Persepakatan Pendapat-Pendapat Ulama Bahawa Bid'ah Yang Sesat ialah Perkara-Perkara Baharu Dari Susut Syarak Bukan Dari Sudut Bahasa.
1. Syeikh Bakhit Muthi' (Bekas Mufti Mesir)
2. Ibnu Rejab
3. Imam Taftazani
4. Ibnu Athir
5. Imam Al Ghazali
6. Imam Izzuddin Abdus Salam yang mana dinukilkan oleh Imam Nawawi
Jadi disimpulkan dengan apa yang disebutkan sebelum daripada kata-kata ulama di dalam menentukan pengertian bid'ah bahawa setiap amalan yang disokong oleh syarak di dalam arahan walaupun ia adalah arahan umum walaupun nas itu tidak datang secara terperinci terhadap amalan tersebut dan ia tidak bertentangan dengan nas serta membawa kepada kesan buruk, maka ia tidak termasuk di dalam pengertian bid'ah yang sesat dan tidak dilemparkan kepada sesuatu perbuatan baik yang di bawah usul yang umum itu adalah bid'ah sesat.
7. Imam Baihaqi meriwayatkan di dalam kitabnya مناقب الشافعي bahawa Imam Syafie berkata:
Pada hakikatnya, kesemua perbuatan dan tindakan hanya untuk merealisasikan tuntutan agama samada dalam urusan agama atau dunia tanpa ada sebarang gambaran bahawa ia adalah daripada agama seperti menyambut Maulid Nabi, maka bukanlah bid'ah sesat walaupun ia merupakan perkara yang baharu wujud di dalam kehidupan orang-orang Islam.
Seperti perbuatan dan tindakan yang tidak bercanggah dengan arahan syarak dan larangannya, maka hukum bagi setiap perbuatan-perbuatan tersebut berdasarkan kesan-kesan daripada perbuatan tersebut.
Maka mana-mana perbuatan yang membawa kepada merealisasikan salah satu daripada lima maslahah iaitu agama, jiwa, akal, keturunan dan harta maka ia adalah sunnah hasanah, yang berada di dalam lingkungan sunat, wajib berdasarkan keperluan merealisasikan mana-mana maslahah tersebut.
Adapun perbuatan yang menyebabkan kepada meruntuhkan salah satu daripada lima maslahah maka ia adalah sunnah saiyiah dan ia berada di dalam lingkungan makruh dan haram berdasarkan kadar kemudaratan yang menimpa maslahah-maslahah tersebut.
Mana-mana perbuatan yang jauh daripada memberi kesan yang baik atau buruk maka ia termasuk di dalam bahagian harus atau bahagian dimaafkan.
Disebabkan tidak terdapat pembahagian di antara bid'ah saiyiah dan bid'ah hasanah maka menyebabkan seseorang tersilap di dalam mengklasifikasikan sesuatu dalam bid'ah yang sesat dengan dakwaan bahawa ia adalah suatu ibadah taufiqiah iaitu ibadah yang dilakukan tanpa ada sebarang perubahan daripada tersebut, dan dengan dakwaan bahawa ia adalah penambahan di dalam agama serta perubahan di dalamnya sedangkan yang dimaksudkan daripada melakukan sebahagian perkara-pekara baharu ialah merealisasikan sesuatu maslahah tanpa ada sebarang gambaran bahawa ia (perbuatan) daripada sebahagian agama maka amalan tersebut dinamakan bid'ah sesat walaupun perbuatan tersebut ialah rekaan baru di dalam kehidupan umat Islam.
Ibnu Taimiyah di dalam kitabnya اعتضاء الصراط المستقيم "sesuatu yang dipandang oleh orang-orang muslim sebagai sesuatu maslahah walaupun ia berlaku selepas zaman Nabi maka di sini dibolehkan mereka-reka sesuatu selagi mana wujud keperluan".
1. Syeikh Bakhit Muthi' (Bekas Mufti Mesir)
Bid'ah syarei ialah yang sesat dan yang tercela. Adapun bid'ah yang dibahagikan oleh ulama kepada bid'ah wajib, haram dan sebagainya adalah bid'ah dari sudut bahasa dan ia lebih umum pengertiannya daripada bid'ah syarei adalah satu bahagian daripada bid'ah dari sudut bahasa.
-احسن الكلام فيما يتعلق بسنة والبدعة من الأحكام
2. Ibnu Rejab
Yang dimaksudkan dengan bid'ah ialah sesuatu yang dicipta di mana tidak ada usul di dalam syarak memperakuinya, adapun ciptaan baharu yang terdapat usul di dalam syarak maka ia bukanlah bid'ah yang haram walaupun dari sudut bahasa ia adalah bid'ah.
-جميع العلوم والإحكام
3. Imam Taftazani
Dan mereka tidak mengetahui bahawa bid'ah yang tercela ialah rekaan baharu di dalam agama di mana ia tidak wujud di zaman para sahabat dan tabiin dan tidak ada dalil syarei yang memperaku rekaan tersebut. Terdapat golongan jahil menjadikan semua perkara yang tidak wujud di zaman para sahabat itu adalah bid'ah yang tercela walaupun tidak terdapat dalil yang mencela perbuatan tersebut dengan berpegang dengan hadis:
"اياكم ومحدثات الأمور"
Maksudnya: Hindarilah rekaan-rekaan yang baharu (bid'ah)
Mereka tidak mengetahui maksudnya itu adalah menjadikan perkara baharu di dalam agama yang tidak ada usul atau nas yang menyokongnya.
