tiap saudaramu walaupun ia tidak meminta saudara berkenalan kerana asa gerakan dakwah kita ialah berkasih sayang dan berkenal-kenalan.

10.Kewajipan-kewajipan kita lebih banyak daripada masa yang ada. Oleh itu tolonglah saudaramu sendiri tenteng cara-cara bagaimana hendak menggunakan masa dengan berfaedah dan jika saudara mempunyai tugas sendiri, maka ringkaskanlah perlaksanaannya.

 

Rukun Bai'ah

1. Faham
2. Ikhlas
3. Amal
4. Jihad
5. Pengorbanan
6. Ketaatan
7. Thabat
8. Tajarrud
9. Ukhuwah
10. Thiqah

My Days

Komen-Komen

Arkib

Promo


Mahu Menjadi Ahli PAS? [klik sini]

Klik pada iklan untuk maklumat lanjut

Blog Aku Juga

Mata Rantai