Menjadikan perkara baharu di dalam agama yang tidak ada usul atau nas yang menyokongnya sama seperti kata Ibnu Rejab: "Barangsiapa yang melakukan perkara baharu lalu dia menisbahkannya kepada agama di mana perkara tidak termasuk di bawah usul syarei maka ia adalah sesat"
-شرح المقاصد
4. Ibnu Athir
Bid'ah terdapat dua bahagian iaitu bid'ah petunjuk dan bid'ah kesesatan , sesuatu perkara yang bercanggah dengan arahan Rasulullah maka ia adalah perkara yang tercela, manakala perkara yang berada di bawah arahan Nabi secara umum maka ia adalah terpuji.
Bid'ah hasanah pada hakikatnya adalah sunnah maka di atas tafsiran ini maksud hadis كل محثة بدعة ditafsirkan kepada perkara yang bercanggah dengan usul-usul syarak dan tidak bertepatan dengan sunnah.
-النهاية
5. Imam Al Ghazali
Bukanlah semua perkara bid'ah adalah dilarang tetapi perkara yang dilarang ialah bid'ah yang bercanggah dengan sunnah yang tetap dan thabit dan membuang segala arahan syarak.
-إحياء علوم الدين
6. Imam Izzuddin Abdus Salam yang mana dinukilkan oleh Imam Nawawi
Bid'ah terbahagi kepada bid'ah wajib, bid'ah haram, bid'ah sunat, bid'ah harus..
-تهذيب الأسماء واللغات
Jadi disimpulkan dengan apa yang disebutkan sebelum daripada kata-kata ulama di dalam menentukan pengertian bid'ah bahawa setiap amalan yang disokong oleh syarak di dalam arahan walaupun ia adalah arahan umum walaupun nas itu tidak datang secara terperinci terhadap amalan tersebut dan ia tidak bertentangan dengan nas serta membawa kepada kesan buruk, maka ia tidak termasuk di dalam pengertian bid'ah yang sesat dan tidak dilemparkan kepada sesuatu perbuatan baik yang di bawah usul yang umum itu adalah bid'ah sesat.
7. Imam Baihaqi meriwayatkan di dalam kitabnya مناقب الشافعي bahawa Imam Syafie berkata:
Perkara-perkara baharu terdapat dua bahagian:
Yang pertama: Sesuatu perkara baharu yang bercanggah dengan Al Quran atau Sunnah atau athar atau Ijmak maka ini adalah bid'ah yang sesat.
Yang Kedua: Sesuatu perkara baharu daripada jenis kebaikan tidak wujud terhadap kebaikan ini, maka ini adalah bid'ah yang tidak tercela.
Pada hakikatnya, kesemua perbuatan dan tindakan hanya untuk merealisasikan tuntutan agama samada dalam urusan agama atau dunia tanpa ada sebarang gambaran bahawa ia adalah daripada agama seperti menyambut Maulid Nabi, maka bukanlah bid'ah sesat walaupun ia merupakan perkara yang baharu wujud di dalam kehidupan orang-orang Islam.
Seperti perbuatan dan tindakan yang tidak bercanggah dengan arahan syarak dan larangannya, maka hukum bagi setiap perbuatan-perbuatan tersebut berdasarkan kesan-kesan daripada perbuatan tersebut.
Maka mana-mana perbuatan yang membawa kepada merealisasikan salah satu daripada lima maslahah iaitu agama, jiwa, akal, keturunan dan harta maka ia adalah sunnah hasanah, yang berada di dalam lingkungan sunat, wajib berdasarkan keperluan merealisasikan mana-mana maslahah tersebut.
Adapun perbuatan yang menyebabkan kepada meruntuhkan salah satu daripada lima maslahah maka ia adalah sunnah saiyiah dan ia berada di dalam lingkungan makruh dan haram berdasarkan kadar kemudaratan yang menimpa maslahah-maslahah tersebut.
Mana-mana perbuatan yang jauh daripada memberi kesan yang baik atau buruk maka ia termasuk di dalam bahagian harus atau bahagian dimaafkan.
Disebabkan tidak terdapat pembahagian di antara bid'ah saiyiah dan bid'ah hasanah maka menyebabkan seseorang tersilap di dalam mengklasifikasikan sesuatu dalam bid'ah yang sesat dengan dakwaan bahawa ia adalah suatu ibadah taufiqiah iaitu ibadah yang dilakukan tanpa ada sebarang perubahan daripada tersebut, dan dengan dakwaan bahawa ia adalah penambahan di dalam agama serta perubahan di dalamnya sedangkan yang dimaksudkan daripada melakukan sebahagian perkara-pekara baharu ialah merealisasikan sesuatu maslahah tanpa ada sebarang gambaran bahawa ia (perbuatan) daripada sebahagian agama maka amalan tersebut dinamakan bid'ah sesat walaupun perbuatan tersebut ialah rekaan baru di dalam kehidupan umat Islam.
Ibnu Taimiyah di dalam kitabnya اعتضاء الصراط المستقيم "sesuatu yang dipandang oleh orang-orang muslim sebagai sesuatu maslahah walaupun ia berlaku selepas zaman Nabi maka di sini dibolehkan mereka-reka sesuatu selagi mana wujud keperluan".
Tiada ulasan:
Catat Ulasan